Bekijk volle/desktop versie : Islamitische musical



06-01-2006, 14:56
Salaam oualeikoem lieve mensen,

Ik ben momenteel bezig met voorbereiden van een islamitische musical..een die islamitisch verantwoord is dus in plaats van muzieknummers anasheednummers in het nederlands en in plaats van een onzin verhaal een verhaal die relevant is voor ons als moslims..

InshAllah zal de musical in Utrecht plaats gaan vinden..mijn vraag is nu kennen jullie kids in de leeftijd van 10,11,12,13,14 die hieraan mee willen doen... vrijwiliggers die kostuums willen maken of die technisch zijn kunnen me pmen inshAllah..

Ik wil alleen een indicatie hebben want als er niet genoeg animo is dan verplaats ik het naar een andere stad,

wasalaam,

06-01-2006, 15:02


hey meid, vind het echt een super idee van jou! ik wens je er heel veel succes mee

06-01-2006, 15:05

Citaat door Nysha:
hey meid, vind het echt een super idee van jou! ik wens je er heel veel succes mee
Dank je lieverd

heel lief van je

06-01-2006, 15:18

leuk initiatief!




06-01-2006, 15:22


Wat een goed initiatief, succes ermee!

06-01-2006, 15:38

Citaat door serenity:
Wat een goed initiatief, succes ermee!
dank jullie wel lieve dames,

Maar niemand die in Utrecht woont en die geod is in het maken van decors(schilderen) of kostuums kan maken (goed is in naaien)...?

Laten we de kids iets spelenderwijs mee geven laten we hun kennis laten maken met de islam als een uitmuntende religie in plaats van een religie van alleen restricties en geboden (haraam ,haraam !)..ben nu bezig met de nummers en krijg het er gewoon warm van..

08-01-2006, 14:55

Citaat door (Moslima):
Bismillah,
Salam Alikom,

Na'am de Islam is zeker een uitmuntende religie. Allah heeft de islam als onze religie vastgesteld, door middel van uitmuntende profeten (moge Allahs vrede en zegeningen met hen zijn) en door geschriften als de Koran, alhamdulillah. Hij Subhana wa Ta'ala heeft ons zo laten weten wat wij mogen en moeten doen, en wat wij niet mogen doen. Er zijn een hoop dingen die wel mogen of zelfs moeten om Hem tevreden te stellen en er zijn een aantal dingen die wij niet mogen doen, mashaAllah.
En zoals wij dankbaar zijn voor alle dingen die wij mogen ontvangen in ons leven en die wij wel mogen doen, zo zijn wij ook dankbaar voor het feit dat Allah ons duidelijk maakt wat wij niet mogen doen en waar wij beter van weg moeten blijven. Hij wilt het goede voor de mens, ristricties en geboden zijn ook onderdeel van de uitmuntende religie, en daar zijn wij dus ook dankbaar voor. Ristricties en geboden zijn ook gunsten van Allah Subhana wa Ta'ala. En dat is eveneens iets wat wij onze kinderen moeten leren.

En wat betreft het musicalgebeuren, ik hoop dat je wat hebt aan deze info:


Acteren in toneelstukken en het schrijven van fictieve verhalen

Vraag:

“Wat is het oordeel over het acteren in toneelstukken? En wat is het oordeel over het schrijven van fictieve verhalen.”

Antwoord:

“Het acteren in toneelstukken is van de wegen naar valse praat dat geïntroduceerd is in de Moslim landen. Het is niet toegestaan om eraan deel te nemen, of om zichzelf ermee bezig te houden. In hen zijn leugens en tegenstrijdigheden met de realiteit. De acteurs degraderen gerespecteerde persoonlijkheden die ze na doen. In hen is ook een imitatie van de ongelovige beroemdheden. Er zijn een aantal andere gevaren. Een aantal van de mashaayich (geleerden) hebben hierover geschreven, moge Allaah hen goed belonen. Ze hebben waardevolle boeken geschreven ter verduidelijking van hun kwaden en voor hen waarschuwen, zoals wat de deugdzame Shaych, Dr. Bakr Aboe Zayd schreef, en zoals wat de deugdzame Shaych 'Abdoes-Salaam ibn Boerjis Aalie 'Abdil-Kareem schreef, en zoals wat de Shaych Hamoed at-Toewaydjirie schreef. Dus inspecteer die en wat in hen (toneelstukken en fictieve verhalen) gevonden wordt wat betreft voordelen, want de echte kwaden waarin ze resulteren zijn groter in aantal. En het voorkomen van kwaad heeft de voorkeur boven het verkrijgen van profijt.”

Shaych Saalih Al-Fawzaan
Bron: al-Moentaqaa mien Fataawa Fadhielatoesh-Shaych Saalih Ibn Fawzaan –
Volume 2, Pagina 222, Fatwa Nr. 193
Bron: http://www.fatwa-online.com
Vertaald door: Oem Yoesoef al-Maghrebia


Is het toegestaan om te Liegen tijdens het Uitnodigen van de Mensen naar Allaah’s Religie?

Vraag:

“Is het ooit toegestaan om te liegen wanneer men betrokken is in het uitnodigen van de mensen naar de religie van Allaah?”

Antwoord:

“Liegen is Haraam! Het is niet toegestaan, behalve in drie gevallen die de Boodschapper (salallaahoe 'alayhie was sallem) vermelde: 1) (bij het) herstellen van gebroken relaties; 2) tussen een man en zijn vrouw wanneer het noodzakelijk is; 3) de misleiding die in oorlog wordt gevonden.[1]

Al het andere liegen buiten hetgeen in deze drie gevallen is liegen niet toegestaan. Zoals sommige mensen doen, diegene die zich jammer genoeg zelfs beschrijven als zijnde uitnodigers naar de Religie, liegen en zeggende dat ze liegen voor het profijt van de da`wah, dit is van de zaken die de Sharie`ah heeft verboden.

Deze twijfelachtige zaak is slechts een satanische rechtvaardiging voor een handeling die haraam is, het is voor hen of iemand anders niet toegestaan om te liegen, behalve in de drie gevallen die zijn vermeld in de hadieth (zie voetnoot), en Allaah weet het, het beste.”

[U]Shaych Mohammad 'Omar Baazmoel[/U]

Vertaald door: Youssef Ibn Hoessein
Engelse bron: http://www.bakkah.net
Bron: Een cassette met de toestemming van de map num. AAMB009, datum 1423/6/25



De regelgeving rond het maken van grappen in Islaam
Vraag:

‘Wat is het oordeel over het maken van grappen in onze Islaamitische religie, en wordt dit beschouwd als zijnde van de lichtzinnige uitspraken (i.e. Lahwoel-Hadieth, hetgeen in Soeraah Loqmaan Vers 6 vermeld staat)? Dit terwijl men voor ogen houdt dat het (het soort van grapjes waarover gevraagd wordt) geen bespotting van Dien (religie van Islaam) betreft. Alstublieft geef ons een oordeel (Fatwaa), moge Allaah u belonen.”

Antwoord:

“Schertsen tijdens praten en grappen maken, als het hetgeen betreft dat juist en waarheidsgetrouw is, dan is daar geen kwaad in, vooral als het niet te vaak gedaan wordt. En inderdaad Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) maakte ook wel eens grapjes maar hij zou niets zeggen behalve hetgeen wat waar was. Desalniettemin, het grappen dat gedaan wordt tezamen met liegen, dan is dat niet toegestaan vanwege de uitspraak van de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem):

“Wee degene die spreekt en liegt om daardoor de mensen aan het lachen te maken. Wee hem, wee hem!”[1]

En Allaah zij de Gever van succes.”

Shaych ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz

Vertaald door: Amin Aboe Nouhad
Bron: Majallatoel-Buhoeth, uitgave nr. 27, blz. 87-88.


--------------------------------------------------------------------------------

[1] Overgeleverd door Aboe Dawoed, at-Tirmidhie en an-Nesaa`ie met een goede ketting van overlevering.




Grapjes maken met leugens

Vraag:

“Is er een verschil tussen het opzettelijk liegen en grappend liegen? En is het toegestaan om te liegen (in de vorm van) een grap?”

Antwoord:

“Nee, het is niet toegestaan.”

Vraag:

“(Dus) over dit alles wordt hetzelfde geoordeeld (beschouwd)?”

Antwoord:

“Ja, (het is) haraam. De Boodschapper (salallaahoe 'alayhie was sallem) sprak alleen de waarheid.”

Shaych Mohammed Naasiroed-Dien al-Albaanie

Vertaald door: Amin Aboe Nouhad
Engelse bron: http://www.fatwa-online.com
Bron: al-Haawie min Fataawa ash-Shaych al-Albaanie
Nederlandse bron: http://www.selefiepublikaties.com/

Wa Allahu alem
Assalaamoe aleikoem warahamtoe Allah wabarakatoe zuster,

jazakaa Allahoe gairan voor je bijdrage..wat betreft de eerste fatwa ik zal mijn zoektocht mbt tot dit onderwerp die reeds gestaakt was weer oppakken inshAllah! Wat betreft de fatawaa over liegen, wederom dank voor je bijdrage maar ik wil even terzijde stellen dat het nimmer mijn bedoeling was om een stuk te begeleiden die gebaseerd zou zijn op enige leugen..er zou slechts een verhaal(geschiedkundig of recentelijk gebeurd) uitgebeeld worden die ons vele wijsheden heeft bijgebracht en in plaats dit te doen in de vorm van een lezing wordt dit visueel ondersteund ..el khair inshAllah mij rest nu om mezelf nog meer in te lezen op dit onderwerp. Want zoals ik heb vernomen is het oke om een toneelstuk te begeleiden etc zolang deze maar islamitisch verantwoord is (doorgetrokken tot alle facceten, dus ook GEEN LEUGENS VERSPREIDEN!)wAllahoe alem..

In ieder geval dank voor je bijdrage!

wasalaam oualeikoem warahamtoe Allah