Bekijk volle/desktop versie : 'Excuses voor extremisme in Nederland'



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

15-11-2005, 20:44
'Excuses voor extremisme in Nederland'
MARRAKECH - Soufian Alwani schaamt zich rot voor wat anderen in naam van de islam misdoen. De jeugdige inwoner van het Marokkaanse Marrakech bood prins Willem-Alexander daarom dinsdag zijn excuses aan voor 'het extremisme in Nederland', met andere woorden voor de moord op Theo van Gogh. De prins vond het niet nodig, integendeel. Je moet nooit je excuses aanbieden voor iets waar je zelf helemaal niets aan kunt doen, zei hij.

Het excuus kwam dinsdag tijdens een gesprek van Alexander en Máxima met de leerlingen van een lyceum in Marrakech, een soort 'school met de Koran'.

Prins en prinses streken ieder apart telkens neer aan een ander tafeltje met leerlingen en ook wat meegereisde Nederlandse jongeren. En herhaaldelijk kwam het op de islam en de gêne voor wat er in naam van dit geloof gebeurt. De ene na de andere jonge islamiet lijkt er persoonlijk mee te zitten. Het heeft allemaal niets met hun mooie geloof te maken. „Dat zègt niet dat je iemand moet doden”, aldus Khalid. Een echte moslim doet zoiets niet, volgens hem, net zo min als een echte christen.

Met christenen en joden is er een echte band, zei Mohammed. Zij hebben immers ook een heilig boek. Ze worden beslist niet gezien als atheïsten. De prinses wilde weten of er voor een moslima bezwaar is om met een niet-moslim te trouwen. Welnee, klonk het aan het tafeltje, als de bruidegom dan maar wel omturnt, dat is toch maar beter.

De gesprekken ging ook over de rust die het geloof kan bieden en verder over het verschijnsel generatiekloof, gelijke opleiding voor jongens en meisjes en over (sombere) toekomstkansen. „Jullie zijn de toekomst van Marokko. Jullie zoeken antwoorden, maar jullie zíjn ook de antwoorden”, zei Máxima.

Alexander en Máxima zijn in Marokko om de 400-jarige betrekkingen met het land te vieren. Willem-Alexander hield de jongeren voor dat er ook vooral naar de toekomst moet worden gekeken; „Het heeft weinig zin te vieren als er geen toekomst is.”


http://www.telegraaf.nl/binnenland/28682201/_Excuses_voor_extremisme_in_Nederland_.html

15-11-2005, 22:05


hielenLikker

15-11-2005, 22:10

Citaat door an3sdej:
'Excuses voor extremisme in Nederland'
MARRAKECH - Soufian Alwani schaamt zich rot voor wat anderen in naam van de islam misdoen. De jeugdige inwoner van het Marokkaanse Marrakech bood prins Willem-Alexander daarom dinsdag zijn excuses aan voor 'het extremisme in Nederland', met andere woorden voor de moord op Theo van Gogh. De prins vond het niet nodig, integendeel. Je moet nooit je excuses aanbieden voor iets waar je zelf helemaal niets aan kunt doen, zei hij.

Het excuus kwam dinsdag tijdens een gesprek van Alexander en Máxima met de leerlingen van een lyceum in Marrakech, een soort 'school met de Koran'.

Prins en prinses streken ieder apart telkens neer aan een ander tafeltje met leerlingen en ook wat meegereisde Nederlandse jongeren. En herhaaldelijk kwam het op de islam en de gêne voor wat er in naam van dit geloof gebeurt. De ene na de andere jonge islamiet lijkt er persoonlijk mee te zitten. Het heeft allemaal niets met hun mooie geloof te maken. „Dat zègt niet dat je iemand moet doden”, aldus Khalid. Een echte moslim doet zoiets niet, volgens hem, net zo min als een echte christen.

Met christenen en joden is er een echte band, zei Mohammed. Zij hebben immers ook een heilig boek. Ze worden beslist niet gezien als atheïsten[/SIZE]. De prinses wilde weten of er voor een moslima bezwaar is om met een niet-moslim te trouwen. Welnee, klonk het aan het tafeltje, [SIZE="3"]als de bruidegom dan maar wel omturnt, dat is toch maar beter.

De gesprekken ging ook over de rust die het geloof kan bieden en verder over het verschijnsel generatiekloof, gelijke opleiding voor jongens en meisjes en over (sombere) toekomstkansen. „Jullie zijn de toekomst van Marokko. Jullie zoeken antwoorden, maar jullie zíjn ook de antwoorden”, zei Máxima.

Alexander en Máxima zijn in Marokko om de 400-jarige betrekkingen met het land te vieren. Willem-Alexander hield de jongeren voor dat er ook vooral naar de toekomst moet worden gekeken; „Het heeft weinig zin te vieren als er geen toekomst is.”


http://www.telegraaf.nl/binnenland/28682201/_Excuses_voor_extremisme_in_Nederland_.html
Wel aardig dat ze zich kapot schamen voor sommige van hun landgenoten in Nederland.

Maar die verrekte haat tegen ongelovigen (atheïsten zoals ik) blijft er hardnekkig ingebakken. Blêh.

15-11-2005, 22:18
Ik krijg een id een uitwisselingsproject met nederlandse marokkanen en marokkaanse marokkanen .. maar dan anders, voor eeuwig ofzo

15-11-2005, 22:38


Ik vraag me af of ze hier een script voor hadden...

15-11-2005, 22:39
..maar he...ik herken wel wat in hun verhaal. Ik ervaar het als erg genant dat Mo B de titel Marokkaan en Moslim heeft. Excuses gaat me te ver omdat ik er niets aan kan doen dat t een idioot is.

15-11-2005, 22:51

Citaat door CeZa:
Hoezo is het GENANT dat MO B de TITEL marokkaan en mohammedaan heeft ????

Hij is het gewoon beide ! Onafhankelijk wat jij daarvan vindt.
Misschien bedoel je dat het uiterst kwalijk is wat een geloofsgenoot en landgenoot van jou hier heeft geflikt.Maar dat gaat je weer te ver. Broeders blijven tenslotte broeders nietwaar ?
Dat is precies wat ik wilde zeggen.

agressieveling...

15-11-2005, 22:56

Citaat door CeZa:
agress=l, dan praten we verder.
..en nu typ je dingen die ik niet kan ontcijferen...

15-11-2005, 23:03

Citaat door CeZa:
Ik had het toch over boven het maaiveld ipv 10 meter er onder zoals je hier vergeefs probeert te doen veronderstellen ?
Die maaiveld post kan ik mij herinneren.
Ik snap serieus nog steeds niet wat je mij wilt zeggen. Misschien werkt het als het gewoon zegt??

16-11-2005, 01:55
weer zo'n typisch telegraaf stukje,vraag me af of op de redactie een journalist zit die "selectieve achterlijk marokkaanse nieuws"brengt.

16-11-2005, 02:51

Citaat door tariq31:
weer zo'n typisch telegraaf stukje,vraag me af of op de redactie een journalist zit die "selectieve achterlijk marokkaanse nieuws"brengt.
Vlgns mij heeft een niet geringe groep marokkanen er alles aan gedaan om berbaars over te komen.

Daar kun je de media moeilijk de schuld van geven, toch?

16-11-2005, 04:50

Citaat door tariq31:
weer zo'n typisch telegraaf stukje,vraag me af of op de redactie een journalist zit die "selectieve achterlijk marokkaanse nieuws"brengt.
Wat is er achterlijk en selectief aan het stukje?

Willem & Max leggen een staatbezoek af. Dat wordt uiteraard op de voet gevolgd door de oranje pers. Dat de echte Marocs zich de oren van het hoofd schamen voor het wangedrag van een aantal van hun "landgenoten" is toch niet zo vreemd? Wat is er achterlijk aan? Selectief zou zijn als opmerkingen die de NL-Marocs niet welgevallig zijn weggelaten zouden worden.

Ik schaam me ook voor het achterlijke gedrag van de jonge NL toeristen die de beest uithangen tijdens de zomervakantie aan de Spaanse costas. Een krant die daarover bericht is toch ook niet achterlijk bezig?

De boodschapper van het slechte nieuws is niet achterlijk. Achterlijk is de veroorzaker.

16-11-2005, 09:09



Citaat door an3sdej:
'Excuses voor extremisme in Nederland'
MARRAKECH - Soufian Alwani schaamt zich rot voor wat anderen in naam van de islam misdoen. De jeugdige inwoner van het Marokkaanse Marrakech bood prins Willem-Alexander daarom dinsdag zijn excuses aan voor 'het extremisme in Nederland', met andere woorden voor de moord op Theo van Gogh. De prins vond het niet nodig, integendeel. Je moet nooit je excuses aanbieden voor iets waar je zelf helemaal niets aan kunt doen, zei hij.

Het excuus kwam dinsdag tijdens een gesprek van Alexander en Máxima met de leerlingen van een lyceum in Marrakech, een soort 'school met de Koran'.

Prins en prinses streken ieder apart telkens neer aan een ander tafeltje met leerlingen en ook wat meegereisde Nederlandse jongeren. En herhaaldelijk kwam het op de islam en de gêne voor wat er in naam van dit geloof gebeurt. De ene na de andere jonge islamiet lijkt er persoonlijk mee te zitten. Het heeft allemaal niets met hun mooie geloof te maken. „Dat zègt niet dat je iemand moet doden”, aldus Khalid. Een echte moslim doet zoiets niet, volgens hem, net zo min als een echte christen.

Met christenen en joden is er een echte band, zei Mohammed. Zij hebben immers ook een heilig boek. Ze worden beslist niet gezien als atheïsten. De prinses wilde weten of er voor een moslima bezwaar is om met een niet-moslim te trouwen. Welnee, klonk het aan het tafeltje, als de bruidegom dan maar wel omturnt, dat is toch maar beter.

De gesprekken ging ook over de rust die het geloof kan bieden en verder over het verschijnsel generatiekloof, gelijke opleiding voor jongens en meisjes en over (sombere) toekomstkansen. „Jullie zijn de toekomst van Marokko. Jullie zoeken antwoorden, maar jullie zíjn ook de antwoorden”, zei Máxima.

Alexander en Máxima zijn in Marokko om de 400-jarige betrekkingen met het land te vieren. Willem-Alexander hield de jongeren voor dat er ook vooral naar de toekomst moet worden gekeken; „Het heeft weinig zin te vieren als er geen toekomst is.”


http://www.telegraaf.nl/binnenland/28682201/_Excuses_voor_extremisme_in_Nederland_.html
het is misschien wel zo dat Alex zegt je hoeft geen exuus te maken voor iets wat je niet hebt gedaan.
maar dat is het zelfde wanneer een familielid iets gedaan heeft waar je ,je schuldig over voelt dan bied je ook op de één of andere manier exuus.
Ik vind het juist mooi dat deze jogen zo denkt het geeft weer dat moorden niet met het geloof te maken heeft.

OOk de Christenen hebbeb hun exuus aangeboden in 1999 voor de kruistochten,het was ver voor hun tijd maar toch hebben ze het gedaan met deze woorden.
We hebben ons misschien niet persoonlijk schuldig gemaakt aan de zonden die de kruisvaarders negenhonderd jaar geleden begingen,maar we zijn verantwoordelijk voor het herstel van de schade die zij hebben aangericht.
Wij zijn niet in staat om vergeving te vragen voor hun persoonlijke daden,maar wel voor wat wij al Christen in het algemeen hebben gedaan.
Zij streden niet alleen als individuen,maar ook als kruisvaarders,als mensen van het kruis.
Wij zijn net zo goed represanten van het kruis en daarom is het onze taak om de juiste betekenis van het kruis door te geven.

Lynn Green werkzaam voor Youth with a mission

16-11-2005, 09:11

Citaat door lemster:
..maar he...ik herken wel wat in hun verhaal. Ik ervaar het als erg genant dat Mo B de titel Marokkaan en Moslim heeft. Excuses gaat me te ver omdat ik er niets aan kan doen dat t een idioot is.
maar het is een begin

16-11-2005, 09:17

Citaat door herfst:
maar het is een begin
Voor wat en waarom?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8