Bekijk volle/desktop versie : De reis van de ziel tijdens en na de dood !!!



Pagina's : 1 [2] 3 4

16-05-2002, 22:17
Sallaam alaykoem
Sorry, mijn vorige antwoordt was niet voor u maar voor misslaila2002.

Dat staat zeker niet in de koran maar ergens in de hadith dat onze Imam heeft verteld uit een boek in de moskee.

De vragen van Moenkar en Nakir in het graf gebeuren in het arabisch
Omdat de Koran in het arabisch is.

Eens we deze leven hebben verlaten zal Allah ons in staat stellen arabisch te kunnen.


De Imam zei ook als de Dag des Oordeels nadert eerst de zon uit het westen zal komen en die morgend bij fadjr een monster zal verschijnen uit mekka.

Dat monster zal de ring van Soelimen en de staf van Mozes bijhebben en op de ongelovige hun voorhoofd kafir schrijven in het arabisch en moemin op de gelovige hun voorhoofd en zelfs een gelovige analfabeet zal die dag dat Arabisch woord kunnen lezen.

Inshallah heb ik je vraag beantwoordt.

28-07-2002, 17:05


salaam,

Het doet me deugd weer zo'n tekst lezen dat doet me terug denken aan de dood en de iman vergroten.

Imam, ik hoop dat je snel terugkomt.Je vertelde hier niets anders dan de waarheid.

29-07-2002, 11:50
Salaam

Dit is in tegenstelling in wat de ongelovige geloven.Ze gelowven dat ze geesten kunnen oproepen en dat het zielen zijn van dode mensen.
Begrijp maar niet hoe ze zo achterlijk kunnen zijn.

29-07-2002, 11:57
Salaam alaykoem

De ongelovige geoven niet in Allah, engelen en de Djinn.
Wij weten dat geen wat ze opreoepen djinn zijn maar zij geloven er niet in dus denken ze dat het zielen zijn van hun verwanten famillie.
Terwijl de zielen van hun famillie de straf van Allah ondergaan.

Allah heeft hen doof, stom en blind gemaakt ze zullen niet geoven of jij hen waarschuwt of niet.

Asalaam alaykoem w.b.

07-08-2002, 15:35


sallaam

Ik vraag me af als we in ons graf al beloond worden of gestraft worden dan weten we al of we naar de hel of het paradijs gaan.

Hoe zit het dan met De Dag Des Oordeels als we berecht worden.

31-12-2002, 09:38
Mashallah tekst!
Ben je een echte Imam?

ma3a salaam

31-12-2002, 12:03

Citaat:
Origineel gepost door Imam
sallaam,

Ik zou graag de mensen op de hoogte willen brengen wat er met de ziel gebeurd tijdens de dood en erna.

Als iemand sterft komt de Engel Des Doods om zijn ziel te nemen, ongeacht wie hij is.De stervende persoon ziet hem, hoort hem en spreekt met hem, maar niet met zijn ogen, zijn oren of zijn tong. Als hij naar een andere wereld overgaat, ziet, hoort en spreekt op een manier die wij de levenden niet kunnen waarnemen.

Nadat de ziel genomen is, en als het een zuivere ziel is, dan wordt hij begroet door zijn familie die in het hiernamaals is en die deTtuinen bewonen, zij komen de ziel juichend en met grote vreugde begroeten. Zij vragen de ziel over de toestand van degenen die nog in deze wereld leven.

Daarna dragen de engelen de ziel van de ene hemel naar de volgende, tot hij in de aanwezigheid van Allah (Alle eer is aan Hem en moge Hij geprezen zijn!) komt. Dan keert de ziel zich om en ziet dat het lichaam gewassen en gekleed wordt en dat het begraven wordt.
De ziel zegt: "Neem mij voorwaarts! Neem mij voorwaarts!" of "Waar nemen jullie mij naar toe?" Maar de mensen kunnen het niet horen.

Als het lichaam in het graf is gezet, plaatst de ziel zich tussen het lichaam en het lijkkleed, op deze manier kan de ondervraging plaatsvinden. Daarna hoort de ziel de voetstappen van de laatste mensen verdwijnen, die bij de begrafenis waren en de aarde is over hem uitgespreid. De aarde weerhoudt de engelen echter niet om hem te benaderen. Zelfs als er een steen voor hem was uitgehold en hij daarin was geplaatst en de opening met lood verzegeld was, zou dat de engelen nog niet weerhouden om hem te benaderen. Allah (SWT) heeft de aarde en de stenen net zo voor de engelen gemaakt, als Hij lucht voor de vogels heeft gemaakt.


Als een gelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten en over te gaan naar de Volgende Wereld , dan dalen de engelen uit de hemel af met gezichten die stralen als de zon en zitten om hem heen in een menigte zover het oog reikt. Dan komt de Engel Des Doods en zit bij zijn hoofd en zegt: "Goede ziel, kom naar buiten naar de vergeving en het genoegen van Allah! En de ziel verschijnt, zoals een druppel water uit een waterzak stroomt en de engel pakt het vast. Als hij het gepakt heeft, laten de andere engelen het geen moment in zijn hand.
Zij nemen het en plaatsen het in een geparfumeerd kleed (wit zijde kleed, dat is de reden dat de mannen het hier niet mogen dragen anders mogen ze het in het Hiernamaals niet dragen) en de geuren daarvan lijken op de zoetste geur van muskus, die op aarde gevonden kan worden.

Dan dragen ze hem naar boven en telkens als zij langs een groep engelen komen, vragen die: "Wie is deze goede ziel!" en de engelen met de ziel antwoorden: "Die en die, de zoon van die en die," en zij gebruiken de mooiste namen waarmee de mensen hem in deze wereld hebben genoemd. Zij brengen hem naar de laagste hemel en vragen of er een poort voor hem kan geopend worden. Die wordt wordt voor hem geopend, en de engelen van elke hemel, die dicht bij Allah staan, begeleiden hem naar de volgende hemel tot hij de hemel bereikt, waar Allah, de Grote, is. Allah (SWT) zegt: "Schrijf het boek van mijn slaaf in ILLIYUM in en breng hem terug naar de aarde. Ik hem hen daaruit geschapen en ik breng hen daar weer naar toe en ik breng hen daar weer uit voort."

Zijn ziel wordt dan weer naar zijn lichaam toegebracht en wordt tussen het lijkkleed en het lichaam geplaatst zodat de ondervraging kan plaatsvinden. Twee engelen genaamd Moenkar en Nakir komen naar hem toe. Zij laten hem zitten en zeggen tegen hem: "Wie is jouw Heer?" Hij antwoordt: "Mijn Heer is Allah." Zij vragen hem: "Wat is jouw godsdienst?" Hij antwoordt: "Mijn godsdienst is Islam" Zij vragen hem: "Wie is deze man die onder u was gestuurd?" Hij antwoordt: "Mohammed , de boodschapper van Allah" Zij vragen hem: "Hoe ben je deze dingen te weten gekomen?" Hij antwoordt: "Ik las het Boek van Allah (Koran), geloofde erin en verklaarde dat het waar was." Dan verklaard een stem uit de hoogte: "Mijn slaaf heeft de waarheid gesproken, spreidt daarom de tapijten uit de Tuin voor hem uit en open de poort van de Tuin voor hem!" Dan komt er wat van de geur en het parfum van de Tuin bij hem, zijn graf breidt zich uit, zover het oog reikt, een man met prachtige kleding en een zoete geur komt naar hem toe en zegt: "Verheug je in dat wat je pleziert, want dit is de dag dat je beloofd is." Hij vraagt: "Wie ben je? Je hebt een uiterlijk , dat veel goeds voorspeld." Hij antwoordt: "Ik ben je goede daden." Dan zegt hij: "O Heer, laat het laaste uur spoedig slaan, zodat ik bij mijn familie en bezittingen kan zijn.

Als een ongelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten en naar een Volgende Wereld overgaat, komen engelen met zwarte gezichten en ruig haar en kleding uit de hemel naar beneden en zitten in grote menigte om hem heen, zover het oog reikt. Dan komt de Engel Des Doods en gaat bij zijn hoofd zitten en zegt: "Slechte ziel, kom naar buiten voor de wraak en de woede van Allah!" De ziel verdeeld zich over het hele lichaam en wordt uit het lichaam getrokken zoals een pin uit natte wol wordt getrokken (De pijn is gelijk aan heel wat zwaarden door je lichaam tegelijk). Dan neemt de engel dat over. Als hij hem te pakken heeft, laten de andere engelen het geen moment in zijn hand. Zij nemen hem en wikkelen hem in een ruigbehaard kleed waar een stank vanaf komt, zoals de ergste stank van een lichaam in deze wereld.

Dan nemen ze hem naar boven en telkens als ze voorbij een groep engelen komen, vragen dezen: "Wie is deze slechte ziel?" en de engelen met de ziel antwoorden: "Die en die, de zoon van die en die," en zij gebruiken de ergste benamingen die de mensen op deze wereld hem hebben gegeven. Dan brengen ze hem naar de laagste hemel en vragen of de poort voor hem geopend kan worden. Deze gaat niet open."


De poorten van de hemel zullen niet worden geopend, noch zullen zij in het paradijs komen, tot een kameel door het oog van een naald gaat."

Dan zegt Allah, de Almachtige en de Majesteitelijke: "Schrijf zijn boek in SIJDJIN in, in de diepste aarde." Daarna wordt de ziel naar beneden gegooid.

Dan keert zijn ziel naar zijn lichaam terug en twee engelen (genaamd Moenkar en Nakir) komen naar hem toe en zeggen tegen hem: "Wie is u Heer?" Hij antwoordt: "Helaas, helaas, ik weet het niet! Helaas, helaas, ik weet het niet!" Dan klinkt een stem uit de hoogte en zegt: "Mijn slaaf heeft gelogen, spreid dus de tapijten van het Vuur voor hem uit en open de poort van het Vuur voor hem!" Daarna komt er een hete wind naar hem toe, zijn graf wordt zo nauw voor hem, dat zijn ribben samengeperst worden en een man met een afschuwelijk uiterlijk en kleding en een vieze lucht komt naar hem toe en zegt: "Wees bedroeft over de rekening , die je in schande hebt gebracht, want dit is de dag die je beloofd werd ." Hij vraagd: "Wie ben jij? Je hebt een uiterlijk dat kwaad voorspeld." Hij antwoordt: "Ik ben je slechte daden." Dan zegt hij: "O Heer, laat het Laatste Uur niet komen.

ILLIYUM: Eèn van de hoogste hemelen.
SIJDJIN: Eén van de dieptes van het hellevuur.
MOENKAR EN NAKIR: Engelen van het verhoor in het graf. Er wordt ook gezegd de Engelen van de Bestraffing voor de ongelovige.

Over deze onderwerp kan ik dagen schrijven omdat er zoveel dingen gebeuren tijdens de dood. In geval er nog vragen over zijn kan je die stellen.

Moge Allah ons behoeden voor het slechte.

Beslama
salam 3llikome ja aghie djazaak allah o geirin dit had ik net effe nodig, nadat mijn tante stierf. moge allah swt je daarvoor belonen

04-01-2003, 20:24
De dood, het graf en het hiernamaals, goed boek voor de mensenheid

04-01-2003, 20:26
correctie

mensheid


21-01-2003, 19:50
Salaam,

Ik vond het mooi om te lezen. ik heb nog niet alles gelezen omdat mijn zusje een hele goede zeurpiet is en zij zelf achter de pc wilt. Maar niet voordat ik mijn vraag heb gesteld en insha Allah je het zult beantwoorden. Nou ben ik zelf berbers en praat geen arabisch, opwat gebrekkige woorden na. Dit is dus niet genoeg om ons heilige Koran te lezen.Graag zou ik dat wel willen doen en nu dacht ik dat ik het in het Nederlands kon lezen. Maar nou weet ik niet dat later op de dag des oordeels dat de beloning als je de Koran leest minder zal zijn omdat je het in het Nederlands hebt gelezen of dat het hetzelfde is als je onze arabische Koran leest.
Ik denk dat het hetzelfde is en Allah (SWT) het niet erg vind insha Allah, maar ik weet het niet. Insha Allah zal ik op een dag onze arabische Koran kunnen lezen. Ewa alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

Wa Salaam,

Karima

05-05-2006, 11:10
Salaam ik ben een jongen ik kom uit kosovo
ik lees wel is af entoe boeken over de islaam
ik had gelezen dat je dit 3 x moet zegge als het regent
(ALLAHHUME SAJIBEN NAFIJAN)
en daarna mag je een wens doen en die komt dan uit
want ALLAH(SWT) heeft gezegt als je dat doet hij je wens zal
vervullen

mijn vraag is is dit waar want mn andere moslim vrienden die weten daar niks van en die weten wel meer van mij dan het geloof

05-05-2006, 11:48

Citaat door kujtim:
Salaam ik ben een jongen ik kom uit kosovo
ik lees wel is af entoe boeken over de islaam
ik had gelezen dat je dit 3 x moet zegge als het regent
(ALLAHHUME SAJIBEN NAFIJAN)
en daarna mag je een wens doen en die komt dan uit
want ALLAH(SWT) heeft gezegt als je dat doet hij je wens zal
vervullen

mijn vraag is is dit waar want mn andere moslim vrienden die weten daar niks van en die weten wel meer van mij dan het geloof
Agie, aangenaam!

Het geloof is gewoon te doen wat er in de quraan staat en wat er bekend was in de gebruiken van de profeet en de sahaba en de volgelingen.
En alles wat zich erbuiten bevindt behoort niet tot 3ibada.
Dus ik zou het niet doen totdat ik het bewijs daarvoor heb.
En jah idd als het regent mag men dou3a doen.

05-05-2006, 12:00


heel erg bedankt voor uw reactie
want ik zat er al een tijdje mee

05-05-2006, 12:05
asaalaam oealaikom agie,

Ik heb met bewondering je stukken gelezen over de dood en het hiernamaals. Vorig jaar is mijn vader overleden. Mijn vader was een goed persoon en heeft veel gedaan voor de armen. Zijn ouders spraken alleen lof over hem. Nu ruim een jaar geleden is hij in ons herinnering en regelmatig praten we nog over hem.Misschien ene rare vraag maar we hebben niet zoveel verdriet gehad. wel in ons hart maar niet dat gehuil zoals bij de meesten. mijn gevoel en die van anderen zeggen dat omdat we in ons hart eigenlijk al weten dat zijn goede daden zijn slechte daden overheersen en daarom niet zoveel verdriet hebben gehad.Mijn vader is op een maandag bij fadjr overleden en is op een vrijdag al in marooko na het vrijdagmiddaggebed begraven. Mijn vader had een mooi en zuiver gezicht vol met licht toen hij overleed. Alhamdoelillah, hebben zijn kinderen een goede toekomstperspectief. De dochters zijn getrouwd en de jongens zijn allen bezig met het studeren. De jongste leert nu de quraan inchallah.
Mijn vader heeft het slechte gadaan dat hij heel lang heeft gerookt. DE laatste twee jaren van zijn leven was hij gestopt. Soms stiekem nog af en toe een sigaretje opsteken. Maar toen hij in de laatste maand van zijn leven in het ziekenhuis lag heeft mijn moeder over hem gedroomd dat zijn moeder aan mijn moeder vroeg: waarom heb je nooit de sigaret gepakt en daarmee tegen zijn lippen aandrukken. Toen heeft hij het roken afgezworen en de laatste 2 weken niet meer gerookt en kwam te overlijden in het ziekenhuis. Ze zeggen ook een ziek persoon zijn slechte daden "wegveegt" . Is dit waar? en hoe kunnen wij ons vader herdenken? Hoe kunne wij hem nog goede daden schenken?

Asalaam oealaikom

06-05-2006, 22:43

Citaat door rahimou:
asaalaam oealaikom agie,

Ik heb met bewondering je stukken gelezen over de dood en het hiernamaals. Vorig jaar is mijn vader overleden. Mijn vader was een goed persoon en heeft veel gedaan voor de armen. Zijn ouders spraken alleen lof over hem. Nu ruim een jaar geleden is hij in ons herinnering en regelmatig praten we nog over hem.Misschien ene rare vraag maar we hebben niet zoveel verdriet gehad. wel in ons hart maar niet dat gehuil zoals bij de meesten. mijn gevoel en die van anderen zeggen dat omdat we in ons hart eigenlijk al weten dat zijn goede daden zijn slechte daden overheersen en daarom niet zoveel verdriet hebben gehad.Mijn vader is op een maandag bij fadjr overleden en is op een vrijdag al in marooko na het vrijdagmiddaggebed begraven. Mijn vader had een mooi en zuiver gezicht vol met licht toen hij overleed. Alhamdoelillah, hebben zijn kinderen een goede toekomstperspectief. De dochters zijn getrouwd en de jongens zijn allen bezig met het studeren. De jongste leert nu de quraan inchallah.
Mijn vader heeft het slechte gadaan dat hij heel lang heeft gerookt. DE laatste twee jaren van zijn leven was hij gestopt. Soms stiekem nog af en toe een sigaretje opsteken. Maar toen hij in de laatste maand van zijn leven in het ziekenhuis lag heeft mijn moeder over hem gedroomd dat zijn moeder aan mijn moeder vroeg: waarom heb je nooit de sigaret gepakt en daarmee tegen zijn lippen aandrukken. Toen heeft hij het roken afgezworen en de laatste 2 weken niet meer gerookt en kwam te overlijden in het ziekenhuis. Ze zeggen ook een ziek persoon zijn slechte daden "wegveegt" . Is dit waar? en hoe kunnen wij ons vader herdenken? Hoe kunne wij hem nog goede daden schenken?

Asalaam oealaikom
Als iemand ziek is dan vallen de zonden van hem weg zoals bladeren van bomen. Ik bedoel ik concludeer uit je verhaal dat je vader een korte tijd ziek is geweest. Wie ben ik om te zeggen dat al de zonden van je vader zijn weggevallen alleen Allah weet het.
Ook al heb je de griep, hevige koorts, ... kunnen daardoor zonden wegvallen. Iemand die lang ziek is en geduldig blijft en de islam volgt en bidt, en vast zover hij/zij kan, zakaat betaald, zijn relegieuze verplichten nakomt,... .... en over zijn ziekte klaagt hij alleen bij allah zijn zonden vallen als bladeren uit de bomen. Allah heeft voor zo een persoon een dubbele beloning beloofd in het hiernamaals.
Allah befroefd ons met ziekte, vrees, armoede, vermindering van bezittingen en vruchten, van levens (dierbaren van je),... en zegt indien je geduldig blijft en op het rechte pad blijft heb ik niets voor je dan het pardijs en een dubbele beloning in het hiernamaals. Als iemand dood is moet je geen onheil gaan zoeken bij allah is ten sterkste afgeraden.

Laten we samen bedenken hoe we de dode persoon, die ons heeft verlaten, kunnen helpen. Hoe kunnen wij hem in die zware beproeving steunen. Hij heeft ons eigenlijk meer nodig dan de levenden. Hij is nu alleen, begraven in een graf in de aarde. Hij kan nu niet meer handelen. Maar het nut van de handelingen, die de levenden voor hem doen, is niet tot een einde gekomen, mits Allah daar toestemming voor geeft, want Allah zegt in Zijn Almachtige Boek: Wie is hij die kan bemiddelen bij Hem zonder Zijn toestemming?De boodschapper van Allah zei: Als iemand sterft, stoppen zijn handelingen, behalve drie dingen: een sadaqa gaat door, of een rechtvaardige zoon die een smeekbede voor hem maakt, kennis waar de mensen profijt van hebben.
Er zijn veel dingen die de levenden voor de doden kunnen doen om de dode te redden. Hier valllen ook smeekbedes onder, het vergiffenis voor hem vragen, daden van vrijgevigheid, hadj, vasten en andere daden van aanbidding. Dit kan met Allah toestemming, aan de overlevenden worden toegekend.
Nog belangrijker dan dit is het betalen van de schulden van de doden, of deze schuld nu financiel of spiritueel is, schulden aan andere levende personen of schulden van aanbidding die Allah toebehoren.
Als een levende voor een dode, die gestraft word, bemiddelt, dan wordt zijn straf gestopt, zelfs al is het maar voor een tijdje. Wanneer hij voor iemand bemiddelt, die gezegend is, dan stijgt deze een graad.

Enkele waargebeurde verhalen:

Ibn Abi'd- Doenya vertelde, dat één van zijn metgezellen zei: Mijn broeder is dood en ik zag hem in een droom. Ik zei: Hoe was het, toen je in het graf werd geplaatst? Hij antwoorde: Iemand bracht mijn een vurige vlam en als iemand anders geen smeekbeden voor mij had gemaakt, dan denk ik dat hij mij ermee geslagen had.

Bashir ibn Ghalib zei: Ik zag Rabi'a waarvoor ik vaak smeekbeden had gemaakt, in een droom. Zij zei tegen mij: Bashir ibn Ghalib, jou gaven zijn mij gebracht op platen van licht bedekt met zijden kleden. Ik vroeg: Hoe kan dat? Zij antwoordde: Zo is het met met de smeekbeden van de levenden. Als zijn een smeekbede voor een dode maken, dan antwoordden de smeekbeden voor hem op platen van licht, bedekt met zijden kleden. Dan worden zij naar de dode persoon gebracht voor wie de smeekbeden worden uitgesproken en men vertelt hem: Dit is een gave aan jou van die en die.


Na zijn overlijden kan de gelovige slechts van de volgende handelingen en goede daden profiteren: kennis die hij onderwezen heeft en doorgegeven, een goede zoon die hij achterlaat, een kopie van de Koran die hij vermaakt heeft, een moskee die hij heeft laten bouwen, een huis dat hij voor een reiziger heeft laten bouwen, een kanaal dat hij heeft gegraven, of een handeling van liefdadigheid die hij uit zijn bezit heeft besteed, toe hij levend en in goede gezondheid was en dat nu naar hem toekomt na zijn dood.

En over de beloning van de hadj die een dode persoon bereikt: Ibn Annas (moge Allah tevreden over hem zijn) zei: Een man vroeg: Profeet van Allah! Mijn vader is overleden en heeft geen hadj verricht. Zal ik het voor hem doen? Hij antwoordde: Denk je niet dat als je vader een schuld had, dat je het voor hem zou betalen? Hij antwoordde: Ja. De profeet zei: Een schuld aan Allah is nog belangrijker om terug te betalen.


De moslims zijn het erover eens dat de schulden, waar een dode nog steeds verantwoordelijk voor is, terugbetaald moeten worden, zelfs als de persoon, die het betaald, een vreemde is en het geld niet uit de erfenis komt.
Dit word in een hadith van Aboe Qatada aangetoond:
Aboe Qatada zei dat hij voor een bepaalde dode twee dinar zou betalen. Toen hij ze betaald had, zei de Profeet tegen hem: Nu is zijn huid koel.
Zij zijn het erover eens dat als een levende geld tegoed heeft van een dode, het iedere moslim toegestaan is om te helpen om de schuld te betalen, alsof het de schuld van een levende was.

Pagina's : 1 [2] 3 4