Bekijk volle/desktop versie : Belangrijke hadieth!



28-01-2006, 14:13
Gekleed, maar toch naakt

Zou u misschien een aantal nuttige woorden van uitleg kunnen noemen, betrenffende de volgende h'adieth: het is overgeleverd dat de profeet (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) heeft gezegd: "Er zijn twee soorten mensen van het Hellevuur die ik nog niet gezien heb: mannen met zwepen zoals de staarten van vee, waarmee zij de mensen slaan, en vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn, (die) een verleidende gang (van lopen) hebben, met iets op hun hoofd dat lijkt op de bulten van kamelen, leunend naar een kant. Zij zullen nooit het Paradijs betreden of zelfs haar geur ruiken, terwijl haar geur zo'n en zo'n afstand te bemerken is." (Overgeleverd door Imaam Moesliem en Ah'mad in as-Sah'ieh').

Sheikh Moh'ammad Saalieh' al Moenaddjied (moge Allah hem behouden) antwoordde hierop met het volgende:

"Deze overlevering spreekt over twee soorten mensen die de profeet (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) nog niet had gezien, zij zouden pas verschijnen na zijn tijd, en hun bestemming zou het Hellevuur zijn als gevolg va hun zonden. De islamitische geleerden hebben het verschijnen van deze 2 soorten mensen dan ook gezien als de kleine Tekenen van het Uur. Deze mensen zijn als volgt:

"Mannen met zwepen zoals de staarten van vee" - hiermee worden degenen bedoeld die andere mensen slaan, zonder geldig excuus, zoals een onderdrukkende poltieagent of anderen, ongeacht of het opgedragen is door de staat of niet.

An-Nawawi zei: Wat betreft degenen die zwepen hebben, zij zijn degenen die voor de politie werken. Sharh an-Nawawi 'ala Saheeh Muslim, 17/191.

As-Sakhaawie zei: "Zij zijn de tegenwoordige helpers van de onderdrukkers, en het verwijst doorgaans naar de ergste groep rondom de heerser. Het kan tevens betrekking hebben op onrechtvaardige leiders. Al-Ishaa'ah li Ashraat il-Saa'ah, p. 119.

Het bewijs dat hun verschijning een van de tekenen van het Uur is, is een overlevering genoemd door Imaam Ah'mad, waarin wordt verhaald: "Aan het einde van de tijd zullen mannen van deze Oemmah verschijnen met zwepen zoals de staarten van vee. Zij zullen in de ochtend naar buitengaan, onder de toorn van Allah, en zij zullen in de avond terugkomen onze Zijn woede." (Zie Al-Moesnad, 5/315; geclassficeerd als sah'ieh' door al-H'aakim in al-Moestadrak, 4/483; en door Ibn H'adjar in al-Qawl al-Moesaddad fidl-Dhabb 'an al-Moesnad, p. 53-54.)

De tweede soort is, "vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn, (die) een verleidende gang (van lopen) hebben, met iets op hun hoofd dat lijkt op de bulten van kamelen, leunend naar een kant."

An-Nawawie zei betreffende de betekenis van deze passage: al-kaasiyaat al-'aariyaat (hier vertaald als: "gekleed maar toch naakt&quot betekent dat zij een gedeelte van hun lichamen ontbloten om hun schoonheid te laten zien, dus zij zullen gekleed maar toch naakt zijn. En het is tevens gezegd dat zij dunne kleding zullen dragen die laat zien wat eronder zit (d.w.z. onder de kleding), dus zij zullen gekleed zijn, maar in werkelijk zijn zij naakt. Wat betreft de zinssnede Maa-ielaat mumeelaat (hier vertaald als "(die) een verleidende gang (van lopen) hebben&quot, er is gezegd dat het betekent: zij wijken af van de gehoorzaamheid van Allah en van het gebod om hun kuisheid te bewaken en dergelijke. 'Moemielaat' betekent het leren van anderen wat zij doen.
En het is gezegd dat 'Maa-ielaat' betekent, het lopen met een verlokkende loopgang, en 'Moemielaat' betekent het bewegen van hun schouders. En er is gezegd het betekent, dat zij proberen om mannen te verleiden door het tonen van hun schoonheden.

Wat betreft de zinssnede Roe-oesahoenna ka asnimat il-boekht (hier vertaald als "met iets op hun hoofd dat lijkt op de bulten van kamelen&quot, dit kan betekenen dat zij hun hoofden groter doen lijken met sluiers en tulbanden die om het hoofd worden gewikkeld, zodat zij lijken op de bulten van kamelen. Dit is de welbekende uitleg.
Al-Maazierie zei: het kan zijn dat wat bedoeld wordt, is dat zij hun blikken niet neerslaan in de aanwezigheid van mannen; in plaats daarvan kijken zij rechtuit naar hen. (Uitleg genomen uit: Sharh an-Nawawi 'ala Sah'ieh' Moesliem, 17/191.)

Sheikh Ibn 'Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) zei: "De zin 'gekleed maar naakt' is uitgelegd met het feit dat zij korte kleding dragen die niet de gehele 'awrah bedekt die bedekt dient te worden. En het is ook uitgelegd met het feit dat zij dunne kleding dragen die anderen er niet van verhinderen om de huid van de vrouw eronder (d.w.z. onder de kleding) te zien. En het is tevens uitgelegd met het feit dat zij de huid bedekken van het zicht, maar nog steeds de vrouwelijke schoonheden laten zien." (Fataawa as-Shaykh Moeh'mmad ibn 'Oethaymeen, 2/825.)

Deze h'adieth bevat dus een strenge waarschuwing betreffende het plegen van deze twee zonden:

1- Het onderdrukken van mensen en hen onrechtmatig slaan

2- Vrouwen die hunzelf buitensporing laten zien, hun schoonheden tonen en die niet vasthouden aan de juiste islamitische bedekking en de nobele islamitische gewoonten.

Deze overlevering is een van de wonderen van het profeetschap, want deze mensen zijn waarlijk verschenen en zij bestaan tegenwoordig, zoals an-Nawawie (moge Allah hem genadig zijn) heeft gezegd."

28-01-2006, 14:34


salaam 3alaykoem wa rahmato allahi wa barakatoehoe,

ja het is inderdaad zo akhi, en deze soort mensen zijn er al. dus, waar wachten we nog op???? snel naar tawba en Allah zal ons inshallah vergegeven. het is het beste om het nu te doen dan als het niet meer kan!

wa salaam