Bekijk volle/desktop versie : lekkere hapjes



31-01-2006, 11:17
hoi dame's

ik ben hier voor het eerst en zie dat julie heel wat van koken afweten, dus hoop ik dat ik bij het goeie adres ben met mijn vraag?
mijn dochterje is bijna jarig en wil het groot aanpakken.
alles is al geregeld alleen het eten. ik weet niet wat ik moet neerzetten.
ik daccht eerst voor de kleintjes friet met nuggets en vissticks en nog wat
en voor de oudere bistilla en een saladeschotel, maar nu wil ik een open buffet met van die lekkere hapjes alleen weet ik niet welke hapjes allemaal.
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik weet het echt niet meer.

alvast bedankt

diamantje-81

31-01-2006, 18:40


niemand die mij kan helpen??????

31-01-2006, 19:01
Kleine vispastilla.

1 pakketje bladerdeeg (die van tien stuks in de super)
300 gram kabeljauw fitet (uit de markt)
200 gram sumuri
200 gram garnalen (roze)
koriander
knoflook (alleen als je wilt hoeft niet perse)
uien
mihoun
de kruiden die je ook in de marmita doet
een beetje zout

Je bakt eerst de vis gaar in een pannetje, gooit de gesnipperde uien erbij en de knoflook, dit bak je een beetje aan, dan doe je de koriander erbij, gelijk erachter na de kruiden en zout.

Je kookt de mihoun, dit doe je bij je vismengsel..

laat het afkoelen.

haal de bladerdeeg uit elkaar en laat dit ontdooien.

dan doe je de vismengsel als die afgekoeld is in de bladerdeeg en dan klap je deze dicht.

Oven voorverwarmen en in de oven doen.

Wachten tot ze goudbruin zijn en dan zijn ze klaar...

31-01-2006, 19:05


Gehaktkoekjes met saffraan en 'Chumichimi'salsa

Ingrediënten
• 500 g Rundergehakt
• 1 grote vleestomaat
• snufje peper
• 2 eetlepels citroensap
• 4 teentjes knoflook
• 8 eetlepels zonnebloemolie
• ½ groene paprika
• 4 eetlepels muntblaadjes (fijngehakt)
• 4 draadjes saffraan
• 5 eetlepels maïskorrels
• 1 ui
• snufje zout


Bereiding
1. Pel en snipper de ui en de knoflook.
2. Laat de draadjes saffraan weken in 2 eetl. olie.
3. Meng in een kom het gehakt met de helft van de ui, de helft van de knoflook, ¾ van de munt, ¾ van de saffraanolie, ½ theel. peper en 1 theel. zout.
4. Vorm 20 kleine platte burgertjes van het gehakt.
5. Snijd de tomaat en paprika in kleine stukjes van ¼ cm.
6. Meng de tomaat met de rest van de ui, de rest van de knoflook, de paprika, de maïskorrels, de rest van de munt, de rest van de saffraanolie en het citroensap. Voeg zout en peper naar smaak toe.
7. Verwarm in een koekenpan de rest van de olie en bak hierin de gehaktkoekjes in ca. 5 minuten aan beide kanten bruin.
8. Zet een schaaltje met de salsa in het midden van een platte schaal en schik hier de warme gehaktkoekjes omheen.

Lekker met sperziebonen (gekookt of als salade) en aardappelpuree gemengd met een gefruit uitje et wat knoflook en fijngehakte rode peper

31-01-2006, 19:09


R’GHAIFS MET LAMSVLEES


150 g lamsgehakt

2 uien, fijngehakt

1 volle tl paprikapoeder

1 volle tl puree van hete pepers

1 el komijnpoeder

1 bos gladde peterselie, fijngehakt

1 bos koriander, fijngehakt

1 volle tl zout

1 volle tl peper



DEEG

700 g gezeefde bloem

1 volle tl bakkersgist

½ theeglas olijfolie

1 volle tl zout

1 l lauw water



Maak eerst het deeg. Doe de blom in een grote kom. Maak in het midden een kuiltje en doe geleidelijk aan de bakkergist erbij die u van tevoren met het lauwe water en het zout hebt gemengd. Kneed net zolang totdat u een soepel en elastisch deeg hebt. Bestrijk het deeg met olijfolie en vorm balletjes met een doorsnede van 3 - 4 centimeter. Zet de balletjes weg.

Doe het gehakte vlees, de uien, de puree van hete pepers, het paprika- en komijnpoeder, de peterselie, de koriander, het zout en de peper in een kookpan en laat dit 15 minuten fruiten. Zet deze vulling weg.

Bestrijk uw handpalmen met olie en rol de deegballetjes zo uit dat u vierkantjes krijgt van ongeveer 15 x 15 centimeter. Leg in het midden van ieder vierkantje een eetlepel vulling. Vouw de randen van het deeg naar binnen toe en maak de vierkantjes goed plat.

Leg alle r’ghaifs op een ingevette bakplaat en zet die in een voorverwarmde oven op 120°C (stand 4). Bak de r’ghaifs ongeveer 30 minuten totdat het deeg mooi goudbruin is. Serveer de r’ghaifs warm.

31-01-2006, 19:11
TORTILLA (MAROKKAANSE AARDAPPELPANNEKOEK)

aardappels, in blokjes (ca. 6 grote of 8 kleine)

4 eieren
1 ui, fijngesneden
kwart bosje koriander fijngesneden.
zout

peper
olie



Aardappels frituren tot ze goudbruin zijn (niet te hard). Ondertussen de eieren in een kom doen en goed kloppen en wat zout en peper erbij doen. Voeg de uien ( je kan de uien ook wel even voorbakken als je niet zo van wat rauwere uien houd) en koriander bij het eimengsel en meng het door elkaar. Daarna de gebakken aardappels erbij en snel even omscheppen. Doe het hele mengsel in een alvast voorverwarmde koekenpan met wat olie en druk het een beetje aan. Laat de pannenkoek eerst op een wat hogere stand voor 1 minuutje daarna zachtjes gaar worden. Als de bovenkant een beetje begint te stollen het omdraaien en de andere kant gaar bakken. Het makkelijkste is als je het eventueel in huis hebt een platte deksel van een pan te gebruiken (die in de koekenpan past) om het aan te drukken en ook tijdens het drukken de deksel ronddraaien, als het goed is draait dan de pannenkoek mee. Als je het dan wilt omdraaien kan je de deksel op de pannenkoek drukken, boven het aanrecht de koekenpan omdraaien (als het goed is ligt dan de pannenkoek op de deksel met de gare kant naar boven) en laatje de pannenkoek met de goede kant boven weer in de koekenpan glijden, zo blijft het meestal een hele pannenkoek. Lekker met wat brood voor de middag of gewoon tussendoor of bij een maaltijd.

31-01-2006, 19:12
ZAYTOON (INGEMAAKTE GROENE OLIJVEN)

Een recept om olijven in te maken op een zeer eenvoudige manier. De olijven hoeven niet per se groen te zijn, er kunnen op deze manier zwarte, witte, gele en donkerbruine olijven worden ingemaakt.

Het is geschikt voor rauwe olijven die zo van de boom komen.



5 kg rauwe olijven

1500 g zout - géén jodiumhoudend zout

5 citroenen - met schil in kleine stukjes gesneden

citroensap

rode pepertjes - zeer fijn gesnipperd

hete of milde rode peper



Snijd elke olijf 2 tot 3 keer in met een mes. Snij niet door de olijf. Het is niet nodig om de pit te verwijderen. Leg de olijven in een grote pot, een houten kuip of een pot van aardewerk. Strooi het zout over de olijven, voeg de stukjes citroen toe en meng alles goed. Leg een zwaar gewicht op de olijven en zet ze gedurende 1 week op een koele plaats. Als na deze week al het zout verdwenen is, strooi dan nog wat zout bij de olijven. Het inmaken van de olijven duurt 3 a' 4 weken. Op het moment dat de olijven niet meer bitter zijn kunnen ze worden gebruikt. Laat de olijven in de zoutoplossing staan, ook tijdens het gebruik.

Olijven kunnen worden geserveerd besprenkeld met citroensap en zeer fijn gesnipperde rode pepertjes.

Ook kunnen ze voor gebruik worden gemarineerd in citroensap.

31-01-2006, 19:13
BAGHRIR

Baghrir is een soort dun pannenkoekje dat ook wel ‘duizend-gaten’ wordt genoemd. Dit gerecht wordt meestal ’s middags bij de thee door de vrouwen gegeten, bij het ontbijt of tijdens een feest. Net zoals onze pannenkoeken worden ze naar smaak met honing, suiker of boter belegd…



500 g fijn griesmeel

200 g boter

100 g honing

1 l lauw water

1 theeglas bloem

1 volle tl bakkersgist

2 pakjes bakpoeder



Leng het bakpoeder en de bakkersgist aan met een beetje water. Doe het in een grote kom en voeg het griesmeel, de bloem en het lauwe water toe. Meng alles met een mixer totdat er een stroperig beslag ontstaat. Dek het beslag af en laat het ongeveer 30 minuten rusten. Het oppervlak van het beslag moet schuimig worden.

Verwarm een antiaanbakpan. Roer het beslag goed door elkaar en giet een opscheplepel vol in de pan. Verdeel het beslag met de opscheplepel. Bak op een zacht vuur totdat er gaatjes verschijnen in de pannenkoek.

Maak de pannenkoeken los van de pan en leg ze naast elkaar, met de gladde kant naar beneden op een doek om af te koelen. Leg de pannenkoekjes zolang ze nog niet koud zijn niet op elkaar want dan plakken ze aan elkaar.

Smelt de boter in een pan. Voeg de honing toe en meng alles goed door elkaar. Bestrijk de pannenkoekjes met dit mengsel. Serveer de pannenkoekjes direct.



Voor ongeveer 10 stuks

31-01-2006, 19:13
SFENJ MATFI (BEIGNETS MET GRANAATAPPEL)

10 g verse gist (of ½ zakje gedroogde gist van 7 g)

2 granaatappels (of 1 blikje granaatappelpitjes)

2 eetlepels honing

250 g tarwebloem

zout

2 eieren (M)

25 g suiker

50 g boter

frituurolie

1 zakje vanillesuiker

3 eetlepels poedersuiker

4 bolletjes citroensorbetijs



Verkruimel de gist in een kommetje en voeg 1 dl handwarm water toe. Laat het gistmengsel ca. 10 minuten staan.

Snijd de granaatappels doormidden en schep de pitjes eruit. Meng de pitjes met de honing.

Zeef de bloem met 1 theelepel zout boven een kom. Roer de opgeloste gist door de bloem.

Klop de eieren los met de suiker en boter en spatel het door het bloemmengsel. Kneed het tot een glad en soepel deeg. Laat het deeg afgedekt op een warme plaats ca. 1½ uur rijzen tot het volume verdubbeld is.

Vorm ballen ter grootte van 4 cm van het deeg en maak in het midden van elke bal een gat zodat een ring ontstaat. Frituur de beignets op 180°C in ca. 3 minuten goudgeel. Laat de beignets uitlekken op keukenpapier.

Strooi de poedersuiker en de vanillesuiker op een bord. Wentel de beignets erdoor. Leg op ieder bord 2 beignets, een schep granaatappelpitjes ernaast en een bolletje ijs.

01-02-2006, 10:50
harstikke bedankt mocrorachid ben je zeer dankbaar.
wie weet er nog meer lekkere hapjes

01-02-2006, 13:29
- groentebroodjes
- mini pizza's
- loempia's met garnalen of met kip
- pizzakrans
- briwat met kip
- mini begrir
- msmemen (kleintjes)
- gevulde eieren

01-02-2006, 13:50
dit alles wat boven staat en verschillende saucen en salades en pudding (fruitschotel) kipkrokketjes en viskrokketjes aubergine met saus je hebt zoveel keus ik kan nog uren doorgaan

hoop je hiermee geholpen te helpen

01-02-2006, 18:20



Citaat door diamantje81:
harstikke bedankt mocrorachid ben je zeer dankbaar.
wie weet er nog meer lekkere hapjes
Geen dank Zuster maar zoek je nog iets speciaals wella?

01-02-2006, 19:09
harstikke bedankt allemaal nou ik denk dat ik nu genoeg keus heb

01-02-2006, 19:14

Citaat door diamantje81:
harstikke bedankt allemaal nou ik denk dat ik nu genoeg keus heb
Oke zuster