Bekijk volle/desktop versie : - Het Belang van de Tijd -



11-11-2005, 16:44
Salaam Alaikom,

Het belang van de tijd


Uit de soennah van de profeet Mohammed

“Twee gunsten brengen de mensen in verlies, gezondheid en vrije tijd.” Boechaarie…

Deze overlevering duid erop dat het de meerderheid is die geen gebruik maken van deze tijd

Enkele woorden van de voorgangers:
Imaam ibnoel-Qay-yim zegt in zijn boek Almadaaridj wat neerkomt op het volgende:
“Wij moeten jaloers zijn op onze tijd, want hij komt snel en gaat zeer snel weg, maar traag is het dat hij terugkomt…en wanneer de tijd aan je voorbij gaat is het onmogelijk om deze terug in te halen, want elke tijd ken zijn bezigheid waarmee het opgevuld dient te worden.” 3/49
En men moet ook weten dat spijt hebben over de tijd die je voorbij gegaan is ook behoort tot het verliezen van tijd en op deze manier word dit een vicieuze cirkel.

Ash-shaafi'ie: “Ik vergezelde een soefie en ik heb maar twee zaken van hem geleerd die van nut waren:

“Ten eerste:

de tijd is een zwaard, als je het niet breekt, dan zal zij jou breken, en

Ten tweede:

wanneer je jezelf niet bezighoud met de waarheid dan zal je ziel je bezighouden met de leugen.”

Er werd overleverd dat men zei tegen ‘Aamir bin ‘abd qais : “Spreek tegen mij, waarop hij antwoordde: “Stop de zon en houd deze tegen zodat ik met jou kan spreken, want de tijd gaat verder en hij komt niet terug nadat hij weggegaan is, en de tijd verliezen is een verlies dat men niet terug kan inhalen, want elke tijd kent een bezigheid waarmee zij opgevuld moet worden.”

‘Aboellah bin Mas'oed heeft het volgende gezegd: “Ik betreur niets zo erg als dat ik een dag betreurd heb waarvan de zon ondergegaan is en een deel van mijn leven korter van is geworden zonder dat mijn daden toegenomen hebben.”

Al-hasan Al-basrie heeft gezegd: “O kind van Adam, jij bestaat enkel uit dagen, wanneer een dag weggaat dan is een deel van jou mee weggegaan.” En hij heeft ook gezegd: “Ik ben een volk tegengekomen die meer uitwaren op het behouden van hun tijd dan dat eenieder van jullie uit is op zijn geld.”

Hoe de voorgangers omgingen met hun tijd:

De voorgangers en diegenen die hen op de beste manier volgenden gingen zeer gierig met hun tijd om, nog gieriger dan dat de mensen vandaag omgaan met hun geld, evengoed de geleerden onder hen als diegenen die gekend stonden omwille van hun aanbidding, allen streefden zij ernaar om geen enkel moment van hun leven verloren te laten gaan.

‘Abdoer-rahmaan bin Mahdie zegt het volgende over zijn leraar Hamaad bin salamah: “Als men tegen Hamaad zou zeggen dat hij de volgende dag zou sterven dan zou hij geen extra daden kunnen verrichten.”

Moesaa bin Ismaa'iel At-taboedhakie zegt het volgende over de voorvernoemde persoon: “Als ik zou zeggen dat ik Hamad nooit heb zien lachen dan zou ik de waarheid gesproken hebben, ofwel gaf hij de overleveringen van de profeet door, ofwel las hij, ofwel prees hij het lof van Allah, of bad hij, en hiernaar schikte hij zijn dag, en zo is hij ook gestorven, hij is in zijn gebed gestorven.”

Chaliel bin Ahmad heeft gezegd: “De zwaarste momenten zijn voor mij de momenten dat ik eet.”

Ibraahiem bin Djar-raah zegt het volgende over zijn leraar Aboe Yoesoef: “Aboe yoesoef was ziek (lag op zijn sterfbed) waarop ik hem bezocht, en ik zag dat hij zich in staat van bewusteloosheid bevond. Toen hij bijkwam zei hij: “Wat is jou opinie over deze zaak? Ik zei hem, in deze situatie? Waarop hij antwoordde: “Wie weet kan hier iemand door gered worden!”…ik bereikte de deur nog niet of ik hoorde dat het leven hem verlaten had, mag Allah hem barmhartig wezen.”

Er werd overleverd dat Ash-sheejbaanie weinig of niet sliep tijdens de nacht omdat hij bezig was te lezen, en dan legde hij verscheidene boeken bij hem, en als hij dan genoeg had van het ene boek dan las hij in het andere boek.

‘Amaar bin radjaah zegt dat hij ‘Oebeejd bin Ja'iesh (één van de geleerden van Al-boechaarie) het volgende heeft horen zeggen: “Ik heb gedurende dertig jaar 's avonds niet eigenhandig gegeten, mijn zuster stopte het mij toe terwijl ik de overleveringen neer schreef.”

Moehammad bin Alfadl zegt: : Yahya bin Ma'ien vroeg mij over deze overlevering de eerste keer dat hij bij mij zat, ik zei hem: “Hamaad bin salamah heeft overleverd dat…” waarop hij zei: “Als het nu van je boek zou zijn.” Waarop ik rechtstond om mijn boek te halen.” Vervolgens nam hij een deel van mijn kledingstuk vast en zei: “Lees het nu, want ik heb angst dat ik je hierna misschien niet meer zal tegenkomen.” Vervolgens las ik dit voor hem, vervolgens nam ik mijn boek en las hem voor uit het boek.”

Deze gebeurtenis laat ons zien hoe Ibnoe Ma'ien gebruik maakte van zijn tijd, en hoe hij geloofde in de voorbestemming van Allah, want op dit moment was de geleerde in staat om de overlevering op te zeggen en was hij in staat om te schrijven.

Deze geleerde is echter niet de enige die zo te werk ging, hier volgen nog enkele voorbeelden:

Al-djaahidh liet geen enkel boek aan zich voorbij gaan, wanneer een boek zich in zijn handen bevond dan las hij dit boek van het begin tot het einde, hij huurde zelfs de kamers van de war-raaqien om de nacht hierin door te brengen om op deze manier de boeken te lezen.

Al-Fath bin Chaaqaan had de gewoonte om zijn boek in zijn mouw mee te dragen, en wanneer hij dan opstond om zich naar het gebed of naar het w.c te begeven dan las hij onderweg in dit boek tot hij aan de plaats aankwam, en wanneer hij zich terug naar deze plaats begaf dan verrichtte hij net het zelfde. En wanneer hij zich in een lezing bevond en de geleerde wegging dan las hij dit boek tot de geleerde terugkwam.

Wanneer men bij Ismaa'iel bin Ishaaq Al-Qaadhie binnenkwam dan zag men dat hij steeds een boek in zijn hand had, of net een boek weglegde om een ander boek te nemen.

Sommige geleerden ondergingen zelfs hun dood omdat zij zich zo richtten tot de kennis:

Tha'lab was op weg naar huis nadat hij het gemeenschappelijke gebed van ‘asr gebeden had, hij las onderweg en er kwam een paard voorbij dat hem van de weg duwde waarop hij in een soort van put viel, waarop hij naar huis gevoerd werd en twee dagen later stierf, mag Allah met hem tevreden zijn.

Ibnoe Djarier At-tabarie stond gekend omwille van de vele boeken die hij geschreven heeft en omwille van het nut dat hij uit zijn tijd haalde, op een dag zei hij tegen zijn studenten willen jullie niet dat ik een boek over tafsier samenstel? Waarop zij zeiden: “Jazeker en hoe groot zal dit dan zijn?” Hij antwoordde: “Dertigduizend bladzijden.” Zij antwoordden: “Wij zullen sterven alvorens wij deze kunnen beëindigen.” En hetzelfde vroeg hij over een boek van geschiedenis, waarop hij net hetzelfde zei, vervolgens zei hij: “De wilskracht is gestorven.” Als hij na fadjr gedaan had met de zaken die hij moest doen dan sliep hij tot voor dohr.

Vervolgens schreef hij tot ‘Asr, na ‘Asr gaf hij les in overleveringen van de profeet tot Maghreb, vervolgens gaf hij les in fiqh en andere zaken tot ‘Ishaa, en op deze manier ging hij elke dag te werk. En zoals men leeft zal men sterven, kijk hoe deze Imaam op het einde van zijn leven zich nog bezighoud met de kennis, toen hij zich op het sterfbed bevond hoorde hij een smeekgebed dat hij niet kende en hij vroeg om papier en iets om mee te schrijven. Waarop men tegen hem zei: “Zelfs wanneer jij je in deze toestand bevindt?” Waarop hij zei: “Iemand moet het vergaren van de kennis niet laten tot de dood hem vindt.”

Andere geleerden gaven zelfs les onderweg, op zo'n manier dat het kon zijn dat zij in een put vielen

.

11-11-2005, 16:45


Hoe de tijd indelen ?

Het is zeer belangrijk voor diegenen die hun tijd willen benutten om hun tijd goed in te delen. Want zonder een goede indeling kan men er niet geraken, en éénieder moet kijken naar zijn individuele situatie. Iemand die getrouwd is, is niet zoals een vrijgezel. Iemand die moet werken is niet zoals iemand die niet werkt, en iemand die lichamelijk werk verricht tijdens de dag is niet zoals iemand die geestelijk werk verricht, het is dus zeer belangrijk om je tijd goed in te delen.

Waarom is het zo belangrijk om de tijd goed in te delen:

Wanneer men dit niet doet, dan zal men geen structuur hebben en dan zal men zaken niet ten einde brengen, op deze manier zal men wanhopig worden en misschien ophouden met de kennis te vergaren.
Dit geldt hetzelfde voor diegenen die werken of getrouwd zijn, wanneer zij niet realistisch kijken naar hun leven en het programma van de grote geleerden willen volgen dan zullen zij al snel zien dat zij dit niet aankunnen. Dus zie dat je gebruikt maakt van de tijd die je kan benutten.

Allah heeft vele zaken die van nut zijn gegeven aan de mensen van deze tijd: wanneer iemand wilt leren dan zijn de wegen open, het probleem waar zijn de oprechten die willen leren. Op dit moment bestaan er walkmen, en radio's in de wagen. Als iemand de weg naar zijn werk benut door middel van deze zaken dan zal hij zien dat hij na een korte tijd al vele zaken geleerd heeft. Zie op dezelfde manier dat je steeds een boekje op zak hebt, op deze manier gaan tijden zoals wachten op de bus of op de dokter niet verloren. Ben je dit toch vergeten dan kan je Allah gedenken tijdens dat je wandelt of je kan de Koran herhalen. De geleerden trainden zichzelf meerdere zintuigen tegelijkertijd te gebruiken.

Terwijl je een simpel boek leest kan je tegelijkertijd naar een cassettebandje luisteren die de verzen leest die je al kent, op deze manier herhaal je deze gemakkelijk.Diegenen die getrouwd zijn en kinderen hebben moeten weten dat zij nu de verantwoordelijkheid hebben om iemand op te voeden, en als zij de tijd niet goed indelen, dan zullen zij uiteindelijk niets doen dan betreuren dat zij getrouwd zijn en kinderen hebben terwijl dit behoort tot de gunsten die Allah aan zijn dienaars heeft toegekend. Dus leer wanneer de kinderen slapen, en gebruik je eigen persoonlijke tijd, en offer op van je slaap.
De student van de kennis moet snel zijn in al zijn zaken om op deze manier tijd te winnen:

Hij moet snel stappen om op deze manier de lessen op tijd bij te wonen, hij moet snel en duidelijk kunnen schrijven om op deze manier tijd te winnen en deze tijd te vullen met andere zaken.
Hij moet snel eten, want als hij dit niet doet dan zal de tijd die hij ingekort heeft door snel te stappen, lezen, schrijven enz terug verloren laten gaan. Sommige mensen blijven uren aan de tafel zitten en dit is zonder twijfel een verlies van tijd.
En op deze manier verricht de student van de kennis al de zaken op tijd, en zorgt hij ervoor dat hij zijn tijd vult met goede daden en houdt hij zichzelf weg van de zaken die niet van nut zijn

08-12-2005, 19:14
• STICHTING: De Islam begon ongeveer 1.400 jaar geleden in het huidige Saoedi-Arabië.
• STICHTER: De Profeet Mohammed.
• BELANGRIJKE GESCHRIFTEN: De Koran.
• AANHANGERS: Meer dan een miljard, voornamelijk in het Midden-Oosten, Indonesië, Pakistan, Bangladesh, Afrika, China en Oost-Europa.
• SEKTEN: Er zijn twee grote groepen binnen de Islam. De Soenni's zijn volgelingen van de politieke opvolgers van Mohammed. De Shiïten zijn volgelingen van Mohammed's familie-opvolgers, allen martelaren op vroege leeftijd.


In de 7de eeuw stichtte de profeet Mohammed in Arabië een godsdienst die veel invloed op de wereld zou krijgen.
De volgelingen van de islam noemen we moslims of moslems. Zij geloven dat veel profeten of meesters door God zijn gezonden. Mozes en Jezus Christus waren ook zulke profeten, maar volgens de moslims was Mohammed de allergrootste. Net als Christenen en joden geloven moslims in 1 God, in Allah.
Islam betekent "onderwerping," overgave aan de wil van God en de moslim gehoorzamen. Degenen die zich onderwerpen worden Moslims genoemd. Het islamitische leven gaat uit van een reeks regels die de 5 zuilen van de islam worden genoemd. De moslims geloven dat zij de hemel zullen bereiken als zij volgens deze regels leven. Er gelden ook strenge regels voor de omgang van de mensen onderling. De kleding van moslimvrouwen moet hun lichaam helemaal bedekken en alcohol en gokken zijn verboden.
Tegenwoordig zijn er meer dan 800 miljoen moslims in het Midden-Oosten, Azië en Afrika. De islam groeit nog steeds onder andere door de invloed van heel strenge gelovigen die de ouden en strenge ideeën van de islam weer willen invoeren.
Islam betekent in het Arabisch "overgave aan de wil van god". Na het jodendom en het christendom is het de 3de grote godsdienst die geopenbaard werd aan een profeet, nl. Mohammed.
Deze godsdienst is ontstaan in de Arabische woestijn, in het begin van de 7de eeuw. In die tijd woonden maar weinig Arabieren in steden. De meeste waren rondtrekkende bedoeïnen die in tenten woonden. Hun godsdienst was oorspronkelijk polytheïstisch. Er werden dus veel goden vereerd. Maar in de tijd van de profeet Mohammed waren er veel joodse en christelijke invloeden.
Een Arabier hoort altijd bij een stam. Mohammed behoorde tot de stam de Koeraisjiten. In de 5de eeuw hebben de Koeraisjiten Mekka veroverd. Het is een vruchtbare stad, een bloeiend handelscentrum en een beroemd bedevaartplaats. Men bezoekt er de Kaäba (huis van God), een grote kubus waarin een basalten meteoorsteen, de Zwarte steen ligt. De Kaäba zou door Adam gebouwd zijn. Na de verwoesting door de zondvloed zou hij weer zijn opgebouwd door Abraham en zijn zoon Ismael.

1. De profeet Mohammed
Mohammed wordt omstreeks 570 in Mekka geboren. Al jong was hij wees. Hij groeit op bij zij oom en neef Ali. Later werkt hij voor een rijke weduwe, Khadida. Hij leidt haar karavanen. Ze trouwen met elkaar, zij is dan 40 en hij 25. Mohammed mediteert vaak nachtenlang in een rot in de berg Hira, niet ver van Mekka. Als hij in 611 tijdens één van deze nachten ligt te slapen, verschijnt de engel Gabriël in een wolk van licht. Deze zegt hem dat hij de profeet van Allah is. Sindsdien ontvangt hij regelmatig een goddelijke boodschap: Er is geen andere god dan Alla en Mohammed is zijn afgezant.
Dit wordt de geloofsbelijdenis van de moslim.
Zijn eerste volgelingen zijn Khadida en haar dochter Fatima. hij spreekt ook tot de armen en zegt dat iedereen, onafhankelijk van zijn ras of huidskleur, moslim kan worden.
Hij moedigt de vernietiging van de afgoden aan. Maar in Mekka vindt hij veel vijandschap. In 622 emigreert Mohammed met zijn volgelingen naar Medina (stad van de profeten), 350 km van Mekka.
Deze emigratie van Mohammed (de hidzjra) betekent de breuk met het stammensysteem (oemma). Dit is ook het jaar 1 van de Mohammedaanse jaartelling.
Mohammed voert verschillende oorlogen. Het zijn de heilige oorlogen (jihad) tegen de vijanden van Allah. In 630 komt hij als overwinnaar terug in Mekka. 2 jaar later sterft hij in Medina.

2. De koran
2.1 De teksten
De goddelijke boodschap die de profeet doorgegeven heeft, is door zijn volgelingen vastgelegd op schouderbladen van kamelen, dierenvellen en platte stenen. Deze teksten vormen de Koran ( Arabisch voor voordracht) . Er zijn 114 soera`s of hoofdstukken. Behalve de eerste zijn ze gerangschikt naar hun lengte (eerst de langste). De uitspraken van Mohammed vormen de soenna, de leefregel naast de Koran. De islamitische wet of shariah is gebaseerd op de Koran en de soenna. Zo is de islam tegelijkertijd godsdienst, wet moraal, levensstijl en cultuur. Het Arabisch is de heilige taal van alle moslims in de hele wereld.
2.2 De 5 pijlers
de islam kent 5 plichten of pijlers voor iedere moslim:
1) Geloofsbelijdenis: "Er is geen God dan Allah, en Mohammed is Zijn Profeet."
2) Het gebed: Vijf maal per dag bidden in de richting van Mekka, de heilige stad.
3) Het geven van aalmoezen: een deel van het inkomen van iedere Moslim wordt gegeven als steun voor de moskee en de armen.
4) Vasten: De gehele Ramadan, de negende maand van de Moslimkalender, vasten de gelovigen van zonsopgang tot zonsondergang. Er mag niet gegeten, gedronken, gerookt en gevrijd worden.
5) Bedevaart: Minstens eenmaal in het leven moet iedere gelovige naar Mekka, de heilige stad gaan. Zij gaan gekleed in eenvoudige witte kleding.
De Islam gelooft in 1 God en is dus monotheïstisch. Mohammed is een heel belangrijke profeet bij de islam.
Tegenwoordig is de Islam 's werelds snelst groeiende godsdienst.


3. Bedevaarten en heilige plaatsen
De bedevaart (hadj) naar Mekka, de eerste heilige stad van de islam (erna volgen Medina en Jeruzalem) is een hoogtepunt uit het leven van de moslim. hij vindt plaats in de eerste maant van het mohammedaanse jaar.
Als het kan, maakt iedere moslim deze tocht eenmaal in zijn leven. er aangekomen doet de gelovige speciale tweedelige en naadloze witte kleren aan, om alle verschillen tussen de mensen weg te nemen. Dan voert hij een aantal rituelen uit. De 2 belangrijkste zijn de omgang, 7 keer rond de Kaäba heen lopen en de 7 tochten tussen 2 bergen, de safa en de Marwa. Het hoogtepunt van de bedevaart is het bezoek aan de berg Arafat. Daar staat de gelovige tegenover God. Op de 4de dag vindt bij zonsopgang de steniging plaats van de grote sjaitan (duivel). De bedevaart eindigt met een feest.


De pelgrimstocht naar Mekka.
4. Riten en feesten
Alle moslims waar ook ter wereld, slachten aan het eind van hun bedevaart een schaap om Id al-Kebir (groot feest) of Id al-Adla (offerfeest) te vieren.
Andere moslimfeesten zijn de eerste Muharram, het begin van het jaar volgens de mohammedaanse jaartelling.
Het wordt gevolgd door de Moeloed ( de gedenkdag van de geboorte van de profeet) en de Id es-Seghir (klein feest) of Id al-Fitr (maaltijdfeest) aan het einde van de Ramadan.
5. Twee strekkingen
Kort na de dood van Mohammed in 632 ontstonden er 2 belangrijke stromingen:
x de soennieten: ze noemen zich mensen van de gemeenschap en traditie. Ze zijn gematigd en keuren het geweld van extremisme af.
x de sjiieten: ze vereren de imams, afstammelingen van Ali, onfeilbare gidsen die de verborgen betekenis van de Koran kennen. Het is een minderheid.

09-12-2005, 23:45
djazak aallahoe khayran voor je info.

02-02-2006, 00:07


Masha Allah!!!!

16-07-2006, 23:00
Masha-Allaah

Wijze woorden!