Bekijk volle/desktop versie : Mohammed B. onbetwist middelpunt



05-12-2005, 20:03
AMSTERDAM - Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh, is het onbetwiste middelpunt van de Hofstadgroep. Dat bleek maandag andermaal tijdens de eerste dag van het proces tegen de veertien leden van het vermeende terreurnetwerk. Justitie heeft de 17-jarige getuige Malika laten gaan. Ze werd al twee weken vastgehouden.


De geschriften van Mohammed B.,die zijn verspreid onder de leden van de Hofstadgroep, kwamen uitvoerig aan bod, net als de huiskamerbijeenkomsten in de woning van B. in Amsterdam-West.

Volgens islamoloog R. Peters, die de geschriften heeft onderzocht en werd gehoord als deskundige, heeft B. pas vlak voor de moord op Van Gogh opgeroepen tot het doden en stelen van ongelovigen. Voor die tijd repte B. in zijn geschriften wel over haat en geweld, maar riep hij de jongens die nu terecht staan, niet op tot het plegen van geweld.

Brief op Van Gogh

De open brief aan het Nederlandse volk, die B. achterliet op het lichaam van Van Gogh op 2 november vorig jaar, is volgens Peters een regelrechte oorlogsverklaring aan de Nederlandse democratische rechtsorde.

Peters zei dat er sprake was van een vorm van samenwerking door een duidelijke uitwisseling van bestanden tussen verdachten. Sommige werden gebruikt als scholing en als ideologisch discussiemateriaal.

Zakaria T

Verdachte Zakaria T. vroeg Peters of degenen die extremistisch materiaal in hun bezit hebben ook per definitie als extremist moeten worden aangemerkt. De deskundige beantwoordde die vraag ontkennend.

Volgens verdachte Zine A. is Peters „niet geschikt om de waarheid te vinden. Daar is een echte moslim voor nodig.”

Jason W., aangehouden in het Haagse Laakkwartier, wilde van Peters weten of hij kon bevestigen dat het geoorloofd is in navolging van de profeet Mohammed ongelovigen te onthoofden met een zwaard. De deskundige antwoordde dat bevestigend.

De 27-jarige B. die al levenslang heeft voor de moord op Van Gogh kan geen straf meer krijgen. De rechtbank behandelt donderdag zijn aandeel in dit proces. Hoewel B. niet wilde komen, moet hij toch verschijnen van de rechtbank. Bij aanvang van het proces maandag waren acht van de veertien verdachten aanwezig. Allen moeten tijdens de behandeling van hun individuele zaak in de zaal zitten.

De rechtbank begon maandag met een poging tot het horen van getuige Malika, een 17-jarig meisje dat in augustus bij de politie voor een aantal verdachten belastend heeft verklaard. Zij zweeg in alle talen.

Malika werd sinds vorige week in gijzeling gehouden, nadat zij eveneens had geweigerd te verklaren bij de rechter-commissaris. Via de gijzeling hadden het Openbaar Ministerie en een aantal advocaten de jonge vrouw op andere gedachten willen brengen.

Zij volhardde echter. De rechtbank hief de gijzeling maandag op, omdat het rechtscollege niet verwachtte dat Malika alsnog bereid zou zijn te verklaren.

Doorgeladen machinepistool

De jonge vrouw staat in verband met in elk geval twee verdachten van het Hofstadnetwerk, onder wie Nouriddin El F.. Die was bij zijn arrestatie in juni in het bezit van een doorgeladen machinepistool. Malika en Nouriddin zouden volgens islamitisch gebruik in het najaar van 2004 door Mohammed B. zijn gehuwd.

De rechtbank hield Malika haar politieverklaring voor. Ze zou de politie hebben verteld hoe Nouriddin voordeed hoe je mensen de keel moest doorsnijden. Ook zou hij haar hebben verteld dat ze met een auto vol explosieven een winkelcentrum zouden inrijden.

Nouriddin vertelde Malika ook dat Theo van Gogh en Tweede Kamerlid Hirsi Ali dood moesten. Binnen de Hofstadgroep is echter nooit concreet over moordplannen gepraat, aldus Malika bij de politie.

Dreigbrief

Vorige maand zou bij Malika thuis een brief zijn bezorgd waarin ze wordt gewaarschuwd en opgeroepen haar getuigenis in te trekken of aan te passen. Malika moet Allah vrezen tijdens de ontmoeting op de dag des oordeels.

„Moge Allah jou leiden en anders jouw rug breken”, staat in de brief, die de voorzitter van de rechtbank, A. de Boer, deels voorlas. A. Meijer, de raadsvrouw van Malika, zei dat de weigering om te verklaren niets te maken heeft met deze zogenoemde dreigbrief.

Malika's verklaring bruikbaar

Volgens officier van justitie K. Plooy is Malika's politieverklaring nog steeds bruikbaar en is haar daarop volgende zwijgzaamheid geen probleem voor de bewijsvoering, omdat haar verhaal wordt ondersteund door andere getuigen.

Dinsdag wordt het proces voortgezet. Dan komen verzoeken van advocaten aan de orde tot het nader horen van getuigen.

bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/29806981/Mohammed_B._onbetwist_middelpunt_Hofstadgroep.html

05-12-2005, 20:22


Valt mij op dat er steeds meer mensen aan het licht komen met betrekking tot deze zaak, whats next?

05-12-2005, 20:27



Ik kende inderdaad die Malika nooit.

05-12-2005, 21:05
mag ik meedoen?

05-12-2005, 21:07


mee doen met wat?

05-12-2005, 21:11
ik heb nog met Mohammed Bouyeri geknikkerd

hij speelde altijd vals

05-12-2005, 21:30
hahaha ik pakte ook altijd mijn knikkers of flippo's terug als ik had verloren

05-12-2005, 21:39
Zijn er nog steeds mensen die zeggen dat Mohamed Bouyeri een eenling was? Dat hij in z'n eentje zijn daad had verricht, dat het geen religieus getinte moord was?

Nou het lijkt steeds meer een moord met religieuse achtergrond te zijn. Een moord vanuit het islamitische denken van deze Mohamed Bouyeri, en dat hij veel anderen inspireerde.

05-12-2005, 22:02
inspereren is wel een groot woord he...


het is maar net wat je onder die term verstaat...

05-12-2005, 23:28

Citaat door Lorenna:
inspereren is wel een groot woord he...


het is maar net wat je onder die term verstaat...
Onderzoek heeft uitgewezen dat hij wel degelijk een groot inspirator was van de veertien aangeklaagde personen.

05-12-2005, 23:58

Citaat door moorkop3:
Onderzoek heeft uitgewezen dat hij wel degelijk een groot inspirator was van de veertien aangeklaagde personen.
jaa dat zal best wel, maar wat voor onderzoek heeft geen vieze lucht? er komen steed weer nieuwe dingen aan het licht die later niet blijken te kloppen of zelfs worden ingetrokken of ongedaan gemaakt op de meest rare manieren



ik keur niets goed dus begrijp me niet verkeerd maar ik blijf erbij dat de AIVD nog veel kan leren door naar sesamstraat te kijken