Bekijk volle/desktop versie : Tradities van terugkomst......



19-01-2006, 11:05
Salam dames

Wat zijn jullie tradities als jullie naar iemand gaan die terug is van de hadj.

Bij ons is dat een schaap, suiker,brood,fruit en veel meer dingen meenemen.
Nou is dat opzich niet erg als je er een hebt maar mijn ouders hebben er 3 om naar toe tegaan.

Ben benieuwd hoe dat bij andere is?


Allah ie wassel koul el houdjaj 3la gayr ou ie taqabbal hajjahoum, ou ie j3elna dourriyatan sali7a insha'allah. Amin.

19-01-2006, 11:08


Gaan ze voor alle drie een schaap meenemen? of alleen dichtbije familie.

Zelf hebben wij dat ook als traditie, maar mn schoonfamilie absoluut niet, ze zeggen dat dat een traditie is van rwafa. Ik ben zelf ook rifia . en jij? ben jij ook riffia?

19-01-2006, 11:12
Ben ook een riffia.

Ze nemen het voor alle 3 mee.......
Als het er 1 was dan kan het wel maar voor alle 3 vind ik het best een prijzige iets.

19-01-2006, 11:30
Dure traditie....!

19-01-2006, 11:37



Citaat door mijnengeltje:
Salam dames

Wat zijn jullie tradities als jullie naar iemand gaan die terug is van de hadj.

Bij ons is dat een schaap, suiker,brood,fruit en veel meer dingen meenemen.
Nou is dat opzich niet erg als je er een hebt maar mijn ouders hebben er 3 om naar toe tegaan.

Ben benieuwd hoe dat bij andere is?


Allah ie wassel koul el houdjaj 3la gayr ou ie taqabbal hajjahoum, ou ie j3elna dourriyatan sali7a insha'allah. Amin.

Dat heb ik nog nooit gehoord. Wij brengen suiker, taart, bloemen, snoepgoed mee. Maar geen schapen.

19-01-2006, 11:38
ik vind dit een rare traditie hoor, mijn ouders zaten er toen echt niet op te wachten mensen met schapen, het gebeurde wel meskiena mijn moeder zo doodmoe en ziekjes (9 van de 10 komen ziek terug) en dan de hele dag in de keuken staan. Ik vind dat deze traditie gewoon doorbroken moet worden... als je het mij vraagt.

19-01-2006, 11:44
Bintje dat vind ik ook maar ja mijn ouders zeggen het kan niet anders.
Maar ik vind het echt te prijzig want een schaap is al 130 euro en dan nog alle andere benodigheden

19-01-2006, 13:12
het is echt niet iets van rewafa in tetouan doen ze het ook schaap weg geven
en in rabat ook

19-01-2006, 13:17
Ik ben er ook op tegen (reden: lees reactie van Oumishaaq).
Helaas doen wij het ook, maar met een hele grote groep zamelen ze geld in en kopen ze een schaap en fruit. Dit brengen ze een dag van tevoren en dan gaan ze de volgende dag met de hele groep daar eten.

19-01-2006, 13:19

Citaat door Moslimatjuh:
Ik ben er ook op tegen (reden: lees reactie van Oumishaaq).
Helaas doen wij het ook, maar met een hele grote groep zamelen ze geld in en kopen ze een schaap en fruit. Dit brengen ze een dag van tevoren en dan gaan ze de volgende dag met de hele groep daar eten.
Nou bij ons brengen ze het die dag gewoon mee.
En je hebt geluk als er een broer ofzo van je meegaat om in de kosten te delen anders is het voor jezelf

19-01-2006, 14:46

Citaat door OumIshaaq:
Dat is een bida' en niet van de Islam. Ik vind dat écht zonde, die mensen zijn gegaan voor hun salaat en dhikr, kortom voor ibadah! Komen ze hier aan en krijgen ze al gelijk schapen in hun handen die niet eens van de sunnah is terwijl vorige week nog smeekten om hun harten te versterken in de sunnah. Beetje tegenstrijdig hoor

Wij Marokkanen zijn een echt triest volk!

Wat niet van de sunnah is moet ook niet gedaan worden! Heeft de profeet saw het niet gedaan dan moet jij er ook niet aan meedoen!! Je komt als een witgewassen baby terug en gelijk ga je al in de keuken staan koken voor iets wat het niet waard is. Kom op seg!! Ik kan me daar zo razend om maken!

Ik bereid alvast mijn ouders voor
zelf vind ik het ook onzin (mijn zwager is ook net terug en ze hebben de eerste schaap al gehad) sommige zijn er blij mee en waarderen het(je krijgt als hadj(a) veel bezoek en das niet gratis) anderen hebben het liever niet.

ik wil graag een daliel hebben dat het een bid3a is dus als je die hebt oum ishaaq zou je die dan willen plaatsen?

19-01-2006, 15:06
Laila ik vind als je elkaar helpt is niet erg maar om 12 schapen te krijgen vindt ik wel een beetje overdreven. Hier doel ik op de terugkomst van mijn ouders. Die kregen 12 schapen, vissen, kippen en nog zoveel meer. Er komen zeker veel mensen maar ik vind dat je dan onderling gewoon moet regelen van ok de ene neemt dit mee en de andere dat.

Mijn vader moest toch nog een vriezer aanschaffen omdat we het nergens kwijt konden. We hebben veel weggegeven maar er blijft altijd ook veel over en dat vind ik tafsied.
Allah ou a3am of het bid3a is maar ik vind de traditie opzich niet echt handig

22-01-2006, 14:05



Citaat door OumIshaaq:
Dat is een bida' en niet van de Islam. Ik vind dat écht zonde, die mensen zijn gegaan voor hun salaat en dhikr, kortom voor ibadah! Komen ze hier aan en krijgen ze al gelijk schapen in hun handen die niet eens van de sunnah is terwijl vorige week nog smeekten om hun harten te versterken in de sunnah. Beetje tegenstrijdig hoor

Wij Marokkanen zijn een echt triest volk!

Wat niet van de sunnah is moet ook niet gedaan worden! Heeft de profeet saw het niet gedaan dan moet jij er ook niet aan meedoen!! Je komt als een witgewassen baby terug en gelijk ga je al in de keuken staan koken voor iets wat het niet waard is. Kom op seg!! Ik kan me daar zo razend om maken!

Ik bereid alvast mijn ouders voor
soebhanallah!!!

ik vraag je om daliel omdat ik niet achterlijk ben om zomaar van alles aan te nemen van van iemand en dan geef jij mij een rood puntje met als tekst "daliel daliel daliel pfff" ???!!
bah bah bah

22-01-2006, 14:42
wij noemen dat el7dieya of awadie ? doen we niet alleen, met als er iemand terug komt van hadj, maar ook als b.v iemand van de naaste familie trouwd ,en naar mijn weten.. geeft die gene het weer terug, als het anders om is ???

22-01-2006, 14:46
Bij ons brengen ze een schaap alleen als het dichte familie is, en anders niet..
Bijv. fruit, koekjes etc..