Bekijk volle/desktop versie : Autochtonen weg, geld weg uit grote stad.



Pagina's : [1] 2 3 4 5

05-12-2005, 17:10
Grote steden 194 mln armer


Door onze redacteur Japke-d. Bouma

ROTTERDAM, 5 DEC. Het vertrek van autochtone bewoners uit de vier grote steden heeft van 1999 tot 2003 geleid tot een aanzienlijke daling van het fiscale jaarinkomen in die steden. Per saldo is de bevolking armer geworden, namelijk 194 miljoen euro. Het inwonertal van alle steden is in dezelfde periode juist toegenomen.

Dit blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Universiteit van Amsterdam, dat volgende week wordt gepubliceerd. Het is voor het eerst dat de economische impact van migratie en van 'witte vlucht' voor de steden in kaart wordt gebracht. Het nieuwe onderzoek is mogelijk geworden door het beschikbaar komen van een nieuw databestand, het Sociaal Statistische Bestand, aldus sociaal demograaf Jan Latten van het CBS. In dat bestand worden allerlei gegevens van individuele burgers gekoppeld.

Uit het onderzoek blijkt dat door het verhuizen van autochtonen tussen 1999 en 2003 uit de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht 869 miljoen euro aan fiscale jaarinkomens is 'weggelekt'. De komst van niet-westerse allochtonen heeft de vier grote steden over die periode 'slechts' 182 miljoen euro aan nieuwe jaarinkomens opgeleverd. Westerse allochtonen brachten bij aankomst 493 miljoen euro binnen.

De westerse allochtonen in het onderzoek zijn buitenlanders uit landen als de VS, Japan en Groot-Brittannië. Hieronder zijn veel 'expats', buitenlanders die door internationale bedrijven naar Nederland zijn uitgezonden en in Nederland werken. Amsterdam en Den Haag hebben van hun komst het meest geprofiteerd, Utrecht en Rotterdam nauwelijks. De westerse allochtonen brengen per persoon bij aankomst gemiddeld 42.000 euro mee; niet-westerse allochtonen 5.000 euro. Amsterdam heeft de 'rijkste' expats, zij brachten per persoon gemiddeld 70.000 euro aan jaarinkomen de hoofdstad in. Utrecht heeft de 'armste' westerse allochtonen, met gemiddeld 10.000 euro per persoon. Jan Latten denkt dat dat komt doordat Amsterdam veel internationale bedrijven binnen de stadsgrenzen heeft die hun werknemers veel betalen, zoals banken en reclamebureaus. In Utrecht zijn de westerse allochtonen wellicht vaak studenten, zegt Latten.

Volgens een ander onderzoek, het Regionaal Inkomens Onderzoek, verdienden alle inwoners van de vier grote steden in 2002 ongeveer 27 miljard.

De vier grote steden zijn de afgelopen vijftig jaar almaar armer geworden in vergelijking met de rest van Nederland. Sinds 2003 lijkt de inkomensdaling in de steden zich te stabiliseren, zo blijkt uit onderzoek van het Ruimtelijk Plan Bureau. Maar welke rol de inkomens van verhuizenden daarbij spelen, blijft tot nu toe onduidelijk. ,,Het zou bijvoorbeeld ook kunnen komen doordat de zittende, autochtone, stadsbevolking meer is gaan verdienen'', zegt CBS-demograaf Jan Latten.

Het was al bekend dat groepen die gemiddelde of hogere inkomens hebben, wegtrekken uit de steden, vooral jonge gezinnen. Niet-westerse allochtone migranten vestigen zich daarentegen in groten getale in de stad omdat ze zich voegen bij de al aanwezige familie of daar de bescherming van eerdere migranten zoeken. Ze blijven daar volgens Latten ook relatief lang wonen omdat het vele jaren duurt voordat ze ongeveer evenveel verdienen als de autochtone bevolking.

Het verlies aan koopkracht is voor een stad nadelig, zegt Latten. Omdat het de mogelijkheden voor lokale economische groei inperkt. Een hogere koopkracht van de inwoners zorgt bijvoorbeeld voor de vestiging en het voortbestaan van winkels die een hoge toegevoegde (economische) waarde leveren.

Latten noemt het 'logisch' dat steden, op grond van bovenstaande onderzoeksgegevens, proberen de inkomensstructuur van hun bevolking te beïnvloeden. Zo experimenteert Rotterdam sinds een jaar met een inkomenseis van minimaal 120 procent van het minimumloon voor nieuwkomers, en probeert Amsterdam meer internationale bedrijven aan te trekken. In vrijwel alle steden zijn omvangrijke 'herstructureringsoperaties' aan de gang die ervoor moeten zorgen dat er in arme wijken meer dure huizen komen zodat de middenklasse in de stad blijft wonen.

http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1133762508959.html

05-12-2005, 17:13


Mooi, dan weet Zalm waar hij die meevaller van tientallen miljoenen heen kan brengen.

05-12-2005, 17:14

Citaat door Just_came_by:
Mooi, dan weet Zalm waar hij die meevaller van tientallen miljoenen heen kan brengen.

05-12-2005, 17:20

Citaat door MISTER_XL:
boeiendddddddddddddddddddddddddddd
Hoe kijk jij er tegen aan Mister ?

Denk jij dat het een probleem is voor de toekomst van de grote steden ?

05-12-2005, 17:21



Citaat door FAITHLESS128:
Hoe kijk jij er tegen aan Mister ?

Denk jij dat het een probleem is voor de toekomst van de grote steden ?
Het zal hem niet echt boeien denk ik.

05-12-2005, 17:52

Citaat door MISTER_XL:
ik zeg toch boeiendddddd, wil je nog meer uitleg wella
Niemand dwingt je Mister, was alleen benieuwd of jij daar een mening over had.

05-12-2005, 18:38
Ik ben ook van de stad verhuisd naar een dorp, heerlijk.
Geen multicul die me door de strot word geduwd.
Alleen Belgen...geen hoop rotzooi en verloederde wijken meer.
Houwen zo.

05-12-2005, 18:46

Citaat door Ali_Bombarie:
Explosie komt niet als onze volksvertegenwoordigers eindelijk eens wakker worden.
Marco Pastors is een goed voorbeeld van een realistisch figuur, misschien moet hij de landelijke politiek in.
Watjes als wouter bos verzieken het klimaat op dit moment.
Pastors realigggggggghhhh , ff braken hoor.
Een tip voor jou, Nieuw Rechts wil ook zetelen in of op het binnenhof.

05-12-2005, 18:48

Citaat door Ali_Bombarie:
Precies ! Dat gevoel heb ik in ons mooie Drenthe ook. En ik zal er veel voor doen om dat zo te houden.
Zoals ?

05-12-2005, 18:54

Citaat door BillSucksagain:
Is inderdaad triest dat die multikul zover heeft moeten komen ,het is gewoon wachten op de explosie........................
Zo kan ie wel weer, stelletje anti-Multi-culti's,

Nederland is nou eenmaal multi-cultureel,....accepteer dat nou maar gewoon

V.w.b. de problematiek van witte en zwarte wijken, witte en zwarte scholen etc zul je toch echt bij de WITTE politici zijn die de afgelopen decennia het beleid in je strot hebben gedouwd


BOEM !!!!!.........................................(dat was de eerste kleine explosie,

gaat het weer een beetje, meneer Droge Bill )


PS:....ik woon in een multiculturele buurt ; met veel plezier en een hele grote tuin.........het Vondelpark, wat wil je nog meer

05-12-2005, 18:56

Citaat door rijmaran:
Ik ben ook van de stad verhuisd naar een dorp, heerlijk.
Geen multicul die me door de strot word geduwd.
Alleen Belgen...geen hoop rotzooi en verloederde wijken meer.
Houwen zo.
Zeg eens eerlijk, ....het is dat je nog wat kippen en andere dieren hebt rondlopen,

de hele dag autochtone Belgjes om je heen,............aaaahhhhh!!!!!


.......THE HORROR !!!!



05-12-2005, 18:57

Citaat door Crumb:
Zo kan ie wel weer, stelletje anti-Multi-culti's,

Nederland is nou eenmaal multi-cultureel,....accepteer dat nou maar gewoon

V.w.b. de problematiek van witte en zwarte wijken, witte en zwarte scholen etc zul je toch echt bij de WITTE politici zijn die de afgelopen decennia het beleid in je strot hebben gedouwd


BOEM !!!!!.........................................(dat was de eerste kleine explosie,

gaat het weer een beetje, meneer Droge Bill )


PS:....ik woon in een multiculturele buurt ; met veel plezier en een hele grote tuin.........het Vondelpark, wat wil je nog meer
Yeah man.
Mijn collega zegt dat het stikt van de papagaaien in het Vondelpark. Klopt dat ?

05-12-2005, 18:59



Citaat door Ali_Bombarie:
Precies ! Dat gevoel heb ik in ons mooie Drenthe ook. En ik zal er veel voor doen om dat zo te houden.
http://www.stefal.net/stefalafrastering/nl/N_frame.html



.....je mot nog effe wachten, binnenkort hebben ze kerstkorting,

die heb je wel nodig

05-12-2005, 18:59

Citaat door Ali_Bombarie:
Het stemmen op de juiste partijen, die immigratie aan banden leggen, die het verbieden dat iemand een tweede nationaliteit heeft, die (veel) strengere wetten en straffen voor potentiele terroristen willen invoeren, die bijzondere scholen gedeeltelijk willen afschaffen, kortom partijen die voor de autochtoon opkomen. Het zal ook eens tijd worden !!! Het is tenslotte ons land.
Succes man, ik wens je sterkte voor de toekomst.
Enkeltje Imigratieland dan maar ?

05-12-2005, 19:04

Citaat door Crumb:
Zo kan ie wel weer, stelletje anti-Multi-culti's,

Nederland is nou eenmaal multi-cultureel,....accepteer dat nou maar gewoon

V.w.b. de problematiek van witte en zwarte wijken, witte en zwarte scholen etc zul je toch echt bij de WITTE politici zijn die de afgelopen decennia het beleid in je strot hebben gedouwd


BOEM !!!!!.........................................(dat was de eerste kleine explosie,

gaat het weer een beetje, meneer Droge Bill )


PS:....ik woon in een multiculturele buurt ; met veel plezier en een hele grote tuin.........het Vondelpark, wat wil je nog meer


Tuurlijk is Nederland multicultureel.

En weet je... daar heeft het geeneens allochtonen voor nodig! In Utrecht bijvoorbeeld luistert de "gemiddelde bewoner" uit de Sterrenwijk naar heel andere muziek, eet heel ander voedsel en heeft een heel andere vrijetijdsbesteding dan de "gemiddelde bewoner" uit Wittevrouwen.

Toch zijn dit 2 wijken die overwegend bevolkt worden door autochtone bewoners...

Goddank kent Nederland geen 1 enkele, van bovenaf gedirigeerde cultuur... moet er niet aan denken.

Pagina's : [1] 2 3 4 5