Bekijk volle/desktop versie : Tashafa3, islamitisch of bid3a?



Pagina's : [1] 2 3

02-02-2006, 20:02
Assalamoe Alaikoem wa Rahmatoellah,

Als een jonge broeder/ zuster overlijdt en ze met de stoet opweg zijn naar de begraafplaats zeggen de mensen 'tashafa3'. Hij gaat ongeveer zo: 'Tashafa3 ya rasoul Allah fiena.....' en meer weet ik eigelijk niet.

Weet iemand of dit volgens de islaam is, of is het bid3a?

Moge Allah ieder belonen die hier een antwoord op heeft en met me wilt delen, het is namelijk zeer van belang, barak Allahou fiekoem

Assalamoe Alaikoem wa Rahmatoellah

02-02-2006, 20:11


..somebody..

02-02-2006, 20:36
ik weiger te accepteren dat deze topic op de 2e pagina belandt!!!!!!

Antwoord pleazzzzzzzz

02-02-2006, 20:42
Wa alaikoemassalaam warahmatullahi wabarakatuh,

klopt het dat je bij die uitspraak de profeet muhammed Alayhi salaatou wa salaam aanroept?

02-02-2006, 20:47


Uhm, vanuit de zin die ik zojuist opgenoemd heb, kan ik niet concluderen dat Mohammed 3alayhi salaatoe wa salam aangeroepen wordt, wat er in de rest van de 'tashafa3' wordt gezegd, daar heb ik geen weet van.

02-02-2006, 20:51

Citaat door Noor_al_Islaam:
Uhm, vanuit de zin die ik zojuist opgenoemd heb, kan ik niet concluderen dat Mohammed 3alayhi salaatoe wa salam aangeroepen wordt, wat er in de rest van de 'tashafa3' wordt gezegd, daar heb ik geen weet van.
Als er geen basis voor is in de kitaab en sunnah dan is het zeker een bid3a.

"Tashafa3 ya rasoul Allah fiena." Zou je dit kunnen vertalen? want in deze zin zie ik 'rasoul Allah' en hier wordt naar mijn mening muhammed ibn Abedllah Alayhi salaatou wa salaam mee bedoeld. Of begrijp ik de zin verkeerd?

02-02-2006, 20:52

Citaat door Noor_al_Islaam:
ik weiger te accepteren dat deze topic op de 2e pagina belandt!!!!!!

Antwoord pleazzzzzzzz

02-02-2006, 20:54

Citaat door AbouMoussa:
Als er geen basis voor is in de kitaab en sunnah dan is het zeker een bid3a.

"Tashafa3 ya rasoul Allah fiena." Zou je dit kunnen vertalen? want in deze zin zie ik 'rasoul Allah' en hier wordt naar mijn mening muhammed ibn Abedllah Alayhi salaatou wa salaam mee bedoeld. Of begrijp ik de zin verkeerd?
tashafa3 ya rasoul Allah, staat als ik het niet verkeerd heb voor : bemiddel voor ons oh boodschapper van Allah.

02-02-2006, 20:56

Citaat door Islam4you2:
Jah... t is iets wat wij allen zullen ondergaan, maar dan wil ik t graag op de correcte wijze zoals Allah het ons heeft voorgeschreven...

dus blijven uppen

02-02-2006, 21:00

Citaat door Noor_al_Islaam:
tashafa3 ya rasoul Allah, staat als ik het niet verkeerd heb voor : bemiddel voor ons oh boodschapper van Allah.
Ok&#233;, hier ligt de fout. Dit is shirk akbar <grote shirk>. De boodschapper van Allah is nu dood en kan nu op dit moment niet voor ons betekenen. Allaah is de enige aan wie wij hulp mogen vragen. Elke gebed zeg je iyaka na3boudou wa iyaka nasta3ien.

Moge Allaah shirk uit deze ummah verwijderen.

Dus hier is geen spraken van bid3a, maar van shirk wal3ayadhou billaah.

02-02-2006, 21:01
.. volgens mij is het zo dat het gaat om de bemiddeling op de Dag des Oordeels, en niet vandaag de Dag.

En ameen op je doe3a

02-02-2006, 21:02

Citaat door AbouMoussa:
Oké, hier ligt de fout. Dit is shirk akbar <grote shirk>. De boodschapper van Allah is nu dood en kan nu op dit moment niet voor ons betekenen. Allaah is de enige aan wie wij hulp mogen vragen. Elke gebed zeg je iyaka na3boudou wa iyaka nasta3ien.

Moge Allaah shirk uit deze ummah verwijderen.

Dus hier is geen spraken van bid3a, maar van shirk wal3ayadhou billaah.
Als dat de juiste vertaling is dan klopt het.

02-02-2006, 21:05


Hardop reciteren van smeekbedes tijdens een begrafenis.


Vraag: Eerst en vooral wil ik jullie van harte bedanken voor deze site. Dankzij jullie alhamdoelilah ben ik vele dingen rijker geworden die me hier voor te kortschoten. Mijn vraag luid als volgt enkele dagen geleden is een onkel van me gestorven in marokko lah irehmoe oe weseh hlieh oe schamieh elmoeslimien inschalah. Hier bij is dan een discusie ontstaan tussen andere gebroeders van hem. Men ene onkel beweerde dat het laten komen van telba niet mocht en toen ze men onkel van thuis naar het graf wilde brengen verbood men ene onkel de mensen om lailaha ilalah te zeggen op weg naar het graf toe. hij zei dat de weg naar het grag in stilte moest verlopen zonder 1 woord luidop te hoeven zeggen. Nu wil ik graag weten of dit allemaal klopt wat men onkel zegt over telba en de weg naar het graf toe.

Antwoord: In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Het volgen de begrafenis is een soenna van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem). De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft hierover gezegd: "Bezoek de zieke, en loop mee met de begrafenis, het zal jullie de Dag des Oordeels doen gedenken." (Moesliem).

Verder is het aan te raden om zich te haasten het lichaam te begraven, de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd:"Haast jullie, (en) als het een oprecht persoon was dan zullen jullie haar voorleggen bij het goede, en als het een slecht persoon is dan zullen jullie het neerleggen bij het slechte." (Boekhaarie). Het is aan te raden om voor het lichaam te lopen. De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem), Aboe Bakr en 'Oemar liepen voor de begrafenisstoet uit.

Het is beter te vermijden voor vrouwen om een begrafenis bij te wonen, Oem 'Athieyya (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft gezegd: "We werden afgeraden om begrafenissen bij te wonen maar het werd ons niet verbonden gesteld." (Aboe Daawoed, An-nasaa-ie en anderen).

Wat betreft het luid opzeggen van bepaalde smeekbedes, er is geen enkel overlevering die dat toestaat. De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) en zijn metgezellen raadden luide stemmen bij begrafenissen, het gedenken van Allah en tijdens een slagveld af. We dienen ons strikt te houden aan de Soenna van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) die nooit luid het woord van Allah noemde tijdens begrafenissen.

Hetgeen wat uw oom gedaan heeft is een goede daad, maar men moet de verkondiging van de islam met wijsheid en op een goede manier doen. Allah zegt (vertaald): "Nodig uit tot de Weg van jouw Heer, met wijsheid en goed onderricht, en wissel met hen van gedachten op de beste wijze." (Soerat An-nahl aya 125). Moge Allah de zondes van uw oom en alle moslims vergeven en hem plek in Al djannah geven.

En Allah weet het beste.

Cyber-imam
Het team van al-Islaam.com

02-02-2006, 21:07

Citaat door Noor_al_Islaam:
.. volgens mij is het zo dat het gaat om de bemiddeling op de Dag des Oordeels, en niet vandaag de Dag.

En ameen op je doe3a
Een smeekbede dient gericht te zijn aan Allah en niemand anders. De profeet Alayhi salaatou wa salaam hoort het niet, dus het heeft geen nut om dat te zeggen, sterker nog het is shirk billaah.

02-02-2006, 21:08
dus voor de ouderen geen 'la ilaha ila Llah' en voor de jongeren geen 'tashafa3' maar volledige stilte, is deze conclussie juist?

Pagina's : [1] 2 3