Bekijk volle/desktop versie : Islam Check met wie je omgaat?



18-12-2005, 16:02
1. Check met wie je omgaat!

# De Profeet s.a.w.s. heeft gezegd: Iemand is geneigd het geloof van
zijn vriend (vriendin) te volgen. Een ieder van jullie moet dus uitkijken wie
hij bevriend. [Aboe Dawoud] #

# Abu Mousa Alash'ari, r.a., heeft overgeleverd: "De Profeet s.a.w.s. heeft gezegd: 'Een deugdzame vriend en een ondeugdzame vriend zijn te vergelijken met een drager van muskus en een smid. Bij de koopman die muskus draagt koop je wat; zo niet dan heb je tenminste van zijn heerlijke geur genoten, maar een smid kan je kleren verbranden of een verschrikkelijke geur veroorzaken'." [Bukhari en Moeslim] #

2. De Beloning voor het aansporen tot het goede.

# De Profeet s.a.w.s. heeft gezegd: Wie iemand tot het goede leidt,
krijgt dezelfde beloning als de beloning van degene die (naar zijn advies)
handelde. [Sahih Moeslim] #

3. De verplichtingen tegenover je Broeder of Zuster.

# Aboe Hoerairah r.a. verhaalt dat de Boodschapper van Allah s.a.w.s. zei: “Een moslim heeft tegenover de (andere) moslim vijf verplichtingen: de Salaam beantwoorden; het bezoeken van een zieke; het aanwezig zijn bij de begrafenis; het aanvaarden van een uitnodiging voor een huwelijksfeest en het zeggen van ‘yarhamoekallah’(moge Allah je genadig zijn) wanneer zijn broeder ‘al-hamdoelillaah’ (Alle dank is voor Allah) zegt wanneer hij geniest heeft.” [Boekaarie en Moeslim] #

# Abdoellah ibn Amr ibn al-Aas r.a. verhaalt dat een man de Boodschapper van Allah s.a.w.s. vroeg: “Wat is het beste om te doen in de Islam?” Hij s.a.w.s. antwoordde: “Mensen voeden en iedereen met de vredesgroet groeten, of je ze nu kent of niet.” [Boekhaarie en Moeslim] #

4. Een glimlach kan wonderen doen.

# Aboe Dzarr r.a. verhaalt dat de Profeet s.a.w.s. tegen hem gezegd heeft: “Onderschat niet de minste van de goede werken, al is het maar het glimlachen naar je broeder wanneer je hem tegenkomt.” [Moeslim] #

# Abdellah ibn Omar r.a. zei: "De Profeet s.a.w.s. pakte me bij mijn schouders en zei: Leef in de wereld alsof je een vreemdeling of een reiziger bent. Kijk niet neer op de minste van het goede werken al is het maar glimlachen naar je broeder wanneer je hem tegenkomt." [Sah'ih' Moeslim] #

5. Behandel je Broeder of Zuster niet slecht!

# Ibn ‘Oemar r.a. verhaalt dat de Boodschapper van Allah s.a.w.s. zei: “Een moslim is de broeder van een moslim, hij doet hem geen onrecht aan en hij geeft hem niet over aan de vijand. Wie zich bezighoudt met het bevredigen van een behoefde van een broeder, zal ondervinden dat Allah zich bezighoudt met het bevredigen van zijn behoefte. Wie de tegenspoed van een moslim doet verdwijnen, zijn tegenspoed zal door Allah op de Dag des Oordeels verwijderd worden. En wie tekortkomingen van een) moslim verbergt, (zijn tekortkomingen) zullen door Allah op de Dag des Oordeels verborgen worden.” [Boekhaarie en Moeslim] #

# Aboe Hoerairah r.a. verhaalt dat de Boodschapper van Allah s.a.w.s. zei: “Wees niet jaloers op elkaar, en drijft geen oneerlijke handel, en haat elkaar niet, en keert jullie niet van elkaar af, en doe geen bod als een ander biedt. En wees als broeders dienaren van Allah. De broeder is een broeder van een moslim: behandel hem niet onrechtvaardig, en kijkt niet op hem neer, en laat hem niet in de steek. Gods vrees is hier – en hij wees drie maal naar zijn borst – om slecht te worden volstaat het voor een moslim om op zijn broeder neer te kijken. Alles van een moslim is verboden voor een moslim: zijn bloed, en zijn bezittingen en zijn eer.” [Moeslim] #

6. De onderlinge liefde.

# Noe’maan ibn Bashier r.a. verhaalt dat de Profeet s.a.w.s. zei: “De gelovigen in hun onderlinge liefde, vriendelijkheid en compassie zijn als het menselijke lichaam: wanneer een lichaamsgedeelte een klacht heeft, is de gehele rest er in betrokken door slapenloosheid en koorts.” [Boekhaarie en Moeslim]#

# Allah´s Boodschapper s.a.w.s. heeft gezegd: “Op de Dag des Oordeels zal Allah, de Verhevene, verkondigen: “Waar zijn degenen die van elkaar houden omwille van Mijn Genoegen? Deze dag zal Ik hen beschermen in de schaduw die Ik schenk. Vandaag is er geen andere schaduw dan de Mijne.” [Moeslim] #

# Abu Mousa, r.a., heeft overgeleverd: "De Profeet s.a.w.s. heeft gezegd: De gelovige vormt samen met een andere gelovige een soort bouwwerk, het ene deel steunt op het andere. Hij maakte een gebaar door zijn vingers in elkaar te schuiven. [Bukhari & Muslim] #

# Anas verhaalt dat de Profeet s.a.w.s. zei: “Niemand van jullie gelooft (echt), totdat hij voor zijn broeder hetzelfde wenst als hij voor zichzelf wenst.” [Boekhaarie en Moeslim] #


Asalaam oe alaikoum wa Rahmatoellah wa Barakatoe,

Ik hoop dat we hier allemaal uit kunnen leren inshaAllah, en het ook werkelijk in praktijk kunnen brengen inshaAllah. Nog een goede daad voor je Broeder of Zuster is doe3a te doen voor hem of haar.

# Overgeleverd door Abu Darda' r.a. dat de Profeet s.a.w.s. heeft gezegd: "De du'a van een moslim voor zijn broeder/zuster (achter zijn rug om), wordt geaccepteerd (door Allah, swt). Ter wille van hem (degene die du'a doet) wordt een engel aangesteld, en zolang hij het goede blijft vragen voor zijn broeder/zuster, antwoordt de engel 'Amien! En voor jou hetzelfde! [Sahih Bikhari en Moeslim] #

Hadith :602 Riadh-us-Salahin


Ik wil dit inshaAllah afsluiten met de woorden: 'Ik hou van jullie omwille van Allah Subhana wa Ta'ala.' Aangezien de Profeet Mohammed s.a.w.s. het volgende heeft gezegd:

# De Profeet s.a.w.s. heeft gezegd: “Als iemand van zijn broeder houdt, moet hij hem dat vertellen.” [Aboe Dawoed en At-Tirmidhi] #

Jullie Zuster Fie Dien, Mocro_Meknesija

18-12-2005, 16:43


machaAllah zuster


Moge allah je hiervoor belonen ...amien !!

18-12-2005, 17:07

Citaat door krullebol_1:
machaAllah zuster


Moge allah je hiervoor belonen ...amien !!
Iensallah Dank je wel