manhaje_el7aqq
27-11-2005, 16:36
De eervolle behandeling van vrouwen
en de verantwoording die hun echtgenoten zullen afleggen
De verplichting om naar het goede van de gelovige echtgenotes te kijken
«….En behandelt hen (vrouwen) volgens de voorschriften. En wanneer jullie een afkeer van hen hebben, dan kan het zijn dat jullie een afkeer hebben van iets, terwijl Allah daarin veel goeds gelegd heeft.» (4:19)
Haafidh Ibn Kethier heeft gezegd: “….door vriendelijke woorden tegen hen te spreken, hen vriendelijk te behandelen en je verschijning aantrekkelijk voor hen te maken, net zoals je ervan houdt dat zij dat voor jullie doen……” (Tafsieroel Qor´aan al-´Adhiem)
Er is overgeleverd dat de Profeet (sallallahoe ´aleihi wa sallem) zei: “Een gelovige man moet geen afkeer hebben van zijn gelovige vrouw. Als hij
van sommige zaken die zij doet niet houdt, zal hij zeker van andere zaken wel houden.” (Moeslim)
«….En voor de vrouwen zijn er rechten overeenkomstig hun plichten, volgens wat redelijk is…..» (2:228)
De hoge positie van vrome vrouwen
Aboe Hoerairah (radiAllahoe ´anhoe) heeft verteld dat de Profeet (sallallahoe ´aleihi wa sallem) zei: “Waarlijk, de doenja (het wereldse leven) is slechts een genieting en er is geen betere genieting in de doenja dan een vrome vrouw.” (Moeslim nr.3465 en Ibn Maadjah)
De verplichting om rekening te houden met de delicate aard van vrouwen
Aboe Hoerairah (radiAllahoe ´anhoe) overleverde van de Profeet (sallallahoe ´aleihi wa sallem): “Hij die gelooft in Allah en de Laatste Dag moet zijn buurman niet tot last zijn en neem mijn advies aan wat betreft de goede behandeling van vrouwen. Want ze zijn geschapen
uit een rib en het meest gebogen deel van de rib is het bovenste gedeelte. Als je probeert om het recht te krijgen, zul je het breken. En als je het met rust laat, zal het gebogen blijven. Neem dus mijn advies aan wat betreft de goede behandeling van vrouwen.” (Boechari)
En in de versie van Moeslim: “….Als je van haar geniet dan zal dat zijn wanneer er iets gebogens in haar blijft, maar als je probeert haar recht te buigen dan breek je haar. En haar breken is haar scheiden.”
Vriendelijkheid tegenover echtgenotes is fard (verplicht)
Djabir (radiAllahoe ´anhoe) vertelde dat de Profeet (sallallahoe ´aleihi wa sallem) tijdens de Afscheidsbedevaart zei: “Wees vriendelijk voor de vrouwen, want je hebt hen genomen door het verbond met Allah en hebt het recht op seksuele omgang met hen gekregen door het Woord van Allah.” (Moeslim)
´Aisjah (radiAllahoe
´anha) vertelde: “De Profeet (sallallahoe ´aleihi wa sallem) sloeg nooit zijn vrouwen of zijn slaven. In feite hief hij nooit zijn hand naar iemand op, behalve voor de Zaak van Allah of wanneer de verboden van Allah werden overtreden en hij wraak nam namens Allah.” (An-Nasaa´i)
De privé-zaken van de vrouw mogen niet doorverteld worden
Aboe Sa´ied al-Khoedri (radiAllahoe ´anhoe) overleverde dat de Profeet (sallallahoe ´aleihi wa sallem) zei: “De slechtste positie van de mensen voor Allah op de Dag der Opstanding is de man die gemeenschap heeft met zijn vrouw en zij met hem en daarna verspreidt hij haar geheimen.” (Moeslim)
Het verbod om vrouwen te negeren en aan hun lot over te laten
Haakim ibn Moeawiyah vertelde dat zijn vader vroeg: “O, Boodschapper van Allah, wat zijn de rechten van de vrouw van één van ons op haar echtgenoot?” Hij
antwoordde: “Je moet haar te eten geven wanneer je zelf eet, haar kleden wanneer je jezelf kleedt, haar niet in haar gezicht slaan en haar niet uitschelden of alleen laten behalve in het huis.” (Ahmed, Aboe Dawoed, an-Nasaa´i, Ibn Maadjah. Sahieh volgens Ibn Hibbaan en al-Haakim)
Hoeveel mannen zijn er die een afkeer hebben van hun vrouw en haar wegsturen naar een vergelegen plaats en zich niet druk maken om haar welzijn noch om haar Dien? In plaats van haar vrij te laten zodat ze een beter leven kan hebben, willen ze van haar genieten zonder haar op haar beurt haar rechten te geven. Het Islamitische sociale systeem staat boven deze onderdrukking en zulke mannen zullen ter verantwoording worden geroepen omdat ze tegen de voorschriften van de Qor´aan en Soennah handelen. Allah (soebhanahoe wa ta´ala) zegt:
«En jullie zullen nooit in staat zijn rechtvaardig te zijn voor de
vrouwen, hoezeer jullie ook willen. Geeft echter niet geheel toe aan jullie neiging….» (4:129)
en de verantwoording die hun echtgenoten zullen afleggen
De verplichting om naar het goede van de gelovige echtgenotes te kijken
«….En behandelt hen (vrouwen) volgens de voorschriften. En wanneer jullie een afkeer van hen hebben, dan kan het zijn dat jullie een afkeer hebben van iets, terwijl Allah daarin veel goeds gelegd heeft.» (4:19)
Haafidh Ibn Kethier heeft gezegd: “….door vriendelijke woorden tegen hen te spreken, hen vriendelijk te behandelen en je verschijning aantrekkelijk voor hen te maken, net zoals je ervan houdt dat zij dat voor jullie doen……” (Tafsieroel Qor´aan al-´Adhiem)
Er is overgeleverd dat de Profeet (sallallahoe ´aleihi wa sallem) zei: “Een gelovige man moet geen afkeer hebben van zijn gelovige vrouw. Als hij
van sommige zaken die zij doet niet houdt, zal hij zeker van andere zaken wel houden.” (Moeslim)
«….En voor de vrouwen zijn er rechten overeenkomstig hun plichten, volgens wat redelijk is…..» (2:228)
De hoge positie van vrome vrouwen
Aboe Hoerairah (radiAllahoe ´anhoe) heeft verteld dat de Profeet (sallallahoe ´aleihi wa sallem) zei: “Waarlijk, de doenja (het wereldse leven) is slechts een genieting en er is geen betere genieting in de doenja dan een vrome vrouw.” (Moeslim nr.3465 en Ibn Maadjah)
De verplichting om rekening te houden met de delicate aard van vrouwen
Aboe Hoerairah (radiAllahoe ´anhoe) overleverde van de Profeet (sallallahoe ´aleihi wa sallem): “Hij die gelooft in Allah en de Laatste Dag moet zijn buurman niet tot last zijn en neem mijn advies aan wat betreft de goede behandeling van vrouwen. Want ze zijn geschapen
uit een rib en het meest gebogen deel van de rib is het bovenste gedeelte. Als je probeert om het recht te krijgen, zul je het breken. En als je het met rust laat, zal het gebogen blijven. Neem dus mijn advies aan wat betreft de goede behandeling van vrouwen.” (Boechari)
En in de versie van Moeslim: “….Als je van haar geniet dan zal dat zijn wanneer er iets gebogens in haar blijft, maar als je probeert haar recht te buigen dan breek je haar. En haar breken is haar scheiden.”
Vriendelijkheid tegenover echtgenotes is fard (verplicht)
Djabir (radiAllahoe ´anhoe) vertelde dat de Profeet (sallallahoe ´aleihi wa sallem) tijdens de Afscheidsbedevaart zei: “Wees vriendelijk voor de vrouwen, want je hebt hen genomen door het verbond met Allah en hebt het recht op seksuele omgang met hen gekregen door het Woord van Allah.” (Moeslim)
´Aisjah (radiAllahoe
´anha) vertelde: “De Profeet (sallallahoe ´aleihi wa sallem) sloeg nooit zijn vrouwen of zijn slaven. In feite hief hij nooit zijn hand naar iemand op, behalve voor de Zaak van Allah of wanneer de verboden van Allah werden overtreden en hij wraak nam namens Allah.” (An-Nasaa´i)
De privé-zaken van de vrouw mogen niet doorverteld worden
Aboe Sa´ied al-Khoedri (radiAllahoe ´anhoe) overleverde dat de Profeet (sallallahoe ´aleihi wa sallem) zei: “De slechtste positie van de mensen voor Allah op de Dag der Opstanding is de man die gemeenschap heeft met zijn vrouw en zij met hem en daarna verspreidt hij haar geheimen.” (Moeslim)
Het verbod om vrouwen te negeren en aan hun lot over te laten
Haakim ibn Moeawiyah vertelde dat zijn vader vroeg: “O, Boodschapper van Allah, wat zijn de rechten van de vrouw van één van ons op haar echtgenoot?” Hij
antwoordde: “Je moet haar te eten geven wanneer je zelf eet, haar kleden wanneer je jezelf kleedt, haar niet in haar gezicht slaan en haar niet uitschelden of alleen laten behalve in het huis.” (Ahmed, Aboe Dawoed, an-Nasaa´i, Ibn Maadjah. Sahieh volgens Ibn Hibbaan en al-Haakim)
Hoeveel mannen zijn er die een afkeer hebben van hun vrouw en haar wegsturen naar een vergelegen plaats en zich niet druk maken om haar welzijn noch om haar Dien? In plaats van haar vrij te laten zodat ze een beter leven kan hebben, willen ze van haar genieten zonder haar op haar beurt haar rechten te geven. Het Islamitische sociale systeem staat boven deze onderdrukking en zulke mannen zullen ter verantwoording worden geroepen omdat ze tegen de voorschriften van de Qor´aan en Soennah handelen. Allah (soebhanahoe wa ta´ala) zegt:
«En jullie zullen nooit in staat zijn rechtvaardig te zijn voor de
vrouwen, hoezeer jullie ook willen. Geeft echter niet geheel toe aan jullie neiging….» (4:129)