Bekijk volle/desktop versie : 'Niet bang te sterven'



Pagina's : [1] 2 3

05-12-2005, 20:15
BAGDAD - De voormalige Iraakse machthebber Saddam Hussein heeft maandag gezegd dat hij geen angst heeft voor de doodstraf. „Ik ben niet bevreesd voor een executie”, zo zei hij tijdens de hervatting van het proces tegen hem in Bagdad. Volgens Saddam Hussein wordt zijn rechtszaak alleen gevoerd omwille van de „publieke opinie”.




Maandag werd voor het eerst een getuige gehoord in het proces tegen de voormalige dictator. Na een tumultueus begin deed de eerste ooggetuige zijn verhaal over de massamoord in 1982 in het sjiitische plaatsje Dujail. Het proces wordt dinsdag hervat.

De advocaten van Saddam Hussein, onder wie de voormalige Amerikaanse minister van Justitie Ramsey Clark, verlieten na de heropening maandag demonstratief de rechtszaal. Dat gebeurde, toen de hoofdrechter weigerde hun klachten mondeling te horen. Volgens rechter Rizkar Mohammed Amin had dit schriftelijk moeten gebeuren.

Volgens de verdediging is het proces onrechtmatig en is het met de veiligheid van de raadslieden slecht gesteld. Rechter Mohammed Amin dreigde de advocaten te vervangen, als zij niet zouden terugkeren. Hij gelastte een schorsing in om de advocaten bedenktijd te geven. Na anderhalf uur betraden de advocaten weer de rechtszaal en kon de eerste getuige zijn verklaring afgeven.

De getuige, een bekend sjiitisch politicus uit Dujail, begon zijn getuigenis met recitaties uit de koran, maar de rechtbank gelastte hem daarmee te stoppen. Daarna vertelde hij soms onder tranen hoe hij en zijn familie geleden hebben onder het regime van Saddam Hussein. Dat leverde hem een vervloek op door Saddams halfbroer Barzan Al-Tikriti.

„Er werd op de deur geklopt en de geheime politie kwam binnen”, aldus Ahmed Hassan Mohammed Al-Dujaili, de eerste van tien mensen die over de zaak zullen getuigen. „Mensen werden naar de gevangenis gebracht en de meesten werden daar gedood. Het was angstwekkend. Zelfs vrouwen en baby's werden opgepakt.” De getuige, een bekende islamitische politicus, deed zijn verhaal voor de camera's. Anderen zullen uit angst voor aanslagen achter een scherm het woord doen.

Het proces tegen Saddam Hussein en zeven medeverdachten begon formeel op 19 oktober, maar werd op verzoek van de verdediging tweemaal verdaagd. Vorige week werd het proces voor het laatst uitgesteld, onder meer omdat vervangers moesten worden gezocht voor twee advocaten die waren doodgeschoten en een derde die na bedreigingen Irak was ontvlucht.

Saddam Hussein zelf liet tijdens de verhoren vaak van zich horen. De ex-dictator zei dat hij onder deze omstandigheden weigert met het tribunaal mee werken en riep dat het hof is opgericht door de Amerikaanse bezetter. „Lang leve de Arabische staat”, aldus de ex-dictator. Andere verdachten stonden op en riepen „lang leve Saddam”.

Het proces heeft plaats in een tot vesting omgetoverd gerechtsgebouw wegens de vele doodsbedreigingen aan het adres van rechters, aanklagers, verdediging en getuigen. De Iraakse regering meldde zondag dat veiligheidstroepen een aanslag op het speciale tribunaal hebben verijdeld.


http://www.telegraaf.nl/buitenland/29801521/Saddam:_Niet_bang_om_te_sterven.html

05-12-2005, 20:53


„Er werd op de deur geklopt en de geheime politie kwam binnen”, aldus Ahmed Hassan Mohammed Al-Dujaili, de eerste van tien mensen die over de zaak zullen getuigen. „Mensen werden naar de gevangenis gebracht en de meesten werden daar gedood. Het was angstwekkend. Zelfs vrouwen en baby's werden opgepakt.” De getuige, een bekende islamitische politicus, deed zijn verhaal voor de camera's. Anderen zullen uit angst voor aanslagen achter een scherm het woord doen.


Dapper en moedig om voor de camera's te getuigen! Ik heb onlangs een klein fragmentje bekeken en ik zag die gruwelijke ogen vol met woede van Saddam Hossein de getuige aankijken.
Ik vind Saddam noch een goede man, noch ga ik voor hem opkomen. Maar een feit is, de tijden dat hij nog regeerde hadden de burgers van Irak het wel beter.

Maar Allah is Almachtig en ziet alles, zij die de mensen laten lijden zullen boeten voor de pijn die ze die mensen aandoen.



Zanoba

05-12-2005, 21:45
ik sta achter zanoba...nog vind ik hem een goede man nog een slechte.....want dat beoordeel ik niet, maar zijn tijd was wel beter dan nu.........en hij heeft gelijk betreffend de arabische eenheid.....beter gezegd islamitische eenheid die er moeten zijn.........en dat die amerikanen alles proberen te doen om machtig te blijven..............ik heb veel respect voor hem.......hoe hij voor zig zelf op komt en hoe hij tegenover de westerse wereld is............betreffend wat hij heeft gedaan(moorden etc..) daar zeg ik niks over, want we weten niet precies hoe of wat....of waarom...dat is aan Allah

05-12-2005, 21:47

Citaat:
ik sta achter zanoba...nog vind ik hem een goede man nog een slechte.....want dat beoordeel ik niet
Hypocriet ............. Bush beoordeel jij ook. En vele andere ook, vooral joodse mensen.

05-12-2005, 22:05


moorkop...jij bent degene die me hypocriet noemt.....geef niks......als ik maar weet wie het egt...en gebefdeknol....ik weet zeker dat het toen beter was....het is ook niet alleen mijn woorden, maar ook van iraakse burgers

05-12-2005, 23:19
Had bush zich er niet mee bemoeid dan had je de jankerds hoor.Waarom krijgt dit gaan aandacht waarom niet!!!!!!!!

Begrijp me niet verkeerd. Bush mag van mij ook oprotten!!

Ellende al een tijdje in Dafur. Moslims tegen.................

Waarom krijgt dit geen aandacht??????????????

Krijgen ze wel aandacht en word het oorlog dan is het ook weer niet goed. Ik krijg er wat van.

Donder eens een keer op joh. Pizza vertel mij eens. Gaat het lekker daar in Darfur? Wat hebben die mensen gedaan?

06-12-2005, 00:29

Citaat door Zanoba:
„Er werd op de deur geklopt en de geheime politie kwam binnen”, aldus Ahmed Hassan Mohammed Al-Dujaili, de eerste van tien mensen die over de zaak zullen getuigen. „Mensen werden naar de gevangenis gebracht en de meesten werden daar gedood. Het was angstwekkend. Zelfs vrouwen en baby's werden opgepakt.” De getuige, een bekende islamitische politicus, deed zijn verhaal voor de camera's. Anderen zullen uit angst voor aanslagen achter een scherm het woord doen.


Dapper en moedig om voor de camera's te getuigen! Ik heb onlangs een klein fragmentje bekeken en ik zag die gruwelijke ogen vol met woede van Saddam Hossein de getuige aankijken.
Ik vind Saddam noch een goede man, noch ga ik voor hem opkomen. Maar een feit is, de tijden dat hij nog regeerde hadden de burgers van Irak het wel beter.

Maar Allah is Almachtig en ziet alles, zij die de mensen laten lijden zullen boeten voor de pijn die ze die mensen aandoen.



Zanoba
Leg dat maar uit aan een Koerd in Irak...

06-12-2005, 01:15

Citaat door Tessie:
Had bush zich er niet mee bemoeid dan had je de jankerds hoor.Waarom krijgt dit gaan aandacht waarom niet!!!!!!!!

Begrijp me niet verkeerd. Bush mag van mij ook oprotten!!

Ellende al een tijdje in Dafur. Arabishe nomaden tegen Moslims

Waarom krijgt dit geen aandacht??????????????

Krijgen ze wel aandacht en word het oorlog dan is het ook weer niet goed. Ik krijg er wat van.

Donder eens een keer op joh. Pizza vertel mij eens. Gaat het lekker daar in Darfur? Wat hebben die mensen gedaan?
correctie

06-12-2005, 01:16
ik haat saddam, echt een enge gast, net als bush.

06-12-2005, 02:33

Citaat door ill_fart:
Leg dat maar uit aan een Koerd in Irak...
Dank u! Eindelijk iemand die de waarheid ziet! Inderdaad, ik zou Zanoba en Mr.Palestine verzoeken eens met de Koerden te gaan praten inderdaad.

Ooit gehoord van een stadje genaamd Halabja? Nou, daar zijn in 1988 op bevel van Saddam zo'n 5000 Koerden (vrouwen, kinderen, ouderen en mannen) vermoord door gifgas. De vliegtuigen vloegen eerst extra laag over zodat zoveel mogelijk mensen naar buiten zouden komen om te kijken wat er aan de hand was en de 'frisse' lucht inademden. Op die manier werd het gas namelijk nog effectiever...


En, dames en heren, is dit beter?

06-12-2005, 02:40

Citaat door Maiden_Woman:
Dank u! Eindelijk iemand die de waarheid ziet! Inderdaad, ik zou Zanoba en Mr.Palestine verzoeken eens met de Koerden te gaan praten inderdaad.

Ooit gehoord van een stadje genaamd Halabja? Nou, daar zijn in 1988 op bevel van Saddam zo'n 5000 Koerden (vrouwen, kinderen, ouderen en mannen) vermoord door gifgas. De vliegtuigen vloegen eerst extra laag over zodat zoveel mogelijk mensen naar buiten zouden komen om te kijken wat er aan de hand was en de 'frisse' lucht inademden. Op die manier werd het gas namelijk nog effectiever...


En, dames en heren, is dit beter?
Volgens mij word er ook gewoon door de meeste toegegeven dat Saddam een zware schurk was hoor.

06-12-2005, 03:04

Citaat door Rachid_Breda:
Volgens mij word er ook gewoon door de meeste toegegeven dat Saddam een zware schurk was hoor.
Het gaat er mij om aan deze mensen te laten zien dat het niet 'beter' was in de tijd van Saddam. Ik lees dat ze hem inderdaad slecht vinden, daar heb je gelijk in, maar ze zeggen ook dat het toch 'beter' was toen.

Ik wil die mensen laten inzien dat er een heel verschil is voor de volgelingen van Saddam, met wie het toen best oké ging, maar dat het met de Koerden (en ook de anderen die hem niet als God beschouwden) ietsjes minder ging.

Dus dat die twee personen geen onzin en generalisatie moeten praten als ze geen volledige kennis hebben... Snap je nu wat ik wil zeggen hiermee?

06-12-2005, 07:01


Even de gemiddlede logica vertalen die hier overheerst

Amerika valt irak binnen even denken................... Dus Sadam is ok!

Sukkels

06-12-2005, 12:48

Citaat door beftekkol:
de iraakse burgers die jij bedoel,zijn baath leden... voor de rest heb ik een vraag aan je.....bronnen van mensen die gelukkig waren in de tijd van saddam?

Ik heb zelf mensen gesproken en de meest verschrikkelijke verhalen gehoord.

je moet je schamen..
ik schaam me voor niemand dan voor mijn schepper........jij hebt mensen gesproken......zoals dat ik ze heb gesproken...........kom niet praten net of opeens heel irak met jou heeft gesproken.....

die koerden....die zijn amerika lovers......die staan achter amerika met alles wat ze doen....omdat ze natuurlijk een eigen land willen.......van mij mogen ze netals de amerikanen afgemaakt worden........

de broeders en zusters die zijn vermoord door saddam......moge Allah ze het paradijs geven.....Saddam wordt berecht door Allah en niet door mensen die zelf ook bloed aan hun handen hebben

06-12-2005, 15:21
Ik vind het zeer opmerkelijk dat iemand met een nickname als die van jou zoiets kan zeggen over een volk wat al sinds jaar en dag gediscrimineerd, onerkend en genegeerd wordt, terwijl ze alleen maar een eigen plekje (die hebben ze zelfs al, alleen wordt het niet erkend) willen, en erkenning dat het volk 'Koerden' bestaat.

Klinkt het niet ergens bekend in de oren, Mr. Palestine. Doet me denken aan een ander volk, dat, gezien jouw nickname, hoger in het vaandel staat bij jou. Moeten die dan soms ook dood?

Dus jij vind dat mensen niet mogen oordelen over een oorlogsmisdadiger als Saddam, maar wel over de vele Koerden, die hun leven lang zijn onderdrukt en achtergesteld en daarom uit nood maar hulp zoeken bij anderen. En Nederlanders dan die uit de 2e Wereldoorlog komen. Die zochten ook hulp bij hun vriendjes de Amerikanen. Moeten die ook dood soms?

Dus in feite mogen de mensen die jij niet mag wel beoordeelt worden, maar mensen die je wel mag, daar mag alleen Allah aan te pas komen. Ja, jij bent een ware moslim hoor!

Citaat door Mr.Palestine:
die koerden....die zijn amerika lovers......die staan achter amerika met alles wat ze doen....omdat ze natuurlijk een eigen land willen.......van mij mogen ze netals de amerikanen afgemaakt worden........

Pagina's : [1] 2 3