Bekijk volle/desktop versie : Pinbon op straat: 50 euro boete



09-11-2005, 12:43
AMSTERDAM - Wie in het Amsterdamse stadsdeel Oud-West zijn pinbon op straat laat liggen, staat binnenkort mogelijk een boete van vijftig euro te wachten. Met deze rigoureuze maatregel wil stadsdeelwethouder Werner Toonk (VVD) de hoeveelheid zwerfvuil in drukke winkelstraten verminderen.


De bestuurder ergert zich "mateloos" aan rondslingerende pinbonnetjes die, vooral in de weekeinden, in grote hoeveelheden bij geldautomaten achterblijven. Om te zorgen dat de openbare ruimte weer schoon wordt, wil Toonk pinpaseigenaren die het papiertje na een transactie op straat gooien, fors gaan beboeten. Op dit moment wordt nagegaan of het uitdelen van een dergelijke 'asotaks' juridisch haalbaar is. De stadsdeelbestuurder ziet vooralsnog echter geen problemen, al doet hij wel een beroep op de banken om medewerking te verlenen bij het innen van een opgelegde boete.

Banken

Toonk: "Omdat op zo'n bonnetje dag, tijd, datum, pas en pasnummer staan, valt de bon één op één te herleiden tot een persoon. Dit in tegenstelling tot ander zwerfvuil zoals een bananenschil, een Mars-wikkel of bijvoorbeeld een leeg blikje."

"Wij sturen de rekening naar de bank, zij incasseren de 'asotaks' meteen van de rekening van de betreffende klant en storten het geld vervolgens op onze rekening. Een waterdicht systeem en volledig anoniem", licht de bestuurder zijn plan toe. "Het gaat mij niet om de boetes, maar om schonere straten." Het is nog niet duidelijk wanneer het plan werkelijkheid wordt. Op dit moment voert Toonk nog overleg met het bankwezen. Volgens de stadsdeelbestuurder staan de verschillende geldinstellingen niet bij voorbaat negatief tegenover zijn plannen. Vanuit de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), belangenbehartiger van het bankwezen, klinkt echter een ander geluid. "Ook wij zijn voor het schoonhouden van straten. Maar dit voorstel kan wat ons betreft op weinig sympathie rekenen", reageert Gijs Boudewijn, hoofd betalingsverkeer bij de NVB. "Banken zijn er voor hun klanten. Zij willen geen verlengstuk van de overheid worden. Waarom zet het stadsdeel niet meer schoonmakers in?" Toonk wijst die optie echter resoluut af. "Het vegen van straten kost ons nu al handen vol geld. Het gaat mij uiteindelijk om een gedragsverandering. Mensen moeten niet zomaar iets op straat gooien." Snel effect

De voorgestelde maatregel sorteert volgens de stadsdeelbestuurder snel effect. "Iemand die vijftig euro pint en die vervolgens ook nog eens vijftig euro extra afgeschreven ziet als boete, laat het echt wel om de volgende keer weer een bonnetje op straat te gooien. Voortaan even op 'nee' drukken, of het bonnetje meenemen", aldus Toonk

. Bewoners die op de weblog van de bestuurder hebben gereageerd zijn vooralsnog verdeeld over de rigoureuze aanpak. De meningen variëren van "ik vind het goed dat hij mensen bewust wil maken van hun gedrag" tot "laat die man zich druk maken over de mensen die tijdens het pinnen beroofd worden".


http://www.telegraaf.nl/binnenland/28250361/Pinbon_op_straat:_50_euro_boete.html

Regering zoekt weer eens voor geld opbrengst..?!

09-11-2005, 13:33


Prima idee. Ik begrijp nooit dat mensen kiezen voor een bon maar deze, zonder zelfs te lezen, op straat laten vallen.....gewoon niet kiezen voor een bon....

09-11-2005, 13:35
Ik vind het een prima idee, mogen ze van mij landelijk invoeren. Als je geen bon wil dan druk je toch gewoon op NEE.
Ik neem hem zelf altijd mee. Ook mijn kinderen leer ik geen rommel op straat te gooien.

09-11-2005, 14:12

Citaat door fesmaroc:
Ik vind het een prima idee, mogen ze van mij landelijk invoeren. Als je geen bon wil dan druk je toch gewoon op NEE.
Ik neem hem zelf altijd mee. Ook mijn kinderen leer ik geen rommel op straat te gooien.
Ben het hier helemaal mee eens.

09-11-2005, 14:45


Analfabeten moeten steeds beter lezen.

09-11-2005, 14:49

Citaat door abdelkader:
Analfabeten moeten steeds beter lezen.
?

09-11-2005, 15:10

Citaat door Globi:
?
Wil je een bon? Druk op JA

Wil je geen bon? Druk op NEE



09-11-2005, 15:39

Citaat door Rabatboy:
[B]

http://www.telegraaf.nl/binnenland/28250361/Pinbon_op_straat:_50_euro_boete.html

Regering zoekt weer eens voor geld opbrengst..?!
Neen, regering tracht vuilaards die alles op straat smijten te stoppen.

09-11-2005, 15:43

Citaat door rijmaran:
Neen, regering tracht vuilaards die alles op straat smijten te stoppen.
En ook moeten ze echte criminelen gaan vangen

09-11-2005, 15:56
Vergeet niet extra 50 euro bij te pinnen zou ik zeggen

10-11-2005, 15:59

Citaat door rijmaran:
Neen, regering tracht vuilaards die alles op straat smijten te stoppen.
Dan kunnen ze toch beter met iets anders mee beginnen, dan mensen bekeuren voor iets dat belachelijk is.

11-11-2005, 12:52

Citaat door Jiehen:
Dan kunnen ze toch beter met iets anders mee beginnen, dan mensen bekeuren voor iets dat belachelijk is.
Omdat het inderdaad belachelijk is wordt je bekeurt. Ik ben er trouwens voor dat je gewoon altijd euro 50 boete moet krijgen als je vuil op straat gooit