Bekijk volle/desktop versie : Mogelijk duizenden leven zonder gas en licht



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

28-01-2006, 04:01
DEN HAAG - Zeker duizend en vermoedelijk duizenden Nederlandse huishoudens leven zonder elektriciteit en vaak ook zonder gas. Een aantal van hen ontbeert ook stromend water. Hun inkomen is zo laag dat ze het geld niet hebben om na een afsluiting wegens betalingsachterstand opnieuw aangesloten te worden.


Dat leert een inventarisatie van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet NVVK, die mensen helpt met problematische schulden. Voorzitter G. Jaarsma van de NVVK zei vrijdag dat ze vaak de ongeveer 500 euro niet hebben om opnieuw aangesloten te worden. Jaarsma verwacht dat het aantal gedupeerden de komende jaren zal stijgen.

Volgens Jaarsma groeit het probleem door de liberalisering van de energiemarkt en de scheiding tussen leverancier en netbeheerder. „Vroeger konden we met de leverancier een regeling treffen in geval van een betalingsachterstand. Heraansluitkosten werden opgenomen in het totale schuldenpakket. Nu sluit de netbeheerder af, als die geen geld ontvangt. We kunnen een beroep doen op de gemeente maar die springt meestal alleen bij, als het gaat om huishoudens met kinderen, omdat ze vindt dat die niet de dupe mogen worden van de problemen van de ouders. De gedupeerden zitten dus vooral in de groep alleenstaanden, ouderen en bijstandsgerechtigden.”

De grote leveranciers sloten vorig jaar volgens Jaarsma ruim 20.000 huishoudens af van gas of licht. Een groot deel daarvan is na betaling weer aangesloten maar dat geldt niet voor de rest. Daarom vermoedt de NVVK-voorzitter dat het probleem veel groter is dan de ruim duizend die een eerste inventarisatie hem leerde. „Een klant met problematische schulden heeft echt niet het bedrag om naast de heraansluiting ook nog eens de achterstand bij de leverancier te betalen, bedragen die variëren tussen 500 en 1000 of meer euro.”

Er zijn gevallen bekend van huishoudens die een eigen aggregaat hebben aangeschaft om zich van stroom te voorzien, maar er zijn ook mensen die noodgedwongen bij kaarslicht leven, koken op petroleum of hout en vroeg naar bed gaan om het warm te krijgen. „Een van de bijkomende problemen is dat de schimmel oprukt in een huis waar niet meer gestookt wordt.”

Voor de kredietverlener behoren niet alleen een dak boven het hoofd en eten en drinken tot de eerste levensbehoeften, maar ook water, gas en licht. „Daar zouden we met z'n allen over moeten nadenken”, aldus Jaarsma.



http://www.telegraaf.nl/binnenland/32544591/Mogelijk_duizenden_leven_zonder_gas_en_licht.html

28-01-2006, 07:26



Citaat door 7najim9:
Dat klinkt als joodse praktijken
En dit klinkt dan weer als een zwaar hersenletsel.

28-01-2006, 10:11
Tja, als je een baan hebt, ookal is het bij een supermarkt, dan kun je al die 500 tot 1000 euro betalen.(Full-time baan bij supermarkt levert pakweg 1200 tot 1400 euro per maand op als je in de 20 bent zeg maar)
En dat is een baan zonder opleidingseis.

We kunnen gewoon de conclusie trekken dat die mensen simpelweg niet werken, en waarschijnlijk geen uitkering kunnen trekken omdat ze illegaal in Nederland zijn of iets dergelijks.

28-01-2006, 10:34

Citaat door Diederikus:
Zijn toch voor het overgrote deel Allochtonen.
Je kunt hier niet je onderontwikkelde Afrika leventje voortzetten.
wie zegt dat???????

28-01-2006, 14:55


Leven ‘in de hel’ zonder stroom en gas

Zaterdag 28 januari 2006 - Ze houden in huis hun jas aan, kruipen in bed en leven bij kaarslicht. Het huis is vochtig en beschimmeld en eten kan niet worden bewaard. Voor duizenden Nederlanders is dit het leven van alledag. ‘Dit nooit meer, alsjeblieft.’

Piet van der Werf is een van de inmiddels duizenden mensen die structureel verstoken zijn van gas en licht. Foto Catrinus van der Veen/GPD
Door Jacqueline Steenwijk

Piet van der Werf uit het Friese Lemmer staat in zijn keuken, de enige ruimte die hij nog een beetje warm kan houden. Daar wast hij zijn ondergoed in een pannetje op een gaspitje.

Hij is 57 jaar en ziek. „Ik heb een hartkwaal en moet om de zo veel tijd terug het ziekenhuis in. Ik had schulden, maar ik zit nu in een schuldhulptraject. Die schulden betaal ik af. En toch moet ik nu zo leven, zonder elektriciteit. Ik begrijp het niet. Ik begrijp het echt niet.“

Bedompt

Het vocht stroomt van de ramen. De lucht is bedompt, de kou intens. „Slapen doe ik bijna niet meer. Het is te koud, te nat“, vertelt hij bedrukt. Van der Werf leeft van 35 euro in de week. De rest van zijn schamele inkomen, ruim 700 euro, gaat naar vaste lasten en schulden. Pas over twee jaar en negen maanden als zijn schuld is afgelost, kan hij geld gaan sparen om weer aangesloten te worden. Met een beetje mazzel heeft hij dan over vier jaar weer energie. „Als ik het zo lang volhoud.“

De Fries raakte in de problemen toen hij zijn baan verloor. Hij moest wachten op een uitkering. „Je krijgt voorschot na voorschot, maar ondertussen stapelen die rekeningen zich op.“ Dat was in 2002. Sindsdien heeft hij constant problemen met zijn uitkering. „Op een gegeven moment werd ik moe, ziek, belandde in het ziekenhuis en die rekeningen interesseerden mij niets meer.“ Twee maanden later, augustus 2005, werd hij afgesloten. Alleen zijn gasfornuis doet het nog. Dat fungeert als kachel.

„Weet je wat triest is: je staat altijd voor anderen klaar. Maar als je zelf in zo’n situatie zit, dan blijf je alleen achter. Ik heb de buren gevraagd om wat gas van hen te mogen gebruiken. Al is het maar een uur per dag. Maar ze durven niet. Ondertussen rot het huis weg. Alles is nat.“

Van der Werf is een van de inmiddels duizenden mensen die structureel verstoken zijn van stroom en vaak ook gas. Hun inkomen is zo laag dat ze schulden maken om te overleven. Eenmaal afgesloten, kunnen ze het geld niet bij elkaar sparen om weer aangesloten te worden. Nog los van de schulden gaat het vaak om enkele honderden euro’s heraansluitkosten. Wie geen familie of vrienden die dat willen betalen , blijft zonder zitten.

Petra Vriedhof uit Spijkenisse leefde met haar man en vier kinderen zeventien weken ‘in de hel’. „Ik heb elke week geteld. Dit nooit meer, alsjeblieft.“

Het gezin moet rondkomen van ruim 1200 euro in de maand. De huur alleen al is ruim 500 euro. Ze kwamen in de schulden en werden afgesloten. Aanvankelijk probeerde het gezin de problemen te verdoezelen door veel kaarsen in de woonkamer neer te zetten. De kinderen gingen gewoon naar school. Vader Frans naar het werk. Koffie en thee was er ’s morgens niet meer bij.

Iedereen kreeg brood mee om zo snel mogelijk het koude huis te verlaten. Moeder Petra dook daarna meteen weer haar bed in – de enige plek in huis waar ze nog warmte vond.

's Winters werd de woonkamer door het vele vocht onbruikbaar. Schimmel groeide op de ramen, de kozijnen en de deuren. Het weer tastte de gordijnen aan; het behang kwam van de muur en de zitbanken waren doordrenkt. Zitten op de bank kon alleen nog maar wanneer ze er eerst lakens en dekens op hadden gelegd.

Het gezin begon zich terug te trekken in de slaapkamers. Wie thuis kwam, vertrok meteen naar boven, onder de dekens. „Als je in deze situatie zit, kost alles grote moeite. Schoonmaken, kleding wassen; alles moest met koud water. We hadden een klein campinggasstelletje. Water warm maken kostte gewoon te veel gas. Op een gegeven moment kon ik het niet meer. Ik had geen gevoel meer in mijn handen van de kou“, zegt Petra, die erkent ontelbare dagen lang gehuild te hebben. Gehuild van bittere ellende.

Er kwam pas een oplossing toen het met dochter Joyce (13) fout ging. Ze kreeg steeds meer buikpijn en concentratiestoornissen. De school greep in. De kinderen konden voortaan daar douchen en leren. Het gezin werd ook aangemeld bij de voedselbank.

De schaamte voorbij, trok Petra bij de werkgever van haar man aan de bel. „Frans durfde er niet om te vragen, maar we moesten wel.“ Die was bereid de schuld en aansluitkosten op zich te nemen. De komende tien maanden moet het gezin 200 euro per maand terugbetalen. „We houden 50 euro per week over om van te leven. Niet veel, maar we hebben weer energie. Ik kan het nog steeds niet geloven.“

28-01-2006, 15:51
Als ik me niet vergis had Zalm gezegd dat er geen armoede was in Nederland....als dit geen armoede is dan weet ik het ook niet meer.

28-01-2006, 16:17
het wordt weer tijd om de olielampen te gaan vullen en de accus op te laden.

28-01-2006, 16:20

Citaat door Rachid_Breda:
Als ik me niet vergis had Zalm gezegd dat er geen armoede was in Nederland....als dit geen armoede is dan weet ik het ook niet meer.
Zelfs de rijkste landen hebben onderdanen die in armoede leven.
Daar is niets vreemd aan...was altijd al zo.

28-01-2006, 16:21

Citaat door Rachid_Breda:
Als ik me niet vergis had Zalm gezegd dat er geen armoede was in Nederland....als dit geen armoede is dan weet ik het ook niet meer.
Dat heeft hij niet gezegd, hij zei alleen dat het 'betrekkelijk' was.

28-01-2006, 16:31
Triestig die neo-liberale denkwijze .
Een onderdak en voeding zijn essentieel voor iedereen. Hoe kan een maatschappij zich als goed beschouwen en de moraalridder in de rest van de wereld gaan spelen als mensen in de eigen samenleving zou moeten wonen of sterven op de straat.

28-01-2006, 16:34

Citaat door rijmaran:
Zelfs de rijkste landen hebben onderdanen die in armoede leven.
Daar is niets vreemd aan...was altijd al zo.
Maar dat wil niet zeggen dat het dan maar een normale zaak is toch?

28-01-2006, 16:35

Citaat door Hoogervorst:
Dat heeft hij niet gezegd, hij zei alleen dat het 'betrekkelijk' was.
Leg dat maar uit aan de mensen die zonder gas water en licht leven

28-01-2006, 16:35



Citaat door garf23:
Triestig die neo-liberale denkwijze .
Een onderdak en voeding zijn essentieel voor iedereen. Hoe kan een maatschappij zich als goed beschouwen en de moraalridder in de rest van de wereld gaan spelen als mensen in de eigen samenleving zou moeten wonen of sterven op de straat.
Het zou in Nederland eigenlijk niet voor moeten komen.

28-01-2006, 16:39

Citaat door rianne:
Het zou in Nederland eigenlijk niet voor moeten komen.
Dat is zeer zeker waar. Ik ben zelf altijd 100 % tegen de liberalisering van de energiemarkt en het openbaar vervoer.
Zowel de electriciteit als de gas worden niet goedkoper. Indien deze in overheidhanden blijft kan je de prijzen op de inkomsten baseren.
Maar eveneens snijdt de overheid zowel in België als in Nederland in de overheidsbanen. Vroeger had je op de ministeries op elke verdieping een "gangbode" aan deze man (vaak laaggeschoold) konden de bezoekers dan vragen aan welke loket of kantoor ze moesten zijn, deze baan is afgeschaft en nu staat er een bord. weer een laaggeschoolde op den dop of de bijstand.

28-01-2006, 16:48
Het gaat erom dat je arm bent in Nederland je wel gewoon elektriciteit en gas zou moeten kunnen betalen en dat dat echt nog wel steeds kan.

Maar er zijn altijd een paar (duizend) mensen die op één of andere manier blijkbaar hun inkomen en lasten niet op elkaar kunnen afstemmen. En natuurlijk wordt er in de pers een ultra-zielig verhaal verteld (ziek, net ontslagen, noem maar op), maar bij elk verhaal zit ook een andere kant.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7