ALI_BEN_YOUSSEF
22-11-2005, 20:46
Bakken met Marokkaans geld voor gewiekste zakenlui
Door RICHARD CLEVERS
ROTTERDAM
Gewiekste Nederlandse zakenlieden moeten als de wiedeweerga naar Marokko. Velen weten 't niet, maar in het land van de muntthee en couscous kunnen zij bakken met geld verdienen, zegt Mohamed Laroussi. Om de handel tussen Nederland en Marokko te stimuleren organiseert hij, samen met compagnon Joop de Looze, een grote beurs in de Rotterdamse Ahoy'.
Hoeveel geld de Hollandse ondernemer niet aan zijn neus voorbij laat gaan! Mohamed Laroussi, zelf ook zakenman, kan er niet over uit. Denk alleen al aan de productie en verkoop van Halal-voedsel. ,,Zou
big business kunnen zijn", roept hij, terwijl hij met zijn vingers het bekende centengebaar maakt. ,,Er wonen in Nederland een miljoen moslims." Dat biedt perspectief. Voor supermarkten en restaurants, bijvoorbeeld.
En dat is nog maar één van de mogelijkheden. Nederland is bijvoorbeeld ook een mooi afzetgebied voor de Marokkaanse groente- en fruitsector, zegt Laroussi. ,,In de totale handel tussen Nederland en Marokko gaat nu nog maar 300 miljoen euro om. Dat is niks!" Om het cijfer op te krikken, organiseert hij van 1 t/m 4 december in de Rotterdamse Ahoy' een grote beurs: Maroc-Plus. De officiële aanleiding is het 400-jarig bestaan van handelsbetrekkingen tussen Nederland en Marokko.
Eigenlijk zijn er twee beurzen, benadrukt Laroussi, vader van ex-idol Hind. ,,De ene is voor iedere consument toegankelijk. Dat is een Souk (een Marokkaanse markt, red.) Daar vind je standjes van het midden- en kleinbedrijf. De andere is een business to business-beurs. Alleen voor bedrijven." Daar gaat het om het grote geld en de ongekende mogelijkheden. Alles staat er in het teken van 'contacten leggen'. Want volgens Laroussi staat Marokko bij de grote Nederlandse multinationals vaak nog slecht bekend. ,,Komt door de media", denkt zijn compagnon Joop de Looze. ,,Die berichten alleen maar over de problemen met Marokkanen. Wij willen laten zien dat er ook positieve, hardwerkende Marokkaanse ondernemers zijn."
Zo zijn er ook Marokkanen die graag met hun producten de Nederlandse markt willen veroveren. Laroussi: ,,Met mozaïek, bijvoorbeeld. Leer. Kleding. Berbertapijten. En Marokkaans handwerk, dat is architectuur!" De beursorganisator wil wel toegeven dat zakendoen met Marokkanen de nodige tactiek vergt: ,,Nederlanders zijn geneigd om bij een afspraak snel to the point te komen. Ze kijken vaak op hun horloge en zijn heel direct. Dat moet je in Marokko niet doen. Daar willen zakenlieden elkaar eerst beter leren kennen. Gaan ze bijvoorbeeld samen een hapje eten." De Fransen hebben dat goed in de smiezen, zegt Laroussi. Die handelen wél veel met Marokko en gaan er met een groot deel van de buit vandoor.
Op de Souk in de Ahoy' kan ook de consument kennismaken met de Marokkaanse cultuur. En met het toerisme, bijvoorbeeld. Want ook in die sector kunnen ze wel een impuls gebruiken. Laroussi: ,,We gaan wél met z'n alleen naar Turkije, maar weinig Nederlanders doen Marokko aan. Zonde."
Entree: 10 euro,
http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article66010.ece
Door RICHARD CLEVERS
ROTTERDAM
Gewiekste Nederlandse zakenlieden moeten als de wiedeweerga naar Marokko. Velen weten 't niet, maar in het land van de muntthee en couscous kunnen zij bakken met geld verdienen, zegt Mohamed Laroussi. Om de handel tussen Nederland en Marokko te stimuleren organiseert hij, samen met compagnon Joop de Looze, een grote beurs in de Rotterdamse Ahoy'.
Hoeveel geld de Hollandse ondernemer niet aan zijn neus voorbij laat gaan! Mohamed Laroussi, zelf ook zakenman, kan er niet over uit. Denk alleen al aan de productie en verkoop van Halal-voedsel. ,,Zou
big business kunnen zijn", roept hij, terwijl hij met zijn vingers het bekende centengebaar maakt. ,,Er wonen in Nederland een miljoen moslims." Dat biedt perspectief. Voor supermarkten en restaurants, bijvoorbeeld.
En dat is nog maar één van de mogelijkheden. Nederland is bijvoorbeeld ook een mooi afzetgebied voor de Marokkaanse groente- en fruitsector, zegt Laroussi. ,,In de totale handel tussen Nederland en Marokko gaat nu nog maar 300 miljoen euro om. Dat is niks!" Om het cijfer op te krikken, organiseert hij van 1 t/m 4 december in de Rotterdamse Ahoy' een grote beurs: Maroc-Plus. De officiële aanleiding is het 400-jarig bestaan van handelsbetrekkingen tussen Nederland en Marokko.
Eigenlijk zijn er twee beurzen, benadrukt Laroussi, vader van ex-idol Hind. ,,De ene is voor iedere consument toegankelijk. Dat is een Souk (een Marokkaanse markt, red.) Daar vind je standjes van het midden- en kleinbedrijf. De andere is een business to business-beurs. Alleen voor bedrijven." Daar gaat het om het grote geld en de ongekende mogelijkheden. Alles staat er in het teken van 'contacten leggen'. Want volgens Laroussi staat Marokko bij de grote Nederlandse multinationals vaak nog slecht bekend. ,,Komt door de media", denkt zijn compagnon Joop de Looze. ,,Die berichten alleen maar over de problemen met Marokkanen. Wij willen laten zien dat er ook positieve, hardwerkende Marokkaanse ondernemers zijn."
Zo zijn er ook Marokkanen die graag met hun producten de Nederlandse markt willen veroveren. Laroussi: ,,Met mozaïek, bijvoorbeeld. Leer. Kleding. Berbertapijten. En Marokkaans handwerk, dat is architectuur!" De beursorganisator wil wel toegeven dat zakendoen met Marokkanen de nodige tactiek vergt: ,,Nederlanders zijn geneigd om bij een afspraak snel to the point te komen. Ze kijken vaak op hun horloge en zijn heel direct. Dat moet je in Marokko niet doen. Daar willen zakenlieden elkaar eerst beter leren kennen. Gaan ze bijvoorbeeld samen een hapje eten." De Fransen hebben dat goed in de smiezen, zegt Laroussi. Die handelen wél veel met Marokko en gaan er met een groot deel van de buit vandoor.
Op de Souk in de Ahoy' kan ook de consument kennismaken met de Marokkaanse cultuur. En met het toerisme, bijvoorbeeld. Want ook in die sector kunnen ze wel een impuls gebruiken. Laroussi: ,,We gaan wél met z'n alleen naar Turkije, maar weinig Nederlanders doen Marokko aan. Zonde."
Entree: 10 euro,
http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article66010.ece