Bekijk volle/desktop versie : 30 weken...



Pagina's : [1] 2

22-11-2005, 17:30
Je bent nu 30 weken zwanger.

De baby is nu ongeveer 38 cm lang en weegt ongeveer 1600 gram. De laatste weken groeit de baby 200 gram per week.
De baby heeft nu minder bewegingsvrijheid. Je zult hem dus wel goed voelen schoppen, maar waarschijnlijk draait hij niet meer door je hele buik heen. Veel baby's hebben nu al de juiste houding aangenomen (met het hoofdje naar beneden) maar het hoeft nog niet. Pas bij 37 weken is het echt belangrijk dat de baby met het hoofdje naar beneden ligt. De baby is sinds een paar weken levensvatbaar, maar de beste plek is voorlopig nog in de baarmoeder.
De verloskundige kan nu goed voelen hoe de baby ligt. Zij kan je precies vertellen waar het hoofdje, de rug en de billetjes zich bevinden. Uiteraard is dit een momentopname, vooral met z ijn rug draait hij nog van de ene naar de andere kant. Je kunt hem dus het ene moment rechts voelen schoppen en een poosje later links.
De botten van de baby zijn al aardig stevig geworden, hierdoor heeft hij ook meer kracht gekregen en kan je behoorlijk pijn doen met zijn getrap.

Jij bent nu wat minder wendbaar. De dikke buik kan behoorlijk in de weg gaan zitten. Ook kan je last hebben van kortademigheid en van hartkloppingen. Dit zijn normale verschijnselen en je hoeft je geen zorgen te maken dat er iets met je hart is of zo.
Veel vrouwen hebben nu last van maagzuur. Dit wordt veroorzaakt doordat je maag behoorlijk in de klem komt te zitten door de steeds groter wordende baarmoeder. Je maag kan gewoon niet meer zoveel inhoud bevatten als voorheen. Doordat je maag klem komt te zitten werkt de klep die je maag afsluit naar de slokdarm toe ook minder goed. Hierdoor kan het zuur uit de maag dus makkelijker terugstromen in de slokdarm, gevolg zuurbranden. Als je last hebt van zuurbranden probeer dan de volgende tips:
-E et meerdere keren per dag een klein beetje (bv. 1 boterham per keer)
-Vermijd vet en 'zwaar' voedsel
-Wees matig met melkproducten. Melk verminderd het zuurbranden wel even, maar zet de maag vervolgens aan tot meer productie van maagzuur, met als gevolg nog meer last van zuurbranden.
-Neem voor het naar bed gaan een droog kaakje
-Leg een extra kussen onder je hoofd of zet het hoofdeinde van het bed iets omhoog
Helpen bovenstaande tips niet voldoende, Rennie mag veilig gebruikt worden in de zwangerschap, verder kan je verloskundige je een recept geven voor een zuurbindend. Dit zijn wel medicijnen, dus gebruik ze matig. Bij de reformzaak is ook een aardappelzetmeel drankje te koop.

Als je partner naar het hartje van de baby wil luisteren, probeer dat dan net nadat je bij de verloskundige bent geweest. Door de toeter of wc rol op de plek te zetten waar de verloskundige ook luisterde, heb je een goede kans dat hij het kan horen. Het is overigens best moeilijk om het hartje met een toeter te horen, dit vergt vaak enige oefening. Sommige baby's liggen er perfect voor en dan kun je het hartje luid en duidelijk horen kloppen, maar heel vaak is het kloppen erg zacht en wordt het geluid gedempt door allerlei andere geluiden in je buik. Als de baby in hoofdligging ligt dan is het hartje meestal te horen halverwege navel en schaambot en dan iets naar de zijkant van de buik. Als je de baby links voelt schoppen, dan ligt hij rechts met zijn rug en moe t je ook rechts luisteren. Het hartje is het beste te horen aan de rugzijde van de baby ter hoogte van de schouderbladen. Dus als je weet hoe de baby ligt, dan kan je zelf bedenken waar de toeter gezet moet worden. Verder is het belangrijk dat de toeter niet met de handen wordt vastgehouden, dit onderbreekt de geluid doorgave. De toeter moet dus op zijn plek gezet worden en vervolgens met het oor zachtjes tegen de buik aangedrukt worden, dus zonder vast te houden.

Als je buitenshuis werkt kan dit nu best een belasting zijn. Je lichaam heeft eigenlijk behoefte aan wat extra rust, maar met een full time baan lukt dat meestal niet. Hierdoor kan je wat meer klachten hebben dan gemiddeld, bijvoorbeeld meer harde buiken.Maar ook al heb je nergens last van, werk niet te lang door. Sommige vrouwen zijn geneigd om zo lang mogelijk door te werken. Maar zwangerschapsverlof is er niet voor niets. Ook al voel je je lichamelijk prima, je hebt een aantal weken nodig om je ook geestelijk voor te bereiden op de bevalling en de komst van je baby. Onderzoek heeft uitgewezen dat vrouwen die bevallen terwijl ze nog maar net gestopt zijn met werken, veel meer moeite hebben met het verwerken van alle emoties. Die laatste paar weken rust heb je n odig om tot rust te komen en je voor te bereiden. Je merkt ook dat vrouwen die een paar weken thuis zijn langzaam toegroeien naar de bevalling, ze krijgen nesteldrang en zijn op een gegeven moment echt toe aan de bevalling.

Er zijn alweer 30 weken voorbij!!!

22-11-2005, 17:33


Gefeliciteerd meid, je bent er bijna, ik wens je alvast een voorspoedige bevalling en moge Allah je een gezond kindje schenken Inschallah.

22-11-2005, 17:35

Citaat door aardbeitje:
Je bent nu 30 weken zwanger.

De baby is nu ongeveer 38 cm lang en weegt ongeveer 1600 gram. De laatste weken groeit de baby 200 gram per week.
De baby heeft nu minder bewegingsvrijheid. Je zult hem dus wel goed voelen schoppen, maar waarschijnlijk draait hij niet meer door je hele buik heen. Veel baby's hebben nu al de juiste houding aangenomen (met het hoofdje naar beneden) maar het hoeft nog niet. Pas bij 37 weken is het echt belangrijk dat de baby met het hoofdje naar beneden ligt. De baby is sinds een paar weken levensvatbaar, maar de beste plek is voorlopig nog in de baarmoeder.
De verloskundige kan nu goed voelen hoe de baby ligt. Zij kan je precies vertellen waar het hoofdje, de rug en de billetjes zich bevinden. Uiteraard is dit een momentopname, vooral met z ijn rug draait hij nog van de ene naar de andere kant. Je kunt hem dus het ene moment rechts voelen schoppen en een poosje later links.
De botten van de baby zijn al aardig stevig geworden, hierdoor heeft hij ook meer kracht gekregen en kan je behoorlijk pijn doen met zijn getrap.

Jij bent nu wat minder wendbaar. De dikke buik kan behoorlijk in de weg gaan zitten. Ook kan je last hebben van kortademigheid en van hartkloppingen. Dit zijn normale verschijnselen en je hoeft je geen zorgen te maken dat er iets met je hart is of zo.
Veel vrouwen hebben nu last van maagzuur. Dit wordt veroorzaakt doordat je maag behoorlijk in de klem komt te zitten door de steeds groter wordende baarmoeder. Je maag kan gewoon niet meer zoveel inhoud bevatten als voorheen. Doordat je maag klem komt te zitten werkt de klep die je maag afsluit naar de slokdarm toe ook minder goed. Hierdoor kan het zuur uit de maag dus makkelijker terugstromen in de slokdarm, gevolg zuurbranden. Als je last hebt van zuurbranden probeer dan de volgende tips:
-E et meerdere keren per dag een klein beetje (bv. 1 boterham per keer)
-Vermijd vet en 'zwaar' voedsel
-Wees matig met melkproducten. Melk verminderd het zuurbranden wel even, maar zet de maag vervolgens aan tot meer productie van maagzuur, met als gevolg nog meer last van zuurbranden.
-Neem voor het naar bed gaan een droog kaakje
-Leg een extra kussen onder je hoofd of zet het hoofdeinde van het bed iets omhoog
Helpen bovenstaande tips niet voldoende, Rennie mag veilig gebruikt worden in de zwangerschap, verder kan je verloskundige je een recept geven voor een zuurbindend. Dit zijn wel medicijnen, dus gebruik ze matig. Bij de reformzaak is ook een aardappelzetmeel drankje te koop.

Als je partner naar het hartje van de baby wil luisteren, probeer dat dan net nadat je bij de verloskundige bent geweest. Door de toeter of wc rol op de plek te zetten waar de verloskundige ook luisterde, heb je een goede kans dat hij het kan horen. Het is overigens best moeilijk om het hartje met een toeter te horen, dit vergt vaak enige oefening. Sommige baby's liggen er perfect voor en dan kun je het hartje luid en duidelijk horen kloppen, maar heel vaak is het kloppen erg zacht en wordt het geluid gedempt door allerlei andere geluiden in je buik. Als de baby in hoofdligging ligt dan is het hartje meestal te horen halverwege navel en schaambot en dan iets naar de zijkant van de buik. Als je de baby links voelt schoppen, dan ligt hij rechts met zijn rug en moe t je ook rechts luisteren. Het hartje is het beste te horen aan de rugzijde van de baby ter hoogte van de schouderbladen. Dus als je weet hoe de baby ligt, dan kan je zelf bedenken waar de toeter gezet moet worden. Verder is het belangrijk dat de toeter niet met de handen wordt vastgehouden, dit onderbreekt de geluid doorgave. De toeter moet dus op zijn plek gezet worden en vervolgens met het oor zachtjes tegen de buik aangedrukt worden, dus zonder vast te houden.

Als je buitenshuis werkt kan dit nu best een belasting zijn. Je lichaam heeft eigenlijk behoefte aan wat extra rust, maar met een full time baan lukt dat meestal niet. Hierdoor kan je wat meer klachten hebben dan gemiddeld, bijvoorbeeld meer harde buiken.Maar ook al heb je nergens last van, werk niet te lang door. Sommige vrouwen zijn geneigd om zo lang mogelijk door te werken. Maar zwangerschapsverlof is er niet voor niets. Ook al voel je je lichamelijk prima, je hebt een aantal weken nodig om je ook geestelijk voor te bereiden op de bevalling en de komst van je baby. Onderzoek heeft uitgewezen dat vrouwen die bevallen terwijl ze nog maar net gestopt zijn met werken, veel meer moeite hebben met het verwerken van alle emoties. Die laatste paar weken rust heb je n odig om tot rust te komen en je voor te bereiden. Je merkt ook dat vrouwen die een paar weken thuis zijn langzaam toegroeien naar de bevalling, ze krijgen nesteldrang en zijn op een gegeven moment echt toe aan de bevalling.

Er zijn alweer 30 weken voorbij!!!
Het gaat heel snel hoor voor je het weet heb je kindje in je handen.
Mijn kindje is nu 4 maanden en ik loop nu alweer te klagen hihhhihi

22-11-2005, 17:39
Het gaat zeker snel!!!

En zina...Je weet het...Bijna puftijd...

22-11-2005, 17:48


Nog heel even insha Allah...Neem je wel je (welverdiende) rust ?

22-11-2005, 18:18
Ik ben er ook bijna. Ben vandaag precies 34 weken zwanger.

22-11-2005, 18:39
Spannend he Aardbeitje, ik moet nog 4 weken joh.

22-11-2005, 19:36
Hallo AArdbeıtje

van harte gefellıcıteerd met je zwangerschap en wens je een voorspoedıge bevallıng ben vandaag ook 36 weken zwanger en slaap nauwelıjks het ıs bıj mıj omgekeerd ık slaap s nachts nıet en overdag kan ık de heledag slapen en echt ık ben s nachts gewoon aan het schoonmaken en strıjken gek he me famılıe lachen me uıt en me man zegt ga toch slapen. maar me buık zıt wel ın de weg kan nauwelıjks meer bewegen en gelukkıg heb ık alleen een dıkke buık en verder ben ık gewoon slank gelukkıg. wat je wel krıjg als het kındje ın daalt bıj mıj dan strea aan de onderbuık dat vınd ık wel mınder maar tot mıjn 8 maand nooıt een strea gezıen maar zodra het kındje ındaalt nou dat doet pıjn en heb ık wat strea bıj gekregen maar ja we krıjgen er gelukkıg ıets mooıs voor terug ınshallah

maar even een vraagje ık ben opzoek naar geboorte kaartjes en leuke tekst kunnen de damens me meschıen helpen bedankt alvast
en gaan jullıe nog geboortefeest geven of houden jullıe het gezellıg kleın thuıs

groetjes manel

22-11-2005, 19:40
't gaat langzaaaaaaam!!!

jij bent al zo ver, ik wou dat ik al 30 weekjes was......

22-11-2005, 21:37

Citaat door Zina-Sabrina:
Spannend voor jou ag
moge allah jou bevalling vergemakkelijke
Sokran lieverd, van mij mag het komen, ik kan niet wachten

22-11-2005, 22:04
ik ben nu 20 weken waar haal je deze uitgebreide info vandaan??
ben wel benieuwd wat er nu allemaal met mij speelt

22-11-2005, 22:15

Citaat door Zina-Sabrina:
mimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
did you miss me

22-11-2005, 22:26



Citaat door Zina-Sabrina:
hell yes

22-11-2005, 22:30
Deze info haal ik van babyinfo.nl...

Ik ga even kijken of ik de 20 weken nog heb...En dat ga ik die speciaal voor jou plaatsen...

22-11-2005, 22:32
Speciaal voor mimi!!!

Jij bent nu 20 weken zwanger

De baby:
Ongeveer 25 cm lang en 450 gram. Dus qua lengte gaat het aardig snel, bij de geboorte is de gemiddelde baby 50-52 cm. Maar qua gewicht moet er dus nog heel veel extra gebeuren, gemiddeld gewicht bij geboorte is immers 3500 gram, de baby moet dus nog 8 keer zo zwaar worden terwijl de lengte nog maar 2 keer zo lang hoeft te worden.

De kleine gaat steeds meer en fanatieker bewegen. Hij maakt wel 200 tot 300 bewegingen per dag. Toch voel je die lang niet allemaal en als het je eerste kindje is voel je hem misschien helemaal nog niet.

Vanaf nu begint het gehoor van de baby te werken, hij kan dus gaan reageren op harde geluiden. Soms kan je merken dat de baby bepaalde geluiden niet prettig vindt, hij gaat dan protesteren door flink te gaan bewegen. Maar je kan je baby ook gaan wennen aan allerlei geluiden, bijvoorbeeld de stem van papa en bepaalde muziek.

Er zijn aanwijzingen dat baby's na de geboorte rustig worden als ze muziek horen die ze in de baarmoeder ook hebben gehoord. Toch zal je baby niet alle muziek prettig vinden. Je merkt of de baby de muziek prettig vindt als hij er rustig van wordt. Zet je muziek op en de baby wordt juist heel druk, dan vindt hij die muziek dus niet zo prettig.

Jij:
Als dit je eerste kindje is dan zal je hem binnenkort voor het eerst gaan voelen. Gemiddeld voel je een eerste kindje rond de 20e week. Maar er zijn genoeg vrouwen die het al eerder voelen en helaas ook genoeg die het pas later voelen. Dit is absoluut geen reden om je zorgen te maken. Het voelen van de baby is van vele factoren afhankelijk, waar ligt de baby, ligt de placenta aan je buik- of rugzijde, hoe dik ben je zelf. Dit zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat je de baby eerder of later voelt. Ook al heb je de baby al voelen bewegen, je hoeft hem in deze periode niet dagelijks te voelen. Het is heel normaal als je hem soms een dag of wat niet voelt. De bewegingen zijn nog steeds niet erg krachtig en het ligt er dus maar net aan waar de baby ligt of je hem wel of niet voelt bewegen.

De baarmoeder begint nu echt fors te groeien. Na de 20e week lijkt het wel of je dagelijks dikker wordt. Kon je voor die tijd je zwangerschap nog verbergen, vanaf nu zal iedereen aan je gaan zien dat je zwanger bent. De baarmoeder reikt nu tot net boven de navel, maar hij gaat ook echt uitbollen.

Door de snelle groei van de baarmoeder kan je wat meer last krijgen van bandenpijn. Bandenpijn kenmerkt zich door een scherpe stekende pijn aan de zijkant van je baarmoeder die soms doortrekt naar je schaambot en inde wand van je vagina. Vooral als je druk bent geweest kan je er wat meer last van hebben. Even rustig gaan liggen met een warmwaterzak tegen je buik helpt vaak om de pijn te doen afnemen.

Heb je lichamelijk zwaar werk en hierdoor veel last van je banden of je onderrug, overweeg dan om een zwangerschapspantybroekje aan te schaffen. Deze broekjes bevatten verstevigende banden voor je onderbuik en onderrug. Het is vaak wel even wennen om zo'n broekje te dragen omdat ze vrij strak zitten, maar de meeste vrouwen vinden het heel prettig als ze er eenmaal aangewend zijn. Het is wel belangrijk dat je de buikspieren blijft oefenen als je zo'n broekje draagt. Want door dit broekje hoeven je spieren eigenlijk niets meer te doen en kunnen ze makkelijk verslappen. Dus als je een pantybroekje koopt denk er dan aan om een paar keer per dag je buikspieren aan te spannen door je buik als het ware in te trekken en even vast te houden.

Door de groei van de baarmoeder komen je darmen steeds meer in de knel te zitten. Bovendien zijn de darmen in de zwangerschap al lui door het zwangerschapshormoon. Hierdoor hebben veel vrouwen last van obstipatie (moeilijke stoelgang). Probeer minimaal 2 liter per dag te drinken en bijvoorkeur in de vorm van water. Limonade en vruchtensap zorgen er weer voor dat je veel te veel groeit. Verder is het belangrijk dat je vezelrijk eet. Dus liefst volkorenbrood, veel rauwe groenten en vers fruit. Muesli en andere graanontbijten zij erg goed. Heb je erg last van verstopping probeer dan 's avonds voor het naar bed gaan een glas verse sinaasappelsap te drinken en 's morgens , een half uur voordat je iets anders eet of drinkt, een glas warm water.

Op deze locatie kun je enkele foto's bekijken: 20 weken

Vanaf deze plek kun je ook terug bladeren naar de vorige weken.

Pagina's : [1] 2