Bekijk volle/desktop versie : Het nemen van een 2, 3 en 4....



Pagina's : [1] 2

16-01-2006, 18:28
Salaam A3lekoem wa ra7matoellahi wa barakatohoe,

Beste broeders en zusters,

Na veel gepraat en helaas heftige discussies te hebben gevoerd met het beetje kennis die ik op dit gebied heb, vraag ik jullie mij hierin verder te kunnen helpen. Het gaat om de kwestie van de man die het recht heeft op 4 vrouwen.
Hoe is dit volgens de soena geregeld?

Graag de bronnen van informatie bij vermelden s.v.p.

18-01-2006, 14:22


anybody?


18-01-2006, 14:27

Citaat door lella_Sabah:
Salaam A3lekoem wa ra7matoellahi wa barakatohoe,

Beste broeders en zusters,

Na veel gepraat en helaas heftige discussies te hebben gevoerd met het beetje kennis die ik op dit gebied heb, vraag ik jullie mij hierin verder te kunnen helpen. Het gaat om de kwestie van de man die het recht heeft op 4 vrouwen.
Hoe is dit volgens de soena geregeld?

Graag de bronnen van informatie bij vermelden s.v.p.
Deze twee dingen gaan niet samen

18-01-2006, 15:03

Citaat door batata112:
Deze twee dingen gaan niet samen
Salaam a3lekoem,

Dit was niet het antwoord waar ik op had gehoopt. Ik heb niet zomaar een topic hier over geopend, ik weet er gewoon niet veel van. Vandaar dat ik niet verder ben gegaan met het discussiëren, omdat het uit de hand liep. Gair insha'Allah, ik probeer hier meer informatie over te vinden.

18-01-2006, 18:42


wa salaam wbt

Geprezen zij Allah.

Allah heeft Zijn boodschap aan de mensheid beëindigd met de Islaam als religie, en Hij vertelt ons dat Hij geen enkele andere religie zal accepteren behalve deze. Allah de Verhevene zegt (interpretatie van de betekenis): "En wie er een andere godsdienst dan de Islaam zoekt: het zal niet van hem aanvaard worden en hij behoort in het Hiernamaals tot de verliezers." (Soerat Aal-'Imraan (3), aayah 85)

Het feit dat je je wegkeert van de Islaam wordt slechts als een verlies voor jezelf beschouwd, en een verlies van een vreugde dat op jou wacht, wanneer je de Islaam zou hebben binnengetreden. Je dient je te haasten om de Islaam binnen te treden, en op te passen dit niet uit te stellen, want de uitstel daarvan zou kunnen leiden naar betreurenswaardige consequenties.

Wat datgene betreft wat je noemt over de reden waarom je teruggevallen bent, namelijk vanwege het idee van meervoudige huwelijken (polygamie), wij zullen je het oordeel over meervoudige huwelijken in de Islaam aanbieden, en de wijsheid en de edele doelen erachter.

18-01-2006, 18:42
Het oordeel op meervoudige huwelijken in de Islaam:
De Sharie’ah tekst die meervoudige huwelijken toestaat is de volgende: Allah de Verhevene zegt in Zijn Heilige Boek (interpretatie van de betekenis): "En indien jullie vrezen de (vrouwelijke) wezen niet rechtvaardig (in hun recht op een bruidsschat) te behandelen, trouwt dan met de vrouwen (niet de vrouwelijke wezen) die jullie aanstaan, twee, drie of vier. En als jullie vrezen hen niet rechtvaardig (te kunnen) verzorgen, dan één, of wat jullie aan slavinnen bezitten. Dat is de beste wijze om niet onrechtvaardig te zijn.” (Soerat An-Nisaa-e (4), aayah 3)

Dit is een Qor-aanische tekst die ons toont dat een meervoudige huwelijk toegestaan is. Volgens de Islamitische Sharie’ah is het een man toegestaan om één, twee, drie of vier vrouwen te trouwen, in die zin dat hij dit aantal vrouwen in een keer mag hebben. Het is echter niet toegestaan voor hem om er meer dan vier te hebben. Dit is vermeld door de moefassirien (uitleggers van de Qor-aan) en de foeqahaa-e (juristen), en er is een consensus onder de moslims betreffende dit punt, en er is hierin geen meningsverschil.

Er moet echter wel opgemerkt worden dat er voorwaarden zijn die verbonden zijn aan meervoudige huwelijken:

18-01-2006, 18:43
1. Rechtvaardigheid en eerlijkheid.

Allah zegt (interpretatie van de betekenis): "En als jullie vrezen hen niet rechtvaardig (te kunnen) verzorgen, dan een..." (Soerat An-Nisaa-e (4), aayah 3)

Deze aayah wijst erop dat rechtvaardige behandeling een voorwaarde om een meervoudige huwelijk toegestaan te stellen. Wanneer een man bang is dat hij niet in staat zal zijn om zijn vrouwen rechtvaardig te behandelen, wanneer hij er meer dan één trouwt, dan is het verboden voor hem om er meer dan één te trouwen. Wat bedoeld wordt met de rechtvaardigheid die vereist is, wil een man de toestemming krijgen om meer dan één vrouw te trouwen, is dat hij zijn vrouwen gelijk dient te behandelen in termen van besteding, kleding, het doorbrengen van de nacht met hen en andere materiele zaken die onder zijn bekwaamheid en toezicht vallen.

Wat betreft de rechtvaardigheid in de liefde, hier wordt hij niet op aangerekend, en dit wordt dus ook niet van hem vereist omdat hij er ook geen macht over heeft. Dit is wat bedoeld wordt met het vers, "En jullie zullen nooit in staat zijn rechtvaardig te zijn voor de vrouwen, hoezeer jullie ook willen..." (Soerat An-Nisaa-e (4), aayah 129, interpretatie van de betekenis)

2. De bekwaamheid om aan iemands vrouwen te besteden:

Het bewijs voor deze voorwaarde is het vers: "En laat degenen die geen (mogelijkheid) vinden tot het huwelijk kuis blijven, tot Allah hen uit Zijn gunst voorziet." (Soerat An-Noer (24), aayah 33, interpretatie van de betekenis)

In dit vers beveelt Allah degenen die in staat zijn te trouwen maar niet de financiële middelen hebben om kuis te blijven. Een voorbeeld hiervan is dat men niet genoeg geld heeft om de mahr (bruidsschat) te betalen en niet in staat is om te besteden aan zijn vrouw. (al-Moefassal fie Ah'kaam al-Mar'ah, deel 6, p. 286)

18-01-2006, 18:46
2. De wijsheid achter het toegestaan verklaren van meervoudige huwelijken

1. Meervoudige huwelijken helpen om het aantal leden van de Oemmah (volk, moslimgemeenschap) te vermeerderen. Het is bekend dat het aantal slechts vermeerderd kan worden door huwelijk, en het aantal nakomelingen die voortkomen uit meervoudige huwelijken zal groter zijn dan het aantal dat voortkomt uit het huwelijk met een vrouw.

Wijze mensen weten dat het vermeerderen van het aantal nakomelingen de Oemmah zal versterken en het aantal werkers hierin zal vermeerderen, wat het economische peil zal verhogen- indien de leiders de zaken van de staat goed regelen en op een juiste wijze gebruik maken van haar middelen. Negeer de beweringen van degenen die zeggen dat het vermeerderen van het aantal mensen een gevaar vormt voor de hulpbronnen van de aarde, welke onvoldoende zijn, want Allah de Meest Wijze Die meervoudige huwelijken heeft voorgeschreven, heeft verzekerd dat Hij Zijn dienaren voorzieningen zal verschaffen en Hij heeft op aarde geschapen wat meer dan voldoende voor hen is. Welk tekort er ook bestaat, dit komt door de onrechtvaardige besturen, regeringen en individuen, en vanwege de slechte regelingen. Kijk bijvoorbeeld naar China, het grootste volk op aarde wat betreft het aantal inwoners, en het wordt gezien als één van de sterkste volkeren in de wereld, het is ook één van de grootste geïndustrialiseerde naties. Wie durft het in zijn hoofd te halen om China aan te vallen? En waarom?

2. Statistieken tonen ons dat het aantal vrouwen groter is dan het aantal mannen; als elke man slechts één vrouw zou trouwen, dan zou dit betekenen dat een aantal vrouwen over zouden blijven zonder man, hetgeen een schadelijk effect op haar en op de maatschappij zou kunnen hebben: Het schadelijke effect is dat zij nooit een man zal kunnen vinden die voor haar belangen zou kunnen zorgen, haar een plek kan geven waar ze kan wonen, aan haar kan besteden, haar kan beschermen van h’araam verlangens, en haar kinderen kan schenken die een troost voor haar ogen kunnen zijn. Dit zou kunnen leiden tot afwijking en ontsporing, behalve degenen die Allah begenadigt.

Wat betreft de schadelijke effecten op de maatschappij; het is welbekend dat deze vrouwen die zonder man overblijven zich van het rechte pad zullen keren en de wegen zullen volgen van vrije omgang, dus valt ze in het moeras der overspel en prostitutie, moge Allah ons hiervoor behoeden en gezond houden, welke leidt naar de verspreiding van immoraliteit en de verschijning van fatale ziektes zoals Aids en andere besmettelijke ziektes waarvoor geen genezing is. Het leidt ook tot familiebreuk en de geboorte van kinderen wier identiteit onbekend is, en die niet weten wie hun vaders zijn.

Deze kinderen vinden niemand die mededogen tegenover hen kan tonen of een volwassen man die hen op correcte wijze groot kan brengen. Wanneer zij er in de wereld op uit gaan en achter de waarheid komen, namelijk dat zij op onwettige wijze geboren zijn, dan reflecteert dit zich in hun gedrag, en zij worden blootgesteld aan afwijking en ontsporing. Zij zouden zelfs wrok tegenover de maatschappij kunnen koesteren, en wie weet wat nog meer... Zij zouden de middelen kunnen vormen voor de vernietiging van hun land, leiders van bendes, zoals het geval is in vele gemeenschappen in de wereld.

3. Mannen zijn blootgesteld aan incidenten die hun levens zouden kunnen beëindigen, aangezien zij in gevaarlijke beroepen werken. Zij zijn bijvoorbeeld de soldaten die in veldslagen strijden, en dit zorgt ervoor dat er meer mannen sterven dan vrouwen. Dit is een van de zaken die het percentage vrouwen zonder echtgenoot verhogen, en de enige oplossing voor dit probleem is een meervoudig huwelijk.

4. Er zijn mannen die een sterke lichamelijk verlangen hebben, en voor wie één vrouw niet voldoende is. Als de deur voor zo iemand gesloten is en hem verteld zou worden dat hij niet meer dan een vrouw mag hebben, dan zal dit grote moeilijkheden voor hem veroorzaken, en zijn verlangens zouden een uitweg kunnen zoeken in verboden zaken.

Bovendien menstrueert een vrouw elke maand, en wanneer ze bevalt, verkeert ze gedurende veertig dagen in een periode van 'nifaas' (geboortenabloeding), in deze periode kan een man geen gemeenschap hebben met zijn vrouw, omdat het op het moment van menstruatie of nifaas verboden is, en de schade die het veroorzaakt is medisch bewezen. En daarom is een meervoudig huwelijk toegestaan voor degene die in staat is om eerlijk en rechtvaardig te zijn.

5. Meervoudige huwelijken bestaan niet alleen in de Islamitische religie, het was veeleer ook bekend onder de vroegere volkeren. Sommige profeten waren getrouwd met meer dan een vrouw. De profeet van Allah, Soelaymaan (Salomo) had negentig vrouwen. Ten tijde van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) waren er een aantal mannen die moslim werden en vijf of acht vrouwen hadden. De profeet vertelde hen dat ze vier vrouwen mochten houden en van de rest moesten scheiden.

6. Een vrouw zou onvruchtbaar kunnen zijn, of ze zou niet in de behoeften van haar man kunnen voorzien, of hij zou geen gemeenschap met haar kunnen hebben omdat ze ziek is. Een man zou ernaar kunnen verlangen kinderen te hebben, welke een legitiem verlangen is, en hij zou een seksleven kunnen wensen in zijn huwelijk, hetgeen eveneens toegestaan is, en de enige manier is dan om een andere vrouw te trouwen. Het is dan slechts gunstig voor de vrouw om hiermee overeen te stemmen en zijn vrouw te blijven, en hem toe te staan om iemand anders te trouwen.

7. Een vrouw zou één van de familieleden van een man kunnen zijn, en ze zou niemand kunnen hebben die voor haar kan zorgen. Ze zou ongetrouwd kunnen zijn of een weduwe wier echtgenoot gestorven is. En de man zou kunnen denken dat het beste wat hij voor haar kan doen is haar op te nemen in het gezin als vrouw, samen met zijn eerste vrouw, zodat hij zowel haar kuisheid kan bewaren als kan onderhouden. Dit is beter dan dat hij haar alleen laat en slechts geld aan haar uitgeeft.

8. Er zijn andere belangen die oproepen tot meervoudige huwelijken, zoals het versterken van de banden tussen families, of het versterken van de banden tussen een leider en een aantal mensen van zijn groep, en hij zou kunnen denken dat één van de manieren om dit doel te bereiken is verbonden aan hen te zijn via een huwelijk, ookal zou dit een meervoudig huwelijk zijn.

18-01-2006, 18:47
bron; al-islaam


wa salaam

20-01-2006, 16:25
Salaam A3lekoem,

Djazaakallaahoe gayran broeder omarmuslim.

22-01-2006, 04:46
wa salaam alaikum oegti

no problemo daarvoor zijn wij toch broeders en zusters elkaar helpen en informeren

wa salaam

13-04-2006, 13:40
Ik moet even hier op terugkomen...... Voorzover ik weet hoeft een man geen toestemming te vragen aan zijn vrouw om een tweede vrouw te nemen tochhhhh, maar ik heb hier geen daliel van dus mocht iemand die hebben kunnen jullie dit voor mij hier plaatsten s.v.p.

En mocht ik het verkeerd hebben zouden jullie daar een daliel van willen plaatsten.

Alvast bedankt

Mvg. lella_Sabah

13-04-2006, 13:42


In de avond werkt de zoekfunctie van het forum wel. Hierover zijn talloze topics.

13-04-2006, 13:44
As-salaam 'Aleykoem

Vraag: Als de man wil trouwen, terwijl hij al getrouwd is, heeft hij dan toestemming van zijn eerste vrouw? Wordt de vrouw ervoor beloond als ze geduld heeft en het accepteert dat haar man een tweede, of voor wat dat betreft een derde of vierde vrouw neemt?

Antwoord: Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Het is niet verplicht om toestemming te vragen aan de eerste vrouw(en) en het behoort niet tot de voorwaarden van totstandkoming van de tweede huwelijksakte dat de eerste vrouw(en) haar toestemming moet geven. Wel is het aangeraden voor degene die met meerdere vrouwen wenst te trouwen om hierover zorgvuldig na te denken en om dit onderwerp grondig te bestuderen. Dit voornamelijk omdat degenen die met meerdere vrouwen wensen te trouwen in eerste instantie vaak slechts denken aan hun lichamelijke genoegdoening en niet aan de overige rechten die hieraan verbonden zijn, zoals het recht van iedere vrouw op een eigen woning, gelijke behandeling als het gaat om onderhoud en recht op samenzijn, overnachting e.d. Als echter één van de vrouwen uit eigen wil afstand doet van één of meer van haar rechten, dan is dit toegestaan.

Daarnaast is het vaak zo dat sommige mannen verbaasd reageren als zijn eerste vrouw op de hoogte wordt gebracht van zijn huwelijk met een tweede vrouw, en dan dreigt om te vertrekken als hij niet van de andere scheidt. Vaak is het zelfs zo dat hij kinderen heeft met deze eerste vrouw, wat de zaak alleen maar nog ingewikkelder maakt en wat er vaak toe leidt dat hij van de tweede vrouw scheidt uit angst voor de toekomst van zijn kinderen. Zo wordt de tweede vrouw benadeeld zonder dat zij dit heeft verdiend.

De man dient daarom altijd goed van te voren na te denken, zijn vrouw te raadplegen en haar mening te vragen. Weet hij dat zij daartegen is en hij niet zonder haar en zijn kinderen kan, dan kan hij maar beter niet aan een tweede vrouw beginnen om zichzelf en een mogelijke toekomstige vrouw, zodoende veel ellende te besparen.

Tenslotte adviseren wij eenieder die van plan is een tweede vrouw te trouwen om eerst te kijken naar zijn financiële gesteldheid, vervolgens zijn vrouw te raadplegen en met haar hierover te praten. Daarna kan hij bepalen wat de beste manier is om dit te realiseren.

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid
http://www.al-yaqeen.com

13-04-2006, 13:45

Question : My question is if you would help me to know the Hadith or the point of vieuw from the Islamic law on the follwing situation.
If a woman is married to a man and that this man is also married to an other woman without her, the last, knows about this marriage.
No need to say that this is a difficult and very exceptional situation but seems the best concerning the circumstances?

Answer : Praise be to Allaah.

The wife’s approval is not a condition for plural marriage, and it is not obligatory for the husband to have the approval of his first wife if he wants to marry a second wife. But it is good manners and kind treatment to approach the issue in such a way as to reduce the pain which women naturally feel in such cases, by smiling at her, greeting her warmly, speaking nicely to her and spending money on her according to his means, in order to gain her approval. Fataawa Islamiyyah, 3/204.

If a husband takes a second wife, he has to treat his wives equally as far as possible. If he does not treat them equally then he is exposing himself to a stern warning, for it was narrated from Abu Hurayrah that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Whoever has two wives and inclines more towards one of them than the other, will come on the Day of Resurrection with half of his body leaning.” (narrated by al-Nisaa’i, ‘Ushrat al-Nisaa’, 3881; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh Sunan al-Nasaa’i, no. 3682).

When Allaah permitted us to marry more than one woman, He said (interpretation of the meaning):

“but if you fear that you shall not be able to deal justly (with them), then only one or (slaves) that your right hands possess. That is nearer to prevent you from doing injustice” [al-Nisaa’ 4:3]

So Allaah commands that a man should restrict himself to one wife, if he knows that he cannot be just. And Allaah is the source of strength. See Fataawa Manaar al-Islam, 2/570.

Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=12544&dgn=4

Pagina's : [1] 2