Bekijk volle/desktop versie : Fataawa van de Grote geleerden over de Zelfmoordaanslagen!!!!



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

14-12-2005, 21:36
Fataawa van de Grote Geleerden over de
Zelfmoordaanslagen
• Shaych Mohammed Naasiroed-Dien al-Albaanie,
• Shaych Mohammed bin Saalih al-´Othaymien,
• Shaych ´Abdoel-´Aziez Aal as-Shaych,
• Shaych Saalih al-Fauwzaan,
• Shaych Oebayd ibn ´Abdillaah al-Djaabirie,
• Shaych Rabie´ ibn Haadie al-Madchalie,
• Shaych ´Abdoel-´Aziez ar-Raajihie,
• Shaych Saalih Aal as-Shaych,
• Shaych Ahmed bin Yahya an-Nadjmie

Bron: Cassette met de titel:
“Fataawa al-Ulama fie al-Moedhaharaat wal-Irtiejalaat wal-´Amaliejaat al-
Intiehaariejah wal-Moewaalaat”
Vertaald vanuit het Arabisch door: Mohamed Aboe Khalid,
Tilburg, Juni 2005.
Nagekeken door: Redactie Selefiepublikaties
Selefie Publikaties – Fataawa van de Grote Geleerden over de Zelfmoordaanslagen


Bismil'Lêhir'Rahmênir'Rahiem.

Alle lof aan Allaah, de Heer der werelden. Hem Alleen aanbidden wij en Hem Alleen
vragen wij om hulp. Diegene die door Allaah wordt geleid, kan door niemand misleid
worden en wie Allaah laat dwalen kan door niemand geleid worden. En ik getuig dat er
geen god is - die het recht heeft om aanbeden te worden - behalve Allaah, en ik getuig
dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is.
Nog steeds discussiëren veel Moslims - waaronder veel jongeren - over de vraag of het
toegestaan is om zelfmoordaanslagen te plegen. Helaas hebben sommige dwalenden
gebruik gemaakt van deze chaotische situatie en de jongeren op het verkeerde spoor
gezet. Zij hebben hen de dingen niet bij naam genoemd, zodat zij (de jongeren)
begrepen dat zelfmoordaanslagen plegen en het doden van onschuldige mensen tot de
“Djihaad op de weg van Allaah” behoren. Allaah de Verhevene zegt in de Qor’aan:
“En doodt jezelf niet, Voorwaar Allaah is voor jullie Genadevol ”
Soerat Annisa’a (vers 29).
In een andere Ayah zegt Allaah ook:
“En zij die geen andere goden naast Allaah aanroepen en geen ziel doden, wat Allaah
heeft verboden tenzij met recht.”
Soerat al-Foerqaan (vers 68).
Om een duidelijk beeld in deze kwestie te scheppen, nodig ik de jongeren uit om de
fataawa van de geleerden te lezen, zodat zij zich kunnen bevrijden van deze dwaze
ideologie die alleen maar naar het Hellevuur kan leiden. Met enige afkorting volgen
hierna de fataawa van de geleerden over zelfmoordaanslagen en het vermoorden van
onschuldige mensen:
1- Shaych Mohammed Naasiroed-Dien al-Albaanie:
Vraag:
“In de vorige zitting heeft u de zelfmoordaanslagen veroordeeld en gezegd dat deze
Haraam (verboden) zijn, en mag iemand naar Djihaad gaan zonder toestemming van
zijn ouders?”
Antwoord:
“Zoals bekend is bij alle geleerden en zonder onenigheid, is dat het voor de Moslim verboden is om
zelfmoord te plegen. En dat er veel Ahadith zijn in Sahieh al-Boecharie en Moeslim dat wie zich doodt
met gif of met iets anders, steeds wordt gestraft met dit middel op de Dag des Oordeels, zodat sommige
Oelama dachten dat wie zoiets begaat een Kafier is. En wat betreft deze zelfmoordaanslagen, deze zijn zelfs
niet Islaamitisch, laat staan dat ze een aanbidding zijn die een moslim dichter bij Allaah kunnen brengen.”
2- Shaych Mohammed bin Saalih al-´Othaymien:
Selefie Publikaties – Fataawa van de Grote Geleerden over de Zelfmoordaanslagen
Shaych:
“... En wat sommige mensen doen, zoals het plegen van zelfmoordaanslagen door
middel van explosieven dragen en deze laten afgaan wanneer zij zich tussen andere
mensen bevinden, deze daad behoort tot het doden van onschuldige levens. En wie zich
van het leven berooft, zal eeuwig in het Hellevuur verblijven. Wanneer met zo’n
aanslag tien, honderd of twee honderd mensen worden gedood, dan heeft de Islaam
geen profijt hieraan...”
Hij vervolgt:
“Dus deze zelfmoordaanslagen hebben de zelfde oordeel als het “ten onrechte doden
van de ziel”, (wat Allaah heeft verboden) en dat deze daad tot Djahannam (Hellevuur)
leidt en dat wie zoiets doet niet tot de martelaren behoort....”.
3- Algemene Moeftie ´Abdoel-´Aziez Aal as-Shaych:
Vraagsteller:
“Het is de bittere werkelijkheid dat sommige Moslims toestaan dat men in opstand mag
komen tegen hun leiders en degenen die zij voor Kafier aanzien te vermoorden.”
Shaych:
“Broeders, dit zijn beproevingen en onheilen. Deze zijn ontstaan uit onwetendheid en
het volgen van de begeerte door sommige Moslims. De Islaam wordt soms niet goed
begrepen en niet goed geïnterpreteerd. De Islaam is niet gekomen om moordaanslagen
te plegen noch om mensen te doden. Maar de Islaam is gekomen om mensen uit te
nodigen naar Allaah, en is gekomen om de waarheid te verkondigen en mensen te
bevrijden. Maar geloven (in het idee) dat wie niet Moslim is, moet dood, klopt niet, baat
niet en realiseert niets. In zulke zaken geloven alleen mensen die weinig kennis hebben,
en minder verstand van de religie hebben. En omdat zij niet in staat zijn om Da´wah te
doen, hebben zij deze slechte weg gekozen om hun ideologie uit te voeren.”
4- Shaych Saalih al-Fauwzaan:
Vraag:
“Laatste tijd zijn er

14-12-2005, 21:37


4- Shaych Saalih al-Fauwzaan:
Vraag:
“Laatste tijd zijn er steeds meer scheldpartijen aan het adres van de grote geleerden, zij
worden beschouwd als Koefaar (ketters, afvalligen) vooral nadat zij (de geleerden) hun
fataawa hebben uitgegeven over de zelfmoordaanslagen en over hun veroordeling
hiervan. Zij beschouwen de geleerden ook als zwak. Wij willen graag dat u ons een
advies geeft omtrent deze zaak.”
Antwoord:
“De verplichting waar een onwetende aan moet houden is dat hij niet over deze zaak
mag spreken. Hij moet dan Allaah vrezen en niet zonder kennis preken. Deze zaken
(Ahdaath) en wat hiermee vergelijkbaar is, is een zaak van de geleerden. Zij zijn in staat
Selefie Publikaties – Fataawa van de Grote Geleerden over de Zelfmoordaanslagen
http://www.selefiepublikaties.com
over deze zaken te discussiëren, en deze te onderzoeken. Maar voor de gewone mensen,
de onwetenden en de beginnende studenten, deze zaken zijn niet van hen.”
5- Shaych Oebayd ibn ´Abdillaah al-Djaabirie:
Vraag:
“Zijn de demonstraties en de moordaanslagen zowel in de Islaamitische landen als
daarbuiten een middel om de omstandigheden waarin de Islaamitische gemeenschap
verkeert te verbeteren?”
Antwoord:
“De Soennitische (Moslim) probeert altijd de omstandigheden van de gemeenschap te
verbeteren conform de lering van de Shariah. Dit kan men realiseren door middel van
de leiders te adviseren, het goede aanbevelen en het slechte afraden, etc. Maar degenen
die hun begeerte volgen en bidah (innovaties) verzinnen, deze hebben maar een doel:
de hele situatie ontregelen, en dit is wat al-Chawaaridj (een groepering onder de
Moslims) doen en het resultaat is: bloed vergieten, eerbreuk, diefstal, chaos verspreiden,
het land onveilig maken en mensen uit elkaar drijven!
De Da´wah van Ahloes-Soennaah wal-Djamaah is gebaseerd op zachtheid, wijsheid en
op Da´wah met datgene dat goed is. Maar demonstraties en moorden horen niet bij
deze zaken. Daar zit geweld in en dat behoort tot de daden van al-Chawaaridj en
degenen die hun begeerte volgen.”
Vraag:
“Wat is het oordeel van de Islaam over de zelfmoordaanslagen die gepleegd worden
door sommige mensen?”
Antwoord:
“Zelfmoordaanslagen! De naam zegt het al. Sommigen noemen het
“martelaarsaanslagen”, maar het heeft niets met het martelaarschap te maken. Deze
soort daden zijn Haraam door de volgende redenen:
Ten eerste : het doden van de zielen (zowel de ziel van de dader als die van onschuldige
mensen) is Haraam en behoort tot “het ten onrechte doden van de ziel”. Er zijn genoeg
Ahadith van de profeet (sallallaahoe ´alayhie wasellem) waarin de doder van zichzelf in
het algemeen een Kafier (afvallige) wordt genoemd.
Ten tweede : deze zelfmoordaanslagen deren de vijand niet. Met deze moordaanslagen
wordt de vijand alleen maar opgehitst en gefrustreerd, hetgeen resulteert in het kweken
van vijandschap tegen de Moslims.
Ten derde : wat heeft men in werkelijkheid tot nu toe bereikt met de
zelfmoordaanslagen in Palestina? De pleger van een zelfmoordaanslag doodt zichzelf,
vernietigt een auto, een benzinepomp, een spoorweg of doodt een aantal mensen...!, en
Selefie Publikaties – Fataawa van de Grote Geleerden over de Zelfmoordaanslagen
http://www.selefiepublikaties.com
wat doet Israël hierna? Israël maakt huizen met de grond gelijk (zie dorpen) doodt veel
mensen, ontheemt anderen, enz!”
6- Shaych Rabie´ ibn Haadie al-Madchalie:
Vraag:
“Behoren de moorden en de aanslagen op niet-Moslim instellingen tot de methoden die
zouden kunnen leiden tot het verbeteren van de omstandigheden waarin de
Islaamitische gemeenschap verkeert?”
Antwoord:
“Een van de grootste voordelen die de Islaam predikt is het nakomen van afspraken en
beloftes, ook met niet-Moslims. En een van de kenmerken van de niet-Moslims en de
huichelaars is verraad en het niet nakomen van de beloftes.
Al-Moeghira Ibnoe Shoebah (radiallaahoe 'anhoe) heeft iets meegemaakt. Voordat hij
Moslim was, was hij namelijk op reis in het gezelschap van een groep niet-Moslims, en
zij hadden veel geld bij zich. Tijdens een overnachting, heeft hij hen verraden, gedood
en van hun bezittingen beroofd. Hij kwam naar de profeet (sallallaahoe ´alayhie
wasellem) om zijn Islaam te verklaren. Vervolgens gaf hij het geld aan de profeet
(sallallaahoe ´alayhie wasellem) en heeft hij ook het verhaal verteld. Toen profeet
(sallallaahoe ´alayhie wasellem) dit hoorde zei hij: “Wat betreft de Islaam, die accepteren
wij wel van jou, maar het geld niet!”. Omdat hier spraak is van verraad en de Islaam
accepteert geen verraad.
Ook was er een verbond tussen Moslims en de Romeinen in de tijd van Moeaawiyah
Ibnoe Abie Soefyaan (radiallaahoe 'anhoe). Toen het verbond bijna verlopen was, heeft
Moeaawiyah een leger klaargezet en zei: “Wij gaan de Romeinen aanvallen zodra het
verbond (wapenstilstand) verlopen is. Maar nog voor dat moment vertrok het leger
richting de Romeinen. Een oude man klom dan op zijn paard, ging het leger achterna en
schreeuwde: “Allaahoe Akbar, belofte en geen verraad, Allaahoe Akbar, belofte en geen
verraad ...!”. Moeaawiyah (radiallaahoe 'anhoe) vroeg deze man wat hij hiermee
bedoelde. Waarop de man antwoordde: Ik heb de profeet (sallallaahoe ´alayhie
wasellem) het verraden van anderen horen verbieden (Haraam verklaren). Toen
Moeaawiyah (radiallaahoe 'anhoe) dit hoorde, liet hij het leger terugkeren naar de
basis.”
7- Shaych ´Abdoel-´Aziez ar-Raajihie:
Vraag:
“Wat is uw mening over de zelfmoord aanslagen die in deze tijd gebeuren?”
Antwoord:
“Zoiets is niet toegestaan, het is ook niet vergelijkbaar met een eerlijke strijd tussen twee
tegenstanders voor de volgende redenen:
Selefie Publikaties – Fataawa van de Grote Geleerden over de Zelfmoordaanslagen
http://www.selefiepublikaties.com
1-Omdat deze aanslagen niet eerlijk verlopen en in oorlogsveld gebeuren: dat wil
zeggen dat de twee legers zich in twee kampen moeten bevinden, en dat de Moslim
zich op het veld begeeft voor de strijd.
2- Omdat degene die zich opgeeft op het veld en tussen zijn vijanden zichzelf niet
doodt, hij kan zelfs gered worden (door b.v. gewond te raken, gevangen genomen, etc).
Dit is anders dan degene die zichzelf laat ontploffen, deze pleegt zelfmoord...!
3- Het is ook vastgesteld dat A’amir Ibnoel’Akwaa (radiallaahoe 'anhoe) in Khaibar
(een Joods dorp bij Madinah) in de oorlog met de Joden zichzelf met zijn eigen wapen
(zwaard) heeft verwond, en overleed hieraan. Sommige Sahabah hebben daar
commentaar op gegeven, en zeiden dat zijn Djihaad nietig was. Teleurgesteld en triest,
ging zijn broer Ossama Ibnoel’Akwaa (radiallaahoe 'anhoe) naar de Profeet
(sallallaahoe ´alayhie wasellem) en vertelde hem hoe de mensen over zijn broer denken.
Waarop de profeet (sallallaahoe ´alayhie wasellem) reageerde: “Het is niet waar, degene
die dit zegt liegt, hij is een echte martelaar, en wordt twee keer beloond...!” (Moeslim)
Deze situatie heeft wat verwarring veroorzaakt bij de Sahabah, omdat Aamir zich niet
met opzet heeft verwond en dood is gegaan. En zij zeiden dat zijn Djihaad nietig was,
hoe zou het nu zijn met iemand die zelfmoord pleegt en zichzelf doodt, dit is een
duidelijk voorbeeld...!”
8- Shaych Saalih Aal as-Shaych:
Shaych:
“...Dus de vermelding van de leus (het doel stelt het middel vrij). Sommige mensen
denken namelijk dat wanneer het doel waarnaar gestreefd wordt nobel is, dan mag men alles wat
mogelijk is -ook al is het haraam- in het werk stellen om dit doel te bereiken.”
Shaych vervolgt:
“Dit klopt niet, en heeft geen betrekking tot de Shariah. Volgens de Shariah hebben alle
middelen hetzelfde oordeel als het doel (waarnaar gestreefd wordt). Als het middel
Haraam is, zoals bijvoorbeeld iemand die alcohol gebruikt als medicijn. Dus niet elke
middel dat leidt tot bepaald doel heeft dezelfde oordeel als de doelstelling. Wanneer dit
zo uitpakt, dan is het duidelijk dat niet alle middelen die in de Da´wah gebruikt worden
goed zijn...!”
9- Shaych Ahmed bin Yahya an-Nadjmie:
Shaych:
“Bij Allaah, de Islaamitische religie is niet geopenbaard om verraad te plegen, noch is
het geopenbaard om moordaanslagen te plegen, maar deze zaken zijn overgenomen
van niet-Moslims. Degenen die hun begeerte volgen vermoorden ook al-Moewahhidien
(Moslims) en zij zeggen (beweren) dat zij Djihaad plegen op de weg van Allaah.”

19-12-2005, 15:35
macha allah baraka allahoefik voor het plaatsen van deze informatie

19-12-2005, 16:57
http://www.selefiepublikaties.com

nee bedankt broeder, ik hou me aan de geleerden die de mujahideen steunen.

19-12-2005, 17:09


Macha allah...

Hopelijk heeft 'missdriouch' hier wat aan

19-12-2005, 17:30
En wat zeggen ze nog meer:

http://img151.exs.cx/img151/8368/bokdralbaneetilltersjlvbomber2.jpg

http://img151.exs.cx/img151/7676/bokdralbaneetilltersjlvbomber6.jpg

Geen laqlied doen broeder

19-12-2005, 17:31
zie het stukje dat is gecirkeld met een roze stift

19-12-2005, 17:34
Ja thanx voor de info...

Het kritische punt hieraan vind ik wel:

Vraag:
“Wat is uw mening over de zelfmoord aanslagen die in deze tijd gebeuren?”
Antwoord:
“Zoiets is niet toegestaan, het is ook niet vergelijkbaar met een eerlijke strijd tussen twee
tegenstanders voor de volgende redenen:
Selefie Publikaties – Fataawa van de Grote Geleerden over de Zelfmoordaanslagen
http://www.selefiepublikaties.com
1-Omdat deze aanslagen niet eerlijk verlopen en in oorlogsveld gebeuren: dat wil
zeggen dat de twee legers zich in twee kampen moeten bevinden, en dat de Moslim
zich op het veld begeeft voor de strijd

In welke oorlog tegenwoordig bevinden zich 2 legers in kampen? We leven niet in de tijd van de profeet s.w.t. dat er 2 legers zijn die zich met zwaarden bevechten... In irak komen ze zo je huis binnengestormd, daar heb je egt niet te maken met 2 kampen...
En over eerlijkheid gesproken, als er iemand oneerlijk wordt behandeld dan zijn het de moslims wel... kijk maar naar palestina, tsetsjenie, irak enz
Anyway... ik geloof wel dat het haram is als zoveel grote geleerden het afkeuren..

Heb net zelf ook ff gelezen omtrent het onderwerp terrorisme, bij de weerlegging van Osama bin Laden... Ik heb ook deze vraag bij een andere topic geplaatst. Bij het lezen hiervan zijn wel vraagtekens bij mij ontstaan...

Vind de reden nogal vreemd dat hij (Osama bin Laden dus) bekritiseerd wordt omdat hij koning Fahd niet zou gehoorzamen die hem verbood om voor een 2e keer naar Afghanistan te gaan. Deze koning, zou je dus volgens selefiepub moeten gehoorzamen. Deze koning die altijd met de Amerikanen heult, deze koning die niet de oliekraan dichtgooit omdat de amerikanen elke keer een veto uitspreken tegen verbetering van de leefomstandigheden van de palestijnen, deze koning die de kuffars zelfs zijn land in laat komen om onze broeders en zusters in Irak te bestrijden (Subhanallah)... moet ik verder gaan...
Terwijl Osama bin Laden als hij wilde ook het leven van een koning kon krijgen, zoveel geld dat ie had, maar neeh, hij heeft het geld gestopt in islamitische doeleinden, dan begin ik me toch werkelijk af te vragen wie het bij het rechte eind heeft???

19-12-2005, 17:37
Je bent op een moeilijke weg gekomen missdriouch Doe du3a dat Allah je de waarheid laat zien

19-12-2005, 17:55
wat bedoel je ermee?? dat ik verdwaald ben of dat ik grote twijfels heb

20-12-2005, 11:46
salaamoe alaikoem aghie , deze fataawas zijn vals omdat ze van selefiepublikaties komen. daar staan ze bekend om hun valse fataawa's blijf daar weg ! wasalaamoe alaikoem
wallahu a3lam

20-12-2005, 11:53
salaam alikom warhamtoelah.

broeder lieg niet!!!!! kom maar met 1 bewijz maar 1 bewijz van een fatwan die niet klopt er is altyd aangegeven in welke boek het staat en welke bladzijde en nummer van de fatwa en de datum en tyd!! lieg niet broeder!! en een leugenaaar gaat door met liegen tot hij staat geschreven bij Allah als een leugenaar!!

20-12-2005, 11:59


Respect voor de Geleerden


Vraag:

“Is het iets van eenheid, om minachting te hebben voor het Comité van Grote Geleerden, en hen te beschuldigen van hypocrisie en dat zij betaalde arbeiders zijn.”

Antwoord:

“Het is verplicht om de Geleerden van de Moslims te respecteren, omdat zij de erfgenamen (i.e. kennis) van de Profeten zijn. Dus het hebben van minachting jegens hen, verwijst naar het minachten van hun positie, (namelijk) hun erfgoed van de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) en minachting van de kennis die zij dragen. Minachting jegens hen betekent in eerste instantie, minachting jegens ander dan hen.

Dus het is een verplichting om de Geleerden te respecteren voor hun kennis en status in de Oemmah en voor hun verantwoordelijkheid die zij uitdragen ter voordeel van de Islaam en de Moslims. Wie geen vertrouwen heeft in de Geleerden, op wie moet hij dan vertrouwen? Als het vertrouwen in de Geleerden wordt gelaten, naar wie moet er gerefereerd worden bij ingewikkelde omstandigheden en het uitleggen van de regels in de Sharie’ah (Islaamitische Wetgeving)? Dus op dat punt, zal de Oemmah verloederen, en zullen zij in chaos vervallen.

Dus als een geleerde Idjtihaad verricht en correct is, dan zal hij twee beloningen krijgen. En als hij Idjtihaad verricht en niet correct is, dan zal hij één beloning krijgen en zal vergeven worden voor de gemaakte fout. Er is niemand die de geleerden minacht, behalve degene die over zichzelf een zware bestraffing afroept. De geschiedenis - van de vroegere en de recente tijden- is hier een goede getuige voor, en het doet er niet toe of deze geleerden van degenen zijn die zorgdragen voor de aangelegenheden van de Moslims, zoals de Rechters, of het Comité van Grote Geleerden.”

Shaych Saalih al-Fauwzan

Bron: Al-Adjwibah al-Moefidah,
samengesteld door Djamal bin Fariehan al-Harithie

20-12-2005, 12:00
rustig aan a mocro wat is er ....wat doe je zo onrustig.

haal jij een bewijs dat die geleerde ooit al jihaad hebben gevoerd tegen de kuffaar!!!!

en daar heb ik niet over gelogen.
en nog iets lees deze fatwa en het weerlegt jouw "geleerde"


[AR]حكم العمليا& #1578; الإستشه& #1575;دية "1"

[الكاتب: سليمان بن ناصر العلوا&#160 6;]

فضيلة الشيخ سليمان بن ناصر العلوا&#160 6; - حفظه الله تعالى -
ذكر بعض أهل العلم أن العمليا& #1578; الفدائي& #1577; القائم&#157 7; في فلسطين والشيشا& #1606; محرمة وسماها بالعملي& #1575;ت الانتحا& #1585;ية، فما هو قولكم في ذلك؟


x x x

الجواب:

حين نرجع إلى كتب اللغة وعلماء الشريع&#157 7; وننظر في تعريف المنـتح& #1585; لغة وشرعاً لا نرى تشابها&#161 1; بين المنتح&#158 5; الذي يقتل نفسه طلباً للمال أو جزعاً من الدنيا&#154 8; وبين الفدائ&#161 0; الذي بذل نفسه وتسبب في قتلها من أجل دينه وحماية عرضه.

والتسوي& #1577; بين الانتحا& #1585; المحرم شرعاً بالكتا&#157 6; والسنة والإجما& #1593; وبين العمليا& #1578; الاستشه& #1575;دية تسوية جائرة وقسمة ضيزى.

ومعاذ الله أن يستوي رجل قتل نفسه في سبيل الشيطا&#160 6; وآخر قدّم نفسه ودمه في طاعة الرحمن&#154 8; فو الله ما استويا ولن يتساويا& #1548; فالمنتح& #1585; يقتل نفسه من أجل نفسه وهواه نتيجة للجزع وعدم الصبر وقلة الإيما&#160 6; بالقضا&#156 9; والقدر ونحو ذلك، وذاك الفدائ&#161 0; يقتل نفسه أو يتسبب في قتلها بحثاً عن التمكي&#160 6; للدين وقمعاً للأعدا&#156 9; وإضعافا& #1611; لشوكته&#160 5; وزعزعة لسلطانه& #1605; وكسراً لباطله&#160 5;.

وأيّ فرق في الشرع بين العمليا& #1578; الاستشه& #1575;دية وبين الاقتحا& #1605; على العدو مع غلبة الظن بالموت وقد تواترت الأدلة عن النبي صلى الله عليه وسلم في فضل الاقتحا& #1605; والانغم& #1575;س في العدو وقتاله&#160 5; وظاهر هذا ولو تحقق أنهم يقتلون&#160 7; ويريقو&#160 6; دمه.

فإن قيل هذا المنغم&#158 7; في العدو قُتل بيد العدو وذاك الفدائ&#161 0; بفعله فيقال ثبت في الشرع أن المتسب&#157 6; في قتل النفس والمشار& #1603; في ذلك حكمه حكم المباش&#158 5; لقتلها.

وهذا قول أكثر أهل العلم وإليه ذهب مالك والشافع& #1610; وأحمد فكلهم قالوا بوجوب القصاص على المتسب&#157 6; بالقتل قصداً كأن يحفر بئراً ليقع فيها فلان، فوقع فمات.

وخالف في ذلك بعض أهل العلم فقال بتحريم التسبب بالقتل ووجوب الدية ولكنه لا يوجب قصاصاً.. وفيه نظر.

فقول الجمهو&#158 5; أقوى دلالة وأظهر حجة وهو الذي أفتى به أمير المؤمني& #1606; عمر بن الخطاب رضي الله عنه وأدلته كثيرة يمكن مراجعته& #1575; في كتب الفقها&#156 9; فليس هذا مجال الاستطر& #1575;د في تقريره&#157 5; فالقلي&#160 4; يرشد إلى الكثير والأصل دليل على الفرع.

وخلاصة الأمر:

أن من ألقى بنفسه في أرض العدو أو اقتحم في جيوش الكفرة المعتدي& #1606; أو لغم نفسه بمتفجرا& #1578; بقصد التنكي&#160 4; بالعدو وزرع الرعب في قلوبهم ومحو الكفر ومحق أهله وطردهم من أراضي ومقدسا&#157 8; المسلمي& #1606; فقد نال أجر الشهدا&#156 9; الصابري& #1606; والمجاه& #1583;ين الصادقي& #1606;.

وقد قال النبي صلى الله عليه وسلم: (منْ خير مَعَاش الناس لهم رجل ممسكُُ عِنَان فرسه في سبيل الله يطير على متنه كلما سمع هيعة أو فزعة طار عليه يبتغي القتل والموت مظانّه..) [رواه مسلم (1889) من طريق عبد العزيز بن أبي حازم عن أبيه عن بعجة بن عبد الله عن أبي هريرة رضي الله عنه].

فيا أهل الجهاد ويا أهل الاستشه& #1575;د ويا أهل الغيرة على حرمات المسلمي& #1606; ومقدسات& #1607;م:

صبراً فهي موتة واحدة فلتكن في سبيل الله، قال تعالى: {وَلَا تَحْسَب& #1614;نَّ الَّذِي& #1606;َ قُتِلُو& #1575; فِي سَبِيل&#161 6; اللَّه&#161 6; أَمْوَا& #1578;ًا بَلْ أَحْيَا& #1569;ٌ عِنْدَ رَبِّهِ& #1605;ْ يُرْزَق& #1615;ونَ x فَرِحِي& #1606;َ بِمَا ءَاتَاه& #1615;مُ اللَّه&#161 5; مِنْ فَضْلِه& #1616; وَيَسْت& #1614;بْشِرُ&# 1608;نَ بِالَّذ& #1616;ينَ لَمْ يَلْحَق& #1615;وا بِهِمْ مِنْ خَلْفِه& #1616;مْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْه& #1616;مْ وَلَا هُمْ يَحْزَن& #1615;ونَ x يَسْتَب& #1618;شِرُون&# 1614; بِنِعْم& #1614;ةٍ مِنَ اللَّه&#161 6; وَفَضْل& #1613; وَأَنّ&#161 4; اللَّه&#161 4; لَا يُضِيع&#161 5; أَجْرَ الْمُؤْ& #1605;ِنِينَ}.

وروى الإمام مسلم في صحيحه [1915] من طريق سهيل بن أبي صالح عن أبيه عن أبي هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (من قتل في سبيل الله فهو شهيد ومن مات في سبيل الله فهو شهيد...).

والمقصو& #1583;:

أن العمليا& #1578; الاستشه& #1575;دية القائم&#157 7; في فلسطين والشيشا& #1606; وبلاد كثيرة من بلاد المسلمي& #1606; هي نوع من الجهاد المشرو&#159 3; وضرب من أساليب القتال والنكاي& #1577; بالعدو&#154 8; قال تعالى: {وَأَعِد ُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَ& #1593;ْتُمْ مِنْ قُوَّة&#161 3; وَمِنْ رِبَاط&#161 6; الْخَيْ& #1604;ِ تُرْهِب& #1615;ونَ بِهِ عَدُوّ&#161 4; اللَّه&#161 6; وَعَدُو& #1617;َكُمْ وَءَاخَ& #1585;ِينَ مِنْ دُونِهِ& #1605;ْ لَا تَعْلَم& #1615;ونَهُم&# 1615; اللَّه&#161 5; يَعْلَم& #1615;هُمْ وَمَا تُنْفِق& #1615;وا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيل&#161 6; اللَّه&#161 6; يُوَفّ&#161 4; إِلَيْك& #1615;مْ وَأَنْت& #1615;مْ لَا تُظْلَم& #1615;ونَ}.

وقد أثبتت هذه العمليا& #1578; فوائده&#157 5; وآتت ثمارها وعمتّ مصلحته&#157 5; وأصبحت ويلاً وثبورا&#161 1; على اليهود المغتصب& #1610;ن وإخوانه& #1605; النصار&#160 9; المفسدي& #1606;، وهي أكثر نكاية بالكفا&#158 5; من البناد&#160 2; والرشاش& #1575;ت وقد زرعت الرعب في قلوب الذين كفروا حتى أصبح اليهود وأعداء الله يخافون من كل شيء وينتظرو& #1606; الموت من كل مكان، زيادة على هذا هي أقل الأسالي& #1576; الشرعي&#157 7; خسائر وأكثر فعّالي&#157 7;.

وقد ذكرت بعض الدراسا& #1578; أن هذه العمليا& #1578; كانت سبباً في رحيل بعض اليهود من أراضي المسلمي& #1606; في فلسطين وأدت هذه العمليا& #1578; إلى تقليل نسبة الهجرة إلى أرض فلسطين والإقام& #1577; فيها.

وهذا دليل على تحقق المصال&#158 1; الكثير&#157 7; في هذه العمليا& #1578; الشريف&#157 7;.

وقد بحثت هذه المسأل&#157 7; في غير موضع وذكرت عشرات الأدلة على جواز مثل هذه العمليا& #1578; ومشروعي& #1578;ها فلا حرج في الإقدا&#160 5; عليها في سبيل قهر اليهود والنصار& #1609; ولا سيما الإسرائ& #1610;ليون المعتدو& #1606; الذين يعتقدو&#160 6; أنهم لا يقهرون وأن دولتهم خلقت لتبقى.


[قاله؛ سليمان بن ناصر العلوا&#160 6; | 7 / 2 / 1422 هـ] [/AR]

20-12-2005, 12:03
en nog eentje hier er komen nog meer vriend.

[AR]حكم العمليا& #1578; الإستشه& #1575;دية "2"

[الكاتب: سليمان بن ناصر العلوا&#160 6;]

فضيلة الشيخ سليمان بن ناصر العلوا&#160 6; - حفظه الله تعالى -
تعلمون ما يحصل للفلسطي& #1606;يين في هذا الوقت من الإجرا&#160 5; اليهود&#161 0; والسكو&#157 8; العربي المخزي.
فهل في العمليا& #1578; الفدائي& #1577; ضد اليهود مخالفة شرعية؟


x x x

الجواب:

اليهود المرذول& #1608;ن مجمع النقائ&#159 0; والعيو&#157 6; ومرتع الرذائ&#160 4; والشرو&#158 5; وهم أشد أعداء الله على الإسلا&#160 5; وأهله.

قال تعالى: {لتجدن أشد الناس عداوة للذين آمنوا اليهود والذين أشركوا..}.

وقد أوجب الله قتالهم وجهاده&#160 5; لتكون كلمة الله هي العليا وكلمة الذين كفروا السفلى.

وهذا حين يقبع أعداء الله في ديارهم ولا ينقضون العهد والميثا& #1602; ولا يسلبون أموال المسلمي& #1606; ويغتصبو& #1606; ديارهم&#154 8; قال تعالى: {قاتلوا الذين لا يؤمنون بالله ولا باليوم الآخر ولا يحرمون ما حرم الله ورسوله ولا يدينون يدين الحق من الذين أوتوا الكتاب حتى يعطوا الجزية عن يد وهم صاغرون}.

فأما حين يضع أعداء الله سيوفهم في نحور المسلمي& #1606; ويرعبو&#160 6; الصغير والكبي&#158 5; ويغتصبو& #1606; الديار وينتهكو& #1606; الأعرا&#159 0; ففرض على أهل القدرة من المسلمي& #1606; قتالهم وسفك دمائهم والجها&#158 3; الدائم حتى التحري&#158 5; الشامل لفلسطي&#160 6; وعامة بلاد المسلمي& #1606;.

ولا يجوز شرعاً التناز&#160 4; لليهود عن أي جزء من أراضي المسلمي& #1606; ولا الصلح معهم فهم أخل خديعة ومكر ونقض للعهود.

وأرى في وقت تخاذل المسلمي& #1606; عن قتال اليهود والتنكي& #1604; بهم وإخراجه& #1605; عن الأرض المقدس&#157 7; أن خير علاج وأفضل دواء نداوي به إخوان القردة والخناز& #1610;ر القيام بالعملي& #1575;ت الاستشه& #1575;دية وتقديم النفس فداءً لدوافع إيماني&#157 7; وغايات محمودة من زرع الرعب في قلوب الذين كفروا وإلحاق الأضرا&#158 5; بأبدانه& #1605; والخسائ& #1585; في أمواله&#160 5;.

وأدلة جواز هذه العمليا& #1578; الاستشه& #1575;دية كثيرة وقد ذكرت في غير هذا الموضع بضعة عشر دليلاً على مشروعي&#157 7; الإقدا&#160 5; على هذه العمليا& #1578; وذكرت ثمارها والإيجا& #1576;يات في تطبيقه&#157 5;:

قال تعالى: {ومن الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضاة الله والله رؤوف بالعباد} .

وفي المنقو&#160 4; عن الصحاب&#157 7; وأئمة التابعي& #1606; في معنى هذه الآية دليل لوقي على أن من باع نفسه لله وانغمس في صفوف العدو مقبلاً غير مدبر ولو تيقن أنهم سيقتلون& #1607; أنه محسن في ذلك مدرك أجر ربه في الصابري& #1606; والشهدا& #1569; المحتسب& #1610;ن وفي صحيح مسلم [300] من طريق حماد بن سلمة حدثنا ثابت البنان&#161 0; عن عبد الرحمن ابن أبي ليلى عن صهيب عن النبي صلى الله عليه وسلم في قصة "الملك والساح&#158 5; والراه&#157 6; والغلا&#160 5;".. الحديث وفيه: (فقال الغلام الموحد للملك الكافر: إنك لست بقاتلي حتى تفعل ما آمرك به، قال: وما هو؟ قال: تجمع الناس في صعيد واحد.. وتصلبن&#161 0; على جذع ثم خذ سهماً من كنانتي ثم ضع السهم في كبد القوس ثم قل باسم الله رب الغلام ثم ارمني فإنك إذا فعلت ذلك قتلتني فجمع الناس في صعيد واحد وصلبه على جذع ثم أخذ سهماً من كنانته ثم وضع السهم في كبد القوس ثم قال: باسم الله رب الغلام&#154 8; ثم رماه فوقع السهم في صُدْغه&#154 8; فوضع يده في صُدْغه في موضع السهم فمات، فقال الناس: آمنا رب الغلام&#154 8; آمنا برب الغلام&#154 8; آمنا برب الغلام&#154 8; فأتي الملك فقيل له أرأيت ما كنت تحذر؟ قد والله نزل بك حذرُك، قد آمن الناس، فأمر بالأخدو& #1583; في أفواه السكك فخدّت وأضرم النيرا&#160 6; وقال من لم يرجع عن دينه فأقحمو&#160 7; فيها أو قيل له اقتحم ففعلوا حتى جاءت امرأة ومعها صبي لها فتقاعس&#157 8; أن تقع فيها فقال لها الغلام: يا أمه اصبري فإنك على الح&#1602.

ففي هذا دليل على صحة هذه العمليا& #1578; الاستشه& #1575;دية التي يقوم بها المجاهد& #1608;ن في سبيل الله القائمو& #1606; على حرب اليهود والنصار& #1609; والمفسد& #1610;ن في الأرض.

فإن الغلام قد دل الملك على كيفية قتله حين عجز الملك عن ذلك بعد المحاول& #1575;ت والاستع& #1575;نة بالجنو&#158 3; والأعوا& #1606;.

ففعلُ الغلام فيه تسبب في قتل النفس والمشار& #1603;ة في ذلك والجام&#159 3; بين عمل الغلام والعملي& #1575;ت الاستشه& #1575;دية واضح فإن التسبب في قتل النفس والمشار& #1603;ة في ذلك حكمه حكم المباشر& #1577; لقتلها.

والغاي&#157 7; من الأمري&#160 6; ظهور الحق ونصرته والنكاي& #1577; باليهو&#158 3; والنصار& #1609; والمشرك& #1610;ن وأعوانه& #1605; وإضعاف قوتهم وزرع الخوف في نفوسهم.

والمصلح& #1577; تقتضي؛ تضحية المسلمي& #1606; المجاهد& #1610;ن برجل منهم أو رجالات في سبيل النكاي&#157 7; في الكفار وإرهابه& #1605; وإضعاف قوتهم، قال تعالى: {وأعدوا لهم ما استطعت&#160 5; من قوة ومن رباط الخيل ترهبون به عدو الله وعدوكم وآخرين من دونهم لا تعلمونه& #1605; الله يعلمهم...}.

وقد رخص أكثر أهل العلم أن ينغمس المسلم في صفوف الكفار ولو تيقن أنهم يقتلون&#160 7; والأدل&#157 7; على ذلك كثيرة.

وأجاز أكثر العلما&#156 9; قتل أسارى المسلمي& #1606; إذا تترس بهم العدو الكافر ولم يندفع شر الكفرة وضررهم إلا بقتل الأسار&#160 9; فيصبح القاتل مجاهدا&#161 1; مأجورا&#161 1; والمقتو& #1604; شهيداً.


والله أعلم


أخوكم؛ سليمان بن ناصر العلوا&#160 6; | 10/7/1421 هـ [/AR]

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7