Bekijk volle/desktop versie : Moeders, hoe hebben jullie het eerste jaar ervaren?

Pagina's : 1 2 3 4 [5] 6

23-06-2003, 17:06
Hartstikke leuk om al deze verhalen te lezen! Het verhaal van Rosalinde bezorgde ook mij kippevel van afgrijzen, ik hoop echt dat ik zoiets nooit mee zal maken. Sterkte Rosalinde!
Ik heb ook een dochter van bijna 4 maanden en ook bij mij waren de 1e 3 maanden erg moeilijk. Ze was een groot kind en dat doet wel wat met je lichaam. De bevalling viel, na alle horrorverhalen die ik had gehoord, wel mee.
Je leven verandert radicaal en inderdaad zoals Hasna zei, je moet het ECHT willen en er op ingesteld zijn anders draai je zo door. En dan is mijn dochtertje niet eens zo moeilijk. KRampjes en dergelijke heeft ze gelukkig niet gehad. Het is meer dat je zelf niet in fysieke staat bent om constant met je kind bezig te zijn. Zeker als de borstvoeding vanaf het begin niet zo goed lukt. Ook ik heb mijn depressieve momenten gehad maar thank god is dat ook nu voorbij.
Pas tegen de tijd dat mijn verlof voorbij was, begon het leuk te worden. Ipv alleen voeden, verschonen en wiegen tot ze ingeslapen is, krijg ik nu ook ook reaktie terug. Ze lacht bij het leven (zeker als ze Justin Timberlake hoort!), slaapt goed en kan zichzelf urenlang vermaken in de box. In het begin was dat haast niet denkbaar, iedere keer liet ze zwaar protest horen als ze werd neergelegd. En nu zomaar van de ene dag op de andere dag is het een ideale baby. Ze slaapt nog niet zo goed door, 1x i.d. nacht wordt ze wakker en wil ze haar flesje maar ze is nu bijna toe aan haar 1e papje en ligaatje dus dat moet gaan lukken (hoop ik). Ze is erg vroeg bij de pinken volgens cb, ze probeert al stapjes te maken, wil niet meer liggen maar zitten en rondkijken en ze krijgt al last van haar tandjes. Ook kan ze hele gesprekken bij elkaar brabbelen en dat maakt alle moeite die je met zo'n kindje hebt goed. Ik heb ook heel veel gehad aan mijn husband die alle huishoudelijke karweitjes over heeft genomen en mij zoveel mogelijk helpt waar hij kan.
Ik heb een enorm nog groter respect gekregen voor onze moeders die naast de zorg van meerdere kleine kinderen ook nog aandacht opeisende mannen hadden.
Op dit moment ben ik nog bezig met mijn weg zoeken in de routine van werken en kindje verzorgen, naar oppas wegbrengen etc Maar ook dat is een kwestie van wennen!
Rotterdamse-> gefeliciteerd met je zwangerschap en safia -> inshallah lukt het heel snel. Tip: niet erop gaan focussen anders krijg je die stress er nog bij en kan het best wel eens lang duren voor je zwanger raakt.

groetjes,
Selly

23-06-2003, 17:10

Thanx voor de tip Meid, Ik ben heel erg blij voor je dat je jezelf zo gelukkig mag prijzen om mammie te zijn

Liefs Safia

23-06-2003, 17:50
salaam iedereen ,

Echt leuk om al die verhaaltjes te horen , maar rotterdamse is het niet een beetje te snel je kind is toch pas 1 jaar . Hoe ga je ermee om , mijn kind is al 3 jaar en nog steeds vind ik het te vroeg voor een ander kind . maar ik wens je veel sterkte en geluk met je kinderen , want het wordt heel zwaar voor je altans dat hoor ik van mensen in mijn omgeving,die snel een kind nemen.

wa salaam

mamammamamm is het leukste wat er is .

24-06-2003, 09:31
Hoi Manalltje,

Grappig, mijn dochtertje heet Manal en die noem ik ook Manaltje. Het is al vanaf het begin een keuze van ons geweest om niet zo lang met het 2e kindje te wachten. Als ik straks zover ben, zal mijn dochtertje ongeveer 1 jaar en 9 maanden oud zijn, en Allah heeft gewild dat het rond die tijd geboren zou worden. Alles is elmaktab. Heel veel mensen zeggen dat ik het heb gepland, dat is ook wel zo, maar als Allah soebhanoe wa ta3ala het niet zou willen nu, was ik ook niet zwanger geraakt. Maar alles komt goed Incha allah, ik heb veel hulp van mijn famillie, en ik vertrouw op Allah soebhanoe wa ta3ala.

Moeder zijn is inderdaad het mooiste wat er is vind ik. Zo een klein hummeltje dat mama tegen je zegt, heerlijk is dat.
Nu ik zelf moeder ben, heb ik nog meer respect voor mijn moeder gekregen, ik weet nu wat het is om een kindje op te voeden.

groetjes Rotterdamse

24-06-2003, 09:39

oo rotterdamse!! GEFELICITEERD MET JE ZWANGERSCHAP!!
moge het een gezond kindje worden insa-allah.

Safiaaaaaa !!! hoe is het meid?
Ik wens je heeeel veel succes toe en hoop dat we snel goed nieuws van je horen!!

hasna..thanx
je moet haar eens zien joh... gisteren op het kinderdagverblijf... ze wilde gewoon nergens liggen... en huilen als ze haar neerlegde in de wandelwagen of het wipstoeltje... Ze wilde alleen maar dat ze haar optilde en dat ze dan kon staan... en als ze haar in het wipstoeltje legde was het zo schoppen met haar beentjes dat de wipstoel alle kanten opvloog... hahahaha... niet normaal hoor... dat wordt me er nog eentje...

Gisteren thuis schatert ze het uit van het lachen.... en zie je een spoortje speeksel naar beneden druppelen terwijl ze het uit lacht...

Sjonge jonge... dat zijn echt van die momenten dat als je er aan denkt, het je weer helemaal aan het lachen maakt.

Voor de meiden die dolgraag een kindje willen... heb sabr, focus je er niet al te veel op en insa-allah schenkt Allah jullie ook een gezond kindje.........

liefs Yx

24-06-2003, 10:09
Thanx Yasmina voor je beste wensen! ik begon je al te missen in m'n pm

Echt leuk voor je dat je zo'n schatje hebt!

Liefs Safia

ik hou je op de hoogte meid.... gisteren was mijn laatste pil!

24-06-2003, 12:11
Hey safia... ff een tip.
Je bent nou gestopt he...
en je wil zwanger worden...
Ga dan langs de apotheek en koop foliumzuur.
Dat heb je nodig en slik je geloof ik tot 2 maanden na je zwangerschap.
Je kan er beter eerder mee beginnen. Nog voordat je zwanger bent.
Helpt onder andere een openruggetje tegengaan. Maar is ook goed voor jezelf en het vruchtje.
Maar goed, koelsie bellah natuurlijk!

Maar dan weet je het he... foliumzuur heet het.. Je kan het gewoon zo kopen. Heb je geen receptje van de dokter voor nodig!

liefs Yx

24-06-2003, 12:37
verklaar je nader Miono

24-06-2003, 12:39

Citaat:
Origineel gepost door yasminax
Hey safia... ff een tip.
Je bent nou gestopt he...
en je wil zwanger worden...
Ga dan langs de apotheek en koop foliumzuur.
Dat heb je nodig en slik je geloof ik tot 2 maanden na je zwangerschap.
Je kan er beter eerder mee beginnen. Nog voordat je zwanger bent.
Helpt onder andere een openruggetje tegengaan. Maar is ook goed voor jezelf en het vruchtje.
Maar goed, koelsie bellah natuurlijk!

Maar dan weet je het he... foliumzuur heet het.. Je kan het gewoon zo kopen. Heb je geen receptje van de dokter voor nodig!

liefs Yx
Heb ik al gekocht meid, Ben goed voorbereid hihi
vanavond ga ik beginnen ermee

Liefs Safia

maar Bedankt voor de tip!

24-06-2003, 12:49

Citaat:
Origineel gepost door Miono
Krijgen die kinderen wel wat ze verdienen? Ik heb daat mijn twijfels over.

Hoezo het eerste jaar ervaren? en de jaren erna? sta je dan op de werkvloer?
Het eerste jaar is natuurlijk alles nieuw en ben je voor het eerst mamma
de jaren erna zijn natuurlijk ook heel belangrijk, maar de eerste periode is je kind helemaal op jou aangewezen

Daarna is het aan de ouders hoe ze het kind opvoeden, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen ouder is die zijnof haar kind alle andacht wil geven

Ik zelf heb besloten dat wanneer er kindjes komen, ik stop met werken en ik me helemaal richt op de kleintje(s)

24-06-2003, 13:25
met hoe je het eerste jaar ervaren hebt bedoelde ik de hoeveelheid aan zorgen. Het echte opvoeden komt in het eerste jaar nog niet om de hoek kijken, het is meer verzorgen. Buikkrampjes, huilen, slapen, eten geven... die kleine (soms grote) probleempjes die een baby met zich meebrengen.

Na het eerste jaar wordt het volgens mij ook echt opvoeding... tuurlijk een kind opvoeden vergt veel van een moeder, nog meer dan een vader.
De werkvloer heeft hier niets mee te maken. Ik werk nu ook, parttime. Combineer het allebei. Het gaat goed, dus waarom niet? Ben er geen slechtere moeder op.

Ik heb de periode van een jaar aangegeven om een beetje een idee te krijgen hoe het eerste jaar van de verzorging van een baby er ongeveer uit ziet.

Waarom zouden de kinderen niet krijgen wat ze verdienen?
En opvoeden dat komt allemaal vanzelf. Daar speelt de islam weer een belangrijke rol in... maar wel alles op zijn tijd natuurlijk.

groetjes Yx

24-06-2003, 13:27
Ik breng ze de normen en waarden bji die ik van mijn eigen ouders heb meegekregen. Wat ik erg belangrijk vind is een goede communicatie tussen ouders en kind want dat wil wel eens ontbreken bij de 1e generatie. Die wisten niet beter, dus dit is geen kritiek richting hen toe; ik heb al bewondering voor ze dat ze zich zo goed hebben staan weten te houden in een voor hen zo vreemde wereld.

Ik geef toe, als je werkt kan je minder aandacht aan je kind geven dan dat je zou willen. Helaas zitten wij in een positie waarin wij het onszelf niet kunnen permiteren om een eenverdienershuishouding te worden. Aan de andere kant zal het mijn kind aan aandacht niet ontbreken. Ik heb geweigerd haar naar een kinderdagverblijf te sturen, gelukkig heb ik de mogelijkheid om terug te vallen op familie.

En het eerste jaar omdat dat de tijd is dat je als ouders moet wennen aan een totaal nieuwe situatie en geloof me > je hele wereld staat op zijn kop. Na het eerste jaar zit je meer in de routine en gaat het je allemaal wat makkelijker af.

24-06-2003, 13:43

Mijn dochtertje gaat 2x per week naar een kinderdagverblijf. Zelf ben ik 4 dagen in de week de hele dag thuis en 1x per week gaat ze naar mijn moeder.

Ik geef mijn dochtertje altijd alle aandacht. Alles draait nu om haar, 's ochtends uit bed, zelf eventjes ontbijten, baby in bad, drinken, misschien dat ze dan gaat slapen - heel vaak dus niet... fruithapje, dutje van 15 minuutjes of zo..... ff gauw eten klaarmaken voordat manlief thuis is... dan is meestal de dag weer om....

Kinderdagverblijf is hier bij mij om de hoek (van mijn werk). ZE gaat er maandags en woensdags heen. Ik ben er 2x per dag om haar borstvoeding te geven.
Vind het niet erg dat ze daar is....voor mij is het niet zo van: ik heb geen tijd voor je dus drop ik je in dat verblijf. Zo denken de meeste wel.
Het is daar harstikke gezellig, die kindjes daar zijn dol op d'r... zij lacht als ze hen ziet.... zo verschrikkelijk als ik dacht dat het zou zijn voordat ik een kindje had, is het niet.

Qua opvoeding zou ik het zo willen doen zoals mijn ouders mij hebben opgevoed, alleen dan wat meer over de islam meegeven.

24-06-2003, 15:17
Ze Veel over de Islam leren staat bij mij op Nr 1

en wat ik ook heel belangrijk vind zijn manieren: ik zie bij de neefjes en nichtjes van mijn man dat ze ontzettend verwend zijn en absoluut geen manieren kennen, hun ouders laten hun maar terwijl ze doel op stelten zetten en schijnen helemaal geen regels te kennen
pakken gewoon wat ze willen zonder te vragen

Nou mijn kids niet hoor!!

Liefs Safia

01-07-2003, 10:54
Hallo meiden,

toch zie ik dat er nog veel fout gaat bij de opvoeding van kinderen die jonge ouders hebben. Af en toe zie ik echt moeders die gewoon het verkeerde voorbeeld geven aan hun kinderen.
Ik draag al hamdulilah een hijab, en ook de rest van de familie (al mijn zussen) ook. Ik bid en lees koran waar mijn kind bij is, dus word het straks vanzelf sprekend dat mijn dochter dit de normaalste zaak van de wereld gaat vinden. Ik hoop samen met mijn man onze kinderen de allerbeste islamitische opvoeding te kunnen geven.

Laatst zag ik een jong marokkaans stel in het centrum samen het hun kindje in de kinderwagen. Die meid had zo een strakke broek aan, en je kon zien dat haar man er helemaal trots op was dat zijn vrouw zo naast hem liep. Ik dacht toen bij me zelf, nou lekkere voorbeeld voor je dochter, want die zal er zeker weten ook zo bij willen lopen later. Dit vind ik nu zo jammer. Ik hoop dat zulke stellen gauw hun fouten in zullen zien.

Pagina's : 1 2 3 4 [5] 6