Bekijk volle/desktop versie : Raadslid: alleen Nederlands in moskeeën

Pagina's : 1 2 [3] 4

12-01-2005, 11:56

Citaat door naoual1985:
Wat ze in de moskeeen bepreken dat moeten ze zelf weten.

Ik vind niet dat de overheid zich daarmee mag bemoeien!!

in nederland is de voertaal nederlands en dientengevolge moet alles wat openbaar is, gevolgd kunnen worden door mensen die de voertaal beheersen. moslims die in nederland wonen, zijn de taal machtig...althans, dat zou zo moeten zijn.

12-01-2005, 13:15

Citaat door atropos:
in nederland is de voertaal nederlands en dientengevolge moet alles wat openbaar is, gevolgd kunnen worden door mensen die de voertaal beheersen. moslims die in nederland wonen, zijn de taal machtig...althans, dat zou zo moeten zijn.
Dan hebben we in eens een probleem met Gregoriaanse Diensten in de Katholieke kerk

12-01-2005, 13:15

Citaat door TheStef:
Dan hebben we in eens een probleem met Gregoriaanse Diensten in de Katholieke kerk

inderdaad...ondertitelen dan een beter idee?

of net als bij die gebedsgenezers: iemand met een microfoon er naast zetten, die alles herhaalt...maar dan in het nederlands!

12-01-2005, 13:17

Citaat door atropos:
inderdaad...ondertitelen dan een beter idee?
Dat is een optie

Dan is trouwens e.e.a.wel afhankelijk van de vertaler en zover ik weet heeft de AIVD daar niet bepaald positieve resultaten mee behaald

12-01-2005, 13:19

Citaat door TheStef:
Dat is een optie

Dan is trouwens e.e.a.wel afhankelijk van de vertaler en zover ik weet heeft de AIVD daar niet bepaald positieve resultaten mee behaald

ach..heb helemaal niet zo'n hoge pet op van simultaanvertalingen...zeker niet sinds ik 'lost in translation' heb gezien...wellicht is dat ook een verklaring voor alle onmin op vn-vergaderingen?

12-01-2005, 15:35
Hm gaan we weer, ik vind het opzich een goed idee als moskeeen zelf besluiten om in de preken in het Nederlands te houden, maar zeker niet verplicht zoals die smith zegt en ook niet allemaal. Waarom komen er naast Marokkaanse, Turkse, Somalische moskeeen etc geen Nederlandse Moskeeen? Er zijn toch genoeg Nederlandse Moslims.

Nadia

16-01-2005, 14:06

Citaat door dot_nl:
Ik vind wel degelijk dat de overheid zich ermee moet blijven bemoeien, wildgroei moet in de kiem gesmoord worden. Radicale imams moeten weg van hier en hun haat campagnes ergens verkondigen waar men er prijs op stelt.

Realiteit is dat ze ook gecontroleerd blijven, dat is wat er nu gebeurd en wat ook blijft gebeuren...
That''s right..

16-01-2005, 14:22

Citaat door nadiak:
Hm gaan we weer, ik vind het opzich een goed idee als moskeeen zelf besluiten om in de preken in het Nederlands te houden, maar zeker niet verplicht zoals die smith zegt en ook niet allemaal. Waarom komen er naast Marokkaanse, Turkse, Somalische moskeeen etc geen Nederlandse Moskeeen? Er zijn toch genoeg Nederlandse Moslims.

Nadia
Nederlandse moskeeen voor Nederlandse Moslims!?

Kerken voor christelijke moslims!?

16-01-2005, 14:26

Citaat door mohammedALI:
Ik heb in rotterdam gewoond . Michel smits ( lpf / nieuw rechts / stormfront ) die is extreem . zijn woorden zijn verder weinig waard.
Ik zag hem een keer lopen en toen kreeg ik de wens hem dood te trappen . Maar het was net na de moord op pim fortyun . kan je dus beter niet doen
Je kunt sowieso beter niemand doodtrappen.

16-01-2005, 14:44

Citaat door MennovdMeer:
Nederlandse moskeeen voor Nederlandse Moslims!?

Kerken voor christelijke moslims!?
We hebben het hier over Moskeeen en niet over kerken stay on the subject!!

16-01-2005, 14:51

Citaat door Smirnoff:
Dit voorstel is dus onzin.
In veel katholieke kerken vinden nog missen in latijn plaats. Mag dat dan ook niet?
De diensten in synagoges vinden in het hebreeuws plaats. Mag dat dan ook niet?

Religie betreft de persoonlijke levenssfeer van mensen en daar mag je je alleen mee bemoeien waar de democratische rechtsstaat in het geding komt of de wet.

Dit is geheel iets anders dan bijvoorbeeld foldermateriaal van de gemeente. Daarvan is het niet meer dan normaal dat die alleen in het Nederlands verchijnt.
Het voorbeeld van de katholieke kerken is niet steekhoudend (Ik kan het weten, ik heb er voor mijn bewustwording en mijn overstap naar het atheïsme veel te veel gezeten).
Een deel van de vaste liturgie wordt (soms) inderdaad nog in het Latijn gedaan. maar al die liederen en gebeden zijn al lang in het Nederlands vertaald en iedereen weet waar ze over gaan.

Het gaat in dit geval echter met name over de preek. Dat is het verhaal wat door de pastoor (of in het geval van de moskee door de imam) zelf wordt geschreven en verkondigt. En er is geen kerk in Nederlands waar in het latijn gepreekt wordt. Nu niet, en ook in het (verre) verleden niet. De gelovigen moeten de preek namelijk kunnen verstaan om er lering uit te kunnen trekken. en er zijn maar bar weinig Nederlanders die latijn verstaan.

Je vergelijking gaat dus mank.

16-01-2005, 15:12

Citaat door nadiak:
We hebben het hier over Moskeeen en niet over kerken stay on the subject!!
Je hebt zowel bekeerde moslims als bekeerde nederlandse athe'"isten.

Waar moeten die bekeerde moslims naartoe?

Maar je hebt gelijk, het is off-topic.

16-01-2005, 15:16

Citaat door MennovdMeer:
Je hebt zowel bekeerde moslims als bekeerde nederlandse athe'"isten.

Waar moeten die bekeerde moslims naartoe?

Maar je hebt gelijk, het is off-topic.
Ik neem aan dat ze nederlands spreken want hoe zijn ze anders atheist geworden, dus kunnen ze gewoon naar een kerk waar ze nederlands spreken

19-01-2005, 14:31

Citaat door Peej:
Het voorbeeld van de katholieke kerken is niet steekhoudend (Ik kan het weten, ik heb er voor mijn bewustwording en mijn overstap naar het atheïsme veel te veel gezeten).
Een deel van de vaste liturgie wordt (soms) inderdaad nog in het Latijn gedaan. maar al die liederen en gebeden zijn al lang in het Nederlands vertaald en iedereen weet waar ze over gaan.

Het gaat in dit geval echter met name over de preek. Dat is het verhaal wat door de pastoor (of in het geval van de moskee door de imam) zelf wordt geschreven en verkondigt. En er is geen kerk in Nederlands waar in het latijn gepreekt wordt. Nu niet, en ook in het (verre) verleden niet. De gelovigen moeten de preek namelijk kunnen verstaan om er lering uit te kunnen trekken. en er zijn maar bar weinig Nederlanders die latijn verstaan.

Je vergelijking gaat dus mank.
Dus geen verplichting aan zowel kerken als moslims, maar gewoon een paar moskeeën aanwijzen...of vragen.

19-01-2005, 15:04
Volgens mij wil iedereen dit voorstel gewoon verkeerd begrijpen, want kan me niet voorstellen dat de meerderheid zo dom is.

Waar het veel mensen om te doen is, is dat de preek zelf in het Nederlands moet gebeuren. Dat 'schriftlezingen' in de oorspronkelijke taal van het geschrift plaatsvinden, lijkt me bijzonder logisch. Zoals iemand al eerder opmerkte, worden in katholieke diensten ook nog vaak teksten in Latijn aangehaald.

Het enige is dus dat alle uitleg eromheen, de preek op zichzelf, in het Nederlands moet gebeuren. Ik vind het eerlijk gezegd stuitend dat dit niet al jaren gemeengoed is.

Pagina's : 1 2 [3] 4