Bekijk volle/desktop versie : Gezichtssluiers / 'Ik ben geen monster of extremist'



26-04-2003, 16:25
Ouafa gaat gesluierd door het leven. Daardoor is ze niet meer welkom op school. Maar ze is vastbesloten haar nikaab aan te houden.



AMSTERDAM - ,,Het doet me zo'n pijn dat ik nu anders behandeld wordt, en dat alleen maar vanwege mijn nikaab.'' De 18-jarige Ouafa, derdejaars Sociaal Pedagogisch Werk, ging sinds november vorig jaar met een gezichtssluier naar school. Van top tot teen is ze gekleed in een zwart gewaad. Ze heeft lange zwarte handschoenen aan en voor haar ogen een stukje zwarte voile. ,,Maar ik ben nog steeds dezelfde persoon. Ik ben geen extremist, ik ben geen monster, ik ben gewoon een mens.''

Aanvankelijk had het regionaal opleidingscentrum (roc) van Amsterdam er geen problemen mee. Ouafa had van tevoren toestemming gevraagd aan de directie en gekregen. Maar toen er nog drie meisjes met een nikaab op school verschenen, werd het verboden. Omdat ze nou eenmaal haar diploma wil halen, is Ouafa sindsdien bereid tijdens de les de sluier af te doen. Maar ze verlaat het klaslokaal absoluut niet zonder nikaab, terwijl het schoolbestuur het dragen ervan ook niet toestaat in de kantine, gangen of toilet. Gevolg: de leerlinge komt de school niet meer in.

Ouafa: ,,Ik mag toch zelf weten wat ik buiten de les doe? Wie heeft het recht te bepalen wat ik wel en niet mag dragen? De samenleving? Maar ik maak toch ook deel uit van die samenleving?'', zegt ze stellig.

Gisteren kwamen circa zeventig moslimjongeren bijeen tijdens een protestmanifestatie in Amsterdam tegen het beleid van het roc. En om de gesluierde meisjes een hart onder de riem te steken. Miryam (15): ,,Ik wil ze steunen. Ik vind het ver gaan dat ze hun gezicht en hun handen bedekken, maar ze mogen het wel van mij.''

Ouafa werkt nu in een kinderdagverblijf. Zonder nikaab. ,,Dat kan niet anders als je met kinderen werkt. Ze zijn ook te jong om aan uit te leggen waarom ik het doe. Ik begrijp ook echt wel dat bijvoorbeeld een arts of piloot niet kan functioneren met een nikaab. Dat ik die beroepen niet kan uitoefenen, is het gevolg van de keuze die ik maak om een nikaab te dragen. Maar het recht op onderwijs mag mij niet worden afgenomen.''




Twee jaar geleden liep Ouafa er net als vele tienermeisjes nog uitdagend bij. Korte shirtjes, strakke broeken. ,,Mijn ouders vroegen wel eens of ik niet wat wijdere kleren aan kon trekken. Maar ze verboden niets.''

Ze had ook wel eens een vriendje, maar gezoend heeft ze nog nooit. ,,Ik vond de aandacht van jongens toen niet erg. Ik dacht dat het hoorde bij het leven. Ik leefde toen nog in het wereldse. Doordat ik meisjes met hoofddoeken zag, ben ik me af gaan vragen waarom zij dat doen. Ik verdiepte me in het geloof. Toen kwam ik er achter dat het hiernamaals het echte leven is.''

,,Als ik op dezelfde manier was doorgegaan, ben ik ervan overtuigd dat ik niet goed zou terechtkomen na mijn dood. Wat ik me bij het hiernamaals voorstel? Dat weet ik niet. Ik zie het zo voor me: als je goed en hard werkt, krijg je daar een beloning voor. Als je goed leeft word je ook beloond. Je kunt ook goed leven met alleen een hoofddoek, maar ik draag een nikaab, omdat de vrouwelijke metgezellen van Mohammed het ook deden. Van de islam mogen mannen niet naar vrouwen kijken. Nu kijken ze natuurlijk ook naar me, maar dat doen ze niet meer uit verleiding. Maar of ik nou een nikaab voor de lol draag of vanwege mijn geloof, zou voor de school niet uit moeten maken.''

De school weigert Ouafa toegang omdat het de communicatie belemmert. ,,Maar mijn cijfers gingen niet achteruit. De leraren hadden er geen problemen mee. Pas toen er meer meisjes met nikaab kwamen, was het een probleem. Dat is discriminatie.'' Het roc kreeg in maart gelijk van de Commissie Gelijke Behandeling, omdat het dragen van een sluier ook de veiligheid en de mogelijkheid om stageplaatsen te vinden in de weg staat. ,,Onzin'', aldus Ouafa. Ze wordt al feller. ,,Ten eerste zullen er echt niet zomaar tien of twintig meisjes met nikaab rondlopen. Ze maken van een mug een olifant. Maar zelfs als dat wel gebeurt, dan geeft de school ons toch naamplaatjes of desnoods een nummer op onze rug. Dan kunnen ze goed zien wie wat doet.''

,,Wij moeten doorzetten. Alleen dan zal het in de toekomst geaccepteerd worden. En dan zijn er ook genoeg stageplaatsen te vinden. Waar een wil is is een weg. Zeker weten. Anders hadden de Nederlandse vrouwen toch ook nog steeds achter het aanrecht gestaan? Niemand kan mij de nikaab afnemen.''


2003-04-26
trouw

26-04-2003, 16:35


eej dat heb ik vanochtend ik de krant gelezen. ik vind het echt zielig voor haar maar aan de andere kant is het wel begrijpelijk. ik snap niet waarom ze haar gezicht wil bedekken? ik de koran staat niet dat je je gezicht moet bedekken. ik denk dat het zelfs niet eens goed is voor haar als ze zich zo kleed een hoofddoek om haar haar is toch genoeg?

26-04-2003, 16:36
staat er toch in waarom ze het doet!!!!!

26-04-2003, 16:47
Ik persoonlijk zo zon ding nooit om doen. Ik vind het ook vervelend als iemand anders het aan heeft; omdat het de communicatie negatief beinvloed/bemoeilijkt. Maar als iemand zon ding graag om wil doen. Wie ben ik om dat tegen te houden? Als die persoon er gelukkig mee is, dan vind ik het prima. En zelfs knap want ik zou het niet volhouden.

26-04-2003, 16:58



Citaat:
Origineel gepost door naisha
staat er toch in waarom ze het doet!!!!!
Ja maar het hoeft niet in de Islam, dus ga niet overdrijven ..... zo komen we iedere keer in de media aangezien de journalisten in NL vakinhoudelijk werkloos zijn....

26-04-2003, 17:01

Citaat:
Origineel gepost door smartie
Ja maar het hoeft niet in de Islam, dus ga niet overdrijven ..... zo komen we iedere keer in de media aangezien de journalisten in NL vakinhoudelijk werkloos zijn....
Vrouwen van de Profeet (VZMH) deden het, en zij wil daar `n voorbeeld aannemen, vertel mij wat is daar zo fout aan,

De gemiddelde dertienjarige TMFverslaafde wil ook op Britney lijken door van die van die heupbroeken te dragen,

Trouwens, heel veel meiden doen dat, gaan we dan ook `n hetze beginnen...

26-04-2003, 17:05

Citaat:
Origineel gepost door bie
Ik persoonlijk zo zon ding nooit om doen. Ik vind het ook vervelend als iemand anders het aan heeft; omdat het de communicatie negatief beinvloed/bemoeilijkt. Maar als iemand zon ding graag om wil doen. Wie ben ik om dat tegen te houden? Als die persoon er gelukkig mee is, dan vind ik het prima. En zelfs knap want ik zou het niet volhouden.
communicatie negatief beinvloedt????!!!

jah, zo'n argument kreeg k ook te horen, alleen omdat ze de gezichtsuitdrukkingen nie kan lezen, is ze ergens bang voor....slaat daadwerkelijk nergens op.

Meiden die het dragen....Sebroe.....Allah ma3a sabeereen

26-04-2003, 17:05

Citaat:
Origineel gepost door bie
Ik persoonlijk zo zon ding nooit om doen. Ik vind het ook vervelend als iemand anders het aan heeft; omdat het de communicatie negatief beinvloed/bemoeilijkt. Maar als iemand zon ding graag om wil doen. Wie ben ik om dat tegen te houden? Als die persoon er gelukkig mee is, dan vind ik het prima. En zelfs knap want ik zou het niet volhouden.
Mag ik je met alle respect vragen om het geen "ding" te noemen?

26-04-2003, 17:09

Citaat:
Origineel gepost door smartie
Ja maar het hoeft niet in de Islam, dus ga niet overdrijven ..... zo komen we iedere keer in de media aangezien de journalisten in NL vakinhoudelijk werkloos zijn....
Gevaarlijke uitspraak..Wie zegt dat dat overdrijven is?
Als er 3oelama zijn die het verplicht stellen en er 3oelama zijn die het sterk aanraden....Wie ben jij dan om het overdrijven te noemen?

Ik begrijp wel dat het moeilijk is in een westerse samenleving om zo gekleed te gaan..Maar toch blijft respect en een ander in zijn waarde
laten een Must..

We kunnen niet oordelen of het een verplichting in de Islam of niet als we geneens de basisprincipes van de Islam kennen..
En al helemaal niet de daliel waarmee deze 3oelama komen...

Allahoe3allam dus...

26-04-2003, 17:13

Citaat:
Origineel gepost door SadGirl2003
Gevaarlijke uitspraak..Wie zegt dat dat overdrijven is?
Als er 3oelama zijn die het verplicht stellen en er 3oelama zijn die het sterk aanraden....Wie ben jij dan om het overdrijven te noemen?

Ik begrijp wel dat het moeilijk is in een westerse samenleving om zo gekleed te gaan..Maar toch blijft respect en een ander in zijn waarde
laten een Must..

We kunnen niet oordelen of het een verplichting in de Islam of niet als we geneens de basisprincipes van de Islam kennen..
En al helemaal niet de daliel waarmee deze 3oelama komen...

Allahoe3allam dus...

26-04-2003, 18:16

Citaat:
Origineel gepost door latifaaa
Ik vind het echt knap van die meiden die dat kunnen, ik ben er zelfs trots op dat ze zo stevig in hun schoenen staan en zo een sterke imaan hebben om nikaab te kunnen dragen. Ik zou het niet kunnen maar dat neemt niet weg dat ik er alle respect voor heb.
Klopt...

26-04-2003, 18:59
ik vind het echt knap van ze. het is haar keuze en als zij nigab wil dragen dan moet ze dat gewoon kunnen doen
het is toch zogenaamd een vrij land