Bekijk volle/desktop versie : Werkweigering door hoofddoek

Pagina's : [1] 2 3

18-05-2002, 19:21
Salaam aleikoum,

We leven in het jaar 2002, en nog steeds is men geneigd om moslima's met een hoofddoek tijdens een sollicitatiegesprek te weigeren. Dit is mij afgelopen week overkomen en ik kon het haast niet geloven! Mijn moeder heeft mij hier altijd voor gewaarschuwd en ze vond het maar een slecht idee voor mij om te solliciteren. Ik was of naief of ontzettend stom toen ik haar tegensprak om haar conservatieve en achterhaalde uitspraak. "Men is tegenwoordig aan het 'verschijnsel'gewend en natuurlijk zouden ze als bij elk ander, eerst naar mijn ervaring en intelligentie kijken alvorens een conclusie te trekken," zei ik met een grote mond. Die schat, ze wilde de teleurstelling vermijden, maar ik wilde niet aan het idee geloven. Maar het was een goede les voor mij, niet alleen ben ik opgestaan uit mijn slaperige wereld, maar ik ben ook scherper geworden. Scherper qua gedachten, ik liet het erniet bij zitten. Ik heb inmiddels een klacht ingediend bij het Bureau Discriminatiezaken en ik ga aanstaande maandag een aangifte doen bij de politie. Een belangrijk grondwet is overschreden, de wet van vrijheid van geloofsovertuiging en de wet van Gelijke Behandeling. Mijn klacht wordt nu bekeken en hoop (insha'allah) dat meerdere moslima's het er niet bij laten zitten. Mijn stem alleen kan niet voor een hele populatie aangezien worden. We moeten met zijn allen hiertegen strijden en ervoor zorgen dat wij onszelf bewijzen als intelligente, bekwame en eerlijke werknemers, ook met een hoofddoek op.
We leven in het jaar 2002 en ik hoop (insha'allah), dat in het jaar 2003 de moslima's met een doekje op, als gelijkwaardig worden bekeken voor iedere functie.
Beslama,

18-05-2002, 19:35

Heel goed meid,

Ik vind het knap van je dat je een aanklacht hebt ingediend............dat gaat in ieder geval de goeie kant op..................

18-05-2002, 19:47
dit is een raar land....je mag paars haar hebben , of geen haar. Openlijk uitkomen voor hard-drugsgebruik (Herman Brood) piercings hebben op de gekste plaatsen..........een hanekam of overal getattooed.....no problem man, holland is toch liberaal...en een jaar of 15 geleden was er zelfs een vereniging ter bevordering van de pedofilie met prominente leden (oa een eerste kamerlid van de PvdA) wij zijn tolerant en gedogen graag. Ik zat op een scholengemeenschap waar sommige joden een keppeltje droegen......

Maar er is 1 ding dat niet kan als een vrouw een hoofddoek draagt, dat is echt te erg dat kan hier zelfs niet...........dit land is mijn land maar op dit gebied is Holland een hypocriet teringland..............

Salahdin

19-05-2002, 13:09
assalaam aleikoum,

ik als (half) nederlander moet eerlijk toegeven dat dit land wat dat betreft inderdaad vreemd in elkaar zit. maar je moet op den duur gewoon concluderen dat we in dit land niet meer willen dat men openlijk voor God uitkomt en al helemaal niet als je Hem Allah noemt. dat is eng, dat is gevaarlijk, want wie weet 'kaap' je binnenkort het bedrijf.
trouwens, ik weet niet wat voor bedrijf het was, maar in sommige bedrijven toloreren ze alleen de westerlijke maatstaven, zeker als je zakenrelaties moet onderhouden. dus (het liefst) en strakke (bijna mini) rok en een strakke blouse met lage hals en een colbertje. bij zo'n bedrijf moet je dus al helemaal niet proberen te solliciteren, dat zijn hun maatstaven. maar in andere bedrijven begrijp ik er persoonlijk helemaal niets van.
ik weet het trouwens nog erger gemaakt dan weigering bij een sollicitatie. een goede vriendin van mij werkte al 2 jaar bij een telemarketingbureau. en je weet vast wel wat voor werk dat is. je moet mensen bellen door de telefoon om ze over te halen tot iets. dus niemand ziet je, logisch. ze was één van de beste daar, ze scoorde veel voor het bedrijf en deed altijd haar best. maar toen ze een hoofddoek begon te dragen werd ze opeens ontslagen. ze hadden namelijk binnen 1 week een ander beleid en dat hield in dat er geen hoofddeksels mochten zijn. dus geen petjes, mutsen etc en dus ook geen hoofddoek. en let op, de reden was dat ze er nu opeens onverzorgd !?!?!?!? uit zag. ze zag er dus kennelijk meteen uit als een zwerver die weet ik veel hoeveel luis onder die hoofddoek droeg. dan voel je je knap gekleineerd. maar gelukkig weten we de echte reden, want ik ken die mannetjes die daar de boel runnen. ze nemen liever meiden aan die er sxxie en gxil uitzien dan iemand met kwaliteit. ze was kennelijk niet aantrekkelijk genoeg meer voor de mannetjes.
gelukkig heeft zij hier ook melding van gemaakt en insha Allah levert het wat op.
insha Allah zal het binnenkort wel geaccepteerd worden, maar daarvoor moet naar mijn mening de Islam ook in een iets beter daglicht worden gezet. we moeten er dus met zn allen aan gaan werken dat iemand met een hoofddoek niet meer wordt achtergesteld op anderen!

wa salaam

19-05-2002, 13:11

ps.

laat dit trouwens voor de dames onder ons GEEN excuus zijn de hoofddoek niet te gaan dragen of af te gaan zetten, want Allah is met de gelovigen!!! liever een 'baan' in Djennah dan hier op aarde.

19-05-2002, 14:10

Citaat:
Origineel gepost door DutchSpanishMuslim
ps.

laat dit trouwens voor de dames onder ons GEEN excuus zijn de hoofddoek niet te gaan dragen of af te gaan zetten, want Allah is met de gelovigen!!! liever een 'baan' in Djennah dan hier op aarde.
Dat is heel mooi gezegd DutchSpanishMuslim, en inderdaad;liever een 'baan' in Djennah dan hier op aarde...want het kan morgen al afgelopen zijn!!

Wa salaam

19-05-2002, 16:57
Aslaam ailekoum,

Ik ben blij te horen dat er nog intelligente mensen bestaan. Ik vind het ronduit belachelijk dat moslima's in deze maatschappij gedwongen worden om hun hoofddoek af te zetten. Kennelijk zijn de mensen in de omgeving inderdaad bang. Bang voor het eeuwen oude verschijnsel, waarvan de mensen in Nederland nog steeds niet weten waarom een moslima een hoofddoek draagt. Het is dan ook onze taak om dat te verduidelijken en uit te leggen. Een hoofddoek beschermt het meisje tegen ongewenste invloeden, tegen de sjaitan en het beschermt haar in haar waarde. Bovendien heeft een hoofddoek voor iedere moslima een persoonlijke waarde. Heeft heeft mij bewuster gemaakt in mijn geloof. Ik ben nu een praktischere moslima dan voorheen. Ik zie er bovendien netjes en verzorgd uit en ik heb meer respect voor mijzelf gekregen en wonderbaarlijk genoeg heb ik ook respect ontvangen van mensen uit de omgeving, van zowel moslims als niet moslims.
Nu rest de vraag, waarom kan het bedrijfsleven en andere instellingen een hoofddoek dan niet accepteren?

Beslama.

24-05-2002, 08:51
Lieve Lailaatje 20,

Even dit vooropgesteld: je haalt nu twee dingen door mekaar, nl. werkweigering is het in dit geval niet, het gaat hier om een afwijzing op een sollicitatie. Het is natuurlijk heel erg vervelend voor jou dat je afgewezen bent, maar moet toch zeggen dat het bedrijf hier heel sterk staat bij je aanklacht. Waarom? omdat werkgevers in eerste instantie nooit de werkelijke reden van afwijzing zullen weergeven aan degeen die ze afwijzen als deze tegen de grondwetten indruist. Zo ook in dit geval zou ik bijna zeggen. Als je afgewezen bent op het dragen van je hoofddoek, (hebben ze dat gezegd? hoe weet je dat? of vermoed je dat alleen?) dan kun je dat alsnog moeilijk bewijzen. Werkgever zal van zijn kant alles doen om te laten zien dat je afgewezen bent op grond van bijvoorbeeld, tekort aan kennis, te jong, te onervaren of past niet in de samenstelling van de groep wordt dan gezegd. Als deze werkgever zo slim is om dit te doen, dan heb je geen "poot"om op te staan. Dan ligt de bewijslast bij jou en zul jij aan moeten tonen dat het daadwerkelijk op gronde van je geloofsovertuiging is.

Meid laat je vooral niet ontmoedigen. Blijf solliciteren!! Als je kwaliteiten hebt en je weet deze tijdens het sollicitatiegesprek goed weer te geven, dan maak je meer kans dan je denkt.

Succes..................

T

24-05-2002, 10:02
Hallo Tornado,
Nee, jij ziet het verkeerd! Ik ben opgebeld en er is mij gevraagd of ik meteen na mijn gesprek meteen ingewerkt wilde worden. Volgens de bedrijfsleider was ik praktisch al aangenomen! Pas toen hij mij zag, vroeg hij of ik zonder hoofddoek wilde werken. Als ik mijn hoofddoek af zou doen, dan kon ik meteen aan de slag. Ik weigerde dit echter en meteen daarna zei hij, dat er nog drie andere moslim meisjes werkten, en zij deden hun hooffdoek wel af. Maar goed, hij heeft het mondeling overgebracht en als er een onderzoek zou komen, dan hoeven ze alleen maar aan die drie andere meisjes te vragen, waarom ze hun hoofddoek in de winkel af doen en daarna weer op! It doesn't make sense. Bovendien maakt het mij niet uit of ik sterk sta of niet, het gaat mijn erom dat het gerapporteerd wordt. Het moet niet in de doofpot gestopt worden, anders komt er nooit een oplossing!

25-05-2002, 21:08
Het is zeker heel triest dat dit gebeurt en ik heb het zelf ook meegemaakt maar dan zeggen ze niet dat het komt door die hoofdoek maar dan verzinnen ze wel een ander smoesje. Masa Allah ik vind het knap van je uchti dat je er werk van maakt ik weet niet of ik dat had gedaan

groetjes en salaam
Loubna

29-05-2002, 16:37
Lieve dames,

Al dat soort nare ervaringen kun je ook zien als een soort beproeving van Allah. Je geloof wordt op deze manier getest.

Je hebt meiden die dan gelijk iets hebben van... zonder hoofddoek zal ik het veel verder schoppen.
Maar Allah ziet alles en als wij moslimmeiden zoiets hebben van... dan maar geen hoofddoek, dan zijn we heel slecht bezig.

Ik ga volgend jaar ook werken en ik weet dat een baan vinden voor mij dan heel moeilijk zal zijn, maar je moet maar denken..... Ik zal heus niet verhongeren.

Klinkt misschien raar, maar deze hoofddoek gaat nooit af, zelfs niet als ze een vuurwapen tegen mijn hoofd houden, laat staan dat ik hem af ga zetten voor mijn toekomstige werkgever

12-06-2002, 15:08
Asalaam moechaleikum yall ighoun moslimin,

Dit doet me ook aan denken aan 2 jaar geleden; (het was ramadan)
Ik werd doorverwezen van de ene winkel naar een andere winkel hetzelfde maar alleen op een andere lokatie dus oke ik bel en ja ik wordt uitgenodigd ik ga op de afgesproken tijdstip naar binnen blablablablablabla ja ik wordt aangenomen ik mag een belasting formulie in vullen en donderdag avond mag ik aan de slag ik heel blij thuis komen was namlijk m'n eerste bijbaantje. oke blablablabala ik ga die donderdag er naar toe ik kom binnen komt die man die m n sollicitatie had verwerkt ; "ya ehh ik heb met m'n baas gesproken en die vondt het niet goed dat je met een hoofddoek gaat werken en nu vroeg ik me af of je nem niet gewoon kan afdoen" ik heel verontwaardigd "dus ik zou bereidt moeten zijn om m'n hoofddoek af te moeten doen he nou vriend m'n antwoordt is nee deze hoofddoek is mij meer waard dan alles en trouwens waarom zijn petjes haarbanden en etc wel toegestaan?" maar mouhiem ik werd dus ontslagen en om heel eerlijk te zeggen het heeft em ontzettend veel pijn gedaan ik was nog jong en ik wist nog neit wat het woord discrimnatie inhield.
Het heeft echt een diepe snee in m'n hart gelaten en sinds dien wist ik dat er meerdere keren zullen zijn dat ik m'n hoofddoek zou moeten beschermen

Wat ik wilde zeggen is mensen doe neit wat ze willen geef ze neit de keuze om je hoofddoek af te doen op je werk maar zeg dat ze je je maar moeten aannemen om je presentatie.

Dat is iets wat ik indergeval m'n eigen heb beloofd is dat ik nooit maar ook nooit bereidt zal zijn om m'n hoofddoek af te doen voor wie dan ook.

En ik wil insjachelah later m n opleiding als internationale manager afsluiten en zoals jullie weten is daar heel wat gewenst omtrent uiterlijk maar ik zal nooit bereidt zijn om korte rokjes aan te trekken of m'n hoofddoek af te doen.

Pech als ik nooit een baan zal vinden maar m'n geloof gaat voor .
l'kleb donder op wie moeten zij voorstellen tezz ik zal sterven met m'n hoofddoek op m n hoofd en mn geloof voor m n godsdienst heilig.

sorry dat ik zo'n eind heb door geschreven maan die nederlanders beginnen mij gewoon steeds meer te irriteren.

Maar weet je wat het is wij geven ze die keuze als elk meisje zou wijgeren om d r hoofddoek af te doen dan zullen ze geen keus hebben vooral als het in de media zou komen dat b.v hoogopgeleide islamitische meisjes geen werk. GLESSHH zal de wereld zeggen?
Antwoordt "ja om hun doekjes".

Het is een fabeltje want wij marokannen denken alleen aan ons eigen en de werels wil gewoon niets weten van de islam.

Macha salaama,

12-06-2002, 16:13

hallo hoofdoekdragende zusters,

even dit ter info; afgelopen maanden zijn wij in het kader van uitbreiding van ons bedrijf en 2 andere compagnonbedrijven op zoek gegaan naar werknemers op alle niveau's. Ik deed de werving en selectie procedures. Van de 265 sollicitanten, waren er 100 buitenlands en 20 droegen een hoofddoek. Alle twintig vond ik helaas niet geschikt voor de functie waar ze naar zochten. Wel voor andere functies, maar die wilden ze pertinent niet. Ik heb voorgesteld om ze om te laten scholen, duurt ongeveer 6 maanden, zodat ze wel zouden passen in het profiel van de door hen gezochte functie, maar het meerendeel van de hoofddoekdragers wilde niet.

Er zaten 2 meiden bij die in het management konden, maar deze zijn na het eerste s. gesprek afgevallen. Ook passen ze niet in het beeld van alle mannen en vrouwen in stak pak, stropdas en HOOFDDOEK? Als is ze nog zooooooooooo goed, als je dit in overweging neemt, dan wordt het al snel tricky.

Dus geen een met hoofddoek heeft het gehaald

jammer.

12-06-2002, 20:02
Asalaam moechaleikum,

Ik vindt dit dus uberhaupt nergens op slaan en dit vooral uit een mond van een vrouw met dezelfde godsdienst.
Dus een meisje met een mooie mestoerin hoofddoek en eventueel nette kleding zou dus niet kunnen passen tussen die bleekscheten met hun mantelpakjes en dure armanipakken kunnen passen?

Hoor je je zelf wel praten meid kijk dat is nou precies wat die kaakoppen willen dat wij d r zelf ook zo over na zouden moeten denken.

Tezzz iwaa bazz jah mensen en dat vooral van jou meid jij die onze cultuur en geloof beter begrijpt dan hun jij zou je werkgevers juist aan moeten moedigen om meisjes met een hoofddoek aan te nemen.

Maar nee jij haalt ons helemaal neer dat is het gaarste wat ik maar kan weten van mensen je eigen geloof en cultuur neermaaien tfoee.

Ingell asl lgeh.

Macha salaama,

13-06-2002, 08:54
Lieve mensen,

Ik haal geen mensen onderuit die een hoofddoek dragen, kzeg alleen dat de bedoelde meiden inhoudelijk, qua kennis, vaardigheden en ervaring tekort schoten. Als ik een Hollander en een Marokkaanse meid met een hoofddoek op gesprek krijg,dan doe ik zeker niet aan positieve discrimantie. Dat wil zeggen: ik test mijn mensen op hoe ze overkomen, hun kennis, ervaring en mogelijk opleiding. Als het allochtone meisje beter scoort heeft ze grote kans op de baan, maar zie ik dat de hollandse toch met kop en schouder boven haar uit steekt....jaaaaaaaa dan wordt het anders. Wie wil nou geen goed gekwalificeerd personeel toch???? en daarvoor hoeven ze niet persee een hoofddoek te dragen.

Kortom ik ben jullie tweetjes zeker niet verantwoording verschuldigd. Als ik ergens solliciteerde vroeger dan wilde ik zeker niet dat ik aangenomen werd in het kader van positieve discriminiatie of om een weerspiegeling te geven van de samenleving.................ik wil op mijn kwaliteiten aangenomen worden PUNT.

Als ik daarom een kreng ben, dan ben ik dat maar, maar wel een ervaren kreng dan....

P.s. draag je eenhoofddoek, heb je goede diploma''s op zak en ben je zelfverzekerd en zelfstandig, sollictiteer dan van harte. Draag je een hoofddoek en denk je dat ik je daarom aanneem, blijf dan maar thuis.

Wees vooral gegroet,
Tornado

Pagina's : [1] 2 3