Bekijk volle/desktop versie : Vraagje aan NL-moslima's



Pagina's : [1] 2 3

15-11-2005, 15:27
Hoe gaan jullie met je familie om?

Dus;
wat doe je als je wordt uitgenodigd om te komen eten met kerst?
wat vind je er van als zij alcohol drinken in jouw bijzijn?
wat doe je met het groeten, als je zwagers (man van je nl zus) je bijv. willen groeten met 3 zoenen op de wang?

15-11-2005, 23:05


Salaam alaicoum wr wb,
om op je vraag te antwoorden
xkomen want ik woon nog thuis, het zou vrij onbleefd zijn anders he..
xtja das hun zaak zolang ik niet drink is het goed zeker
xdat geval doet zich niet voor want ik ben het enigste meisje in de familie(van de kleinkinderen he)
fi amanillah ... Sheherazade

16-11-2005, 01:00

Citaat door nouria_24:
Hoe gaan jullie met je familie om?

Dus;
wat doe je als je wordt uitgenodigd om te komen eten met kerst?
wat vind je er van als zij alcohol drinken in jouw bijzijn?
wat doe je met het groeten, als je zwagers (man van je nl zus) je bijv. willen groeten met 3 zoenen op de wang?
AssaalamuAlaykum,

Ben geen Nederlandse, maar wel bekeerd tot de Islam Hamdulillah!

Mijn moeder is dus echt zwaar christelijk(wel een schat van een vrouw)!

Als ik bij mijn ouders ben, en ze drinken bv een glaasje wijn ofzo, dan ga ik gewoon ff op de computer ofzo, ik heb er wel eens over gesproken, maar he tis wel toegstaan in het christendom, dus hun vinden het niet erg, maar wel als je zoveel drinkt dat je drinken word..!!

Mijn moeder heeft vandaag lootjes gemaakt voor kerst en wilde dat ik eraan mee deed, en ik heb ook lootjes getrokken, maar duidelijk aangegeven dat ik dit gewoon niet voor kerst doe, maar wel gewoon voor d egezelligheid een cadeautje koop, voor de persoon die ik getrokken heb..!!

Als ik word uitgenodigd, dan neem ik gewoon vlees mee, maa rhamdulillah koopt mijn moeder altijd halal vlees, omdat ze ergens een goedkkoop plaatsje vind haha en bij ons thuis wordt er geen varken gegeten, omdat niemand er tegen kan hamdulillah!

Het is allemaal heel erg moeilijk, maar hamdulillah mijn ouders begrijpen dat ik gewoon geen kerst vier, maar langs kom om hun te helpen en voor de gezelligheid

Met het groeten heeft mijn moeder iedereen al duidelijk gemaakt dat ik dat alleen nog bij mijn ooms doe en er niet van gediend ben verder, ze proberen het wel hoor, maar ik ben er heel streng in en nu hamdulillah doen z ehet niet meer

Is echt moeilijk, omdat onze familie close is

Moge Allah Taala ons de juiste keuzes laten maken

Ameen

Liefs,

Yasmina

16-11-2005, 01:19
echt respect hoor voor jullie dames!!! het is niet makkelijk vooral als je band zo hecht is lijkt mij!

16-11-2005, 01:22


Nysha, ff voor de duidelijk heid hoor!

Was je nou nederlands en niet moslima of heb ik het mis?

Liefs,

Yasmina

16-11-2005, 02:28
ik ben syrisch meid, maar helemaal niet praktiserend...ouders ook niet

16-11-2005, 09:50
Thanx dames voor jullie reacties.
Ik blijf bepaalde dingen namelijk moeilijk vinden, zoals bijvoorbeeld zeggen dat ik niet meer wil zoenen met het groeten enzo...

16-11-2005, 10:14
Assalamu aleikum,

De vragen die je stelt hebben mij ook heel erg bezig gehouden en dat doen ze in sommige situaties nog steeds...Ik heb ontzettend veel respect voor mijn ouders.Het zijn hele lieve mensen en ik weet, ze staan altijd voor me klaar...Uit respect wil ik liever niet tegen ze ingaan maar in sommige situaties kan ik niet anders, ookal leidt dat soms tot hevige discussies.
Om antwoord te geven op je vragen:

Elk jaar wordt ik met de kerst uitgenodigd door mijn ouders.Uit respect weiger ik niet omdat ik weet dat het ze pijn zou doen.Het gaat hun ook meer om het gezellig samenzijn...Ze houden rekening met het eten, eten zelf ook geen varkensvlees.Ze drinken wel wijn bij het eten.In het begin stoorde ik me daaraan, ik voelde me niet goed omdat ze bij mij in de buurt drinken, maar ik heb me erbij neergelegd dat ik daar helaas niets aan kan veranderen.Ik zeg dit nu zo gemakkelijk maar ik ben nu 5 jaar moslima en het heeft ee hele lange tijd geduurd voordat ik me erbij neergelegd heb.
Bij mij thuis is echter een ander verhaal...In mijn huis wordt geen alcohol gedronken!Het heeft wel even geduurd voordat mijn vader zich daarbij neerlegde en niet meer met me in discussie ging.
Wat betreft het kussen van familieleden, dat is een moeilijke...(voor mij dan)
Ik heb een hele hechte familie en van heel jong ben ik opgevoed met dat je je familie begroet met 3 kussen...
Ik probeer het te vermijden maar dat lukt niet altijd.
De vriend van mijn zusje begroet ik echter niet met kussen, ook niet met een hand maar woordelijk, that's it.

Nogmaals, de vragen die je stelt zijn moeilijk.
Iedereen gaat ,met de dingen die je vraagt, anders om.
Wat ik wel weet is dat je ouders, en al helemaal je moeder, heel belangrijk zijn/is.
Met dat in mijn achterhoofd probeer ik mijn beslissingen te maken en hoop dat Allah (SWT) mij vergeeft voor de fouten die ik maak InshaAllah

Ik hoop dat je hiet iets aan hebt...
Ik wens je verder een hele fijne zwangerschap:-)

Assalamu aleikum

Liefs
Mariam

16-11-2005, 11:00
salamu walaykum

Voor zover ik weet is het niet toegestaan om kerst mee te doen, ongeacht hoe je intentie is, je moet laten zien dat je er afkeer hebt en niet mee instemt dat het gevierd word. Jou instemming met het meedoen en erbij zijn laat jou afkeer niet zien aan het Koefar feest.

Bij iemand zitten die alcohol nuttigt is ook niet toegestaan voor zover ik weet, je kan dan beter bij ergens anders gaan zitten.

Hand schudden en kussend groeten met niet ma7ram is ook verboden zoals iedereen wel zal weten.

Ik heb een nl moslim vriendin en zij doet aan geen 1 feest mee omdat ze hiervoor ook een sheigh geraadpleegd had en die haar vertelde dat het niet is toegestaan om deeltenemen.

Lahuahlem,

Soraya

16-11-2005, 11:58

Citaat door oeght_yasmina18:
AssaalamuAlaykum,

Ben geen Nederlandse, maar wel bekeerd tot de Islam Hamdulillah!

Mijn moeder is dus echt zwaar christelijk(wel een schat van een vrouw)!

Als ik bij mijn ouders ben, en ze drinken bv een glaasje wijn ofzo, dan ga ik gewoon ff op de computer ofzo, ik heb er wel eens over gesproken, maar he tis wel toegstaan in het christendom, dus hun vinden het niet erg, maar wel als je zoveel drinkt dat je drinken word..!!

Mijn moeder heeft vandaag lootjes gemaakt voor kerst en wilde dat ik eraan mee deed, en ik heb ook lootjes getrokken, maar duidelijk aangegeven dat ik dit gewoon niet voor kerst doe, maar wel gewoon voor d egezelligheid een cadeautje koop, voor de persoon die ik getrokken heb..!!

Als ik word uitgenodigd, dan neem ik gewoon vlees mee, maa rhamdulillah koopt mijn moeder altijd halal vlees, omdat ze ergens een goedkkoop plaatsje vind haha en bij ons thuis wordt er geen varken gegeten, omdat niemand er tegen kan hamdulillah!

Het is allemaal heel erg moeilijk, maar hamdulillah mijn ouders begrijpen dat ik gewoon geen kerst vier, maar langs kom om hun te helpen en voor de gezelligheid

Met het groeten heeft mijn moeder iedereen al duidelijk gemaakt dat ik dat alleen nog bij mijn ooms doe en er niet van gediend ben verder, ze proberen het wel hoor, maar ik ben er heel streng in en nu hamdulillah doen z ehet niet meer

Is echt moeilijk, omdat onze familie close is

Moge Allah Taala ons de juiste keuzes laten maken

Ameen

Liefs,

Yasmina
Haaaj Yasminaa mag ik vragen waar je wel vandaan komt .. ? kus van mij

16-11-2005, 21:17
Bedankt voor jullie reacties, heel herkenbaar allemaal! Vooral het feit dat je je ouders niet wil kwetsen, sommige dingen moeten we nou eenmaal doen, maar het blijft moeilijk... Ghair inscha allah!

16-11-2005, 22:23
Salaam alaikoum,

Maar wat ga je dan doen als er kinderen komen? Als je dan nog steeds met de kerst gaat eten bij je ouders, gaan je kinderen dit toch associëren met kerstmis? Wil je dat je kinderen kerst gaan vieren?

Voor jezelf is het duidelijk: gewoon gezellig een familie-etentje, maar voor de kinderen is het wsl minder duidelijk. Vooral omdat ze ook op school al leren over kerst, kerstboom, cadeau's, etentje enz... Kan denk ik verwarrend zijn?!

WaSalaam.

16-11-2005, 22:39



Citaat door missy_soraya21:
salamu walaykum

Voor zover ik weet is het niet toegestaan om kerst mee te doen, ongeacht hoe je intentie is, je moet laten zien dat je er afkeer hebt en niet mee instemt dat het gevierd word. Jou instemming met het meedoen en erbij zijn laat jou afkeer niet zien aan het Koefar feest.

Bij iemand zitten die alcohol nuttigt is ook niet toegestaan voor zover ik weet, je kan dan beter bij ergens anders gaan zitten.

Hand schudden en kussend groeten met niet ma7ram is ook verboden zoals iedereen wel zal weten.

Ik heb een nl moslim vriendin en zij doet aan geen 1 feest mee omdat ze hiervoor ook een sheigh geraadpleegd had en die haar vertelde dat het niet is toegestaan om deeltenemen.

Lahuahlem,

Soraya
Ik kan mij best wel indenken voor de dames dat het moeilijk is, maar je kunt je ouders toch op een andere dag bezoeken dan kerst.

En bv met eid kunnen ze naar jou komen.

17-11-2005, 01:49
Is echt moeilijker dan je denkt!
InshaAllah zal ik p het familiegebied sterker worden, want dat is mijn zwakke punt

17-11-2005, 08:09
echt zoveel respect voor de bekeerde dames.
Ik kan geen antwoord geven op de vraag. Als het daadwerkelijk echt tegen het geloof ingaat en je voelt je niet prettig daar. Dan zou ik een andere dag kiezen om naar je ouders toe te gaan. Lijkt me echt heel moeilijk.

Pagina's : [1] 2 3