Bekijk volle/desktop versie : maismeel recepten gevraagd...



05-12-2005, 17:42
Salaam Aleikoum,

Zou iemand mij misschien kunnen helpen aan recepten van maismeel. Ik heb nu al een aantal maanden een pak maismeel in de kast staan, maar ik weet mijn god niet wat ik er van moet maken?

Jullie zouden mij enorm helpen als je hier een recept kan plaatsen.

05-12-2005, 17:43


pannekoekjes van maismeel

2 eieren

100 g bloem

olie

fijne suiker



MAÏSMEELPAP

500 g grof maïsmeel

1 liter water

100 g suiker



Week het maïsmeel ongeveer 2 uur. Breng het water in een pan aan de kook. Haal de maïs uit het water waarin deze in de week staat en doe de maïs in het kokende water. Laat de maïs op een zacht vuur sudderen tot de korrels zacht en gaar zijn. Roer de suiker erdoor en laat het gerecht afkoelen.

Kluts de maïsmeelpap samen met de eieren, voeg voldoende bloem toe om het mengsel te binden tot een enigzins zachte, vloeibare massa. Verhit de olie in een koekenpan en bak steeds een eetlepel vol tegelijk, draai de pannekoekjes om, zodat ze aan beide kanten mooi bruin worden. Dien ze flink warm op en bestrooi ze met fijne suiker.

05-12-2005, 17:44
polentataart met kip

350 ml bouillon

150 g maïsmeel

50 g boter

1 kleine ui, in ringen gesneden

1 teentje knoflook, uitgeperst

2 eetlepels fijngehakte verse koriander

250 g gare kip, in stukjes gesneden, gaar rundergehkt of gekookte linzen, of een mengsel van vlees en groenten

1 eetlepel bloem

½ theelepel gedroogde basilicum

½ - 1 eetlepel citroensap

zout

peper



Verwarm de oven voor tot 200 ºC. Breng 250 ml bouillon aan de kook in een pan met een dikke bodem. Roer een deel van de rest (houd wat achter om er jus van te maken) door het maïsmeel. Roer de kokende bouillon door het maïsmeelmengsel. Doe het mengsel terug in de pan, zet deze op een matige warmtebron en blijf roeren tot er een dikke gladde pap ontstaat. Voeg de helft van de boter aan de pap toe. Smelt de rest van de boter in een aparte pan en fruit de ui en de knoflook tot de ui glazig ziet. Roer het vlees of de linzen erdoor, bestrooi met de bloem en laat het geheel 1 minuut zachtjes doorkoken. Bevochtig de vulling met wat van de achtergehouden bouillon. Breng de vulling op smaak met de koriander, de basilicum, het citroensap en wat zout en peper. Verdeel tweederde van de polenta over een beboterde taartvorm (17,5 cm doorsnee) en druk deze plat met de bolle kant van een metalen lepel. Bak de polenta 10 minuten in de hete oven. Zet de warmtebron wat lager, tot 180 ºC. Schep de vulling in de polentabodem en bedek die met de rest van het deeg. Strijk het deeg glad met een vork en bak de taart nog 20 tot 30 minuten.

05-12-2005, 17:44
Dankjewel sushimon

als je nog meer hebt, mag je gerust plaatsen

05-12-2005, 17:45


maisbrood

100 gram maismeel
175 gram bloem
1 theelepel zout
1 theelepel bakpoeder
2 theelepels fijn kristalsuiker
1 losgeklopt ei
3.5 dl. melk
50 gram gesmolten boter

Zeef het maismeel, de bloem, bakpoeder en het zout in een kom en roer er de suiker doorheen. Voeg het ei, boter en melk toe en klop met een mixer tot een homogene massa is ontstaan. Beboter een springvorm van 22 cm. diameter en doe het deeg hierin. Zet het deeg iets onder het midden in een oven van 225 graden C. en bak het hierin in ongeveer 35 minuten bruin en gaar. Steek een breinaald op diverse plaatsen in het deeg en als hij er overal droog uit komt is het brood gaar. Zowel koud als warm te gebruiken en te serveren royaal besmeerd met roomboter.

05-12-2005, 17:47


thaise maisbeignets

225 gram maïs, diepgevroren of uit blik
2 rode Thaise chilipepers (zeer scherpe pepers), zaadjes verwijderd en zeer fijngehakt
2 teentjes knoflook, geperst
10 limoenblaadjes, zeer fijngehakt
2 eetlepels verse koriander, gehakt
1 groot ei
100 gram dunne sperziebonen, in zeer kleine stukjes
75 gram maïsmeel
arachideolie, om in te frituren

Bereiden:
Doe maïs, chilipepers, knoflook, limoenblaadjes, koriander, ei en maïsmeel in een grote mengkom en roer alles goed door elkaar.
Voeg de sperziebonen toe en meng het geheel goed met een houten lepel.
Verdeel het mengsel in kleine balletjes. Druk ze tussen de handpalmen tot platte schijfjes.
Verhit een beetje arachideolie in een voorverwarmde wok.
Frituur de beignets in porties tot ze goudbruin en knapperig zijn. Keer ze af en toe.
Schep de beignets op een hete schaal en serveer ze direct.

Tip:
x Giet maïs uit blik goed af, spoel af in een zeef onder de kraan en laat voor gebruik goed uitlekken.

05-12-2005, 17:49
frietjes van polenta

125 g polenta, 1/2 liter melk, 1/2 el gehakte rozemarijn, 45 g geraspte parmezaan, zout

Breng de melk aan de kook en roer er de polenta door. Kook de tijd aangegeven op de verpakking. Vermeng met de overige ingrediënten en strijk de polenta in een platte schotel op een dikte van 1 cm. Bedek met een vel plasticfolie en laat afkoelen. Snijd er dikke frieten van en bak goudbruin in olie van 180°. Dien op met grof zeezout.

05-12-2005, 17:50
Je bent een schat thnxx sushimon

05-12-2005, 17:51


polentapuding met abrikozensaus

# 125 g boter
# 160 g basterdsuiker
# 2 losgeklopte eieren
# 2 tl gesnipperde citroenschil
# 125 g zelfrijzend bakmeel
# 1/2 tl bakpoeder
# 1/2 tl zout
# 100 g polenta (kijk of u polenta met een fijne structuur kunt krijgen)
# 1/2 kop zure room
# 1/2 kop melk

saus
# 125 g gedroogde abrikozen, in grove stukken
# 1 kop appelsap
# 3 reepjes citroenschil, zonder witte velletjes
# 60 g suiker

x Verwarm de oven voor op 180 °C. Bestrijk 6 vuurvaste vormpjes van 2,5 dl met wat olie en leg op de bodem een stukje bakpapier. Bestrijk 6 kleine stukjes folie met wat olie en leg op deze ingevette kant een stukje bakpapier. Maak in het midden een vouw.
x Mix de boter en suiker tot een romig mengsel. Voeg een voor een de eieren toe. Doe de citroenschil erbij en roer alles nog even goed door.
x Schep met een metalen lepel het gezeefde bakmeel, het bakpoeder, het zout, de polenta en de door elkaar geroerde room en melk door het mengsel.
x Schep het mengsel in de vormpjes tot ze driekwart vol zijn. Bedek elk vormpje met folie/bakpapier (folie bovenop).
x Bind de folie stevig vast en zet de vormpjes in een grote, ondiepe ovenschaal. Giet zo veel kokend water in de schaal tot de vormpjes half onder water staan.
x Bak de puddinkjes 40-50 min. in de oven of tot een breinaald er schoon uitkomt. Haal de puddinkjes uit de vorm en serveer ze warm met abrikozensaus.

Abrikozensaus:

x Doe de abrikozen, het appelsap, 2,5 dl water en de reepjes citroen schil in een pan en breng alles aan de kook. Zet het vuur lager, zet het deksel schuin op de pan en laat de abrikozen in ongeveer 10 min. gaar sudderen. Verwijder de citroenschil en roer de suiker door het mengsel. Laat de saus 10 min. afkoelen en maak er in de keukenmachine een gladde saus van.

05-12-2005, 18:36
Alhoceima_rose heeft ook een aantal recepten met maismeel bij haar topic:

Maisbroodjes (zien eruit als muffins, maar dan hartig)
Harscha van maismeel (die weet ik niet zeker, maar volgens mij wel)
Maisbrood

Dus je kan daar ook een kijkje nemen

05-12-2005, 20:32
zoo sushimon wist niet dat je zoveel kon doen met maismeel thanks

06-12-2005, 01:46
geen dank.. tis laat ik weet het, maar moet weer voeden...

07-12-2005, 11:22



Citaat door ellouisa:
Alhoceima_rose heeft ook een aantal recepten met maismeel bij haar topic:

Maisbroodjes (zien eruit als muffins, maar dan hartig)
Harscha van maismeel (die weet ik niet zeker, maar volgens mij wel)
Maisbrood

Dus je kan daar ook een kijkje nemen
Bedankt voor de tip meid, ik ga snel een kijkje nemen