Bekijk volle/desktop versie : iemand martelaar noemen bij naam???



Pagina's : [1] 2

06-12-2005, 15:39
Assalamoe alykoem, bismillah ama ba3d, zoals Sheikh Ibn 'Othaymien zei in zijn fatawa, er zijn twee situaties waar we van martelaarschap (Shahadah) kunnen spreken, een specifieke en een algemene:

specifiek iemand martelaar noemen wil zeggen dat we alleen degenen specifiek en bij naam martelaren mogen noemen waar we een bewijs voor hebben uit een uitspraak van de profeet Salla Allahu alayhie wassalam, een voorbeeld is toen de profeet salla Allahu alayhie wasalam op de berg Uhud zei: wees standvastig O Uhud, want op jou bevindt zich een profeet, een waarachtige (Aboe Bakr) en twee martelaren (Omar en 'Othmaan radiya Allahu 'anhoem). dus in dit geval noemen we Omar en 'Othmaan specifiek martelaren (shuhuda-e)

in het algemeen wil zeggen dat we alleen een groep in het algemeen martelaren mogen noemen waar we weer een bewijs voor hebben uit de hadith. het bewijs is de volgende hadith in sahih Moeslim waar de profeet vroeg: wie rekenen jullie tot martelaar? zij (sahaba) zeiden: O boodschapper van Allah, wie omwille van Allah is gedood is een shahied, waarna de profeet zei: dus dan kent mijn Oemmah weinig martelaren. daarna somde hij andere martelaren op, zoals die zich verdrinkt, een vrouw die wegens zwangerschap overlijdt, iemand wegens ta3oen (een soort ziekte) overlijdt.. de hadith...

in deze situatie mogen we dus de persoon niet specifiek bij naam martelaar noemen. maar we speken hier in het algemeen en we zeggen: wie door dit en dat overlijdt of gedood word is Shahied (bv wie omwille van de zaak van Allah gedood word is shahied enz...)

en Imam Boekhaarie heeft een hoofstuk in zijn sahih, dat heet: 'er mag niet gezegd worden: foelan (DIE persoon) is shahied' en brengt als bewijs, de woorden van de profeet: En Allah weet wie omwille van Hem strijdt.

Ook haalt Ibn Hadjar in zijn uitleg van Boekhaarie de preek van Omar aan, waar hij tot de mensen sprak: jullie zeggen tijdens julie slagen, die en die persoon is shahied en is als shahied overleden..., zeg dit niet, maar zeg zoals de profeet salla Allahu alayhie wassalam zei: wie omwille van de zaak van Allah is overleden of gedood is shahied. Ibn hadjar zei hadith hasan.

dit wou ik even duidelijk maken, gebaseerd op de woorden van Ibn 'Othaymien rahimahoe Allah: http://www.ibnothaimeen.com/all/noor/article_7786.shtml

wassalamoe alykoem,

06-12-2005, 15:44


Beste broeder,

deze discussie is hier allang gevoerd en hier is khilaaf over onder de ulama, laat het dan ook zo.

Abu Hafs

06-12-2005, 15:50
Kheir, maar wat zijn die andere bewijzen dan?
dat Imam Boekhaarie hier zelfs een hoofdstuk aan heeft besteedt met zo een duidelijke titel (=la youqaal foelaan shahied) zegt toch genoeg?!

06-12-2005, 15:53

Citaat door Abou_Jabir:
Kheir, maar wat zijn die andere bewijzen dan?
dat Imam Boekhaarie hier zelfs een hoofdstuk aan heeft besteedt met zo een duidelijke titel (=la youqaal foelaan shahied) zegt toch genoeg?!
Gair,

zoek in de boeken en je zult vinden broeder.

Abu Hafs

06-12-2005, 16:34


je kunt wel Shahied zeggen over een persoon


ik heb er een aantal fatawa over gelezen

wat waarschijnlijk de bedoeling is dat je iemand wel Shahied mag noemen aan de hand van de handelingen die hij verrichte, maar niet dat je daarmee bevestigd dat hij in het paradijs komt en dus kennis van al-ghaib claimt

06-12-2005, 16:39
hahahaha ahsant ya abe jaabir, nu willlen ze opeens de discussie sluiten.

barakka allaaho feek agie, ik heb ze al gezegd de " Daliloen Sari7 " te brengen over iemand specifiek een Shahied noemen alhamdolilah heb je hun verkondiging weerlegd

en nog steeds zegt abu hafs dat er ikhtilaaf is in deze zaak??? dan zeg ik na3aamm er is ikhtilaf hierin tussen de 3olama van de soenna en 3olama van de dwaling!!

nogmaals baraka allaaho feek agi abou jaabir

06-12-2005, 16:39
hahahaha ahsant ya abe jaabir, nu willlen ze opeens de discussie sluiten.

barakka allaaho feek agie, ik heb ze al gezegd de " Daliloen Sari7 " te brengen over iemand specifiek een Shahied noemen alhamdolilah heb je hun verkondiging weerlegd

en nog steeds zegt abu hafs dat er ikhtilaaf is in deze zaak??? dan zeg ik na3aamm er is ikhtilaf hierin tussen de 3olama van de soenna en 3olama van de dwaling!!

nogmaals baraka allaaho feek agi abou jaabir

06-12-2005, 16:59

Citaat door nixaan:
hahahaha [/SIZE]ahsant ya abe jaabir, nu willlen ze opeens de discussie sluiten.

barakka allaaho feek agie, ik heb ze al gezegd de " Daliloen Sari7 " te brengen over iemand specifiek een Shahied noemen alhamdolilah heb je hun verkondiging weerlegd

en nog steeds zegt abu hafs dat er ikhtilaaf is in deze zaak??? dan zeg ik na3aamm er is ikhtilaf hierin tussen de 3olama van de soenna en 3olama van de dwaling!!

nogmaals baraka allaaho feek agi abou jaabir
[SIZE="4"]

و لماذا هذا الضحك يا أخ الإسلا&#160 5;? أتضحك إستهزاء& #1575; وسخرية من أخيك أبا حفص? أم أنك تضحك فرحا بالتوضي& #1581; الذي أتى به أخوناأب& #1608; جابر? ام أنك تضحك بدون شعور ولا إحساس
كثرة المساس تفقد الإحسا&#158 7;

07-12-2005, 23:45

Citaat door Pizzakoerier:
je kunt wel Shahied zeggen over een persoon


ik heb er een aantal fatawa over gelezen

wat waarschijnlijk de bedoeling is dat je iemand wel Shahied mag noemen aan de hand van de handelingen die hij verrichte, maar niet dat je daarmee bevestigd dat hij in het paradijs komt en dus kennis van al-ghaib claimt
welke fatawa broeder? gaan die niet misschieen over in het algemeen shahied noemen?

die laatste zin van jou klopt niet, want ELKE shadied zal in het paradijs komen!

07-12-2005, 23:55
Wa alaykoem salaam wa rahmatollah akhi abo jabir.

Een duidelijke en leerzame artikel. Jammer dat mensen ernog over twijfelen.

08-12-2005, 10:11

Citaat door Abou_Jabir:
welke fatawa broeder?
ik zal ze hier plaatsen, inshaAllah


Citaat:

die laatste zin van jou klopt niet, want ELKE shadied zal in het paradijs komen!
dat is zeker zo, en ook elke moslim zal uiteindelijk in het paradijs terechtkomen

maar als ik zeg dat jij moslim bent, betekent dat dan dat ik voor jou bevestig dat jij in het paradijs zal komen ?

het gaat om hetgeen wat duidelijk word vanuit de situatie .... als iemand in een slagveld is met de moslims tegen de ongelovigen en hij word gedood .... dan kunnen we zeggen: shahied

op hem valt dan de hokm van shahied ,, hij word niet gewassen etc...

maar tegenwoordig word iedereen te pas en te onpas shahied genoemd ... Sayyid Qutb ... zelfmoordenaars ... khawarij die sterven in de strijd tegen de islaamitische leger/politie van Saudi Arabia

08-12-2005, 12:08

Citaat door HEEEELP:


و لماذا هذا الضحك يا أخ الإسلا&#160 5;? أتضحك إستهزاء& #1575; وسخرية من أخيك أبا حفص? أم أنك تضحك فرحا بالتوضي& #1581; الذي أتى به أخوناأب& #1608; جابر? ام أنك تضحك بدون شعور ولا إحساس
كثرة المساس تفقد الإحسا&#158 7;
Mooie woorden...Allah yehdiena!

08-12-2005, 20:15



Citaat door Pizzakoerier:
ik zal ze hier plaatsen, inshaAllah
inshAllah


Citaat:
dat is zeker zo, en ook elke moslim zal uiteindelijk in het paradijs terechtkomen

maar als ik zeg dat jij moslim bent, betekent dat dan dat ik voor jou bevestig dat jij in het paradijs zal komen ?
nee die vergelijking kan je niet maken, want een shahied gaat direct het paradijs in en een moslim kan eerst gestrafd worden in de hel. dus voor een moslim bevestig je wel degelijk het paradijs als je hem shahied noemt.


Citaat:
het gaat om hetgeen wat duidelijk word vanuit de situatie .... als iemand in een slagveld is met de moslims tegen de ongelovigen en hij word gedood .... dan kunnen we zeggen: shahied
zo een uitspraak van jou weerlegde Ibn 'Othaymien, want jij doet hukm op dhaahir (uiterlijk), terwijl de baatin (innelijk) anders kan zijn.


Citaat:
ثم ساق البخار&#161 0; رحمه الله الحديث بطوله وفيه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال إن الرجل ليعمل عمل أهل الجنة فيما يبدو للناس وهو من أهل النار وهذا الاستدل& #1575;ل الذي استدل به البخار&#161 0; رحمه الله على الترجم&#157 7; استدلا&#160 4; واضح لأن قوله صلى الله عليه وسلم الله أعلم بمن يجاهد في سبيله أو بمن يكلم في سبيله يدل على أن الظاهر قد يكون الباطن مخالفا&#161 1; له والأحكا& #1605; الأخروي& #1577; تجرى على الباطن لا على الظاهر وقصة الرجل التي ساقها البخار&#161 0; رحمه الله تحت هذا العنوا&#160 6; ظاهرة جداً فإن الصحاب&#157 7; رضي الله عنهم أثنوا على هذا الرجل بمقتضى ظاهر حاله ولكن النبي صلى الله عليه وسلم قال لهم إنه من أهل النار فاتبعه رجل من الصحاب&#157 7; رضي الله عنهم ولزمه فكان آخر عمل هذا الرجل أن قتل نفسه بسيفه فنحن لا نحكم بالأحكا& #1605; الأخروي& #1577; على الناس بظاهر حالهم وإنما نأتي بالنصو&#158 9; على عمومها والله أعلم

08-12-2005, 20:58

Citaat door Abou_Jabir:

nee die vergelijking kan je niet maken,
het was geen vergelijking

maar een moslim komt uiteindelijk toch in het paradijs of niet dan ?

dus als jij zegt dat iemand moslim is/was dan zeg je dat aan de hand van wat duidelijk is geworden vanuit de situatie

je bevestigd niet voor hem dat hij uiteindelijk in het paradijs terechtkomt...



in ieder geval, er is hier gilaaf over, over deze zaak, tussen de geleerden

ik geef verder geen oordeel over wat het meest juist is

ik ben zelf van mening dat het wel kan, maar ik doe het zelf niet

08-12-2005, 21:26
[AR]هل يطلق على من قتل في الدفاع عن الوطن شهبد

السؤال من قتل الدفاع عن وضحى بنفسه من أجله هل يطلق عليه شهيد ام ان الشهاد&#157 7; لا تطلق إلا على من ضحى بنفسه من أجل الدين



......اما إطلاق اسم شهيد فهو جائز إن كان قتل في معركة بين المسلمي& #1606; والكفا&#158 5; بحسب الظاهر اما الباطن فهو لله[/AR]
fatwa van Shaych Ahmad anNajmi in fath rabbi lwadud filfatawa warasaail warrudood



dit is even snel een stukje ik zit nu helaas op een computer zonder arabisch toetsenbord dus ik moest even via http://www.al-islam.com/key.htm

intypen


dat deed best wel pijn dus heb ik niet alles gezet alleen het belangrijkste deel

Pagina's : [1] 2