Bekijk volle/desktop versie : Ongesteld, en dua's kan dat?



15-01-2006, 14:13
Salaam oulikoum,


Graag wilde ik weten, als je ongesteld bent is het toegestaan om koran op te zeggen, dus niet uit de koraan lezen. Maar gewoon op te zeggen. En trouwens is het ook haram om koraan vast te houden en te lezen.... ik dacht namelijk dat dat wel haram is.

Is haraam om tijdens je ongesteldheid, dua te doen??

Wat mag je wel doen tijdens die dagen?!?

Ik hoor snel van jullie.

Djazak allahoe gairan.

Wassalaam.

15-01-2006, 14:32



Citaat door Love_Love:
Salaam oulikoum,


Graag wilde ik weten, als je ongesteld bent is het toegestaan om koran op te zeggen, dus niet uit de koraan lezen. Maar gewoon op te zeggen. En trouwens is het ook haram om koraan vast te houden en te lezen.... ik dacht namelijk dat dat wel haram is.

Is haraam om tijdens je ongesteldheid, dua te doen??

Wat mag je wel doen tijdens die dagen?!?

Ik hoor snel van jullie.

Djazak allahoe gairan.

Wassalaam.

Question: Is it allowed for a menstruating woman to read a book of supplications on the Day of 'Arafah, given the fact that the book contains Qur.aanic verses?

Response: There is no harm in a menstruating or post-partum bleeding woman reading the books of supplications that are written for the rites of the pilgrimage. In fact, there is nothing wrong with her reciting the Qur.aan according to the correct opinion. There is no authentic, clear text prohibiting a menstruating or post-partum bleeding woman from reciting the Qur.aan. The thing that is narrated is concerned with the sexually defiled person only, as such should not recite the Qur.aan while he is sexually defiled. This is based on the hadeeth of 'Alee.

As for the menstruating or post-partum bleeding woman, there is the hadeeth of Ibn ‘Umar which states, "Neither the menstruating woman nor the sexually defiled person is to recite anything from the Qur.aan." However, this is weak. This is because it is from the narrations of Ismaa'eel ibn Iyyash on the authority of people from the Hijaaz and he is weak when he narrates from them. However, she may recite from her memory without touching the Qur.aan (zonder de Qor'aan aan te raken dus!). As for the sexually defiled person, he/she may not even recite the Qur.aan from memory or touch the mushaf until he/she makes ghusl. The difference between the two is that the amount of time one is sexually defiled is very short as he may make ghusl as soon as he has done the act with his spouse. The amount of time is not long and he is in control of its length as he may make ghusl whenever he wishes. Even if he cannot find water, he can make tayammum and pray or recite the Qur.aan. However, the menstruating or post-partum bleeding woman does not have control over their lengths, such control is in the hand of Allaah. Menstruation and post-partum bleeding take days.

Therefore, it is allowed for them to recite the Qur.aan so that they do not forget what they have memorized and so they will not lose the merits of reciting it. It is also so they may learn the laws of the Sharee’ah from the Book of Allaah. Therefore it is even more so permissible for her to read the books of supplications that have verses and hadeeth intermixed with them. This is the correct view and is the correct opinion of the scholars- may Allaah have mercy on them- on that point.

Shaykh Ibn Baaz
Fataawa al-Mar’ah

http://www.fatwa-online.com/fataawa/womensissues/menstruation/9991018_60.htm

15-01-2006, 14:35
Salaam!

Toevallig zat ik ook met deze vragen!
Ik weet dat je Koran niet vast mag houden, maar bijvoorbeeld van internet af lezen, kan dat wel? En dan inderdaad die dua's ...
Zou t raar vinden dat je als vrouw zijnde een paar dagen per maand Allah Subhana wa ta'ala niet zou kunnen gedenken dmv koran en dua's lezen/opzeggen.

Hoop insha'Allah snel antwoorden te krijgen.

M3a Salama

15-01-2006, 14:37
Baraka Allahoe Fiekoem

16-01-2006, 18:48


helaas is het engels, en is mijn engels niet zo heel goed.


kan iemand het naar nls vertalen...??

16-01-2006, 19:16
Het is toegestaan en dat is ook de mening van de overgroot meerderheid van de geleerden, ik geef je alleen effe een korte uitspraak van een van de Geleerden:

Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz zei: ''Er is niets mis mee met een menstruerende vrouw om dua te reciteren..'' [Fataawa Ibn Baaz, 17/66 Een gelijk soortige Fatawa in Fataawaa Islaamiyyah 1/239]

Hier een paar Duás die je kan doen:

De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: ''Degene die honderd keer per dag zegt: Subhaan Allaah wa bi hamdih (Glorieus is Allah en alle lof is aan Hem) Zal zijn zonden vergeven zien worden, ook al zijn zij zoals het schuim van de zee.''[Overgeleverd door Bukharie 7/168 & Moslim 4/2071]

Abu Dharr heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''..Elke Subhan'Allah (geprezen is Allah) is een liefdadigheid, elke Al-Hamdoelillah (Alle lof aan Allah) is een liefdadigheid, elke Laa ilaaha ill-Allaah (Er is geen andere god dan Allah) is een liefdadigheid en elke Allahu Akbar (Allah is de grootste) is een liefdadigheid..''[Overgeleverd door Muslim, 720]

De boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd: ''Degene die tien keer zegt: ''Laa ilaaha ill-Allaah wahdahu laa shareeka lah, lahu’l-mulk wa lahu’l-hamd wa huwa ‘ala kulli shay’in qadeer (Er is geen god dan Allah, Hij is de enige, Hij heeft geen deelgenoten en aan hem is de Heerschapij en aan hem is alle lof en Hij is over alles Almachtig) zal de beloning krijgen die gelijk is aan het bevrijden van vier dienaren van de kinderen van Isma'il.''[Overgeleverd door Bukharie 7/67 terug te vinden in Muslim 4/2071]

De Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Is er iemand van jullie capabel om duizend H'asana (beloning) iedere dag te verdienen?'' Een man die de zitting bijwoonde vroeg: ''Hoe kan iemand duizend H'asanaa verdienen?'' Hij antwoordde: ''Prijs Allah honderd keer met Subhan'Allah (geprezen is Allah) en er zullen duizend H'asanaat voor je opgeschreven worden of duizend zonden zullen worden verwijderd.''[Overgeleverd door Muslim 4/2073]

De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: ''Degene die zegt: ''Geprezen is Allah, de Almachtige en alle lofprijzingen behoren hem toe (Subhan'Allahie al-'adhziem wabieh'amdieh) voor hem zal er een dadelboom geplant worden in het Paradijs.''[Overgeleverd door At-Tirmidzie 5/511, Al-Hakiem 1/501 zie ook Saheeh al-Djaami' As Saghir 5/531 en Saheeh At-Tirmidzie 3/160 De smeekbedes zijn terug te vinden in Citadel van de Moslim Blz 277-281]