Bekijk volle/desktop versie : kinderactiviteiten??



07-11-2005, 15:27
salaam ...

Er is mij gevraagd of ik activiteiten wil gaan organiseren voor de kinderen in de moskee...

"Maar natuurlijk wil ik dat "....alleen weet ik niet wat ik allemaal kan doen met deze beste kinderen ....
Ik heb al een aantal activiteiten, zoals kleurplaten inkleuren, kinderkwisjes en knutselen...maar voor de rest zit ik met de handen in mijn haren..

Ik hoop dat iemand mij kan helpen ...

Salam
Khalid

07-11-2005, 16:41


Salaam Aleikom,

Masha'Allah van je, veel succes ermee.
Gaat het echt alleen om activiteiten of mag je ze ook dingen leren over de Islam?

07-11-2005, 21:49
van alles...alle ideeen zijn welkom....we zijn van plan om 1 keer in de twee weken iets leuks te doen met de kinderen. Het gaat om kinderen van de leeftijd van 6 jaar tot 12 jaar. Het is natuurlijk wel leuk als ze naast het leren van de Qoraan en de arabische taal ook wat ontspanning aangeboden krijgen...dussss

wie o wie kan mij helpen

Salam Khalid

08-11-2005, 23:30
kan niemand mij helpen....

09-11-2005, 00:28


islamitische toneelstukjes laten opvoeren door hun, verhalen voorlezen over de profeten, hun een verhaaltje laten schrijven over een bepaald onderwerp, dvdtje kijken (risala of je hebt ook islamitische filmpjes voor kinderen dacht ik). kwissjes vinden ze erg leuk, vooral als de winnaar een tractatie krijgt.

eidoel adha komt er inshallah aan, besteed daar aandacht aan. Aan het verhaal erachter...je kunt eerst het verhaal van Ibrahiem en Ismaiel (alaihoem salaam) op een leuke manier vertellen en hun dat op laten voeren in een toneelstuk ofzo.

leer kids vooral dat ze goed moeten zijn voor hun ouders en broeders en zusters en leer ze van Allah te houden en Zijn boodschapper (salla Allahoe 'alaihi wasallam).

inshallah heb je hier wat aan, heb het snel getypt

wasalaamoe aleikoum warahamtullah

09-11-2005, 00:45
Allereerst vind ik het Masha 'Allah van je, dat je jezelf beschikbaar stelt, voor de kinderen, moge Allah je belonen voor je inspanning, Insha 'Allah.

Ik denk dat zo'n 2-daags kamp misschien wel iets leuks zou zijn voor de kinderen? Of een bezoekje aan de kinderboederij?

Of een voetbaltoernooitje?

Qor-aanwedstrijdjes?

Ik heb veel ideetjes, maar het hangt natuurlijk ook af, van wat die kinderen zelf willen. Je kunt het ze toch ook vragen?

PS: Om welke leeftijdscategorie gaat het? En zijn het jongens & meisjes, of alleen jongens?

Wa 'Alaykoum oe Selam wa Rahmato Lah..

09-11-2005, 08:36
Assalamoe Alaikoem,

Ik vraag net het eerste af wat voor een doelgroep het is, ya3nie de leeftijd van de kinderen...

xxKinderen houden van uitdagingen, gezelligheid, momenten om zich volledig uit te kunnen leven en momenten waar ze even tot rust kunnen komen.

-Je kunt een speurtocht met ze houden met een thema, zoals Anbiyaae of Sahaba.. ook kun je Achlaaq gebruiken. om daaromheen verzin je allemaal spelletjes en quizz vragen, waardoor ze op het einde een woord moeten vormen, of iets moeten raden wat te maken heeft met het thema, en dat ze ook iets kunnen winnen.

-Verder kun je ook leuke knutsel projecten doen, je kunt ze bijv. koran teksten laten tekenen (calligrafie) of een koranhouder (je weet wel zo'n standaard) maken van hout.

-Films kijken (denk aan een leuke filmmiddag of avond), m.b.t. de Islaam en daar een quiz over maken, om te kijken of ze er iets van opgestoken hebben en op deze manier blijft het beter zitten.

-Toneelstukjes organiseren samen met de kinderen, dat ze bekende figuren spelen wat ook echt heeft plaatsgevonden vroeger in de tijd van Mohamed salla Allahou 3alayhi wa salem en de sahaba, of andere profeten.

-Leuke kookactiviteiten, marokkaanse (wel makkelijk) hapjes maken en die door de moskee laten verkopen, vinden kinderen helemaal geweldig en kunnen ze zich trots voelen dat er iets verkocht wordt wat zij zelf gemaakt hebben.

-Kamp is ook erg leuk.. vrijdag middag tot de zondagochtend. maar dat je laat zien dat je op een islamitische manier ook heel erg leuk op kamp kunt en leuke dingen kunt doen.

-Uitstapjes....

ps: je website is niet compleet, mijn web-log staat er niet tussen

13-11-2005, 09:25
Djazakallahoe gair...jullie hebben me echt heel veel geholpen aan leuke ideeen..
(Het is voor de kinderen van rond de 6-7 jaar tot aan 12-13 jaar...)

13-11-2005, 11:26

Citaat door kh2a4lid:
salaam ...

Er is mij gevraagd of ik activiteiten wil gaan organiseren voor de kinderen in de moskee...

"Maar natuurlijk wil ik dat "....alleen weet ik niet wat ik allemaal kan doen met deze beste kinderen ....
Ik heb al een aantal activiteiten, zoals kleurplaten inkleuren, kinderkwisjes en knutselen...maar voor de rest zit ik met de handen in mijn haren..

Ik hoop dat iemand mij kan helpen ...

Salam
Khalid
Asalamou 3alaikoum oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh,

Elhamdoulilah dat je dit wilt doen broeder, jazak Allah khairan. Vooral veel leuke EN leerzame Islamitische dingen met ze doen! Ik denk dat de mensen al veel goede tips hebben gegeven maar misschien is het volgende ook iets om mee te nemen:

Probeer met de kinderen te praten over hoe mensen in NL nu naar Marokkanen (moslims in het algemeen) en dus naar hen kijken. Je kunt het misschien met ze hebben over:

- discriminatie
- hangjongeren
- schoolverlaters en studie (en hoe belangrijk het is om je best te doen op school)

Misschien kan je zelfs iemand regelen die kan vertellen over zijn ervaringen. Bijvoorbeeld dat hij school maar niks vond en geen diploma's heeft gehaald en hoe moeilijk hij nu brood kan verdienen.

Ik weet dat dit serieuze onderwerpen zijn en het zou ook alleen maar een deel naast de andere (leuke) activiteiten moeten zijn. Maar het is zeker wel belangrijk om de jeugd bij de hand te nemen over dit soort dingen want (helaas helaas) vaak doen de ouders dit niet...

Ik denk ook niet dat de doelgroep te jong is voor dit soort dingen, want vaak begint het bij deze leeftijd dat iemand ontspoort en als ze nog iets ouder worden is het al veel moeilijker om ze op het rechte pad te krijgen.

Het is misschien minder leuk maar zeker leerzaam en inshaaAllah zal het helpen om de jeugd op het rechte pad te houden (te krijgen).

Salamou 3alaikoum oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh

13-11-2005, 22:59
djazakalloe gair...