Bekijk volle/desktop versie : Salaam Alaikum ik heb een vraagje over woedoe



13-11-2005, 12:43
Salaam
Ik had deze vraag al gesteld bij studiehoekje,maar nog geen antwoord.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

iK HEB EEN VRAAG ALS JE SMORGENS THUIS WOEDOE HEBT GEDAAN EN JE HEBT OP SCHOOL GEEN EEN KEER HET TOILET BEZOCHT HOEF JE DAN GEEN WOEDOE MEER TE DOEN OP SCHOOL?
wANT DAAR ZIT IK EIGENLIJK MEE,WANT HET IS HEEK MOEILIJK OP SCHOOL OM WOEDOE TE DOEN.

wie heeft hier misschien een antwoord op?

Alvast bedankt broeders en zusters
Salaam Alaikum

13-11-2005, 12:59



Citaat door An_cat_dubh:
Salaam
Ik had deze vraag al gesteld bij studiehoekje,maar nog geen antwoord.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

iK HEB EEN VRAAG ALS JE SMORGENS THUIS WOEDOE HEBT GEDAAN EN JE HEBT OP SCHOOL GEEN EEN KEER HET TOILET BEZOCHT HOEF JE DAN GEEN WOEDOE MEER TE DOEN OP SCHOOL?
wANT DAAR ZIT IK EIGENLIJK MEE,WANT HET IS HEEK MOEILIJK OP SCHOOL OM WOEDOE TE DOEN.

wie heeft hier misschien een antwoord op?

Alvast bedankt broeders en zusters
Salaam Alaikum
As-salaam 'Aleykoem..

Er zijn een aantal zaken die de woedoe verbreken, wanneer dit niet is gebeurd, dan kan je gewoon op school je salaat verrichten, en hoef je jouw woedoe niet opnieuw te doen, inshaAllaah.. De zaken die woedoe verbreken zijn;

Zaken die woedoe ongeldig maken:

- Urine, zaadlozing, ontlasting en winden laten.
- Bloed, pus of wit bloed verliezen (als ze over de huid verspreiden).
- Overgeven.
- Bloeden uit de mond
(als het minder is dan speeksel, maakt het de woedoe niet ongeldig)
- Flauwvallen.
- Bedwelmend zijn (dronken of stoned).
- Geslachtsgemeenschap.
- Het rechtstreeks aanraken van het geslachtsdeel of billen.
- Boven genoemde handelingen niet of gedeeltelijk nakomen.
- Als men diep in de slaap is gevallen.
- Het eten van kamelenvlees.

Wanneer één van deze zaken voorkomt, is "al Woedoe" verbroken en is men verplicht zijn/haar woedoe opnieuw te verrichten.

7ayaak Allaah..

13-11-2005, 13:04
Waarom verbreek je de woedoe als je kamelen vlees heb gegeten?

13-11-2005, 14:23

Citaat door missmocrothe1:
Waarom verbreek je de woedoe als je kamelen vlees heb gegeten?
Overgeleverd door Djaabir, verhaalt: de profeet (Allah’s zegeningen en vrede zijn met hem) werd gevraagd: “moet ik woedoe-e verrichten na het eten van kamelenvlees?” Hij (Allah’s zegeningen en vrede zijn met hem) zei: “ja.” De persoon zei: “moet ik woedoe-e verrichten na het eten van schaap?” Hij (Allah’s zegeningen en vrede zijn met hem) zei: “als je dat wilt.” (Moeslim, 360)

Een andere hadith van al-Baraa-e: de profeet (Allah’s zegeningen en vrede zijn met hem) werd gevraagd over het eten van kamelenvlees. Hij (Allah’s zegeningen en vrede zijn met hem) zei: “verricht woedoe-e na het eten ervan.” Hij (Allah’s zegeningen en vrede zijn met hem) werd gevraagd over het schaap, en hij zei: “verricht geen woedoe-e”. (overgeleverd door Aboe Dawoed, 184; at-Tirmidhi, 81. Geclassificeerd als sahieh door Imaam Ahmad en Ishaaq ibn Raahawayh)