Bekijk volle/desktop versie : ´Schuim´Poedersuiker + Eiwit?



06-01-2006, 13:48
Salaam dames,

Hoop dat jullie me kunnen helpen...?
Probeerde vandaag schuim te maken van 250gr poedersuiker en 4 eiwitten..<

Alleen het probleem is dat het niet lukte..ik merkte wel dat de schuim wat dikker en luchtig werdt... alleen was nog erg vloeibaar?
(voor zover ik weet hoort dit niet)...

Weet er iemand misschien hoe het wel moet? heb ik soms te weinig of teveel suiker gebruikt? En hoe lang moet ik mixen voor een luchtige schuim..?

Alvast bedankt voor de reacties..

gr. moi

06-01-2006, 14:03


Hoi meid, als je eiwitten stijf wil kloppen of tot schuim, dan moet je zorgen dat je vetvrije kom en vetvrije mixer gebruikt. Wat ik altijd doe is van tevoren even met warm water de kom omspoelen en ook de mixer even met warm water schoonmaken. Als er namelijk vet op zit van de vorige keer (ook al zie je dat soms niet zitten) dan lukt het niet om het stijf te krijgen.

Ook moet je zorgen dat er geen een druppel water achterblijft dus goed afdrogen na het omspoelen!!
VErder mag er ook geen een druppeltje eigeel bij zitten, want dan misluk het ook.

Je moet dus puur en alleen eiwit hebben. Volgens mij maakt de hoeveelheid suiker niet zo uit.Je kan er ook een snufje zout of een druppeltje citroensap bij doen dat schijnt ook te helpen.


En het mixen kan soms best een paar minuten duren, vooral bij 4 eiwitten.

Ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben!

ellouisa

06-01-2006, 14:27

Citaat door ellouisa:
Hoi meid, als je eiwitten stijf wil kloppen of tot schuim, dan moet je zorgen dat je vetvrije kom en vetvrije mixer gebruikt. Wat ik altijd doe is van tevoren even met warm water de kom omspoelen en ook de mixer even met warm water schoonmaken. Als er namelijk vet op zit van de vorige keer (ook al zie je dat soms niet zitten) dan lukt het niet om het stijf te krijgen.

Ook moet je zorgen dat er geen een druppel water achterblijft dus goed afdrogen na het omspoelen!!
VErder mag er ook geen een druppeltje eigeel bij zitten, want dan misluk het ook.

Je moet dus puur en alleen eiwit hebben. Volgens mij maakt de hoeveelheid suiker niet zo uit.Je kan er ook een snufje zout of een druppeltje citroensap bij doen dat schijnt ook te helpen.


En het mixen kan soms best een paar minuten duren, vooral bij 4 eiwitten.

Ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben!

ellouisa
Thanks meid! Voor de Tips!

Kop op ik moet het gewoon nog een keer proberen...maar volgens mij stond ik een kwartier te mixen..

Ik denk dat ik gewoon te snel suiker heb toegevoegd...en het was de bedoeling dat ik het beetje bij beetje heb moeten doen...

Elmoehim.. de volgende keer probeer ik het eerst met 2 eiwitten!

gr. moi

06-01-2006, 21:57
het receptuur dat ik op het werk gebruik is
100 gr eiwit
100 gr suiker
Dit eerst goed luchtig mixen
100 gr suiker
Weer stevig mixen
100 gr suiker
weer mixen

Je bent ongeveer met alle gemix een half uur kwijt
En volg de tips van ellouisa op
Gebruik ook fijne suiker

06-01-2006, 22:18



Citaat door wardaroosje:
het receptuur dat ik op het werk gebruik is
100 gr eiwit
100 gr suiker
Dit eerst goed luchtig mixen
100 gr suiker
Weer stevig mixen
100 gr suiker
weer mixen

Je bent ongeveer met alle gemix een half uur kwijt
En volg de tips van ellouisa op
Gebruik ook fijne suiker
ooh kijk eens aan een gouden tip van een ervaren (kokkin)

Hoeveel is 100gr eiwit? (ongeveer in totaal eieren)?

06-01-2006, 22:23

Citaat door dismoi:
ooh kijk eens aan een gouden tip van een ervaren (kokkin)

Hoeveel is 100gr eiwit? (ongeveer in totaal eieren)?
Een ei weegt ongeveer 50 gram. Ik denk dat eiwit ongeveer 25 á 30 gram is per ei.
Dit durf ik niet met zekerheid te zeggen

06-01-2006, 23:00
Oke thanks voor de tip!

gr. moi