Bekijk volle/desktop versie : Ahadieth OVER al imaan!



16-12-2005, 16:00
1) `Abdullah (ibn Umar) (rahuma) zei: Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:

- De Islaam is gebouwd op vijf [zuilen]:

1) Getuigen dat er is geen godheid dan Allah is en dat Mohammed (sas) Zijn `Abd (Dienaar) en Zijn Rasoel (Gezant) is;

2) De (vijfmaal dagelijks) salaat verrichten;

3) De (jaarlijkse) zakaat opbrengen;

4) De hadj (bedevaart) naar het Huis (Ka`ba);

5) En de vasten in de (maan)maand Ramadan.

(Muslim, K. Iemaan (1) B. 5/H.21)





2) Van al-`Abbaas ibni `Abdil-Moettalib (rahuma) (is overleverd) dat hij Rasoel'lullah (sas) heeft horen zeggen:

- Wie genoeg heeft aan (of tevereden is met) Allaah als Rabb (Heer), aan de Islaam als godsdienst (dien) en aan Mohammed (s.a.s.) als Rasoel (Gezant) heeft de smaak van het iemaan (geloof) geproefd.

(Muslim, K. Iemaan (1), B. 11/H.56)



3) Van Anas : De Profeet (sas) heeft gezegd:

- Er zijn drie dingen waardoor iemand de zoetheid van het iemaan ervaart als hij ze in zich heeft.

1) Als men Allaah en Zijn Rasoel meer liefheeft dan wat ook anders;

2) Als men slechts om Allaahs wille van iemand houdt;

3) Als men het verafschuwt naar het kufr (ongeloof) terug te keren nadat Allaah hem daarvan heeft verlost, zoals hij het ook verafschuwt in het hellevuur geworpen te worden.

(Muslim, K. Iemaan (1), B. 15/H.67)



4) `Ubaadat-ubnu's Saamit (al-Ansaarie) zei:

Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:

- Als iemand getuigt dat er geen godheid is dan Allaah, dat Hij één is (in Zijn Wezen, Eigenschappen, Namen en Werken), dat Hij geen deelgenoten heeft, en dat Muhammad (s.a.s.) Zijn Rasoel en Zijn `Abd (Dienaar) is en dat `Iesa (a.s.) Zijn Rasoel en Zijn `Abd is en Zijn woord dat Hij op Marjam (r.ah.) heeft geworpen, en een geest (roeh) van Hem [Qur'aa (4:171)], en dat zowel het paradijs (djannah) als de hel (naar) echt bestaat,' dan zal Allaah hem het paradijs doen binnengaan (door welke van de acht poorten hij maar wil) ongeacht zijn daden (`amal).

(Bukhaarie, Anbiya' 47; Muslim, K.Iemaan(1). B.10/H.46).

In een andere overlevering van Muslim staat:

... Als iemand getuigt dat er geen godheid is en dat Muhammad (sas) Zijn Rasoel en Zijn `Abd is, zal Allah de hel voor hem onveroorloofd (haraam) maken.'

(Muslim, K.Iemaan(1), B.10/H.47).



5) Van Zaid ibn Khaalid-il Djoehani : Rasoel'lullah (sas) verrichtte met ons de ochtend-salaat in al-Hoedaibia, nadat het 's nachts geregend had. Toen hij klaar was wendde hij zich tot de mensen en zei:

- Weten jullie wat jullie Rabb (Heer) gezegd heeft?'

- Allaah en Zijn Rasoel (s.a.s.) weten het best', riepen ze.

Rasoel'lullah (sas) zei:

- Hij heeft gezegd: Sommigen van Mijn dienaren zijn vanochtend als mu'min (gelovig) en anderen als kaafir (ongelovig) opgestaan.

Degenen die zeggen:

- We hebben regen gehad door de goedheid en barmhartigheid van Allaah, die geloven in Mij en niet in de sterren. Maar zij die zeggen:

- We hebben regen gehad doordat die-en-die ster opkwam of onderging, die geloven niet in Mij, maar in de sterren.'

(Muslim, K.Iemaan(1), B.32/H.125).



6) Van Aboe Hurayrah : Toen Rasoel'lullah (sas) zich op een dag aan de mensen vertoonde kwam er een man bij hem die vroeg:

- O Rasoel'lullah (sas) , wat is iemaan (geloof)?'

Rasoel'lullah (sas) zei:

- Dat je gelooft in Allaah en Zijn engelen en Zijn Boek, in de ontmoeting met Hem en in Zijn Gezanten, en dat je gelooft in de wederopstanding.

- O Rasoel'lullah (sas) , wat is Islaam'

Rasoel'lullah (sas) zei:

- Islam is dat je Allaah dient en geen andere goden naast hem; dat je de voorgeschreven (verplichtte) salaat verricht, de opgelegde (verplichtte) zakaat opbrengt en vast in (de maan-maand) Ramadan.

- O Rasoel'lullah (sas) , wat is goed doen (ihsaan)?.

Rasoel'lullah (sas) zei:

- Dat je Allaah dient alsof je Hem ziet, want al zie je Hem niet, Hij ziet jou wel.

- O Rasoel'lullah (sas) , wanneer is het Laatste Uur (Dag des Oordeels)?

Rasoel'lullah (sas) zei:

- Degene aan wie de vraag wordt gesteld weet er niet meer over dan de vragensteller. Maar ik zal je vertellen over de voortekenen ervan. Als een slavin haar meester ter wereld brengt, dat is een van de voortekenen. Als mensen zonder kleren of schoenen de aanvoerders van de mensen worden, dat is een van de voortekenen En als herders van lammeren languit liggen in fraaie zalen, dat is een van de voortekenen van het Laatste Uur, en dat is een van de vijf zaken die alleen Allah kent.

Toen reciteerde hij: 'Allaah heeft de kennis van het [Laatste] Uur; Hij laat de regen neerkomen; Hij weet wat in de baarmoeders is. Niemand weet wat hij morgen zal verwerven; niemand weet in welk plaats hij zal sterven. Allaah is wetend en kennend (Qur'aan 31:34).

Daarop keerde die man zich om en liep weg.

Rasoel'lullah (sas) zei:

- Breng hem bij mij terug.

Ze gingen hem zoeken maar zagen hem nergens.

Toen zei Rasoel'lullah (sas) :

- Dat was Djibriel, hij was gekomen om de mensen hun godsdienst te onderwijzen.

(Muslim, K.Iemaan (1), B.1/H.5).



7) Van Aboe Hurayrah : Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:

- De mensen houden niet op vragen te stellen, tot zij dit punt bereiken: 'Goed Allaah heeft alles geschapen, maar wie heeft dan Allaah geschapen?' In zo'n situatie moet je zeggen:

- Ik geloof in Allaah'.

(Muslim, K.Iemaan(1), B.60/H.212).



8) `Oebaidallah ibn Ziaad bezocht Ma'kil ibn Jasaar toen hij ziek lag. Ma'kil zei tegen hem: - Ik zal je een traditie vertellen die ik nooit zou overleveren als ik niet op sterven lag. Ik heb Rasoel'lullah (sas) horen zeggen:

- Een bevelhebber (amier) die over de moslims regeert en die zich niet voor hen inspant en niet het goede met hen voor heeft, komt niet met hen in het paradijs.

(Muslim, K. Iemaan (1), B. 63/H. 229)



9) Van Abdallah ibn Mas'oed : Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:

- Iedere Profeet (sas) die Allah voor mij tot een gemeenschap (ummah) gezonden heeft, had in die gemeenschap discipelen (hawaariyyoen) en metgezellen (ashaab) die vasthielden aan zijn soenna en zijn bevel opvolgden. Vervolgens komen na hun dood (hun slechte) opvolgers, die zeggen wat zij niet doen en doen wat hun niet bevolen wordt. Wie hen bestrijdt met zijn hand is een gelovige (mu'min). Wie hen bestrijdt met zijn tong is een gelovige (mu'min).Wie hen bestrijdt met zijn hart is een gelovige (mu'min). Buiten dat is er geen geloof (iemaan), zelfs geen mosterdzaadje...

(Muslim, K. Iemaan (1), B.20/ eerste gedeelte van H.80)



10) Van Djabir (bin Abdillaah) : Ik heb de Profeet (sas) horen zeggen:

- Waarlijk, tussen een man en polytheisme (shirk) en ongeloof (kufr) staat het verlaten van de (daagelijks vijf maal ) salaat.

(Muslim, K. Iemaan (1), B. 35/H.134)



11) Van Aboe Hurayrah t : Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:

-,Het geloof (iemaan) bestaat uit meer dan zeventig (of: zestig) onderdelen. Het beste ervan is het zeggen van: 'Er is geen godheid dan Allah,' en het minste ervan is het verwijderen van iets schadelijks van de weg. En schaamte (hajaa') is een onderdeel van het geloof.

(Muslim K. Iemaan (1), B.12/H.58)



12) Van Tarik ibn Sjihaab (r.a) (deze hadieth is van Abie Bakr , hij zei): De eerste die de preek op een feestdag hield voor de salaat was Marwaan (bin al Hakam bin Abi'l `Aas: de vierde khaliefa onder de Amawieten).

Er stond een man op die zei:

- De salaat hoort voor de preek.

Marwaan antwoordde:

- Dat wordt niet meer gedaan.

Toen zei Aboe Sa'ied :

- Deze man heeft zijn plicht gedaan. Want ik heb Rasoel'lullah (sas) horen zeggen:

- Als iemand van jullie iets afkeurenswaardigs (munkar) ziet, dan moet hij het veranderen met zijn hand, en als hij daar niet in staat is met zijn tong, en als hij daar niet in staat is met zijn hart. Dat is het kleinste deel van het geloof (iemaan).

(Muslim, K. Iemaan (1), B.20/H.78)

16-12-2005, 16:01


13) Van Aboe Dzarr (ra.): Ik vroeg de Profeet (sas):

- O, Rasoel'lullah (sas), Welke goede daden (a`maal) zijn de beste?'

Rasoel'lullah (sas) antwoordde:

- Het geloof in Allaah en de djihaad voor Zijn zaak.

Hij zei:

- Welke slaven zijn het best (om vrij te kopen)?

Rasoel'lullah (sas) antwoordde:

- Die slaven die het begeerlijkst en duurst zijn volgens hun eigenaars.

Hij zei:

- En als ik dat niet kan doen?.

Rasoel'lullah (sas) antwoordde:

- Dan help je degene die het wel kan doen of je doet het in plaats van degene die niet in staat is het te doen.

Hij zei:

- O, Rasoel'lullah (sas) en als ik nu tot sommige van deze werken niet in staat ben?.

Rasoel'lullah (sas) antwoordde:

- Dan moet je ervan afzien de mensen kwaad te doen, want dat is een aalmoes (sadaqah) die je wel kunt geven.

(Muslim, K. Iemaan (1), B. 36/H.136)



14) Van `Abdullah bin `Amr wa'bni `Aas : Een man vroeg aan Rasoel'lullah (sas):

- Wie is de beste muslim?.

Hij antwoordde:

- Diegene voor wiens tong en voor wiens hand de muslims veilig zijn.

(Muslim, K.Iemaan (1), B.14/H64)



15) Van Aboe Hurayrah : Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:

- Allaah vergeeft aan mijn gemeenschap (ummah) haar kwade ingevingen zolang zij die niet hebben uitgesproken of ernaar gehandeld hebben.

(Muslim, K.Iemaan (1),B.58/H.201)



16) Van Aboe Hurayrah : Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:

- Allaah (azza wa djalla) zegt [tegen Zijn engelen]:

'Als Mijn dienaar iets kwaads van plan, schrijf het dan niet (in zijn 'Boek'), maar als hij het uitvoert, schrijf het dan op als één slechte daad (sayya'a). En als hij iets goeds van plan is en hij doet het niet, schrijf het dan op als een goede daad (hasana), en als hij het uitvoert, schrijf het dan op als tien (goede daden).

(Muslim, K.Iemaan (1), B.59/H.203)



17 Van Anas ibn Malik : De Profeet (sas) heeft gezegd:

- Niemand is (oprecht) gelovig voordat hij voor zijn broeder (in Islaam) (of: zijn buurman) wenst wat hij voor zichzelf wenst.

(Muslim, K.Iemaan (1), B.17/H.71)



18) Van Aboe Hurayrah : De Profeet (sas) heeft gezegd:

- Een ontuchtige is niet gelovig op het moment dat hij ontuchtig pleegt.

Een dief is niet gelovig op het moment dat hij steelt.

Een alkohol drinker is niet gelovig op het moment dat hij het drinkt.

Maar berouw daarna kan worden aanvaard.

(Muslim, K.Iemaan (1), B.24/H.104)



19) Van Ibn Oemar (rahuma): De Profeet (sas) heeft gezegd:

- Als iemand tegen zijn broeder (in de Islaam) zegt: O, ongelovige, slaat het op één van hen beiden (m.a.w. één van hen valt in ongeloof vanwege dit uitspraak). Als het is zoals hij zegt slaat het op die ander, en anders op hem zelf.

(Muslim, K.Iemaan (1), B.26/H.111)



20) Van Abdallah ibn Mas'oed : Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:

- Een moslim uitschelden is een overtreding (fusoeq), en tegen hem vechten is ongeloof. (en de rest van de hadieth)

(Muslim, K.Iemaan (1), B.28/H.116)



21)Van `Abdullaah (bin Mas`oed ).Eens vroeg ik aan Rasoel'lullah (sas) : 'Welke zonde is het grootst bij Allaah?'.

Hij (Rasoel'lullah (sas) ) zei:

- Het stellen van gelijke wezens aan Allah, hoewel Hij jou geschapen heeft.

Ik (`Abdullaah) zei: 'Dit is waarlijk iets groots en wat daarna?'.

- Dat je je kind doodt uit vrees dat het met je zal eten. [ Qur'aan 17:31]x

Ik zei:

- En dan?'

Hij zei:

- Dat je ontucht bedrijft met de vrouw van je buurman.

(Muslim, K.Iemaan(1), B.37/H.141)



22) Abdurrahmaan bin Abie Bakra heeft van zijn vader overgeleverd: Wij waren bij Rasoel'lullah (sas) toen zei hij:

- Zal ik jullie eens vertellen wat de grootste zonden (kabaair) zijn?.

Hij vroeg dat drie keer; toen zei hij:

- Bondgenoten aan Allaah toekennen (al sjirka billaah); ongehoorzaamheid jegens de ouders en een valse getuigenis (of: leugens verkondigen).

Rasoel'lullah (sas) zat achterovergeleund, maar hij kwam overeind zitten en herhaalde dit zo vaak dat wij dachten: Zweeg hij maar!.

(Muslim, K.Iemaan (1), B.38/H.143)



23) Van Oemar ibn al-Chattaab : Ik heb Rasoel'lullah (sas) horen zeggen:

- De daden worden beoordeeld naar de intensie. Een ieder krijgt wat hij beoogd heeft. Als iemand emigreertx naar Allaah en Zijn Gezant dan is zijn emigratie naar Allaah en Zijn Gezant. En als iemand emigreert naar gewin in dit leven, of naar een vrouw die hij wil huwen, dan is dat zijn emigratie.

(Muslim, K.Imaarah (33), B.45/H.155)

xEmigratie is een belangrijk begrip in de Islaam. De emigratie bij uitstek is de tocht van Rasoel'lullah (sas) van Mekka naar Medina, in het jaar 622. De muslims die toen met hem meegingen heten de Emigranten (Muhaadjiroen) en de bewoners van Medina heten de Helpers (Ansaar). Zij die naar Ethiopie waren uitgeweken voor de geloofsvervolging in Mekka werden eveneens Emigranten genoemd.



24) (Van `Abdullaah bin `Umar) (rahuma) Mijn vader` Umar ibn al-Chattaab zei:

Toen wij op een dag bij Rasoel'lullah (sas) zaten, verscheen er plotseling een man voor ons. Hij droeg stralend witte kleding en hij had gitzwarte haren. Je kon noch aan zijn kleding noch aan zijn gezicht merken dat hij een lange reis afgelegd had. Bovendien kende niemand van ons hem. Hij ging voor de Profeet (sas) (sas) zitten. Hij zat met zijn knieen tegen die van de Profeet (sas) (sas) en met zijn handen op zijn dijen. Hij zei:

- O Muhammad, vertel mij wat Islaam is.

Rasoel'lullah (sas) antwoordde:

- Islaam is:

1) Getuigen, dat er geen godheid is dan Allaah en dat Muhammad de Gezant van Allaah (sas) is.

2) De salaat (het vijfmaals daags gebed) verrichten.

3) De zakaat (jaarlijks armenbelasting) betalen.

4) De sawm (vasten tijdens de maand Ramadaan).

5) En de hadj (bedevaart) naar het Huis (de Ka`aba in Makkah) verrichten, als je daartoe in staat bent.

Waarop hij zei:

- U heeft juist gesproken.

`Umar zei:

- Wij waren erg verbaasd dat hij hem eerst iets had gevraagd en daarna het antwoord bevestigde.

Daarna zei (de vreemdeling):

- Vertel mij wat iemaan (geloof) is.

Rasoellullaah (sas) antwoordde:

- Iemaan is:

1) geloven in Allah,

2) in Zijn engelen (malaaika),

3) in Zijn (goddelijke) Boeken (kutub),

4) in Zijn profeten (rusul) en

5) in de Laatste Dag (jawmil Aakhira) en

6) geloven dat zowel het goede als het slechte (door Allah) voorbeschikt is (qadar).

Waarop (de vreemdeling) zei:

- U heeft juist gesproken.

Daarna zei hij:

- Vertel mij wat `ihsaan (goedheid) is.

Rasoellullaah (sas) antwoordde:

- `Ihsaan is dat je Allaah aanbidt alsof je Hem ziet. Want al zie je Hem niet, Hij ziet jou wel.

Toen zei hij:

- Vertel mij over as Sa`ah (het Uur: de tijdstip van de Dag des Oordeels (Jawmi'l Qiyama).

Rasoellullaah (sas) antwoordde:

- Degene aan wie de vraag wordt gesteld weet er niet meer over dan de vragensteler.

Vervolgens zei hij:

- Vertel me dan over de tekenen ervan.

Rasoellullaah (sas) antwoordde:

- De tekenen van het Uur zijn:

1) Dat de slavin haar meester zal baren en

2) Dat je ziet dat op blote voeten lopende, naakte en behoeftige schaapherders met elkaar wedijveren in het bouwen van hoge huizen.

Mijn vader (`Umar) zei:

- Hierna ging de vreemdeling weg en ik bleef daar enige tijd zitten, totdat Rasoellullaah (sas) mij vroeg:

- O, `Umar, weet jij wie die vragensteller was?.

Ik antwoordde:

- Allaah en Zijn Gezant weten het best.

Rasoellullaah (sas) zei:

- Het was Djibriel (Gabriel). Hij kwam om jullie je godsdienst (dien) te leren.

(Muslim, Kitabu'l Iemaan (1), B.1/H.1)



25) Aboe Muhammad Talha bin `Ubajdi'llaah zei: Er kwam een man met verwarde haren, die behoorde tot één van de lieden van Nadjd, naar Rasoel'lullah (sas) We hoorden het gehem van zijn stem, maar we konden niet (helemaal) onderscheiden wat hij zei, totdat hij vlakbij Rasoel'lullah (sas) was. Op dat moment begrepen we dat hij over (de betekenis van) de Islaam vroeg.

Rasoel'lullah (sas) zei:

- (Islaam is) het verrichten van de vijfmaal daags slaats gedurende de dag en de nacht.

(Daarop) zei hij:

- Is er buiten dit andere (salaats, die ik verplicht ben te verrichten)?.

- Nee, behalve datgene dat je vrijwillig doet, en (een andere verplichting) is het vasten in de maand Ramadaan.

- Is er buiten dit andere (vasten, die ik verplicht ben te vasten)?.

- Nee, behalve datgene dat je vrijwillig doet, en (een andere verplichting) is de zakaat.

- Is er buiten dit andere (zakaat, die ik verplicht ben te betalen)?.

- Nee, behalve datgene dat je vrijwillig doet.

(Talha) zei:

- Terwijl de man zich omdraaide en weg ging, zei hij:

- Bij Allaah, Ik zal noch iets aan (deze verplichtingen) toevoegen noch iets ervan verminderen.

Rasoel'lullah (sas) zei:

-Als hij de waarheid heeft gesproken is hij gered (van het Vuur).

(Muslim (1), B.1/H8)

16-12-2005, 18:51
Op

Op

Op

Naar Boven
!!