da3wa_goroezj
23-11-2005, 02:18
Asalamu Alaykum Warahmatu Allahi Wabarakatuhu
'Nodig uit tot de weg van jouw Heer, met wijsheid en goede raad, en wissel met hen van gedachten op de beste wijze'
(Soerat An-Nahl 16:125)
Bismi Allah rahmanie rahiem...
Wa salatoe wa salamoe ala rasoeloe el karim {salla alieh wa salem}, alla lof voor allah dat wij met elkaar op deze manier kunnen communiceren over onze dien, moge allah het voor de broeders en zusers zwaar mee tellen {die dit mogelijk hebben gemaakt}.
Sinds ik bij Elkhatab e-mail group zit lees ik steeds vaker waar kan ik arabisch leren of waar kan ik kennis zoeken. Ik ben zelf een student van Islamitische Instituut { Mahad el Islami} te Lochem. Ik heb de brochure over getikt en insjallah kan ik wat voor mijn broeders betekenen (deze studies zijn alleen voor broeders momenteel) Inshallah zal daar gauw verandering in komen. De studenten zijn vanaf 12 jaar. Het is een voltijd studie, de leerplichtige scholieren studeren van vrijdag 18:00 uur tot zondag 16:00 uur met de rooster als volgt:
Wakker worden voor het fadjer gebed {verplicht voor iedereen}, je word aangemoedigt "qijam el layl " te doen. Acht uur wakker worden slaap spullen opruimen {loedoe salaat a dhoha} en dan ontbijten, 09:00 moet je in klas zitten, je krijgt dars tot met 11:00 uur daarna middageten vervolgens salaat Dhor, les vanaf 14:00 uur tot 16:00 uur na 16:00 pauze tot en met 18:00 uur {sallaat er asser wordt midden in de les verricht. In de pauze wordt magreb gebed ook gezamenlijk verricht}. Van 18:00 uur tot 20:00 uur moeraza3a {herhalen van je leerstof}, avond eten na salaat el maghreb geeft een van de {oudere} studenten een bayan {kleine lezing, hierin wordt b.v. de sounna van de profeet getoont hoe hij sliep of hoe hij at of iets dergelijks} vervolgens salaat isha na de sounna gebeden en adab a naouwm moet iedereen slapen.
Ik zie zelf in met hoeveel liefde onze kok{1} kookt en de Sheikg's{8} lesgeven {geheel kosteloos} moge allah hun met djanet firdaus belonen. Onze medestudenten{75} komen overal vandaan; Breda, Amsterdam, Roozendaal, Heerhugowaard, Utrecht, Den-Haag, Wateringen, Ede etc. Ze komen daar leren wat hun van nut zal zijn op aarde en isjallah in agira. De mahiba tussen ons allemaal is heel erg sterk, er is bij ons een sterke verhouding tussen de studenten en we houden van heel veel van elkaar omwille van allah. De oudere studenten vervullen hun voorbeeldfunctie goed in ten aanzien van de jongeren studenten. Bij deze een oproep aan de broeders en zusters die ons finacieël kunnen steunen vraag ik ons te steunen, niet ons niet mij niet het instituut maar de islaam.
De brochure
De metgezel Muawiya verhaalt dat de boodschapper van Allah, vrede zij met hem, zei: Aan degene voor wie allah het goede wenst, schenkt Hij kennis van het geloof.
{Bukhari&muslim}
Allah heeft het geluk en de zaligheid van de mensheid gekoppeld aan godsdienstigheid. Hij heeft het godsdienst aan de mensheid via Zijn profeten en boodschappers gegeven. Deze boodschappers hebben geen rijkdom of kapitaal achtergelaten, maar slechts kennis en wijsheid. Deze goedheid aan kennis is gedurende de eeuwen verspreid via moskeeën en instituties, die bekend stonden als mijlpalen en lichtbakens van godsdienstwetenschappen. Deze hebben een grote rol gespeeld in de opvoeding van de generaties, zodat zij via deze instanties hun thuishaven in veiligheid kunnen bereiken.
Kennismaking
Om deze lichtbakens te versterken en te ondersteunen, is het noodzakelijk gebleken om een instituut in het leven te roepen, dat als minaret voor de moslimgemeenschap in het westen dienst doet.
Dit heeft geresulteerd in de oprichting van het "Islamitische Instituut", dat geldt als het eerst instituut met een internaat in Nederland. De moslimjongeren en kinderen kwamen meteen hierop af vanaf de openingsdag, die plaats vond op 21 dhu al-qiadah 1420 A.H., corresponderend met 25 februari 2000.
Beweegreden en motieven
De belangrijkste beweegreden die geleid hebben tot de oprichting van dit Islamitische Instituut zijn:
1 Het benutten van voor de hand liggende mogelijkheden en middelen om de koran en de soenna van de Profeet Mohamed {salah alie wa salem} en het Islamitische erfgoed te leren.
2 Het opleiden van bekwame en competente imams uit het midden van de islamitische gemeenschap, die de taal van hun samenleving beheersen en de problemen van de samenleving begrijpen en doorgronden.
3 Het behouden van de Islamitische identiteit en het beschermen van de generaties tegen immoreel verval, ontsporing en criminaliteit.
Interne aanpak
Om de goede doelen en doelstellingen achter deze beweegreden te realiseren, hebben we besloten de volgende methode, die twee essentiële aspecten omvat, toe te passen:
1ste aanpak: De opvoeding
Deze is onderhevig aan de bevelen van Allah en zijn geboden, zoals het op tijd verrichten van de gezamelijke gebed met de gemeenschap. Daarnaast komt het praktiseren van de tradities {soenna} van de profeet, salla aliehie wa salem. De zuivere bron waarin het voorbeeld en de voortrekkersrol centraal staan, tot uiting. Zij omvat alle wereldse aspecten en zaken zowel van het heden als van het hiernamaals, zoals omgang, gedragscodes, devotionele handelingen, kleding {voorschriften} en alle andere zichtbare en onzichtbare profetische handelingen uit de soenna.
2de aanpak: Het onderwijs
Het onderwijs hierin wordt onderverdeeld in twee categorieën:
1 Het leren van de koran uit het hoofd, aangezien de koran de grondwet is van de islamitische gemeenschap en de hele natie. De studieduur om de koran uit het hoofd te leren is afhankelijk van de persoonlijke inspanning en de bereidwilligheid van de student.
2 Het leren van de religieuze wetenschap {zoals grammatica, spelling, werkwoordvervoeging, stijlleer en etc.}, de fundamentele bronnenleer, hadithwetenschappen en koranwetenschappen. Deze wetenschappen staan bekend als de fundamentele kernwetenschappen; verder komen aan bod: de geloofsleer{tawhid}, de leer van de praktische handelingen, rechtswetenschap {fiqh}, traditie {hadith} en koranexegese {tafsir}
De totale studiejaar van de hier bovengenoemde wetenschap is 6 jaar.
De student krijgt naast een diploma voor de studie in de islamwetenschap, het licentiaat in de hadithwetenschap, met de volledige overleveringenreeks die tot de profeet Mohamed sala alhie wa salem terug loopt.
.
Oproep tot iedere moslim
Abu Hurayra heeft verhaald dat de boodscahpper van allah, alieh salaam, zei: Als de mens overlijdt, houdt {de beloning voor} zijn werk op, op drie gevallen na: als hij/zij een lopende gift heeft gedaan {dit is een gift die continu voor beloning zorgt}, als hij/zij kennis heeft achergelaten {die de mensheid ten goede komt, waar mensen voordeel uit kunnen trekken}, als hij/zij een goede {praktiserende} zoon/dochter heeft achtergelaten die voor hem/haar smeekbedes doet. {moeslim}
Beste broeders en zusters,
Jullie broeders vragen u om materiële en morele steun te leveren om de voortzetting van dit project te garanderen en tot succes te maken.
Graag ontvangen wij uw gift/donaties op het onderstaande nummer:
9237952
Tnv: Stichting Al Islah
Apmsenseweg 8, 7241 NB Lochem
Stichting Islamitische Instituut El-Mahad El-Islami.
Voor vragen/opmerkingen mail naar info@alislah.nl Of bel 0573 280198
neem een kijkje op onze website http://www.alislah.nl
wasalamu alaykum warahmatu allahi wabaraktuhu.
'Nodig uit tot de weg van jouw Heer, met wijsheid en goede raad, en wissel met hen van gedachten op de beste wijze'
(Soerat An-Nahl 16:125)
Bismi Allah rahmanie rahiem...
Wa salatoe wa salamoe ala rasoeloe el karim {salla alieh wa salem}, alla lof voor allah dat wij met elkaar op deze manier kunnen communiceren over onze dien, moge allah het voor de broeders en zusers zwaar mee tellen {die dit mogelijk hebben gemaakt}.
Sinds ik bij Elkhatab e-mail group zit lees ik steeds vaker waar kan ik arabisch leren of waar kan ik kennis zoeken. Ik ben zelf een student van Islamitische Instituut { Mahad el Islami} te Lochem. Ik heb de brochure over getikt en insjallah kan ik wat voor mijn broeders betekenen (deze studies zijn alleen voor broeders momenteel) Inshallah zal daar gauw verandering in komen. De studenten zijn vanaf 12 jaar. Het is een voltijd studie, de leerplichtige scholieren studeren van vrijdag 18:00 uur tot zondag 16:00 uur met de rooster als volgt:
Wakker worden voor het fadjer gebed {verplicht voor iedereen}, je word aangemoedigt "qijam el layl " te doen. Acht uur wakker worden slaap spullen opruimen {loedoe salaat a dhoha} en dan ontbijten, 09:00 moet je in klas zitten, je krijgt dars tot met 11:00 uur daarna middageten vervolgens salaat Dhor, les vanaf 14:00 uur tot 16:00 uur na 16:00 pauze tot en met 18:00 uur {sallaat er asser wordt midden in de les verricht. In de pauze wordt magreb gebed ook gezamenlijk verricht}. Van 18:00 uur tot 20:00 uur moeraza3a {herhalen van je leerstof}, avond eten na salaat el maghreb geeft een van de {oudere} studenten een bayan {kleine lezing, hierin wordt b.v. de sounna van de profeet getoont hoe hij sliep of hoe hij at of iets dergelijks} vervolgens salaat isha na de sounna gebeden en adab a naouwm moet iedereen slapen.
Ik zie zelf in met hoeveel liefde onze kok{1} kookt en de Sheikg's{8} lesgeven {geheel kosteloos} moge allah hun met djanet firdaus belonen. Onze medestudenten{75} komen overal vandaan; Breda, Amsterdam, Roozendaal, Heerhugowaard, Utrecht, Den-Haag, Wateringen, Ede etc. Ze komen daar leren wat hun van nut zal zijn op aarde en isjallah in agira. De mahiba tussen ons allemaal is heel erg sterk, er is bij ons een sterke verhouding tussen de studenten en we houden van heel veel van elkaar omwille van allah. De oudere studenten vervullen hun voorbeeldfunctie goed in ten aanzien van de jongeren studenten. Bij deze een oproep aan de broeders en zusters die ons finacieël kunnen steunen vraag ik ons te steunen, niet ons niet mij niet het instituut maar de islaam.
De brochure
De metgezel Muawiya verhaalt dat de boodschapper van Allah, vrede zij met hem, zei: Aan degene voor wie allah het goede wenst, schenkt Hij kennis van het geloof.
{Bukhari&muslim}
Allah heeft het geluk en de zaligheid van de mensheid gekoppeld aan godsdienstigheid. Hij heeft het godsdienst aan de mensheid via Zijn profeten en boodschappers gegeven. Deze boodschappers hebben geen rijkdom of kapitaal achtergelaten, maar slechts kennis en wijsheid. Deze goedheid aan kennis is gedurende de eeuwen verspreid via moskeeën en instituties, die bekend stonden als mijlpalen en lichtbakens van godsdienstwetenschappen. Deze hebben een grote rol gespeeld in de opvoeding van de generaties, zodat zij via deze instanties hun thuishaven in veiligheid kunnen bereiken.
Kennismaking
Om deze lichtbakens te versterken en te ondersteunen, is het noodzakelijk gebleken om een instituut in het leven te roepen, dat als minaret voor de moslimgemeenschap in het westen dienst doet.
Dit heeft geresulteerd in de oprichting van het "Islamitische Instituut", dat geldt als het eerst instituut met een internaat in Nederland. De moslimjongeren en kinderen kwamen meteen hierop af vanaf de openingsdag, die plaats vond op 21 dhu al-qiadah 1420 A.H., corresponderend met 25 februari 2000.
Beweegreden en motieven
De belangrijkste beweegreden die geleid hebben tot de oprichting van dit Islamitische Instituut zijn:
1 Het benutten van voor de hand liggende mogelijkheden en middelen om de koran en de soenna van de Profeet Mohamed {salah alie wa salem} en het Islamitische erfgoed te leren.
2 Het opleiden van bekwame en competente imams uit het midden van de islamitische gemeenschap, die de taal van hun samenleving beheersen en de problemen van de samenleving begrijpen en doorgronden.
3 Het behouden van de Islamitische identiteit en het beschermen van de generaties tegen immoreel verval, ontsporing en criminaliteit.
Interne aanpak
Om de goede doelen en doelstellingen achter deze beweegreden te realiseren, hebben we besloten de volgende methode, die twee essentiële aspecten omvat, toe te passen:
1ste aanpak: De opvoeding
Deze is onderhevig aan de bevelen van Allah en zijn geboden, zoals het op tijd verrichten van de gezamelijke gebed met de gemeenschap. Daarnaast komt het praktiseren van de tradities {soenna} van de profeet, salla aliehie wa salem. De zuivere bron waarin het voorbeeld en de voortrekkersrol centraal staan, tot uiting. Zij omvat alle wereldse aspecten en zaken zowel van het heden als van het hiernamaals, zoals omgang, gedragscodes, devotionele handelingen, kleding {voorschriften} en alle andere zichtbare en onzichtbare profetische handelingen uit de soenna.
2de aanpak: Het onderwijs
Het onderwijs hierin wordt onderverdeeld in twee categorieën:
1 Het leren van de koran uit het hoofd, aangezien de koran de grondwet is van de islamitische gemeenschap en de hele natie. De studieduur om de koran uit het hoofd te leren is afhankelijk van de persoonlijke inspanning en de bereidwilligheid van de student.
2 Het leren van de religieuze wetenschap {zoals grammatica, spelling, werkwoordvervoeging, stijlleer en etc.}, de fundamentele bronnenleer, hadithwetenschappen en koranwetenschappen. Deze wetenschappen staan bekend als de fundamentele kernwetenschappen; verder komen aan bod: de geloofsleer{tawhid}, de leer van de praktische handelingen, rechtswetenschap {fiqh}, traditie {hadith} en koranexegese {tafsir}
De totale studiejaar van de hier bovengenoemde wetenschap is 6 jaar.
De student krijgt naast een diploma voor de studie in de islamwetenschap, het licentiaat in de hadithwetenschap, met de volledige overleveringenreeks die tot de profeet Mohamed sala alhie wa salem terug loopt.
.
Oproep tot iedere moslim
Abu Hurayra heeft verhaald dat de boodscahpper van allah, alieh salaam, zei: Als de mens overlijdt, houdt {de beloning voor} zijn werk op, op drie gevallen na: als hij/zij een lopende gift heeft gedaan {dit is een gift die continu voor beloning zorgt}, als hij/zij kennis heeft achergelaten {die de mensheid ten goede komt, waar mensen voordeel uit kunnen trekken}, als hij/zij een goede {praktiserende} zoon/dochter heeft achtergelaten die voor hem/haar smeekbedes doet. {moeslim}
Beste broeders en zusters,
Jullie broeders vragen u om materiële en morele steun te leveren om de voortzetting van dit project te garanderen en tot succes te maken.
Graag ontvangen wij uw gift/donaties op het onderstaande nummer:
9237952
Tnv: Stichting Al Islah
Apmsenseweg 8, 7241 NB Lochem
Stichting Islamitische Instituut El-Mahad El-Islami.
Voor vragen/opmerkingen mail naar info@alislah.nl Of bel 0573 280198
neem een kijkje op onze website http://www.alislah.nl
wasalamu alaykum warahmatu allahi wabaraktuhu.