Bekijk volle/desktop versie : Imaam Ibn Rajab (Ra7imahoellah)



23-04-2003, 22:22
Imaam Ibn Rajab (Ra7imahoellah)

-Zijn naam, koenyah, bijnaam en afkomst:
Hij was de nobele imaam, de Haafidh, de criticus, Zain-oed-Dien
‘Abdoer-Rahmaan bin Ahmad bin ‘Abdir-Rahmaan bin al-Hassan bin Moehammad bin Abil-Barakat Mas’oed As-Salamie Al-Baghdaadie (naar zijn geboorteplaats) Al-Hanbalie (naar zijn madhab)Ad-Dimashqie (naar zijn verblijfplaats en sterfplek). Zijn koenyah was Aboel-Faraj en zijn bijnaam was Ibn Rajab, naar de bijnaam van zijn grootvader die was geboren in de maand Rajab.

-Zijn geboorte en opvoeding:
Ibn Rajab werd geboren in Baghdad in het jaar 736 na de Hidjra. Hij werd opgevoed door een ontwikkelde familie met een stevig fundament van kennis, noblesse en rechtschapenheid. Zijn vader speelde een belangrijke rol in zijn leiding naar de goede kennis.

-Zijn leraren:
Hij heeft geleerd en kennis vergaard bij de beste geleerden van de oemmah van zijn tijd. In Damaskus heeft hij gestudeerd onder Ibn al-Qayyim al-Jawziyyah, Zayn-oed-Dien al-‘Iraaqie, Ibn al-Naqib, Moehammad bin Isma’il al-Khabaz, Dawoed bin Ibrahim at-‘Atar, Ibn Qaadi al-Jabal en Ahmad bin ‘Abdil-Haadie al-Hanbalie. In Mekka leerde hij bij al-Fakhr ‘Oethmaan bin Yoesoef an-Noewairie en in Al-Quds (Jeruzalem) leerde hij van al-Haafidh
al-‘Ala’ie. In Egypte, ten slotte, leerde hij bij Sadr-oed-Dien Aboel-Fath
al-Maydoemie en Nasir-oed-Dien bin al-Moeloek.

-De leerstoelen die Ibn Rajab heeft bekleed:
Ibn Rajab heeft zich in dienst gesteld van (de zoektocht naar) kennis en besteedde al zijn tijd aan het onderzoeken, schrijven en doceren op het gebied van kennis en het publiceren van juridische oordelen (fataawa). In 791H kreeg hij een leerstoel toegewezen binnen de Hanbalie-School. Later werd hem deze leerstoel echter ontnomen. Tijdens het leven van zijn vader kreeg hij de verantwoordelijkheid over de halaqah (studiegroep) van de dinsdag in de centrale moskee van Banoe Oemayyah. Dit was na de dood van Ibn Qaadie, moge Allah genade hebben met hem, in 771 na de Hidjra.

-Zijn studenten:
In hun zoektocht naar kennis wendden veel studenten zich tot Ibn Rajab om onder hem onderwijs te genieten, te profiteren van zijn kennis en om te luisteren naar zijn vertellingen van overleveringen (ahadieth). Hij was immers een imaam in de wetenschappen van de ahadieth en dat behelsde zowel
het overleveren als het onderzoeken van ahadieth. Zijn bekendheid was in grote mate te danken aan zijn werk in dit veld van de wetenschap. Zijn bekwaamheid op dit gebied was ongeëvenaard in zijn tijd.

Tot zijn bekendste studenten behoren: (1) Ibn ar-Risam [d. 884H], (2)
Aboel-Fadl Ahmad bin Nasr bin Ahmad, de moeftie van het toenmalige Egypte [d. 844H], (3) Dawoed bin Soelaymaan al-Mawsilie [d. 844H], (4) Abdoer-Rahmaan bin Ahmad bin Moehammad al-Moeqrie, (5) Abu-Shi’ar, (6) Abu Dharr az-Zarkashie [d. 846H], (7) de rechter ‘Ala-oed-Dien Ibn al-Laham al-Ba’alie [d. 803H] en (8) Ahmad bin Sayf-id-Dien al-Hamawie.

De lofprijzingen van andere geleerdenIbn Qaadie Shuhbah sprak in zijn
biografie, zoals wordt gesteld in Al-Jawhar-oel-Munaddad, als volgt over Ibn Rajab: "Hij bestudeerde en bekwaamde zich in de verscheidene
wetenschapsvelden. Hij stortte zich op de kernvraagstukken van de
Hanbalie-madhab tot hij de aanverwante wetenschappen beheerste. Hij wijdde zich aan het verwerven van kennis over de teksten,betekenissen en authenticiteit van de ahadieth. Tevens trok hij zich terug uit het openbare leven om al zijn energie te steken in het schrijven."



-Zijn geloofsovertuiging (binnen de islam):
Ibn Rajab (rahimahoellah) volgde de Manhaj (i.e. methodologie) van de Salaf aangaande vraagstukken van Imaan en het verwerven van kennis. Hij ondersteunde en verdedigde deze Manhaj tegen valse argumenten van tegenstanders. In zijn boeken kwam dit sterk tot uiting. Hij schreef echter ook boeken die expliciet tot doel hadden de argumenten van de tegenstanders van de Salafie-Manhaj te ontkrachten, zoals zijn book Bayaan Fadloe ‘Ilm-is-Salaf ‘alal-Khalaf. Desondanks kan men toch enige sporen van Soefistische invloeden vinden in zijn werk. Moge Allah hem beschermen tegen de schadelijke aspecten van deze leer, mede door middel van de kennis van ahadieth en de duidelijke Salafie-methodologie die Allah hem heeft geschonken.

-Zijn madhab met betrekking tot secundaire kwesties:
In fiqh volgde Ibn Rajab de eerbiedwaardige imam Ahmad Ibn Hanbal , moge Allah hem genadig zijn . Hij wordt beschouwd als een van de grootste geleerden van de Hanbalie-madhab. Als bewijs hiervoor kan Ibn Rajab’s boek Al-Qawaa’id al Koebra fil-Foeroe worden aangehaald. Dit is namelijk een van de meest vooraanstaande werken op het gebied van fiqh. Het toont zijn (detail)kennis en besef van de complexiteit van fiqh-vraagstukken. Zodanig dat Al-Haafidh Ibn Hajar schreef in zijn boek Ad-Doerar: "Hij [Ibn Rajab] heeft uitstekend werk verricht [in zijn boek]." En Ibn Qaadie Shoehba en Ibn Moeflih kwalificeerden het boek als volgt: "Het [boek] is een indicatie van zijn totale kennis van de Hanbalie-madhab."


-Zijn geschreven boeken:
Al-Haafidh Ibn Rajab wordt beschouwd als een van de bewkaamste en bekendste (schrijvende) geleerden van zijn tijd. Hij heeft talrijke nuttige boeken geschreven over tafsier, hadieth, fiqh, geschiedenis en raqa’iq
(‘hartverzachtende’ werken). Een (incomplete) lijst van zijn werken:

Over tafsier en koranische wetenschappen:
1. Tafsier soerah Al-Ikhlas
2. Tafsier soerah Al-Fatihah
3. Tafsier soerah An-Nasr
4. I’rab al-Basmalah
5. Al-Istighna bil-Qur’an

Over hadith en aanverwante wetenschappen
1. Sharh Jaamie’ at-Tirmidhie
2. Sharh ‘Ilal at-Tirmidhie
3. Fath-oel-Baarie bie-Sharh Sahih al-Boekhaari
4. Jami’-oel-Oeloem wal-Hikam fi Sharh khamsina Hadithan min
Jawami’-il-Kalim (de belangrijkste bron voor dit artikel)


-Zijn levenseinde:
Al-Haafidh Ibn Rajab stierf op een maandagavond, de vierde dag van Ramadaan in het jaar 795 na de Hidjra. Zijn verblijfplaats was op dat moment Damascus in een gebied genaamd al-Hoemayriyyah en daar binnen in een tuin die hij gewoon was te huren. Zijn uitvaartgebed werd de volgende dag verricht en hij werd begraven in de Baab as-Saghier begraafplaats naast Sheikh Aboel-Faraj ash-Shiraazie.

23-04-2003, 22:52



Citaat:
Origineel gepost door oegtah
Barak Allahoe fiekie zussie Yaaa
Allah I Barek Fiek SisTa

Loef Joe Toe Viery Viery Moets

23-04-2003, 22:58
salam
Jazakie Allaho Khairan,
zeer nuttige informaties

23-04-2003, 23:00

Citaat:
Origineel gepost door ask_me
salam
Jazakie Allaho Khairan,
zeer nuttige informaties
Wa3alaykoem salaam wr wb,

Wa Iyaak...

24-04-2003, 00:46


Allahumma salli 3ala Muhammadien wa 3ala alie Muhammadien,


Assalaam 3aleikum wa ra7matullahi wa barakaatuh wa magfiratuh,


Djazaak Allahu ghairan, mashaAllah . mooi stukje.

Moge Allah swt je belonen met Firdaus

Amien

24-04-2003, 15:05

Citaat:
Origineel gepost door musa
Allahumma salli 3ala Muhammadien wa 3ala alie Muhammadien,


Assalaam 3aleikum wa ra7matullahi wa barakaatuh wa magfiratuh,


Djazaak Allahu ghairan, mashaAllah . mooi stukje.

Moge Allah swt je belonen met Firdaus

Amien
Wa3alaykoem Salaam Wr Wb,

Wa Iyaak Agi...

Amien, Jamie3 el-Moslimien....

24-04-2003, 15:08
Asalaam alliekom wa rahmatoe allah wa barakaatoehoe

Djazakallah ghairan oeghtie voor dit masha allah stukje over Imaam Ibn Rajab (Ra7imahoellah)

wa asalaam alliekom wa rahmatoe allah wa barakaatoehoe

25-04-2003, 01:05
JazakAllahoe ghairan moge Allah je al Jennatoel Firdaus geven.

27-04-2003, 13:03
Salaam wa3alaykoem wr wb,

Wa Iyakoem......wa Allahoema Amien.....

11-06-2003, 11:42
Wa alaikoem Salaam wr wb Agie,

Djazaka Allahoe Ghayran...

Misschien dat jij die aanvulling zou kunnen plaatsen? Zou echt helemaal toppie zijn
Aanvullingen zijn altijd Welkom