Bekijk volle/desktop versie : D66



03-02-2006, 16:12

Citaat door boeddha:
Boris Dietrich , leider van D66, treedt ad. Te volgen op Nederland 1 en 2 om 17.00 uur.
.

03-02-2006, 16:23


'D66-fractieleider Dittrich legt functie neer'

Binnenland

vr 3 feb 2006, 15:38 | 72 reacties
'D66-fractieleider Dittrich legt functie neer'
DEN HAAG - D66-fractievoorzitter Dittrich legt zijn functie neer. Ingewijden hebben dat vrijdagmiddag bevestigd.


Naar verwachting volgt vicefractievoorzitter Lousewies van der Laan hem op. Dittrich blijft waarschijnlijk aan als Kamerlid.

Na het voor de democraten desastreus verlopen debat donderdagavond over de militaire missie naar de Afghaanse provincie Oeroezgan nam de druk vandaag uit de regionale afdelingen en vanuit de partijtop al toe.

D66-partijvoorzitter Dales verwijt Dittrich dat hij is gaan 'zwalken' door met een kabinetcrisis te dreigen als de gevaarlijke militaire operatie door zou gaan.

Donderdagavond nam het kabinet het besluit 1200 militairen naar Afghanistan te sturen. Dittrich kreeg het ongemeen hard te verduren in het debat. „Ik ben flink over de knie gelegd”, gaf hij na afloop toe. „Maar ja, soms win je in de politiek en soms verlies je.”

Debat
Dittrich kreeg in het debat vrijwel de gehele Tweede Kamer over zich heen toen hij openlijk toegaf dat hij de afgelopen weken alleen met een kabinetscrisis heeft gedreigd in de hoop dat de PvdA dan ook de tegen de Afghanistan-missie zou stemmen.

Ook zijn opmerking dat hij de D66-ministers Brinkhorst en Pechtold niet had kunnen overtuigen zich tegen de missie te keren, zorgde voor onbegrip. SP-leider Marijnissen vroeg zich af wat D66 dan nog in de coalitie te zoeken heeft.

De 50-jarige Boris Dittrich zit sinds 1994 in de Kamer. De voormalige rechter maakte aanvankelijk vooral naam als justitiewoordvoerder. Sinds 2003 is hij fractievoorzitter en daarmee ook partijleider van D66.

Omstreden
Zijn besluit om in het centrumrechtse kabinet Balkenende-2 te stappen was omstreden in de partij. Hetzelfde gold voor zijn beslissing in de coalitie te blijven na het vertrek van D66-vicepremier De Graaf vorig jaar, naar aanleiding van het sneuvelen van het plan voor de gekozen burgemeester. Beide keren werd Dittrich echter gesteund door het D66-congres.

De D66-ministers Brinkhorst en Pechtold zeiden vrijdag na de ministerraad nog niets te weten van het aftreden van Dittrich. Ze noemden het een zaak van de fractie en van Dittrich zelf.

Tot vrijdag werd Dittrich gezien als een belangrijke kandidaat voor het lijsttrekkerschap van D66 bij de Kamerverkiezingen van mei 2007, naast Pechtold.

03-02-2006, 16:25

Citaat:
Beste kiezers, geachte leden (alle 34 33 32), hierbij mijn ontslagbrief. Gisteravond tijdens het debat over de Afghanistan-missie ben ik diep, zeer, zeer diep door het stof gegaan. Laat ik zeggen dat mijn collega Kamerleden mij stuk voor stuk over de knie hebben gelegd. Normaal gesproken heb ik daar geen enkele moeite mee, maar deze keer deed dat veel pijn. Die pijn zit diep van binnen, heeft mij in mijn hart getroffen en zal niet meer weg gaan. Om een groot staatsman te citeren: “Ik heb krassen op mijn ziel”. Omdat ik er niet meer ben kan ik ook geen lijsttrekker meer zijn tijdens de verkiezingen in 2007. Eerlijk gezegd interesseert me dat geen ene zak, zoals het me nooit ene zak heeft geïnteresseerd wie ik bedroog, naaide en een rad voor ogen draaide. Sterker nog, ik ga er van uit dat D66 nooit meer een zetel haalt. De koek is op, de rek is er uit. D66 is officieel dood. Ik trek de stekker er uit, met uw welnemen. Laurens Jan, ViezeLoes, Bert, het ga jullie goed. Zorg dat jullie snel solliciteren voor een commissarisschap of op z’n minst op tijd de wachtgeldaanvraag indienen. Voor jou, Boris van der Ham, voorzie ik een mega-carriere bij Talpa. Je kunt het jongen. Je hebt het altijd in je gehad. Ik zal eindigen met de woorden van een groot en seniel schrijver: “Het is niet onopgemerkt gebleven.” Om 17.00 uur zal ik me nog een keer richten tot het Nederlandse volk. Zij die sterven, groeten u...
Dit zat er echt aan te komen, politiek is niks voor amateurs.

03-02-2006, 16:28
jammer man sjemig

03-02-2006, 16:28



Citaat door Haaglander:
Dit zat er echt aan te komen, politiek is niks voor amateurs.
Z'n amateur is hij absoluut niet!!!! Hij volgde de rest van de Nederlandse stemmen, zo dus hij ook dan de haagse politiek daar.

03-02-2006, 16:58
on·ge·loof·waar·dig (bn.)
1 geen geloof verdienend => dat wil er bij mij niet in, fabelachtig, fabuleus, onaannemelijk; <=> geloofwaardig
2 D66

03-02-2006, 18:03
Draaikonten zijn het d66.. eerst falikant tegen hulp voor afghanistan staan omdat volgens hem er niets op te bouwen viel....
raar uitgangspunt.