Bekijk volle/desktop versie : Meiden die in marokko in gevangenis zitten



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

23-12-2005, 14:08
Selaam dames

Gister avond was ik 2m aan het kijken was er toevallig een reportage over die meiden die op een cd stonden naakt en die sex hadden... En daar zit een franse man achter die de meiden via internet leerde kennen en hun beloofde naar buiten land te gaan naar frankrijk dus...

Hij nam ze dus mee naar hotel en deed bij sommige meiden iets in drinken en misbruikte hun en filmde dat en zete dat vervolgens op een cd.... En dit is in Agdir gebeurt... En die meiden konden op een gegeven moment niet meer naar buiten watn iedereen herkende hun via die cd... Daarna hebben die meiden zich zelf maar aangegeven bij politie burau.. En dus gingen ze met vader en moeder van die meiden praten die vader die wouden niet in beeld en die moeders wel maar ze lieten hun gezicht niet zien en stem deden ze veranderen....

En daarna zijn ze naar gevangenis gegaan naar die meiden en ook met hun gepraat.... Nou nou mensen was me toch een dokumentare en dat voor een marokaanse zender nou nou...


Wie o wie heeft het ook gezien

23-12-2005, 14:14


Wat erg, Allah iehfad...

23-12-2005, 14:35
Nee helaas niet. Jammer heb 't weer moeten missen.
Echt erg! Het is vlakbij ons gebeurt, vorig jaar zat iedereen er nog over te praten.

23-12-2005, 14:42

Citaat door Islamiya_:
Nee helaas niet. Jammer heb 't weer moeten missen.
Echt erg! Het is vlakbij ons gebeurt, vorig jaar zat iedereen er nog over te praten.

Oh ben jij van Agdir???

23-12-2005, 14:46


03/07/05 De verloren eer van de gevallen vrouwen van Agadir


Ze zijn zo naïef, meneer

In Agadir (Marokko) zijn dertien vrouwen in de gevangenis beland en tientallen anderen op de vlucht geslagen nadat ze het slachtoffer waren geworden van de Belgische journalist P.S. Tijdens zijn vakanties in het land versierde de man jonge meisjes. Hij maakte compromitterende foto’s van de argeloze meisjes en plaatste die op een sekssite. Het Marokkaanse gerecht maakt nu jacht op de vernederde jonge vrouwen. ,,Alle jonge meisjes willen hier weg. We snakken allemaal naar vrijheid.’’

IN Agadir, de bekende badstad in het zuiden van Marokko, praten ze over niets anders. In de gevangenis van Inezgane zitten dertien vrouwen opgesloten, die het slachtoffer zijn geworden van een sekstoerist, met name de Belgische journalist P.S. die nu door zijn krant Le Soir aan de deur is gezet. De vrouwen zijn geen prostituees: ze komen uit arme families en beschouwden P.S. als hun paspoort naar een betere toekomst. De foto’s die P.S. van hen maakte, waren zogezegd bedoeld als souvenirs voor in België, maar kwamen - met vernederende commentaren - op een sekssite terecht. Gewetenloze sjacheraars zetten de foto’s daarna op cd en verkochten die in Agadir.

Dertien vrouwen zitten vandaag in de gevangenis. Hoeveel vrouwen er op de vlucht of ondergedoken zijn, is niet bekend. P.S. heeft foto’s van tachtig jonge vrouwen gepubliceerd, die nu door hun omgeving worden veroordeeld en door het gerecht worden vervolgd. Tachtig kapotte levens, vernederde families, sociale doodvonnissen.

Wij hebben met de moeder van een van de voortvluchtige meisjes gepraat, in een voorstad van Agadir. In een wereld van extreme armoede die de toeristen nooit te zien krijgen. Het adres hebben we gekregen tijdens een bezoek aan de gevangenis, maar de familie blijkt spoorloos. Een kennis fluistert ons toe dat ze verhuisd zijn. Na een lange zoektocht in de sloppenwijk vinden we Malika. Ze heeft een baby op haar arm en een graatmager meisje met een onophoudelijke hoest hangt aan haar rokken. Het zijn de twee kinderen van haar dochter, die op de vlucht is.

Malika is veertig, maar door haar ingevallen gezicht en trieste ogen ziet ze er twintig jaar ouder uit. ,,Mijn dochter Hafida is weggelopen toen ze hoorde dat ze op de cd stond. Het gerucht deed de ronde en de jongens van de wijk gooiden met stenen naar haar. Ze is gevlucht en moest haar kinderen achterlaten.’’

Malika bleef alleen achter met de kleintjes en haar onmetelijke verdriet. Marokko heeft geen sociale bijstand, geen kinderbijslag. Ook niet voor gezinnen die door de man in de steek gelaten zijn. De grootmoeder moet nu bedelen. Vandaag heeft ze amper 20 dirham (2 euro) gekregen. Het kleine meisje vraagt naar haar moeder. Wrede buren hebben gezegd: ,,De soldaten hebben je moeder meegenomen.’’

De zaak-Agadir is een lynchpartij geworden. Een maand na de vlucht kwam de politie langs: ,,Waar zit je dochter? Je moet ons bij haar brengen.’’ De moeder is in paniek verhuisd, met de twee kleintjes en haar andere dochter, die niet kan werken omdat ze ziek is. Hafida werkte als dienster in een strandcafé en hield met haar loon en de fooien die ze kreeg, heel het gezin in leven. Als je zo arm bent, is ingaan op de voorstellen van een toerist een ontsnappingspoging, een poging om te overleven. Hoe kun je in de zaak-Agadir van vrijwillige seks spreken, van seks tussen partners die vrij over hun lichaam beschikken?

De moeder weet niet wat er met haar dochter is gebeurd. Een keer heeft ze een telefoontje gekregen, van een onbekend nummer: ,,Zorg in godsnaam goed voor mijn kinderen.’’

,,Ik heb liever dat mijn dochter op de vlucht is dan in de gevangenis’’, vindt Malika. Maar hoe moet ik de kinderen voeden? Als ik ze ’s ochtends eten geef, is er ’s avonds niets meer.’’ Haar dochter blijft ondergedoken.

Een Marokkaanse advocaat legt uit: ,,De foto’s van de jonge vrouwen zijn doorgegeven aan alle verklikkers, de oren en de ogen van het koninkrijk. Een van de vrouwen is aangehouden in het noorden van het land. Ze zijn nergens veilig, behalve in Europa. Maar hoe moeten ze daar raken?’’

Voor de gevangenispoort wachten de families, gewapend met zware zakken eten, op het bezoek van vrijdag. Een moeder: ,,Mijn dochter krijgt bijna geen eten. Ik moet mijn juwelen verkopen om haar in leven te houden. Maar de pakjes die ik afgeef, raken zelden bij haar.’’

De families zijn wanhopig. Hun dochters huilen veel. Een van de meisjes komt niet meer uit haar bed, ze is ziek van de opsluiting.

Twee jonge vrouwen komen verontwaardigd terug van een bezoek aan hun zuster. F. staat op maar één foto van de cd. Op die foto zit ze volledig gekleed met haar vriendin op een bank, met P.S. tussen hen in. Ze was meegegaan naar de ’verloofde’ van haar vriendin, die geen Frans spreekt. Niets compromitterends, geen seks- of naaktfoto’s. Maar de rechtbank heeft haar tot vier maanden veroordeeld.

23-12-2005, 14:46
Ik heb het gezien .... maar wat ik wel wil zeggen is : " Grotendeels hebben ze er zelf voor gezorgt .... hoe haal je het in je hoofd om met een vreemde man naar huis te gaan ... het begon met onschuldige foto's als " aandenken" en als maar erger... ze kunnen me veel wijsmaken .... maar niet dat ze van NIETS wisten .. misschien de eerste keer maar sommige bleven maar naar hem gaan ... ik bedoel maar.......

23-12-2005, 14:47
vervolg:

Glitter

Agadir heeft niet alleen 300 dagen zon per jaar en mooie stranden, maar ook een broeierig nachtleven. Belgische Marokkanen zeggen dat hun vrouw hen nooit alleen naar Agadir of Marrakesj zou laten vertrekken: ,,Ze weet heel goed wat er daar gebeurt.’’ Zoals in alle plaatsen die door het massatoerisme - een grote bron van werk - zijn veroverd, zijn de plaatselijke meisjes - tegen wil en dank - een lokaas voor buitenlanders.

Het nachtleven van Agadir oefent een even sterke aantrekkingskracht uit als zijn stranden. De armoede van de binnenwijken en van de voorsteden verklaart waarom elke golf van toeristen als een geschenk van de hemel wordt beschouwd. De toeristen zijn wandelende portefeuilles en iedereen waagt zijn kans, van de organisatoren van excursies tot de verkopers van lederwaren.

Het contrast tussen de Gadiris (inwoners van Agadir), die wanhopig op zoek zijn naar werk, en de Europeanen, met hun dure camera’s, is schril. De glitter van het toerisme en de droombeelden van de televisie hebben de mensen van Agadir, Marrakesj en andere steden ervan overtuigd dat alle Europeanen schatrijk zijn en dat Noord-Europa het paradijs op aarde is.

Sommige jongeren uit de immigratie voeden die mythe ook, als ze op vakantie komen en in open auto’s rondrijden. Leg maar eens uit dat die jongeren in ons land maar met veel moeite werk vinden. De man in de straat gelooft het niet. De intellectuelen antwoorden: ,,Jullie hebben de sociale zekerheid om niet in de armoede te verzinken. En mensen met een diploma raken er wel. Wij hebben hier de zogeheten ’beweging van de gediplomeerde werklozen’, mensen met de beste diploma’s die in hongerstaking gaan omdat ze geen hoop op een betere toekomst hebben.’’

Het verklaart waarom zoveel jonge jongens verdrinken terwijl ze op gammele vlotten de straat van Gibraltar proberen over te steken. Vaak worden ze in volle zee achtergelaten door corrupte mensensmokkelaars. Het verklaart ook waarom zoveel jonge meisjes zich aan een avontuurtje met een Europeaan wagen: ze hopen dat hij met hen zal trouwen of minstens voor een felbegeerd visum zal zorgen - de uitweg uit een leven zonder toekomst.

Een gescheiden vrouw van dertig jaar vertelt: ,,Alle jonge meisjes willen hier weg. Ze verstikken. Alles is verboden. ’s Avonds uitgaan, een korte rok dragen, een uitgesneden T-shirt. We snakken allemaal naar vrijheid. We houden ons natuurlijk aan onze morele regels, maar we willen vrijer zijn. Met jonge westerlingen uitgaan is de enige oplossing. Ons leven is te triest, we werken hard en we verdienen weinig. Het is zeven jaar geleden dat ik naar een fuif ben geweest.’’
Ze draagt een overall om te gaan werken: ,,Ik heb geen geld om een jurk te kopen. Alles wat ik verdien, gaat naar de opvoeding van mijn zoon. Hij doet het heel goed op school. Maar ik kan hem geen vakantie betalen.’’

In het steegje stoeien kinderen als mussen in het stof, met een oude bal als enige speelgoed. Een van de slachtoffers had tegen haar zuster gezegd: ,,Ik wil weg uit dit land. Ik kan hier niet meer leven.’’ P.S. had gezworen dat hij van haar hield en met haar zou trouwen.

Sea, sex, sun

Agadir leeft in armoede. Geen sociale zekerheid, geen werkloosheidsvergoeding. In de haven liggen alle vissersboten aan de kade. Niemand vaart uit, vanwege de door de regering opgelegde ’biologische wachttijd’, die de vis de kans moet geven om zich voort te planten. Een of twee maanden wordt er niet gewerkt. De matrozen en de vissers zijn gedwongen werkloos, maar krijgen geen uitkering.

Ook hier zijn het de buitenlanders die een uitweg moeten bieden, want niet alleen mannen zijn op zoek naar avontuurtjes. Westerse vrouwen zonder man zijn niet vies van een avontuurtje met de strandjongen of de animator van het aquagym. De jongens hopen op een ticket naar Duitsland of België. Ze vertellen over de vrouw van zestig die een visum aanvroeg voor een ’beach boy’ van twintig. Ze nam hem mee naar huis ’om te trouwen’. De verblijfsvergunning blijft langer goed dan de relatie.

Agadir is ook de Rivièra van de Golfstaten: olieprinsen uit Saoedi-Arabië en Koeweit leggen oases aan en bouwen er paleizen. Ze hebben hun privé-stranden op de weg naar Essaouira en hun hotel met nachtclub, de Sahara , waar de politie een oogje dichtknijpt.

Sea, sex and sun: op vakantie is alles toegestaan, op voorwaarde dat er geen slachtoffers vallen. Die regel wordt in Marokko en andere Arabische en islamitische landen vaak overtreden. De wet verbiedt alle vormen van seks buiten het huwelijk. Auto’s met Marokkaanse stellen worden vaak tegengehouden door de politie, die de papieren controleert. Als ze niet getrouwd zijn, doen ze er verstandig aan een baksjisj (fooien) te betalen. Ze denken dan wel twee keer na voor ze opnieuw beginnen.

Er heerst een dubbele moraal. Marokkanen met een hoge sociale positie kunnen hun zin doen. Buitenlanders worden niet gestraft voor ongehuwde seks, al dan niet tegen betaling. Als dat wel gebeurde, zouden de toeristen wegblijven en zou er een einde komen aan de stroom van buitenlandse deviezen die de Marokkaanse economie voedt. Maar voor de meisjes van het zuiden is men onverbiddelijk. In de strandzone en de twee straten die ze met de stad verbinden, is de politie alomtegenwoordig.

Agenten in uniform en in burger patrouilleren op het strand, te paard, in quads. Niets ontgaat hun: noch de zakkenrollers en de nepgidsen waarvan het hier ooit krioelde, noch de meisjes die een ander leven zoeken. Iedereen met wie wij praten, is formeel: ,,Het is uitgesloten dat P.S. jarenlang in Agadir zijn gang heeft kunnen gaan zonder de aandacht te trekken.’’

Apartheid

Zelfs in Agadir is de Marokkaanse samenleving er een van seksuele apartheid. Op de stranden zitten de meisjes braaf bij elkaar, met of zonder hoofddoek, terwijl de jongens stoeien, badminton spelen of met hun spieren pronken. Vlak bij Europese vrouwen die topless zonnen, spelen Marokkaanse moeders in djellaba met hun bende kinderen in het zand.

Er zijn vier taboes waarmee in Marokko niet wordt gespot: de koning, de godsdienst, de Westelijke Sahara en de eer van de familie. En er zijn drie soorten vrouwen: maagd, moeder en h o e r. In de katholieke burgerlijke families van Europa dat was nog maar drie generaties geleden ook zo. In Marokko heeft het feminisme nog veel werk voor de boeg. Geen enkele vrouwenorganisatie neemt het op voor de ’Dertien van Agadir. Het zou te gevaarlijk zijn voor hun reputatie en hun subsidies.

Slechts twee dappere mannen verzetten hemel en aarde om het schandaal aan te klagen. De een is vakbondsman, de ander is een advocaat die wel meer moeilijke zaken heeft verdedigd. Ze worden gesteund door enkele bladen die het aandurven de wrevel van een deel van hun lezers op te wekken, zoals Tel Quel en L’Economiste , dat de Dertien vergelijkt met de heksen van Salem.
Vorige vrijdag zijn de verdedigers van de ’gevallen vrouwen van Agadir’ er voor het eerst in geslaagd de families van de slachtoffers samen te brengen en de stilte te verbreken. Gisteren hebben vier families een Belgische advocaat van Marokkaanse afkomst aangesteld om hen te vertegenwoordigen: meester Redwan Mettioi, die met het Brusselse parlementslid Fatiha Saïdi (PS) naar Agadir is gekomen.

De families hebben hem gevraagd een klacht in te dienen bij het Belgische gerecht. Zij zullen zich nooit van de klap herstellen, maar zien dit als de enige manier om een beetje waardigheid terug te krijgen. De broer van een slachtoffer spreekt voor iedereen: ,,Op de compromitterende foto’s staan twee mensen. Als de ene wordt veroordeeld en de andere niet, bestaat er geen rechtvaardigheid.’’

De namen van de betrokken personen zijn gewijzigd. Vertaling: Home Office

02/07/2005 Bénédicte Vaes, illustratie Dirk Huyghe

©Copyright De Standaard

23-12-2005, 14:49
tomatisch12 Ja dat stuk wat jij hier op hebt gezet gaaat idd over die reportage van 2m gister echt erg ooo safiee

23-12-2005, 14:52

Citaat door Sibel_flower:
Selaam dames

Gister avond was ik 2m aan het kijken was er toevallig een reportage over die meiden die op een cd stonden naakt en die sex hadden... En daar zit een franse man achter die de meiden via internet leerde kennen en hun beloofde naar buiten land te gaan naar frankrijk dus...

Hij nam ze dus mee naar hotel en deed bij sommige meiden iets in drinken en misbruikte hun en filmde dat en zete dat vervolgens op een cd.... En dit is in Agdir gebeurt... En die meiden konden op een gegeven moment niet meer naar buiten watn iedereen herkende hun via die cd... Daarna hebben die meiden zich zelf maar aangegeven bij politie burau.. En dus gingen ze met vader en moeder van die meiden praten die vader die wouden niet in beeld en die moeders wel maar ze lieten hun gezicht niet zien en stem deden ze veranderen....

En daarna zijn ze naar gevangenis gegaan naar die meiden en ook met hun gepraat.... Nou nou mensen was me toch een dokumentare en dat voor een marokaanse zender nou nou...


Wie o wie heeft het ook gezien
nee nee het is iemand van belgie een reporter , die naar marokko op vakantie ging en er verschillende vriendinnen op na hield hij beloofde ze over te brengen en huurde voor elk een flat de een wist het niet van de ander zijn er mischien 15 a 20 meisjes , en hij leefde met hen als man en vrouw en naar het einde van zijn vakantie vroeg hij foto's , maar hij wou ze naakt , om zijn wintermaanden door te brengen ze3ma . en dat deden die meisjes in de hoop naar belgie te komen . en later vroeg hij ook om hen te filmen terwijl ze het xxx deden en dat lieten ze ook toe .toen een paar maanden geleden een meisje langs een winkel kwam in brussel zag ze naaktfoto's van haar vriendin in marokko , en belde haar vriendin , die is dan naar de advocaat gestapt om een aanklacht tegen die belg te doen . dan is het balletje aan het rollen gebracht zo hebben ze ook die woningen en die andere meisjes op het spoor gekomen en moesten ze naar gevangenis , iemand heeft de koning gevraagd om hen gratie te geven en vrij te laten maar hij weigerde .dat is wat wij hier gelezen en gehoord hebben

ik vind het absurt dat die meisjes zich hebben laten filmen en dan nog naakt , ik wil met moeite op foto staan

23-12-2005, 14:54
Wat erg!!!!!!!!!!!! Ik had ook al zoiets gezien, maar verder niet opgelet......

Allah ye hfad ou safi................

23-12-2005, 14:55
Sibel_Flower: Ja, kom daar vandaan. Jij ook?
Inzegane?!! Stagfiroe'Allah!

23-12-2005, 15:01

Citaat door Islamiya_:
Sibel_Flower: Ja, kom daar vandaan. Jij ook?
Inzegane?!! Stagfiroe'Allah!

Neee kom uit Marakesch ben je wel shelha

23-12-2005, 15:06


Yep! Maar kom oorspronkelijk uit Ouarzazate.
Waar deze schandaal is gebeurd, is echt vlakbij ons!
Triest! Zowel de dames, en die Belg

23-12-2005, 15:06
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2122416

kijk hier maar eens, dit was al eerder bekend.

23-12-2005, 15:07
wat mensen wel niet doen om naar europa te komen zeg

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7