Bekijk volle/desktop versie : Delfts Blauw: made in Marokko



25-06-2002, 14:38
De verbazing op de gezichten van de Nederlandse ondernemers die Tanger bezoeken, is groot. Duizenden molentjes, klompen en borden liggen in een plaatselijke fabriek klaar om verscheept te worden naar Nederland. En het staat er echt: Made in Holland.

Rachid Hassad, eigenaar van De Klomp, verzekert de Nederlandse gasten – op zoek naar investeringsmogelijkheden in Marokko – dat dit het echte spul is. "Echt Delfts Blauw. Van de beste kwaliteit".
Hassad begon dertien jaar geleden met zijn bedrijf in de noordelijke havenstad Tanger. Toen met nog maar twee klanten.
De Klomp is inmiddels, met 45 werknemers, uitgegroeid tot een van de grootste producenten van Delfts Blauw in de wereld. Volgens de 51-jarige ondernemer heeft hij nu zelfs zeventig procent van de Nederlandse markt in handen.
"Ik maak vijftig- é zestigduizend artikelen per maand". Trots toont de Marokkaan de borden ter gelegenheid van het huwelijk van prins Willem-Alexander en Maxima. "Die zijn ook van mij".

Hassad leerde het vak in Nederland. Hij werkte daar 22 jaar bij diverse bedrijven. Toen zijn laatste werkgever begin jaren negentig failliet ging, besloot de Gouwenaar in Marokko voor zichzelf te beginnen. "Iedereen raadde het mij destijds af. Ik zou problemen krijgen en zo, maar ik zette toch door. Je moet gewoon de moed hebben om die stap te wagen. Binnen twee maanden had ik alle benodigde documenten. Ik heb toen de apparatuur en het materiaal van mijn oude bedrijf overgenomen en ben met het hele zaakje naar Marokko vertrokken."

Het materiaal en de versierselen voor zijn producten haalt overigens Hassad nog steeds uit Nederland. "Hier in Marokko wordt het handwerk verricht". Maar waarom niet gewoon in Nederland blijven? "Het ondernemersklimaat is hier veel gunstiger dan in Nederland. Je betaalt bijvoorbeeld minder belasting. De eerste vijf jaar betaal je zelfs helemaal geen belasting, en daarna 2,5 jaar de helft. Je hebt hier ook harde werkers en de lonen zijn laag". Volgens Hassad, die een kantoortje heeft in Rotterdam, is er de laatste jaren veel veranderd in Marokko. Zo had hij in het begin wel eens problemen met het transport van zijn producten. Het merendeel van zijn Delfts Blauw gaat via de haven naar Europa.

"De controle is hier heel scherp. Ze maakten ook wel eens spullen kapot tijdens die controles". Maar nu loopt het allemaal veel soepeler. "Ik ben inmiddels bekend bij de douane en ze weten hier nu ook dat wij een betrouwbaar bedrijf zijn".
Hassad heeft geen moment spijt gehad van het besluit om een bedrijf in Marokko te starten, vertelt hij de Nederlandse handelsmissie. "Ik kan het iedereen aanraden. Er gaat niets boven het ondernemerschap. Vooral voor mensen die een beetje geld hebben en een vak hebben geleerd, zijn hier veel mogelijkheden".

20-02-2005, 08:38


Daar gaat de trots van de kaasjes

hahaha

20-02-2005, 10:36
Tangers Blauw!

Hoe heb je dit bericht gevonden, MohammedAli?

20-02-2005, 11:10

Citaat door Redactie:
De verbazing op de gezichten van de Nederlandse ondernemers die Tanger bezoeken, is groot. Duizenden molentjes, klompen en borden liggen in een plaatselijke fabriek klaar om verscheept te worden naar Nederland. En het staat er echt: Made in Holland.

Rachid Hassad, eigenaar van De Klomp, verzekert de Nederlandse gasten – op zoek naar investeringsmogelijkheden in Marokko – dat dit het echte spul is. "Echt Delfts Blauw. Van de beste kwaliteit".
Hassad begon dertien jaar geleden met zijn bedrijf in de noordelijke havenstad Tanger. Toen met nog maar twee klanten.
De Klomp is inmiddels, met 45 werknemers, uitgegroeid tot een van de grootste producenten van Delfts Blauw in de wereld. Volgens de 51-jarige ondernemer heeft hij nu zelfs zeventig procent van de Nederlandse markt in handen.
"Ik maak vijftig- é zestigduizend artikelen per maand". Trots toont de Marokkaan de borden ter gelegenheid van het huwelijk van prins Willem-Alexander en Maxima. "Die zijn ook van mij".

Hassad leerde het vak in Nederland. Hij werkte daar 22 jaar bij diverse bedrijven. Toen zijn laatste werkgever begin jaren negentig failliet ging, besloot de Gouwenaar in Marokko voor zichzelf te beginnen. "Iedereen raadde het mij destijds af. Ik zou problemen krijgen en zo, maar ik zette toch door. Je moet gewoon de moed hebben om die stap te wagen. Binnen twee maanden had ik alle benodigde documenten. Ik heb toen de apparatuur en het materiaal van mijn oude bedrijf overgenomen en ben met het hele zaakje naar Marokko vertrokken."

Het materiaal en de versierselen voor zijn producten haalt overigens Hassad nog steeds uit Nederland. "Hier in Marokko wordt het handwerk verricht". Maar waarom niet gewoon in Nederland blijven? "Het ondernemersklimaat is hier veel gunstiger dan in Nederland. Je betaalt bijvoorbeeld minder belasting. De eerste vijf jaar betaal je zelfs helemaal geen belasting, en daarna 2,5 jaar de helft. Je hebt hier ook harde werkers en de lonen zijn laag". Volgens Hassad, die een kantoortje heeft in Rotterdam, is er de laatste jaren veel veranderd in Marokko. Zo had hij in het begin wel eens problemen met het transport van zijn producten. Het merendeel van zijn Delfts Blauw gaat via de haven naar Europa.

"De controle is hier heel scherp. Ze maakten ook wel eens spullen kapot tijdens die controles". Maar nu loopt het allemaal veel soepeler. "Ik ben inmiddels bekend bij de douane en ze weten hier nu ook dat wij een betrouwbaar bedrijf zijn".
Hassad heeft geen moment spijt gehad van het besluit om een bedrijf in Marokko te starten, vertelt hij de Nederlandse handelsmissie. "Ik kan het iedereen aanraden. Er gaat niets boven het ondernemerschap. Vooral voor mensen die een beetje geld hebben en een vak hebben geleerd, zijn hier veel mogelijkheden".
Voor wie deze voorbeel wil volgen:

http://www.internationaalondernemen.nl/start.asp?pagina=/seminars/noordafrika.asp

20-02-2005, 11:21



Citaat door tonk:
Tangers Blauw!

Hoe heb je dit bericht gevonden, MohammedAli?
Je moet je maar vervelen

20-02-2005, 11:35
Marokkanen zijn goed in het maken van aardewerk. Ik kijk altijd mijn ogen uit tussen de schalen, potten ,vazen en meer van dat prachtige mozaiek, ik neem altijd een hele lading mee, ook keramieke trommels zijn zo mooi.

20-02-2005, 12:10

Citaat door MooiRood:
Het enige waar wij met z'n allen trots op waren, onze tolerantie, is al een paar jaar aan het sneuvelen door misbruik....

Je gaat toch niet treuren om je zogenaamde "tolerantie" dat afbrokkelt .....
Ik vind namelijk dat het hoogtijd is voor acceptatie, want met tolerantie zeg je eigenlijk ; "we hebben wij jou liever niet zoals je bent, maar we zien het door de vingers" !!!

Denk na!

20-02-2005, 12:23

Citaat door pistados:
Nou ja, ik zie de porceleyne fles niet zo gauw naar Marokko verhuizen.
Er wordt aardig wat meer Delfts blauw geproduceerd dan wat de klomp produceert.
Ik veronderstel dat het Delfts blauw van de klomp hoofdzakelijk spullen voor de toeristische branche zal maken.
Marokkanen en Delfts blauw..
Kun jij nooit iets positiefs zien met betrekking tot Marokkanen ?

Of heb jij net als Scottie een traumatische ervaring opgelopen ?


( ? )

20-02-2005, 13:17

Citaat door MooiRood:
Als tolerantie afbrokkelt, is acceptatie alleen maar verder van huis.
Als je op iemand spuugt terwijl hij de eerste stap neemt, zal hij niet dichter bij jou komen.
Als je met acceptatie begint heb je tolerantie niet nodig!

P.s. Welke stap is hier en door wie genomen?

20-02-2005, 17:03
Hahaha, toppunt van integratie .

23-12-2007, 23:45
De echte verbazing is wanneer het boek over Rachid Ahassad, zijn 4 vrouwen en de Klomp Maroc wordt uitgegeven in 2008/2009. Made in Tanger, Madschar Mghair, Gzennaya. (een verhaal over het mishandelen van vrouwen, kinderen en ......)

27-12-2007, 21:10

Citaat door KloteSite:
Voor wie deze voorbeel wil volgen:

http://www.internationaalondernemen.nl/start.asp?pagina=/seminars/noordafrika.asp



Ik zou niet de weg volgen die Rachid Ahassad heeft gevolgd. Het is een bloedige weg.
Lees het boek: Made in Tanger Gzennaya (wordt uigegeven in 2008/2009)

27-12-2007, 21:16



Citaat door ItsJamal:
Hahaha, toppunt van integratie .


Integratie?????????????????????

Wil je weten hoe deze man geïntegreerd is? Lees het boek: Made in Tanger, Gzennaya (wordt uitgegeven in 2008/2009) (mishandeling van vrouwen, kinderen en corruptie)

27-12-2007, 21:20

Citaat door mohammedALI:
Daar gaat de trots van de kaasjes

hahaha



Trots??????

Wacht maar af totdat jij het boek hebt gelezen over De klomp maroc: Made in Tanger, Gzennaya.