Bekijk volle/desktop versie : EEN GESCHEIDEN VROUW... waar staat zij in deze maatschappij??

Pagina's : [1] 2 3

25-04-2003, 23:16
Een weegschaal moet je aan beide kanten vullen om evenwicht te krijgen. Soms kan er op de ene kant iets meer liggen dan op de andere, maar het evenwicht gaat niet verloren........... Maar leg je alles in 1 kant van de weegschaal, dan zakt t op den duur naar beneden.......

Een huwelijk is ook als een weegschaal, je moet beiden wat geven om een succesvol huwelijk te krijgen. Soms geeft de een wat meer als de ander, maar dat evenwicht blijft bestaan.

Nou zijn er helaas ook huwelijken waarbij er maar 1 persoon geeft en alles probeert te redden. Op den duur verloopt het huwelijk net als de weegschaal, het zakt weg. De gever wordt moe en het huwelijk strand.... Stel je voor, dat de gever in dit geval de vrouw is. Ze verlaat haar man, of word eruit gegooid, en gaat scheiden. Word ze nog wel als een volwaardige vrouw bekeken? Zij heeft haar best gedaan, maar het heeft niet mogen baten. Wat is haar positie in de maatschappij?

26-04-2003, 13:29

In de islam is een gescheiden zeker een volwaardig persoon. De profeet trouwde ook met gescheiden vrouwen. Helaas zijn heel wat Marokkanen afgedwaald en beschouwen ze gescheiden vrouwen als minder.

26-04-2003, 13:39
Lees het volgende:

Gescheiden vrouwen is ook de vrijheid gegeven om een tweede huwelijk aan te gaan. De heilige Qor-aan zegt: En wanneer gij van vrouwen scheidt en zij het einde van haar wachtperiode hebben bereikt, verhindert haar niet, haar (aanstaande) man te huwen, als zij met elkander op de gebruikelijke wijze tot overeenstemming zijn gekomen. Dit is een vermaning voor hem, die onder u in Allah en de laatste dag gelooft. Het is beter en reiner voor u; Allah weet en gij niet. (2:232).

Met betrekking tot weduwen zegt de Qor-aan hierover het volgende:

En diegenen uwer, die sterven en vrouwen achterlaten, (hun vrouwen) moeten vier maanden en tien dagen wachten. Wanneer zij het einde der wachtperiode hebben bereikt, zal er op u geen zonde rusten voor hetgeen zij voor zichzelf op behoorlijke wijze doen; Allah weet, wat gij doet. (2:234).

Weduwen hebben dus ook het recht om te hertrouwen, zelfs in de periode dat in de bovenstaande vers van de Qor-aan wordt genoemd. En indien zij dit inderdaad doen, moeten zij afstand doen van hun recht op levensonderhoud(volgens overlevering) gedurende de rest van het jaar. Er moet echter niet vergeten worden dat de invloed van de Idjbar dat aan de vader of opvoeder wordt toegekend, volgens de Maaliki madhab, overheerst bij het zoeken van een partner in alle bovengenoemde gevallen, nl. of de dochter of het pleegkind nou een maagd is, gescheiden is of weduwe.

26-04-2003, 13:42
Als gescheiden vrouw weet ik heel goed dat de meeste marokkanen ons minderwaardig zien, maarja ik heb sabr (geduld) hamdoulilah.

26-04-2003, 14:21

Citaat:
Origineel gepost door sinaya20
Als gescheiden vrouw weet ik heel goed dat de meeste marokkanen ons minderwaardig zien, maarja ik heb sabr (geduld) hamdoulilah.
Marokkaanse cultuur is fout op vele punten,

Er is maar een juiste cultuur en dat is de Islamitishce cultuur, met islamitische normen en waarden, Islamitische geloofssysteem en sociale systeem!

Maar je hebt gelijk zuster Sabr!

26-04-2003, 15:38

Citaat:
Origineel gepost door Najib26
In de islam is een gescheiden zeker een volwaardig persoon. De profeet trouwde ook met gescheiden vrouwen. Helaas zijn heel wat Marokkanen afgedwaald en beschouwen ze gescheiden vrouwen als minder.
Precies Najib, en dat is precies waar ik op doel. Ik heb al zo vaak vrouwen (en mannen) minderwaardig horen praten over gescheiden vrouwen, dat ik echt dacht: waar hebben we het nu over? Iedereen noemt zich moslim. maar als je naar de daden kijkt, blijkt er niks Islamitisch in te zitten.

Een mens is maar een mens, en het leven loopt niet vlekkeloos, maar moet een vrouw voor de rest van haar leven boeten voor iets waar ze misschien helemaal niks aan kan doen? Waarom veroordelen we elkaar zoveel? ALs we dat nou eens gewoon aan onze Schepper overlaten, zou de wereld er een stuk beter uitzien.

ALS WE ONS MOSLIM NOEMEN, MOETEN WE ER ONS OOK NAAR GEDRAGEN.

Liefs Shadia

26-04-2003, 16:26
Dat is het punt van "ons" marokkanen, we denken alles zelf uitgevonden te hebben en het o zo goed te weten. Een gescheiden vrouw is net zo veel waard als een niet gescheiden of getrouwde vrouw.

Ik vond je vergelijking met een weegschaal heel treffend, is echt daarmee te vergelijken. Een vrouw heeft zoveel geduld, maar ooit raakt dat ook een keer op. Man en vrouw moeten weten wat ze aan elkaar hebben en waarderen wat ze in huis hebben.

sleutelwoorden tot een geslaagd huwelijk zijn m.i.: respect en geduld!

groetjes

S.

26-04-2003, 16:29
Beste mensen,

Hier wil ik graag even op reageren. Waarom moet een vrouw omdat ze gescheiden is gelijk minderwaardig zijn. Ik vind dit juist van niet. Een vrouw zal er echt alles aan hebben gedaan en geprobeerd voordat zij het besluit neemt om uit een huwelijk te stappen. Het is niet makkelijk voor een vrouw om elke dag als minder te worden gezien door je eigen echtgenoot, om elke dag klappen te krijgen om niets. Omdat meneertje opgefokt is door iets wat er buiten is voorgevallen tussen hem en zijn vrienden. Neeee, ik heb juist veel respect voor een vrouw die de moed bij elkaar raapt en dan zegt: ik heb er genoeg van! Je zoekt het maar uit. Een vrouw hoor je te behandelen als hoe je je eigen moeder behandelt. Met respect. Veel vrouwen durven die stap niet te ondernemen, durven niet te zeggen: ik heb er genoeg van !!!

Ik zeg niet dat je gelijk na een knal weg moet gaan. Begrijp mij aub niet verkeerd. Wij vrouwen hebben echt een heel groot geduldvermogen gekregen van ALLAH. Maar als je echt, zoals ik zie bij zoveel vrouwen echt 2 of 3 jaar in ellende woont, dan sorry dan zou ik er ook mee kappen. Je trouwt toch om elkaar lief te hebben en toch niet om zijn pispaal/boksbal te zijn.!!!

Veel mannen veranderen na de bruiloft in een tiran. Sorry ik weet er zijn genoeg goede mannen op aarde, ik scheer niet iedereen over een kam!

26-04-2003, 20:22
Ik vind het een schande dat een vrouw in de Marokkaanse gemeenschap word afgeschreven als ze gaat scheiden. De mensen weten meestal niet eens wat er gebeurt is, maar ze staan meteen klaar met hun oordeel. Het eerste wat je dan te horen krijgt is: Iwa, je vind vast wel een andere man IN MAROKKO. Dan denk ik bij mezelf: Waarom denken mensen meteen dat een gescheiden vrouw geen andere man in Nederland kan huwen? Begrijp me niet verkeerd, ik heb helemaal niks tegen iemand uit Marokko, maar de mensen die dat soort dingen zeggen bedoelen ermee dat niemand anders een gescheiden vrouw wil, behalve iemand die een verblijfsvergunning wil. Dat is toch van de zotte!!!! Alsof zij niks meer te bieden heeft dan een stempel richting Nederland, alleen maar omdat ze is gescheiden.

Ik heb gelukkig in mijn omgeving ook veel goede voorbeelden gezien van gescheiden vrouwen die een nieuw leven zijn begonnen, en als VOLWAARDIG door hun man worden behandelt. Dus zo kan het ook, maar helaas zullen er altijd personen zijn die teveel naar mensen, en te weinig naar onze Schepper, ALLAH , kijken.

26-04-2003, 20:34

Citaat:
Origineel gepost door MrCharme
Ik ken heel wat gescheiden vrouwen,
en geloof me maar, ze lijden een hele klote leven mt volle onzekerheid...

ze missen elke dag een man naast hun bed... ik weet hoe dat voelt, en vooral als je kinderen hebt.

niet allemaal, maar de meeste wel.
Nou ik leid liever een klote leven in rust bij mensen die me repecteren, dan in ellende bij iemand die èn mij niet respecteert èn mij iedere dag de hoeken van het huis laat zien. En iedere vrouw leeft in onzekerheid zolang ze niet getrouwd is, gescheiden of niet.

26-04-2003, 22:01
Ik voel me helemaal niet onzeker, en meid das gesproken

24-07-2003, 13:42
Ik zou zeggen heb Sbar meiden en Allah ziet alles en iedereen wordt gestraft voor zijn daden in het hiernamaals.Een gescheiden vrouw is even waard dan een ongehuwde vrouw het is gewoon weer de cultuur dat mensen denken dat een ongehuwde vrouw niets waard is.

28-07-2003, 00:17

De personen die slecht praten over een gescheiden vrouw zijn in mijn ogen verkeerd!!!!!!waarom? ze kenne de reden, niet waarom ze is gescheiden dit kan zijn omdat:haar man geen echte moslimman was/is iemand die zijn vrouw en kinderen verwaarloosde, en allerlei dingen waardoor hij alleen maar last bezorgde voor zowel kinderen als vrouw ipv ze gelukkig te maken.MOET ZE DAT ALLEMAAL PIKKEN??!!!ik vind zelfs dat ze van hem moet weggaan en liever met haar kinderen samen een gelukkig en probleemloos leven gaat leiden dan met iemand samen te wonen die niets bijbrengt tot het huishouden dan problemen,en dit zijn meestal mannen die geen kima (waarde) van de vrouw kennen.dus begrijp ik niet waarom dat ze als minderwaardig wordt bezien in de maatschappij,voor mij is dit een vrouw die het beste wil voor haar kinderen en haar eigen.

20-06-2011, 18:58

Citaat door imaneke_:
Ik ben een vrouw die de islam praktiseerd en ben voor de 3e keer gescheiden heb geen geluk met mannen. Nu ben ik een jaar alleen en hoop de ware te vinden. Maar een gescheiden vrouw heeft ook haar behoefte, mag ze mastruberen en naar ... films kijken. Zodat ze dit zeker niet op sraat gaat halen. Ik bid en probeer niet te liegen, ik benijd en haat niemand wil het beste voor iedereen. Lees de koran en probeer toch mijn best te doen maar had toch die ene vraag MAG HET!
Ik denk dat jij een kerel bent met teveel vrije tijd.

20-06-2011, 20:36

Citaat door kzroosje:
Ik denk dat jij een kerel bent met teveel vrije tijd.

Alles wat ik geschreven heb is de waarheid, dus ik weet niet wat jij allemaal denkt. (maar even goede vrienden)

Pagina's : [1] 2 3