Citaat door _ougtiefiedien_:Salaam aleikoem warhamutallah wa barakthoe
wat vinden jullie van broeders en zusters die uit hun eigen land vertrekken om te vechten of broeders en zusters te helpen voor de islaam in palestina, irak , en nog meer islamische landen waar oorlog is ?
door Abdoel-Mohsin Al-Obaikaan
Eenieder die de situatie in Iraaq kent - waar verscheidene facties en verschillende denkscholen in actie zijn - zou het ermee eens zijn dat het niet in het publieke belang ligt om chaotisch verzet toe te staan, niet georganiseerd onder een enkele vlag, om te bloeien.
Gemene elementen hebben misbruik gemaakt van de situatie die veroorzaakt is door de huidige staat van onveiligheid. Zij hebben bendes gevormd die inbreken in huizen, bezit plunderen, mensen vermoorden en oude schulden vereffenen.
Sommige van de mensen die naar Iraaq waren gegaan met de intentie om deel te nemen aan een heilige oorlog oftewel jihaad waren teleurgesteld. Want zij zagen daar een andere staat van zaken dat niet spoort met legitieme jihaad.
Zij zeiden dat zij Iraaqis deze buitenlandse jihaadisten zagen vermoorden vanwege het verspreiden van chaos en verwarring in het land en het plegen van moord en vernietiging. Sommige van de Iraaqis overhandigden deze buitenlandse vechters aan bezettingsmachten voor geld.
Ondertussen, de bezetters hadden beloofd om het land te verlaten zo gauw als de situatie stabiliseert. Zij zijn in het proces van het stabiliseren van de situatie. Een interim regering was opgericht en vrije verkiezen waren beloofd. Ter vermeerdering, de Verenigde Naties hadden een resolutie geadopteerd hieromtrent en de bezettingsmacht is het niet tegengegaan met zijn veto.
In het licht van deze ontwikkelingen zou het beter voor eenieder zijn om de handen bij elkaar te slaan met de aanwezige regering om zo de bezetters te laten inpakken. Dit kan bereikt worden door het brengen van stabiliteit in Iraaq en het houden van verkiezingen. Als de bezetters hun belofte niet nakomen en in het land blijven, dan wordt de zaak totaal anders.
Als dat scenario zich ontwikkeld, dan moeten krachtsinspanningen gemaakt worden door de gehele Oemmah om het probleem op te lossen op een legitieme manier.
De religieuze bevelschriften die zijn uitgevaardigd door sommige mensen dat legitimiteit verleent aan jihaad in zijn huidige situatie hebben geen basis. Er zijn ook tegenstrijdigheden in de uitspraken van degenen die deze bevelschriften uitvaardigden, zoals vele moefti's (degenen die bevelschriften uitvaardigen) elkaar tegenspraken.
Sommige van hen vaardigden de bevelschriften uit voor de Iraaqis, en stonden hen toe om de bezetters te bevechten, terwijl anderen zich hadden gewend tot zowel de Iraaqis als de jihaadisten, die waren gekomen van buitenaf en onder de leiderschap zijn van een buitenlandse leider.
Door zo te doen negeerden en schonden zij de overeenkomsten en handvesten, wat de Sharie`ah allemaal heeft bevolen om te eren. Toch wijzigden sommige anderen het bevelschrift om hun doelen te schikken door het toestaan van het doden van bezettingstroepen, terwijl sommige anderen ook het doden van burgers toestonden.
Sommige anderen stonden het doden van onschuldigen zowel als Iraaqis, inclusief hun vrouwen en kinderen, toe. Dit heeft het beeld van Islaam vervormd, en velen vervreemd van de religie. Sommige moefti's staan verzet alleen toe na het stellen van bepaalde voorwaarden. Weer spoort dit niet met de realiteit en haalt de tegenstrijdigheden alleen maar naar voren, daarbij beklemtonend dat het bevelschrift niet was uitgevaardigd in het juiste perspectief.
Het is wonderbaarlijk dat sommige van de moefti's die oproepen voor jihaad in Iraaq Saudis zijn, Een van hen vaardigde een bevelschrift uit terwijl hij een lezing aan het geven was in een moskee. Op dat moment vroeg een van zijn studenten: Hoe kunt u van ons vragen om naar Iraaq te gaan terwijl er overeenkomsten en handvesten zijn tussen onze regering en de Amerikaanse regering, die niet toegestaan zijn voor ons om te breken? De moefti antwoordde: De overeenkomsten en handvesten zijn alleen tussen regeringen en mensen zijn niet gebonden om hen te volgen!
Dat antwoord was ongelooflijk want het was geheel in tegenstrijdigheid tot de Sharie`ah en menselijke redenering. Hoe kunnen wij geloven dat de overeenkomsten en handvesten ondertekend door de Profeet Mohammed (sal Allaahoe alayhi wa sellem) alleen waren om door hem gevolgd te worden en dat zijn volgelingen konden doen wat zij wilden.
Als dat de intentie was, dan kon `Omar ibn al-Khattaab (radie Allaahoe `anhoe) die de tweede Khalief werd, het Hoedaibiya Verbond breken, en een leger leiden om de ongelovigen van Mekkah te bevechten veronderstellende dat hij niet gebonden was door het verbond zoals gezegd werd door de moefti. De uitspraak van de moefti verdient geen enkel antwoord.
http://www.sahab.net/sahab/showthread.php?threadid=315648