Er moet een eind komen aan de verschillende soorten onderwijs!
In Nederland kennen wij verschillende soorten onderwijs. Wij kennen bijvoorbeeld de Christelijke-, Islamitische-, de zwart-witte-, de Montessori-, en de Iederwijs-scholen. Leerlingen hebben op deze manier een ruime keuze om het onderwijs te volgen die zij prefereren. Artikel 23 (lid 2) van de grondwet geeft ook aan, dat het geven van onderwijs vrij is. Maar in hoeverre is het vrij? Is deze vrijheid in het kiezen van onderwijs wel toegestaan? Kunnen wij de leerlingen gescheiden onderwijs laten volgen? Of moeten we ze de gelegenheid geven om onder één dak onderwijs te volgen? Zijn verschillende soorten onderwijs toegestaan?
Ten eerste zijn het de Iederwijs-scholen waar een grote onenigheid over bestaat. Bij deze scholen is het niet de leraar, maar juist de leerling die bepaalt wat, hoe, met wie en op welk moment les wordt gegeven. Bij de Iederwijs-scholen ontbreekt zowel de leerstofaanbod als de samenhang en structuur in het onderwijsprogramma. Ook worden er geen toetsen gegeven om te testen of leerlingen de kerndoelen behalen. De meeste Iederwijs-scholen voldoen niet aan wettelijke eisen voor particuliere scholen. Veel van deze scholen kregen dan ook een negatief advies van de onderwijsinspectie.(¹
Ten tweede zijn er ook nog de zwart-witte scholen die een probleem kunnen vormen voor de samenleving. Maakten ouders en politici zich in het verleden vooral zorgen om de mogelijke slechte effecten van zwarte scholen op de prestaties, nu komt daar ook de angst bij dat de scheiding tussen zwart en wit tot meer vooroordelen en discriminatie leidt. Kinderen op een extreem witte of zwarte school komen niet of nauwelijks in contact met leerlingen uit een ander milieu. Zo ontstaat onderscheid tussen de leerlingen. Op deze manier groeien de leerlingen als het ware uit elkaar. Ze zijn niet op de hoogte van de aspecten van de andere culturen, doordat ze hier gewoonweg niet mee in aanraking komen. De zwart-witte scholen vormen gewoonweg een bedreiging.
Ook hebben we de Islamitische scholen die onder andere de integratie van de allochtonen belemmeren. Op de Islamitische scholen worden alleen Islamitische feesten gegeven en ook homoseksuelen zijn niet welkom. Op deze manier worden de leerlingen ‘groot gebracht’ met normen en waarden die afwijken van de normen en waarden die wij kennen en hanteren. Uiteindelijk komt dat neer op het feit dat er onderscheid wordt gemaakt en dat men een ander niet kan accepteren om zijn/haar geaardheid.
Tegenstanders zijn van mening dat als een kind zelf leert lopen en praten, kan hij/zij ook zelf leren lezen en schrijven. Ten eerste leren kinderen helemaal niet zelf lopen. Men ziet en weet hoeveel ondersteunende hulp de kinderen daarbij krijgen. Daarnaast wordt zowel de ontwikkeling van het kind en het leren van de leerstof op het kind afgeschoven. Bij Iederwijs wordt verondersteld dat kinderen overzien welke leerstof relevant is en welke leerprocessen er in elk afzonderlijk vak toe doen. Dat overzicht en dat inzicht in leerprocessen hebben de kinderen helemaal niet. Kortom, er wordt teveel verantwoordelijkheid op de kinderen afgeschoven en op deze manier komt het kind onder stress te staan.
Of we verschillende soorten onderwijs kunnen/mogen toestaan? Als men dit overweegt, kunnen we hier zo van afleiden dat de toekomst van het kind een belangrijke rol speelt in de maatschappij. Door verschillende soorten onderwijs af te schaffen en er een openbaar onderwijs van te maken, is het probleem zo opgelost. Dus waar wachten we nog op?!