Bekijk volle/desktop versie : Wat vind men van dat je je man moet gehoorzamen in het huwlijk?



Pagina's : [1] 2 3 4 5

08-02-2006, 09:00
Ik heb geleerd van jongs af aan, dat iedereen een eigen wil heeft. Je leeft dan samen met je man en je beslist samen over wat jullie gaan doen in jullie leven. Allah sabhanwata3ala zei dat een man goed voor zijn vrouw moet zorgen, hoe doet hij dat dan als een vrouw dit niet wil. Willen er mensen reageren die het eens of oneens met me zijn? Maar jullie moeten wel weten dat ik niet fanatiek hierover ben, ik had laatst alleen een discussie en ik vond dat mensen er over na moeten denken. Het is tenslotte een kostbaar leven. Dit heb je mrr 1 keer. En ik zeg niet dat de ideeen van andere mensen niet kloppen. Ik heb er respect voor, want hoe ik ben opgevoed verschilt ook vaak en ik leer er mee leven. Reageer als u wilt

08-02-2006, 09:04


Ik vind het onderscheid tussen man en vrouw sowieso fout. Man en vrouw zijn voor mij allebei mens en volstrekt gelijkwaardig. Dus ook binnen het huwelijk.

(Ben geen moslim, misschien dat dat ermee te maken heeft.)

08-02-2006, 09:07

Citaat door DaanA:
Ik vind het onderscheid tussen man en vrouw sowieso fout. Man en vrouw zijn voor mij allebei mens en volstrekt gelijkwaardig. Dus ook binnen het huwelijk.

(Ben geen moslim, misschien dat dat ermee te maken heeft.)
sssssssssssssukkel!!! jij hebt duidelijk geen kennis over de islaam. in de islaam is de vrouw ook gelijkwaardig aan de man! dus ook binnen het huwelijk.
wanneer gaan mensen nou een het verschil zien tussen CULTUUUUURRR en ISLAAAAMMM!!! 2 volstrekt verschillende dingen! de één is achterlijk en de ander MASTERLIJK!!

08-02-2006, 09:10

Citaat door DaanA:
Ik vind het onderscheid tussen man en vrouw sowieso fout. Man en vrouw zijn voor mij allebei mens en volstrekt gelijkwaardig. Dus ook binnen het huwelijk.

(Ben geen moslim, misschien dat dat ermee te maken heeft.)
Ik zie ze als gelijkwaardig, maar niet als gelijk... het zijn 2 verschillende soorten mens met allebei hun kwalititeiten...

08-02-2006, 09:15



Citaat door maryam_maroc:
sssssssssssssukkel!!! jij hebt duidelijk geen kennis over de islaam. in de islaam is de vrouw ook gelijkwaardig aan de man! dus ook binnen het huwelijk.
wanneer gaan mensen nou een het verschil zien tussen CULTUUUUURRR en ISLAAAAMMM!!! 2 volstrekt verschillende dingen! de één is achterlijk en de ander MASTERLIJK!!
Als men zegt dat de vrouw de man moet gehoorzamen, is men niet gelijk. Ik weet niet of dat uit de Marokkaanse cultuur komt of uit de Islam. Als ik me vergis, dan mijn excuses. Ik ging er vanuit dat het uit de Islam kwam doordat er over Allah gesproken werd en doordat het in het Christendom ook gebruikelijk is om de vrouw als ondergeschikt aan de vrouw te zien, omdat Eva uit een rib van Adam gemaakt werd. Vandaar.

(Voor een Nederlander is het ook echt bijna onmogelijk om het verschil tussen cultuur en godsdienst te zien, omdat we hier vrijwel alleen maar moslims uit Marokko en Turkije hebben.)

08-02-2006, 09:15

Citaat door soufiane19:
Ik zie ze als gelijkwaardig, maar niet als gelijk... het zijn 2 verschillende soorten mens met allebei hun kwalititeiten...
Voor mij gaan ze als gelijken het huwelijk in en bepalen ze samen de rollen die ze daarin gaan vervullen.

Sommige mannen zijn misschien beter dan hun vrouw in het opvoeden van kinderen en sommige vrouwen kunnen misschien beter werken dan hun man. Beetje jammer als je dan de traditionele rolverdeling pakt, niet?

08-02-2006, 09:18

Citaat door soufiane19:
Ik zie ze als gelijkwaardig, maar niet als gelijk... het zijn 2 verschillende soorten mens met allebei hun kwalititeiten...
Je hebt absoluut gelijk, het ligt meer aan hun kwaliteiten. Aan wat ze gemeen hebben. Maar die kwaliteiten en eigenaardigheden moet je respecteren en je moet er mee zien te leven.

08-02-2006, 09:22

Citaat door DaanA:
Voor mij gaan ze als gelijken het huwelijk in en bepalen ze samen de rollen die ze daarin gaan vervullen.
Bij ons niet, God heeft dat tot op een bepaalde hoogte bepaalt...

Een vrouw die graag haar geld wil verdienen door als prostituee te werken kan bij ons niet... (voorbeeld)

08-02-2006, 09:22

Citaat door noe_2_jaa:
Je hebt absoluut gelijk, het ligt meer aan hun kwaliteiten. Aan wat ze gemeen hebben. Maar die kwaliteiten en eigenaardigheden moet je respecteren en je moet er mee zien te leven.
inderdaad

08-02-2006, 09:23

Citaat door DaanA:
Als men zegt dat de vrouw de man moet gehoorzamen, is men niet gelijk. Ik weet niet of dat uit de Marokkaanse cultuur komt of uit de Islam. Als ik me vergis, dan mijn excuses. Ik ging er vanuit dat het uit de Islam kwam doordat er over Allah gesproken werd en doordat het in het Christendom ook gebruikelijk is om de vrouw als ondergeschikt aan de vrouw te zien, omdat Eva uit een rib van Adam gemaakt werd. Vandaar.

(Voor een Nederlander is het ook echt bijna onmogelijk om het verschil tussen cultuur en godsdienst te zien, omdat we hier vrijwel alleen maar moslims uit Marokko en Turkije hebben.)
Maar sgat, je hoeft je helemaal niet te verontschuldigen. Iedereen heeft op een ander manier de islam geleerd. Iedereen leeft er anders mee. Niemand houd zich echt aan de regels. En ik vind dat je er pas over kan praten als je er echt verstand an hebt. Maar tog doen we het.... Ik bijv. vind helemaal niet dat de vrouw onderdanig is aan de man. Ze kunnen allebij precies het zelfde leven ze kunnen precies het zelfde doen. Soms worden vrouwen ook onderschat in het huwlijk. Om dat ze lager wordt gezien dan haar man. Maar vele vrouwen die ik ken hebben dat. Maar ze zijn de beste vouwen die ik ken. Als je ze leert kennen, schuilt er iets heel anders onder de schaduw van haar echtgenoot.

08-02-2006, 09:25

Citaat door soufiane19:
Bij ons niet, God heeft dat tot op een bepaalde hoogte bepaalt...

Een vrouw die graag haar geld wil verdienen door als prostituee te werken kan bij ons niet... (voorbeeld)
Neej, maar een man kan dat ook niet. En ik zelf vind dat niet kunnen. Dat heeft weer met mijn grenzen te maken. Het grootste gedeelte an mijn oordeel komt van mijn instinct een nog kleiner gedeelte van mijn cultuur en het kleinste gedeelte van het geloof.

08-02-2006, 09:26

Citaat door soufiane19:
Bij ons niet, God heeft dat tot op een bepaalde hoogte bepaalt...

Een vrouw die graag haar geld wil verdienen door als prostituee te werken kan bij ons niet... (voorbeeld)
Dat was ook niet helemaal het werk dat ik in gedachten had.

08-02-2006, 09:29


ok een ander voorbeeld dan, achter de bar in een kroeg dan kan bij ons niet...

08-02-2006, 09:33

Citaat door noe_2_jaa:
Maar sgat, je hoeft je helemaal niet te verontschuldigen. Iedereen heeft op een ander manier de islam geleerd. Iedereen leeft er anders mee. Niemand houd zich echt aan de regels. En ik vind dat je er pas over kan praten als je er echt verstand an hebt. Maar tog doen we het.... Ik bijv. vind helemaal niet dat de vrouw onderdanig is aan de man. Ze kunnen allebij precies het zelfde leven ze kunnen precies het zelfde doen. Soms worden vrouwen ook onderschat in het huwlijk. Om dat ze lager wordt gezien dan haar man. Maar vele vrouwen die ik ken hebben dat. Maar ze zijn de beste vouwen die ik ken. Als je ze leert kennen, schuilt er iets heel anders onder de schaduw van haar echtgenoot.
Ik verontschuldigde me voor het feit dat ik blijkbaar weer een fout gemaakt had in het onderscheid maken tussen godsdienst en cultuur. Komt nogal vaak voor bij mij (en dan te bedenken dat ik, voor een Nederlander, nog redelijk wat van de Islam weet).
Ik reageer hier altijd nogal stellig op dit soort onderwerpen, omdat ik me zo ontzettend stoor aan die onderdrukking (onderschatting, zoals jij dat zo mooi eufemistisch noemt) van de vrouw in het huwelijk. Die onderdrukking komt overingens bij Nederlanders ook héél vaak voor, daarin staat de Islam volstrekt niet alleen.

Edit: Doe ik het weer! Ik bedoel natuurlijk de Marokkaanse cultuur, niet de Islam.

08-02-2006, 09:33

Citaat door soufiane19:
ok een ander voorbeeld dan, achter de bar in een kroeg dan kan bij ons niet...
Ik dacht meer aan het voorbeeld dat vandaag op de voorpagina van Trouw stond: in Nederland is 59 % van de rechters vrouw. Dat mag toch wel?

Pagina's : [1] 2 3 4 5