Bekijk volle/desktop versie : Mag ik wat vragen?



Pagina's : [1] 2

04-01-2006, 18:38
Hallo,

Ik heb een vraag die misschien een beetje vreemd overkomt, maar dit is een van de weinige websites die ik gevonden heb en waar ik het antwoord op mijn vraag waarschijlijk zal kunnen vinden. Het zit namelijk zo: ik ben een Nederlandse meid van 24 en geen moslim en ik weet helaas weinig (te weinig vind ik zelf) over de geloofsgebruiken die bij de Islam horen. Omdat de media helaas niet altijd even positief en objectief berichtgeven tegenwoordig, ben ik via Internet op zoek gegaan, maar daar zijn recht-door-zee antwoorden soms moeilijk te vinden.

Ik zou het volgende willen vragen:
Zouden jullie mij wat uitleg willen geven over de verschillende vormen van hoofdbedekking/hoofddoeken die gedragen worden? (En misschien ook waarom je er juist wel of juist niet voor gekozen hebt om een bepaalde vorm te dragen?) Ik kom namelijk op allerlei sites allerlei verschillende termen tegen (hijaab, chador, boerka) en die worden dan nog door elkaar heen gebruikt ook en het is allemaal een beetje verwarrend.

Ik hoop dat jullie dit niet verkeerd opvatten en ik hoop ook dat jullie het niet raar vinden dat ik deze vraag op dit forum kom stellen. Ik ben wat te verlegen om zomaar iemand die ik tegenkom te vragen hoe het precies zit en ik ken eigenlijk persoonlijk geen meiden die een hoofddoek dragen dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het verbreden van mijn kennis

Alvast heel erg bedankt!
Nine

04-01-2006, 19:04


Hoofdoek:



Ghimar:



Niqab ( gezichtssluier) :


Burka:


04-01-2006, 19:10
De hoofdoek wordt in veel verschillende stijlen gedragen!
Van sjaals tot gewoon van die vierkante doeken!

04-01-2006, 19:28

Citaat door oeght_yasmina18:

Niqab ( gezichtssluier) :

(l)

04-01-2006, 19:31


MashaAllah ja!

Vind het persoonlijk het beste!

04-01-2006, 21:54
echter het verschil zit m alleen in de geleerden. Je hebt geleerden die zeggen dat een hoofdbedekking voldoende is maar je hebt ook geleerden die zeggen dat een niqaab (gezichtssluier) verplicht is. Beiden zijn het er wel over eens dat de gezichtssluier moestahab (aanbevelingswaardig) is. Wel moet een hoofddoek de oren, nek, het haar en de boezem bedekken.

Hier een paar verzen uit de koran die dit verduidelijken:

24:30 Zeg (O Mohammed) tegen de gelovige mannen dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, dat is reiner voor hen. Voorwaar, Allah is Alwetend over wat zij bedrijven.

24:31 En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is.

En zij moeten hun sluiers over hun boezem dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenotes, of hun vaders (...).


Je kunt ook naar de site http://www.moslima.nl gaan. Daar heb je veel verhalen van bekeerde moslimas als je daarin geinteresseerd bent. Je kunt me altijd pm'en als je vragen hebt, dan zal ik je inshaa'Allah te woord staan.

05-01-2006, 12:43
Heel erg bedankt voor al jullie snelle reacties Vooral de foto's hebben voor mij veel duidelijk gemaakt!

Sistalove, jij hebt een aantal verzen uit de koran in je post genoemd en ik had over een van deze verzen nog een vraag. Wat wordt bedoeld met de uitspraak"(...) en hun sieraad niet tonen (...)" Betekend dat hetzelfde als het niet openlijk tonen van de schoonheid van de vrouw?

Ik heb altijd begrepen (en lees dat in bovenstaande verzen ook weer) dat er in huiselijke kring dus geen hoofdbedekking gedragen wordt, behalve als er niet-familieleden op bezoek zijn. Klopt dat? Of maakt het bijvoorbeeld nog verschil of er mannelijk of vrouwelijk bezoek komt?

05-01-2006, 13:38
hun sieraad houdt dus in dat van een vrouw wat onzichtbaar moet blijven voor een niet mahram man of ongelovige. Een mahram is een bloedverwant waarmee men geen huwelijk mag beginnen dat zijn:

hun echtgenoten
hun vaders
de vaders van hun echtgenoten
hun zonen
de zonen van hun echtgenoten
hun broeders
de zonen van hun broeders
de zonene van hun zusters
hun vrouwen
hun slavinnen waarover zij beschikken
mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben
of de kinderen die nog niet op de "aurat" van vrouwen letten

aurat (enkelvoud aurah) : de lichaamsdelen van de mannen en vrouwen die niet getoond mogen worden.

Dit is allemaal terug te vinden in de koran, bovenstaande vers

05-01-2006, 14:10

Citaat door oeght_yasmina18:
MashaAllah ja!

Vind het persoonlijk het beste!
ik ook

ik hoop mijn toekomstige ook

alleen jammer die die ene blauw en zwart combineert...

dat vloekt

05-01-2006, 16:44
MashaAllah goede intentie heb jij!


Ja, die blauwe kan mooi zijn, maar ze heeft het lelijk gedaan!
Ja, niqaab zie ik persoonlijk als een verplichting Alhamdulillah!

05-01-2006, 16:46
waarom zie je het als verplichting?

05-01-2006, 16:52
Ik ga je InshaAllah later laten zien waarom ok?
Ik heb hier strijkwerk!

Ik geef InshaAllah daliel!

Alleen als je simpel al denkt van, Allah Taala gebied ons vrouwen onze voeten te verbergen!

05-01-2006, 17:03


ik zeg ook het is verplicht

maar ik ben benieuwd waarom jij het zegt

misschien iets wat ik nog niet weet daarom

05-01-2006, 17:07
ben benieuwd!

05-01-2006, 17:17
De Islamitische hidjaab betekent het bedekken van alles dat verboden is voor vrouwen om te tonen. Dat wil zeggen, ze bedekt alles wat zij moet bedekken. Het eerste van die lichaamsdelen die zij moet bedekken is het gezicht. Het is de bron van verleiding en de bron dat mensen haar begeren. Om die reden moet de vrouw haar gezicht, in aanwezigheid van mannen die geen mahram zijn, bedekken. Voor wat betreft degenen die beweren dat de Islaamitische hidjaab het hoofd, schouders, rug, voeten, schenen en armen dient te bedekken, en haar toestaan haar gezicht en handen niet te bedekken, dan is dit een erg verbazingwekkende bewering.

Het is namelijk welbekend dat de bron van verleiding en kijken het gezicht is. Hoe kan iemand zeggen dat de Sharie'ah het niet toestaat de voet van de vrouw te tonen, terwijl het haar wel toestaat haar gezicht onbedekt te laten? Het is niet mogelijk dat er in de Hoogachtende, Wijze en Nobele Shariah een tegenstrijdigheid kan zijn. Doch weet iedereen dat de verleiding van het niet bedekken van het gezicht veel groter is dan de verleiding dat resulteert uit het niet bedekken van de voeten. Ook weet iedereen dat het meest gezochte aspect bij mannen het gezicht van de vrouw is. Als je een toekomstige bruidegom zou vertellen dat het gezicht van een vrouw lelijk is maar dat haar voeten mooi zijn, dan zou hij zo’n vrouw niet ten huwelijk vragen. Wanneer je hem echter zou vertellen dat haar gezicht mooi is, maar haar handen, palmen, of schenen minder mooi waren, dan zou hij haar nog steeds ten huwelijk vragen.

Hieruit kan geconcludeerd worden dat het gezicht het eerste is dat bedekt moet worden. Tevens zijn er bewijzen te vinden in het Boek van Allaah en de Soennah van onze Profeet (Sal Allaahu ‘alayhi wa sellem). Er zijn ook uitspraken van de Metgezellen, de toonaangevende Imaams en de grote geleerden van de Islaam die aangeven dat het verplicht is voor de vrouw haar hele lichaam te bedekken in aanwezigheid van niet-mahram mannen. Dit wijst duidelijk aan dat het verplicht is voor de vrouw haar gezicht te bedekken in aanwezigheid van zulke mannen. Dit is echter niet de plaats om al deze personen te citeren.”

Shaych Mohammed Ibn Saalih al- ‘Othaymien

Fataawa al-Mar`ah
Vertaald door: Umm AburRahman







Pagina's : [1] 2