Bekijk volle/desktop versie : aardappelbroodjes.......?



21-01-2006, 18:53
hoi allemaal,

Ik maak de aardappelbroodjes al een paar keer maar bij mijn lukken ze telkens niet.
Ze zijn nooit luchtig en barsten altijd open als ik ze in de oven stop.
Weten jullie a.u.b wat ik fout doe.
Ik eet ze bij andere mensen en die zijn echt heeeeeeeeeeeeeeerlijk.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

22-01-2006, 00:03



Citaat door saabtje:
hoi allemaal,

Ik maak de aardappelbroodjes al een paar keer maar bij mijn lukken ze telkens niet.
Ze zijn nooit luchtig en barsten altijd open als ik ze in de oven stop.
Weten jullie a.u.b wat ik fout doe.
Ik eet ze bij andere mensen en die zijn echt heeeeeeeeeeeeeeerlijk.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Salaamoe aleikoum,

Ik weet niet precies welke aardappelbroodjes je bedoelt. Wat ikdoe is:

kilo meel
glas suiker (nederlandse theeglas)
glas olie (zelfde glas)
1 bakpoeder
1 vanillesuiker
1 ei
1 blokje gist
lauwe melk
4 a 5 grote aardappels

eerst suiker en olie en bakpoeder en vanillesuiker en ei samenmengen.
een beetje van de lauwe melk in een bekertje doen met de gist, zodat die smelt.
dat bij de mengsel doen en steeds meel erbij doen en kneden. tussendoor melk erbij doen en kneden tot een soepele deeg. na 10 min kneden ofzo doe je de warme aardappels erbij (die je tevoren hebt gekookt). als je nu gaat kneden krijg je echt een soepele deeg. doe je ff 5 minuten kneden ofzo klaaar. Pak een beetje margarine en besmeer de deeg er een beetje mee...gewoon een grote bol maken van dat deeg dus.

Ff 10 minuten laten rusten.

Bolletjes maken, vorm van een mandarijn en steeds besmeren met margarine (je kan Bona gebruiken of gewoon tafelmargarine van de Aldi ofzo).
Vervolgens elke bolletje uitrollen tot een cirkel en die weer royaal besmeren met margarine en dan rollen tot sigaren zegmaar.

En daarna weet ik niet hoe ik verder moet uitleggen ahha...ik weet niet of je uberhaupt dit broodje bedoelt...maar ze hebben de vorm van een croissantje maar dan een ronde vorm. Snap je wat ik bedoel?

Almohiem gayr inshallah

wasalaamoe aleikoum

22-01-2006, 11:16

Citaat door Sabira23:
Salaamoe aleikoum,

Ik weet niet precies welke aardappelbroodjes je bedoelt. Wat ikdoe is:

kilo meel
glas suiker (nederlandse theeglas)
glas olie (zelfde glas)
1 bakpoeder
1 vanillesuiker
1 ei
1 blokje gist
lauwe melk
4 a 5 grote aardappels

eerst suiker en olie en bakpoeder en vanillesuiker en ei samenmengen.
een beetje van de lauwe melk in een bekertje doen met de gist, zodat die smelt.
dat bij de mengsel doen en steeds meel erbij doen en kneden. tussendoor melk erbij doen en kneden tot een soepele deeg. na 10 min kneden ofzo doe je de warme aardappels erbij (die je tevoren hebt gekookt). als je nu gaat kneden krijg je echt een soepele deeg. doe je ff 5 minuten kneden ofzo klaaar. Pak een beetje margarine en besmeer de deeg er een beetje mee...gewoon een grote bol maken van dat deeg dus.

Ff 10 minuten laten rusten.

Bolletjes maken, vorm van een mandarijn en steeds besmeren met margarine (je kan Bona gebruiken of gewoon tafelmargarine van de Aldi ofzo).
Vervolgens elke bolletje uitrollen tot een cirkel en die weer royaal besmeren met margarine en dan rollen tot sigaren zegmaar.

En daarna weet ik niet hoe ik verder moet uitleggen ahha...ik weet niet of je uberhaupt dit broodje bedoelt...maar ze hebben de vorm van een croissantje maar dan een ronde vorm. Snap je wat ik bedoel?

Almohiem gayr inshallah

wasalaamoe aleikoum
Bedankt voor het reageren meid.
Nee deze zijn het niet die ik bedoel maar deze klinken ook wel lekker.
Ik doe in die van mijne:

1 groot glas lauwe melk
2 eieren
1 glas olie
1 glas suiker
1 zakje vannillesuiker
1 zakje bakpoeder
1 blokje gist
een beetje anijszaad
meel

Volgens mij was dit het. Ik doe alles rustig bij elkaar en dan maak ik er een soepele deeg van en dan maak ik er kleine bolletjes van en daarna laat ik ze goed rijzen.
En vervolgens besmeer ik ze met eigeel en dan in de oven.
En dat is de probleem bij mij ze zijn dan niet luchtig van binnen en gaan dan ineens van boven open barsten.
Ze zien erdan niet uit

22-01-2006, 11:18

Citaat door saabtje:
Bedankt voor het reageren meid.
Nee deze zijn het niet die ik bedoel maar deze klinken ook wel lekker.
Ik doe in die van mijne:

1 groot glas lauwe melk
2 eieren
1 glas olie
1 glas suiker
1 zakje vannillesuiker
1 zakje bakpoeder
1 blokje gist
een beetje anijszaad
meel

Volgens mij was dit het. Ik doe alles rustig bij elkaar en dan maak ik er een soepele deeg van en dan maak ik er kleine bolletjes van en daarna laat ik ze goed rijzen.
En vervolgens besmeer ik ze met eigeel en dan in de oven.
En dat is de probleem bij mij ze zijn dan niet luchtig van binnen en gaan dan ineens van boven open barsten.
Ze zien erdan niet uit
ha ha ik wist wel dat ik de belangerijkste was vergeten 2 tot 3 stuks aardappels.

22-01-2006, 11:25


Heb je wel eens die van madame cuisine geprobeerd op http://www.t a j i n . n l??
(hier heet ze mmu2). Die schijnen nogal goed te lukken (ik heb ze zelf nooit gemaakt).

22-01-2006, 12:13

Citaat door ellouisa:
Heb je wel eens die van madame cuisine geprobeerd op http://www.t a j i n . n l??
(hier heet ze mmu2). Die schijnen nogal goed te lukken (ik heb ze zelf nooit gemaakt).
Nee heb ze nog nooit gedaan ik ga daar even een kijkje nemen.
thanks.

24-09-2009, 13:31
het belangrijk is van die broodjes is dat de deeg plakkerig moet zijn want anders krijg je geen zachte lekker broodjes...bij "mij lukt het nu altijd !!