Bekijk volle/desktop versie : ’Geef allochtonen een eerlijke kans’



Pagina's : [1] 2 3

18-01-2006, 22:28
GROENE HART-Veertig procent van de allochtone jongeren is werkloos. Hoe ervoeren jonge allochtonen uit het Groene Hart hun zoektocht naar een baan?

Mohammed ’Mo’ Brahimi (24) uit Alphen weet het zeker: ,,Als je Ali El-nogwat heet, wordt je sollicitatiebrief meteen weggegooid.’’ " Marokkaanse vrienden van me worden er moedeloos van. Bij navraag wordt altijd gezegd dat ze eventueel teruggebeld worden of dat de vacature al ingevuld is. Het enige werk dat ze krijgen is via een uitzendbureau, voor een paar maanden. Zo kun je je nooit bewijzen en aan de bak komen.’’


Hassan El Mourabet werkt in Bergambacht bij autobedrijf Terlouw

Brahimi vindt dat hij geluk heeft gehad met zijn baan. ,,Ik heb nooit een sollicitatiebrief hoeven schrijven. Ik heb eerst vijf jaar als elektriciën gewerkt. Dat was enorm wennen, want ik zat tussen alleen maar Nederlanders. Daardoor voelde ik me in het begin niet op m’n gemak. Later ben ik via-via bij mijn huidige werkgever terechtgekomen.’’

Nu werkt Brahimi als inkoper/verkoper bij Ingmar, een bedrijf in Nieuwveen dat kachels en haarden verkoopt. ,,Daar heb ik de kans gekregen mezelf te ontwikkelen, om iets te bereiken. Dat is waar het bij veel werkgevers aan schort. Daar moeten allochtonen zich tien keer meer bewijzen dan autochtonen.’’

Hassan El Mourabet geniet van zijn werk. De 22-jarige Bergambachtenaar werkt als leerling-monteur bij Autobedrijf Terlouw in zijn woonplaats. ,,Ik moest op zoek naar een stagebedrijf en bij de eerste plek die ik op het oog had, kon ik aan de slag. Dat was natuurlijk een enorme meevaller.’’

Bij Hassans broer wilde het wat minder vlotten. ,,Hij studeert voor boekhouder, maar heeft een hoop brieven moeten sturen om aan een opleidingsplaats te komen. Ook van anderen, waaronder ook jongens met een Indonesische achtergrond, hoor ik dat het lastig is om aan de slag te kunnen.’’

Vooroordelen van mogelijke werkgevers gooien nogal eens roet in het eten, stelt El Mourabet. ,,Er wordt misschien al snel gedacht dat alle Marokkanen crimineel zijn of dat ze er met de pet naar gooien. Vooroordelen zijn altijd fout. Werkgevers kiezen liever voor veilig, door iemand met een Nederlandse naam te kiezen. Ik zag het pas nog voorbijkomen in een aflevering van Onderweg naar Morgen, waarin een jongen sollicitatiebrieven stuurde onder zijn eigen naam en met een Nederlandse naam. De Nederlandse kreeg wel reactie.’’ Bij zijn huidige werkgever gedijt El Mourabet uitstekend.. ,,Ze zijn tevreden over me en ik heb het ook goed naar mijn zin. Wanneer mijn opleiding helemaal afgerond is, blijf ik hier werken. Maar ik hoop dat de vooroordelen verdwijnen zodat de kansen voor allochtone jongeren verbeteren.’’

Bron: AD.nl

18-01-2006, 22:32



Citaat:
Bij Hassans broer wilde het wat minder vlotten. ,,Hij studeert voor boekhouder, maar heeft een hoop brieven moeten sturen om aan een opleidingsplaats te komen. Ook van anderen, waaronder ook jongens met een Indonesische achtergrond, hoor ik dat het lastig is om aan de slag te kunnen.’’
Ik zal niet ontkennen dat o.a. Marokkanen moeilijk werk krijgen door hun achternaam, wat ik zeer laakbaar acht, maar als je autochtoon bent voor 'boekhouder' studeerde krijg je ook nergens werk. Je moet al registeracountant zijn wil je werk krijgen.

18-01-2006, 22:49

Citaat door 9thban:
idd die figuren die roepen : discriminazi..ik heb toch hbo
,hebben meestal hbo sociaal dit of dat gedaan.. raar dat ze geen baan kunnen krijgen
Toevallig zag ik gisteren op het nieuws een allochtone jongen die een HBO opleiding had. Toen hij zijn bek open trok, had ik het al gehad. Hij had het over een creme op je gezicht "zetten" en nog meer van die ongein, en dan ook nog die kop en dat accent. Nee, bij mij krijgt hij geen baan. Wil een allochtoon een eerlijke kans krijgen, dan moet hij daar zelf ook wat voor doen.

18-01-2006, 23:18
ach, wat jij daar beweert, is een beetje gelul, doos, een klein taalfoutje, of dat ze iets anders zeggen, geldt ook voor dialekt! En dan maar weer lullen, dat het "charmant"klinkt!

Maar die negeatieve aandacht voor Marokkaanse relletrappers, en dat gezemel over die godsdienst, van een paar doorgedraaide fanatiekelingen zet wel een grote massa Hollanders op het verkeerde been!

Gister mijn bloemist " ik zou als werkgever niet zo een gast( marokkaan bedoelde ie) aannemen; als je herrie met ze heb, bellen ze "effe" en vóór je het weet, heb je 30 van die vriendjes in je zaak!".

bedankt, lieve marokkanse pubertjes! Ook al zijn jullie met maar "een paar honderd", jullie maken véél stuk!

18-01-2006, 23:28


maar, moktari, ik vind wel dat je gelijk hebt; integratie is al niet makkelijk, ik realiseer me dat ook als ik in Marokko zou wonen, en mijn hollandse medeimmigranten zich te buiten gingen aan straatschenderij, en lastigvallerij, criminaliteit, etc, en een paar Hollandse streng gereformeerden als leipies over straat gekleed gingen, alsof ze in Holland nog woonden!

Dan nóg verwachtte ik ook, dat men MIJ daarvoor niet zou aanspreken!

Om die ongein met die lastige Hollandse immigranten te kompenseren, zou ik dan toch wat méér aangepast reageren; maar daarbij heb ik dan wel het vertrouwen van de modale Marokkaan nodig!

18-01-2006, 23:36
helaas is dit alles de harde realiteit, vooroordelen zijn er nou eenmaal maar dat geeft niet gelijk weer dat er niets aan gedaan kan worden.. beide partijen zouden open voor elkaar moeten staan...

het lijkt mij als werkgever zijnde een kleine moeite om een allochtoon op gesprek uit te nodigen om nader kennis te maken, etc...


18-01-2006, 23:46

Citaat door wolfowitzen:
ach, wat jij daar beweert, is een beetje gelul, doos, een klein taalfoutje, of dat ze iets anders zeggen, geldt ook voor dialekt! En dan maar weer lullen, dat het "charmant"klinkt!

Kan gelul zijn, maar als ik iemand nodig heb die representatief moet zijn dan kies ik niet voor een marokkaan.
Laatst nog zo iemand op gesprek gehad, ik wijs hem op uitspraken die in mijn bedrijf niet gewenst zijn. Zijn reaktie, "Jij praat poep". Nou dan ben je toch uitgelult en beslis je toch gewoon dat je zoiets niet in dienst neemt. Mag je tien keer zeggen dat ik discrimineer, maar ik heb wel mijn verantwoordelijkheid ten opzichte van mijn bedrijf. En een Marokkaan is hier meer dan welkom, maar dan moet het wel een Marokkaan zijn, die snapt hoe wij hier in Nederland zaken doen en hoe we met onze klanten omgaan. Tot nu toe heb ik ze nog niet op gesprek gehad, helaas.

18-01-2006, 23:53

Citaat door blongbling:
daar zijn sollicitatiegesprekken voor. verder zie ik niets in een bakkie thee drinken en saunatje met elke sollicitant.
het is maar wat je als werk ziet.
je wijsheid druipt van mijn beeldscherm af jongeman...



19-01-2006, 00:47

Citaat door Dooske:
als ik iemand nodig heb die representatief moet zijn dan kies ik niet voor een marokkaan.
Wat is dit nu voor stompzinnige onzin? In het kleine bedrijf waar ik werk, hebben we een jaar lang een Marokkaanse salesmanager gehad. Aardige vent en hartstikke representatief.

Je behoort mensen te kiezen, en niet voor een nationaliteit, religie, sexuele geaardheid, etniciteit of geslacht.

Bij ons werken Nederlanders, Portugezen en Iraniers. Atheisten, agnosten, christenen en moslims. Hetero's en homo's. Mannen en vrouwen. Maar ja, we zijn dan ook een beetje eigenaardig bedrijf...

Aladdin

19-01-2006, 00:53

Citaat door Aladdin1001:
Wat is dit nu voor stompzinnige onzin? In het kleine bedrijf waar ik werk, hebben we een jaar lang een Marokkaanse salesmanager gehad. Aardige vent en hartstikke representatief.

Je behoort mensen te kiezen, en niet voor een nationaliteit, religie, sexuele geaardheid, etniciteit of geslacht.

Bij ons werken Nederlanders, Portugezen en Iraniers. Atheisten, agnosten, christenen en moslims. Hetero's en homo's. Mannen en vrouwen. Maar ja, we zijn dan ook een beetje eigenaardig bedrijf...

Aladdin
bij wat voor een bedrijf werk jij klinkt namelijk wel gezellig en volgens mij leren jullie daar onderling ook veel van elkaar..althans dat denk ik

19-01-2006, 01:13

Citaat door Lorenna:
bij wat voor een bedrijf werk jij klinkt namelijk wel gezellig en volgens mij leren jullie daar onderling ook veel van elkaar..althans dat denk ik
Ik zou het antwoord hier graag posten, maar ik hecht aan mijn anonimiteit. Er zitten helaas te veel aggressieve intolerante figuren hier op M.NL . Als atheistische homo en ook nog eens van deels joodse (naast turks-nederlandse) afkomst moet ik er niet aan denken dat mijn naam hier bekend zou worden!

Inderdaad, het is best een leuk bedrijf, alhoewel soms ook wat saai en met een hoog nerd-gehalte. En er zijn (te) weinig vrouwen, niet omdat we die niet willen, maar die zijn nu eenmaal erg schaars in ons vakgebied.

Aladdin

19-01-2006, 01:21
ik begrijp het en respecteer het feit dat je graag anoniem zou willen blijven

19-01-2006, 01:25


geduld, inzet, beetje flexibel, sociaal, helpt een hoop. alles komt goed...

19-01-2006, 02:52
jammer dat mensen gelijk kijken naar de buitenkant van een persoon ipv van zijn kwaliteiten en prestatievermogen dat is toch waar een bedrijf op hoort te beoordelen en ja dat er iemand niet echt tip top uitziet kan altijd nog veranderen, maar goed ik heb t goed gelukkig maar jammer voor mijn mede allochtonen....

19-01-2006, 02:56
Ik heb het zelf meegemaakt.

Een leraar, een Nederlandse jongen en ik van Marokkaans afkomst zaten samen in een lokaal.

Ik pak de telefoon en bel een bedrijf op en doe mijn verhaal, ik krijg te horen dat ze me later terug zouden bellen omdat ze het druk hadden.

Later belt die Nederlandse jongen op en doet zijn verhaal, hij wordt uitgenodig voor een gesprek.

Pagina's : [1] 2 3