Bekijk volle/desktop versie : Rel rond Maagd van Czestochowa met gezicht van Madonna



10-02-2006, 07:23
Bron

Rel rond Maagd van Czestochowa met gezicht van Madonna
Met de zwarte Maagd van Czestochowa wordt in Polen niet gespot.
De publicatie door het Poolse popblad Machina van een icoon van de zwarte Maagd van Czestochowa met het gezicht van zangeres Madonna en het gezicht van het kindje Jezus vervangen door het kind van de zangeres op de cover, heeft tot hevige reacties geleid in katholieke kringen in Polen.

Spotprenten
De paters van het klooster waar de icoon bewaard wordt, zeggen geschokt te zijn en betreuren "het heiligschennend misbruik van de icoon voor publicitaire en commerciële doeleinden". Volgens de paters maakt de icoon samen met het kruis en de bijbel deel uit van de belangrijkste symbolen van het geloof. "De huidige gebeurtenissen tonen aan tot waar misbruiken van beelden en religieuze symbolen kunnen leiden", aldus de paters, die allusie maken op het protest dat in de islamitische wereld gerezen is na publicatie van spotprenten van de profeet Mohammed.

Profantie
De ultra-katholieke krant Nasz Dziennik heeft de "nieuwe profanatie van gewijde symbolen" scherp veroordeeld. Op een Poolse internetsite wordt opgeroepen om het popblad Machina te boycotten. De directeur van het blad verklaarde "verrast" te zijn door de reacties. Hij stelde dat het blad "geen enkel religieus gevoelen heeft willen kwetsen".

Gasmasker
Enkele jaren geleden zorgde de publicatie in een Pools weekblad van de zwarte Madonna met een gasmasker op om de aandacht op de pollutie in Czestochowa te trekken ook voor hevige protesten in katholieke middens.


Alweer drukte om een bagatel..als gelovigen zich eens wat mer op hun religie zouden concentreren inzake de liefde ipv steeds met lange tenen rond te lopen zou de aarde een stuk vrediger zijn.
Maar kom, ik zie ze in Polen nog niet beginnen hun eigen ambassades aan te vallen of geweld te plegen om zoiets!!

Maar wat deze paters schijnen te vergeten is dat omwille van de moslims het belangrijkste symbool..het kruis..haast overal verdwenen is.
Dit om de moslims niet voor het hoofd te stoten.

10-02-2006, 09:24


damn ik snap echt niet dat mensen hier wakker van liggen hoor, heel dat gedoe allemaal rondom die kxt tekeningetjes.

10-02-2006, 09:34
Dat blad waar Linda de Mol als Heilige Maagd op staat geportretteerd heb ik ook uit principe niet gekocht. Hetzelfde doen de paters, alleen roepen zij op om het blad te boycotten.

Ik heb nog geen oekaze uit Rome gekregen dat we het kantoor van dat blad in de fik moeten komen steken, bommen moeten leggen, gaan lopen schreeuwen en vlaggen verbranden ...

Groetjes,
BeertjeBee

10-02-2006, 09:35
... en er is ook nog geen prijs op het hoofd van de fotograaf gezet ...

10-02-2006, 11:20


Je blijft gewoon van iemands geloof af, geloof je zelf niet afin wordt je toch ook gelaten, leef en laat leven.

Als je oorlog zoekt zul je oorlog vinden...

10-02-2006, 11:22
... dus wat is de nieuwswaarde eigenlijk?

10-02-2006, 11:33
Weet je wat ik niet snap?

Dat gelovige van een religie zo staan te schreeuwen dat ze niet willen dat er met hun geloof gespot wordt. Juist door zo te reageren wordt de aandacht juist daarop gevestigd.
Vaak met het gevolg dat zoiets vaker belicht wordt als men zou willen.
Fans van Madonna zullen nu zeker dat blad willen aanschaffen, ze verzamelen meestal alles van hun idool.

Als er nu geen aandacht aan was gegeven dan was het waarschijnlijk vanzelf overgewaaid.

En als je gelovig bent bedenk dan gewoon dat die mensen die zoiets publiceren waarschijnlijk niet beter weten.

10-02-2006, 11:34

Citaat door x+casawia+x:
Weet je wat ik niet snap?

Dat gelovige van een religie zo staan te schreeuwen dat ze niet willen dat er met hun geloof gespot wordt. Juist door zo te reageren wordt de aandacht juist daarop gevestigd.
Vaak met het gevolg dat zoiets vaker belicht wordt als men zou willen.
Fans van Madonna zullen nu zeker dat blad willen aanschaffen, ze verzamelen meestal alles van hun idool.

Als er nu geen aandacht aan was gegeven dan was het waarschijnlijk vanzelf overgewaaid.

En als je gelovig bent bedenk dan gewoon dat die mensen die zoiets publiceren waarschijnlijk niet beter weten.
dat noem ik over je heen laten lopen, zoiets komt toch in het nieuws.

10-02-2006, 11:36

Citaat door x+casawia+x:
Weet je wat ik niet snap?

Dat gelovige van een religie zo staan te schreeuwen dat ze niet willen dat er met hun geloof gespot wordt. Juist door zo te reageren wordt de aandacht juist daarop gevestigd.
Vaak met het gevolg dat zoiets vaker belicht wordt als men zou willen.
Fans van Madonna zullen nu zeker dat blad willen aanschaffen, ze verzamelen meestal alles van hun idool.

Als er nu geen aandacht aan was gegeven dan was het waarschijnlijk vanzelf overgewaaid.

En als je gelovig bent bedenk dan gewoon dat die mensen die zoiets publiceren waarschijnlijk niet beter weten.
Jammer dat je dat niet snapt.

Groetjes,
BeertjeBee

10-02-2006, 11:51

Citaat door nadiak:
dat noem ik over je heen laten lopen, zoiets komt toch in het nieuws.
Zoals ik in het artikel kan lezen reageerden de kathlieke bevolking en de paters van het klooster hier geschokt op.

Dat heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat het eerst in het Poolse nieuws kwam. Het gevolg daarvan is dat nieuwsspotters zoiets weer in hun eigen land in het nieuws brengen.

Ik wil niet zeggen dat het niet erg is. Dat is het wel degelijk. En ik snap heus wel dat zoiets bij een gelovige veel pijn kan doen.


Maar wat ik dus niet snapte is dat mensen niet door hebben dat als ze de aandacht er op vestigen zoiets vaak in het voordeel is van de pleger van de heiligschennis.
Jammer genoeg zal dit blad nu vaker verkocht gaan worden en waarschijnlijk vooral in het buitenland waardoor die foto nog verder verspreidt wordt dan anders het geval was geweest.

10-02-2006, 11:53
Jij snapt het inderdaad niet.

10-02-2006, 11:57

Citaat door x+casawia+x:
Zoals ik in het artikel kan lezen reageerden de kathlieke bevolking en de paters van het klooster hier geschokt op.

Dat heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat het eerst in het Poolse nieuws kwam. Het gevolg daarvan is dat nieuwsspotters zoiets weer in hun eigen land in het nieuws brengen.

Ik wil niet zeggen dat het niet erg is. Dat is het wel degelijk. En ik snap heus wel dat zoiets bij een gelovige veel pijn kan doen.


Maar wat ik dus niet snapte is dat mensen niet door hebben dat als ze de aandacht er op vestigen zoiets vaak in het voordeel is van de pleger van de heiligschennis.
Jammer genoeg zal dit blad nu vaker verkocht gaan worden en waarschijnlijk vooral in het buitenland waardoor die foto nog verder verspreidt wordt dan anders het geval was geweest.
Hoe denk je dat die paters erachter zijn gekomen? Niet omdat ze zelfs dat blad lezen denk ik, maar omdat het bij hun onder de aandacht is gebracht.

Denk jij echt dat arabisch sprekende mensen in de arabische wereld echt elke dag elke nationale krant openslaan om te kijken of er niet toevallig iets schokkend in staat, nee waarschijnlijk is die krant hun opgestuurd zo ook bij die paters gok ik.

nadia

10-02-2006, 12:33



Citaat door BeertjeBee:
Jij snapt het inderdaad niet.
nee, ik denk het niet.



ach ja.

10-02-2006, 13:49

Citaat door nadiak:
Hoe denk je dat die paters erachter zijn gekomen? Niet omdat ze zelfs dat blad lezen denk ik, maar omdat het bij hun onder de aandacht is gebracht.

Denk jij echt dat arabisch sprekende mensen in de arabische wereld echt elke dag elke nationale krant openslaan om te kijken of er niet toevallig iets schokkend in staat, nee waarschijnlijk is die krant hun opgestuurd zo ook bij die paters gok ik.

nadia
Juist. De bevolking in de arme islamitische landen is gewoon gewoon bewust OPGENAAID!!!!

En leg ze daar maar es uit wat vrijheid van meningsuiting inhoudt hier in het Westen....

Kan er zo f...g kwaad om worden he, om deze hele shit, echt.

Maar goed, we blijven lachen he!