Bekijk volle/desktop versie : Franse rellen & Nederlandse moslims



10-11-2005, 17:08
Franse rellen & Nederlandse moslims

De problemen die islamitische immigranten met zich meebrengen domineren al meer dan een week het nieuws. Het begon op twee november met de herdenking van de moord op Theo van Gogh, gevolgd door een eis van bijna zeven jaar tegen terreurverdachte Samir A. terwijl ondertussen anarchie overheerst in de straten van Frankrijk en België. Houden we in Nederland nog het hoofd koel?

De redactie van Elqalem bijt de spits met een poll over hetzelfde onderwerp: wat zou jij doen als er in Nederland rellen aanbreken zoals in Frankrijk? Weinig bezoekers stemmen op de poll, maar toch kiest de grootste groep voor de optie: 'Als eerste de auto van Verdonk in brand steken'. In het forum wordt een aardige discussie gevoerd over de uitspraken van de Amsterdamse wethouder Aboutaleb die vindt dat moslims in deze gevoelige tijd meer rekening moeten houden met hun omgeving.

Voor een wat serieuze discussie is er het almaar groeiende Opinari.nl. Hier wordt het SP-leider Jan Marijnissen kwalijk genomen dat hij afgelopen dinsdag in de kamer openlijk zijn angst uitte dat de onrust naar Nederlandse steden kan overslaan. “De SP wil de buitenlanders weg hebben,” denkt bezoeker Rudolph.

Op Mocros.nl, de site waar jonge Marokkanen uit Nederland en België elkaar ontmoeten, lopen de gemoederen hoog op. “Ik geef diegene die daar bezig zijn in Parijs GEEN ongelijk,” roept bezoeker Rajaa. “Die jongeren worden niet begrepen en niemand luistert naar hen. Dit is een veel voorkomend probleem bij allochtonen.”

Ook in het forum-overzicht van de MarokkoCommunity zijn diverse posts over de onrusten Frankrijk en België te vinden De meningen zijn verdeeld onder de poll ‘Angst voor (moslim) rellen in Nederland?', maar toch lijkt van een echte angst vooralsnog geen sprake. In plaats van de daadwerkelijke angstvraag te beantwoorden, is de meerderheid van de bezoekers meer gefrustreerd over de manier waarop de Nederlandse media de boel probeert te ‘hypen’

Op Maroc.nl staat de vrijheid van demonstratie ten opzichte van het aanzetten tot haat centraal. Hoe ver mag en kan je gaan? De ludieke krakersactie in Amsterdam tegen Rita Verdonk schiet sommigen in het verkeerde keelgat. Misschien gaat een spandoek met de tekst ‘Waarom mag je Mohammed een pedofiel noemen, maar Verdonk geen moordenaar?’ inderdaad wat ver.

Tot slot is er ook op Maghreb.nl veel onenigheid over de vraag of het geweld zich wel of niet verder zal uitbreiden naar het noorden van Europa. Ook hier is men vooral sceptisch en overheerst de angst niet: “Gelukkig kun je Nederland niet met Frankrijk verglijken,” benadrukt bezoeker 'Analist'.

Het lijkt erop dat we in Nederland voorlopig niet hoeven te vrezen dat de vlam in de pan slaat. Na de moord op Van Gogh en de gebeurtenissen daarna heeft Nederland massaal laten zien hoe 'de meerderheid' er over denkt. Mocht het ooit tot een ouderwets ‘wij versus zij’ confrontatie komen dan is het hek van de dam. Ik vrees voor de auto van Rita Verdonk.

Arthur Blok

Bron:Planet.nl

10-11-2005, 17:16


Ik denk niet dat de onrust hier naartoe zal slaan....................................


Maar als het gebeurd dan moeten de onruststokers hard worden aangepakt

10-11-2005, 17:23

Citaat door SALUKI:
Ik denk niet dat de onrust hier naartoe zal slaan....................................


Maar als het gebeurd dan moeten de onruststokers hard worden aangepakt
uitwijzen met gans de familie Dan zullen ze wel beter opgevoed worden Want maams en paps hebben ook geen zin om terug tekeren

10-11-2005, 17:27
Hallo,

Ik denk dat er ook zo iets in Nederland gaat gebeuren!
Gaat steeds slechter tussen twee groeperingen.
Mensen gaan steeds meer naar afkomst kijken en vooroordellen trekken over elkaar!Jammer,want dat is niet nodig

Doeii

10-11-2005, 17:30



Citaat door KILL SWITCH:
uitwijzen met gans de familie Dan zullen ze wel beter opgevoed worden Want maams en paps hebben ook geen zin om terug tekeren
Heel hard aanpakken, als het aan mij lag lag hadden de politiekorpsen het vuur mogen openen op die relschoppers een vrouw in de fik steken scholen en bedrijven en andermans goederen voornamelijk auto's in de fik steken, andere mensen mishandelen enz. enz. is gewoon schandalig.

De hele familie uitwijzen hoeft niet vindt ik, wie weet zijn er ook familieleden die wel normaal zijn.

10-11-2005, 17:38
Hallo,

Citaat:

Ik denk dat er ook zo iets in Nederland gaat gebeuren!
Gaat steeds slechter tussen twee groeperingen.
Mensen gaan steeds meer naar afkomst kijken en vooroordellen trekken over elkaar!Jammer,want dat is niet nodig
Doeii
Ik hoop het niet want het is echt niet nodig. Ik woon overigens wel in "zo'n" buurt en ik merk geen spanningen. Maar daar wonen ook Turken, Marokkanen, Surinamers en nog 80 nationaliteiten door elkaar. En dat is een groot verschil met Frankrijk, waar al die jongens Algerijns zijn (van afkomst dan, de zijn nu frans).

Maar hoe het in Frankrijk verder gaat is een ander verhaal. Ik denk dat het uitsist en dan een tijd rustig blijft. Het wordt wel tijd voor een Europese aanpak tegen dit soort ellende.

10-11-2005, 17:40

Citaat door eduardo:
Hallo,


Ik hoop het niet want het is echt niet nodig. Ik woon overigens wel in "zo'n" buurt en ik merk geen spanningen. Maar daar wonen ook Turken, Marokkanen, Surinamers en nog 80 nationaliteiten door elkaar. En dat is een groot verschil met Frankrijk, waar al die jongens Algerijns zijn (van afkomst dan, de zijn nu frans).Maar hoe het in Frankrijk verder gaat is een ander verhaal. Ik denk dat het uitsist en dan een tijd rustig blijft. Het wordt wel tijd voor een Europese aanpak tegen dit soort ellende.
Precies.
Waarom een groot verschil?