Bekijk volle/desktop versie : Theo van Gogh martelaar van het vrije woord?



Pagina's : [1] 2

04-11-2005, 22:54
Theo van Gogh martelaar van het vrije woord?
Wie mij naastenliefde en respect bijbrengt, zal ik met weemoed herdenken. Wie mij leert hoe je anderen moet kwetsen diep in hun ziel, keer ik mijn rug toe. Dat is voor mij reden genoeg om de moord op Theo van Gogh niet te herdenken. Ik heb een maand samen met hem gezeten in een redactie kantoortje, het was zijn eerste baantje als junior journalist, ik mocht hem direct al niet en dat zou nooit meer anders worden. De moord op Theo van Gogh keur ik ondubbelzinnig af. Niet omdat het Theo van Gogh is, maar een medemens. Een zoon van zijn moeder, de vader van, een zoon, echtgenoot, vriend en vijand. Hij was een briljante regisseur en een verdomd goede provocateur. Die rol was hem op het lijf geschreven en is hem uiteindelijk fataal geworden.

Geen mens mag zo aan zijn einde komen. Ik wens het mijn ergste vijand niet toe, maar een ding moet mij van het hart. Ik wil met klem benadrukken dat de vrijheid van meningsuiting nooit echt in het geding is geweest. In dit land kan iedereen vrijelijk zijn mening uiten, nog steeds. Behalve op Marokko.nl, daar gelden andere normen. Niet het uiten van een enkele mening is gevaarlijk, maar de toon en woordkeus. De mensen die beweren dat de vrijheid van meningsuiting in het geding is en het willen verdedigen: prima, maar ga niet alsjeblieft niet zeuren, zoals VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali en Geert Wilders dat aaneen stuk doen. Zij misbruiken hun vrijheid om haat en onrust te zaaien in de samenleving. De grenzen van fatsoen in dit, in ernstige staat van verwarring verkerend land, zijn ver te zoeken.

Wie vrijheid van meningsuiting een groot goed vindt, is bereid zijn leven te geven. Wie dat niet vindt, houdt wijselijk zijn mond. Een martelaar van het vrije woord is niet bang voor de dood. Theo scheet zeven kleuren stront en smeekt om zijn leven. Hij was dus een bedrieger met een verborgen agenda. Wil je je mening uiten, dan kan dat nog altijd in dit mooie land, maar doe het dan wel op een beschaafde en respectvolle manier naar je medemens toe. Het beledigen en onnodig kwetsen van mensen of groepen valt op geen enkele manier onder vrijheid van meningsuiting. Dat is de belangrijkste les die wij een jaar na de moord op Theo van Gogh moeten trekken om verdere escalaties in de samenleving te voorkomen.

Het uiten van een mening hoeft niemand met de dood te bekopen. Hier heeft Mohammed B ook de fout gemaakt hem te doden, toen hij smeekte om zijn leven had hij moeten stoppen en hem kunnen verachten om zijn doodsangst, het zou een zwaardere straf dan de dood zijn geweest.
Wie beweert dat we in oorlog zijn en dat alles mag, heeft nooit een oorlog meegemaakt. Wie vindt dat je alles gewoon maar kunt zeggen, heeft in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, juist geen opvoeding genoten. De klaagzang van Ayaan Hirsi Ali als politica neem ik allang niet meer serieus, want zij denkt in dezelfde zwartwit marges als de mensen die haar bedreigen. Zij is een gevaar op zich. Zij maakt misbruik van haar ambt als volksvertegenwoordiger om persoonlijke frustraties uit haar Somalische jeugd te ventileren tegen de islam. Zij gebruikt het politiek toneel om de samenleving te polariseren.

Als Job Cohen, de joodse burgemeester van Amsterdam, Hirsi Ali en publique verwijten maakt, dat zij moslims stigmatiseert met haar eenzijdige en gekleurde uitspraken over de islam, dan hoop ik dat wij in Nederland beseffen hoe de grote en de kleine wijzer van de klok erbij staan. Job Cohen noemt Hirsi Ali met recht een fundamentalist die meer kapot maakt met haar schadelijke woorden dan de samenleving ons allen lief is. Dat de uitspraken van Ayaan extreme zo niet extremistische vormen beginnen aan te nemen en dat het van kwaad tot erger wordt, daar hebben wij de afgelopen dagen met z’n allen kennis van kunnen nemen in Nova en Buitenhof.

Ik doe daarom met enige urgentie een beroep op het nuchter en gezond verstand. Wij moeten ons in dit land niet enkel zuiveren van radicale elementen binnen de islam maar ook van fundamentalisten die zich hebben genesteld in de Nederlandse politiek. Ayaan Hirsi Ali en Geert Wilders zijn daar duidelijke voorbeelden van. Wat zij zeggen als politica is ongehoord en onacceptabel. De gevestigde politieke orde moet hier tegen optreden. De recente uitlatingen van Ayaan Hirsi Ali tonen niet alleen aan dat moslimjongeren radicaliseren, maar ook zij zelf. Beiden moet een halt worden toegeroepen, anders gebeuren er ongelukken en vallen er opnieuw doden.

04-11-2005, 23:05


Tegenover het recht de mening te uiten staat het recht van anderen om de rechter erbij te roepen als ze zich gestigmatiseerd voelen. Zolang Ayaan Hirschi Ali in de Islam zaken aantreft die ze gevaarlijk acht, heeft ze het recht die benoemen. De rechter beslist of ze over de schreef gaat. Haar beschuldigen van radicalisering is niet terecht.

Iznogoodh

04-11-2005, 23:15

Citaat door Iznogoodh:
Tegenover het recht de mening te uiten staat het recht van anderen om de rechter erbij te roepen als ze zich gestigmatiseerd voelen. Zolang Ayaan Hirschi Ali in de Islam zaken aantreft die ze gevaarlijk acht, heeft ze het recht die benoemen. De rechter beslist of ze over de schreef gaat. Haar beschuldigen van radicalisering is niet terecht.

Iznogoodh
Dat recht zou ik ook moeten hebben, zonder censuur, helaas de realiteit is anders omdat er mensen zijn die zichzelf rechten toeeisen die in dit land niet mogen bestaan en deze vormen een nog groter gevaar dan Ayaan en Wilders samen

05-11-2005, 00:50

Citaat door rod777:
wat een kankerstukje. u mag u mening wel geven als u het maar fatsoenlijk doet. neuk op zeg. wie godverdomme bepaalt er wat netjes is. de gene die de trekker ovehaalt, een paar protesterende priesters. gerard Cock met toen fukken nog heel gewoon was?
de jaren 50 zijn over ouwe zeiklijer

zo fatsoenlijk genoeg ?
Neen dus, een totaal onzinnige post met geen enkele inhoud dan wat gezever omdat je iets wil zeggen, dus het bekende lullen als een kip zonder kop. Verspilde energie en een zwakke poging tot vernedering van iets wat je zelf niet begrijpt, marokkaan zeker?

05-11-2005, 02:00


theo was de martelaar van de rasicten en die hun ook nieuw kleven inbliez

05-11-2005, 02:09
Martelaar van de haatdragende, respectloze, ondoordachte, beledigende woord.

05-11-2005, 02:10

Citaat door Righteous:
Martelaar van de haatdragende, respectloze, ondoordachte, beledigende woord.
helemaal mee eens, ik moet wel lachen om de titel.

05-11-2005, 08:54

Citaat door rod777:
fout hij was iemand die dingen die zei sluimerend onder bepaalde groepen leefde en racist was hij niet hij had de pest aan bepaalde dingen van de islam
Dat hij de pest heeft gehad aan de islam vind ik niet interessant. Dat hij moslims en andere groepen beledigd vind ik tot daar aan toe (ik voelde me immers niet aangesproken). Wat ik wel kwalijk vind is dat een deel van de Nederlandse samenleving dit als vrijheid van meningsuiting bestempeld.

Ik ga vanaf maandag een column schrijven in een regionaal dagblad. Ik ga daar een religie zo de grond in stampen en de mensen die achter deze religie staan uitmaken voor koeienneukers. Ik maak een film over hun religie waarin er allerlei obscure scenes voorkomen en ik geen houtje heel laat van waar het geloof voor staat.

Als er al zo een dagblad bestaat die dat toe gaat laten dan heb ik denk ik minder dan 10 minuten de tijd om mijn spullen te pakken den mee te gaan naar de rechtbank.

dat is HYPOCRIET

Het feit dat een imam roept dat homoseksualiteit een ziekte is en vervolgens aan de schandpaal wordt gezet zegt genoeg. Het feit dat de paus dit zonder slag of stoot kan roepen zegt genoeg.

hy·po·criet1 (de ~ (m.), ~en)
1 huichelaar

hy·po·criet2 (bn.)
1 huichelachtig

hui·che·laar (de ~ (m.), ~s)
1 iem. die huichelt => een heilig boontje, een wolf in schaapskleren, farizeeër, hypocriet, iem. met twee gezichten, januskop, schijnheilige, smoelentrekker, valsaard, valserik

05-11-2005, 11:07
Ik heb ook bepaalde dingen in de islam en het moslim geloof, waar ik het totaal niet mee eens ben. Als ik mijn mening ventileer dan ben ik een moslim hater, want kritiek mag ik niet hebben. Maar ik zeg wel steeds gewoon de waarheid soms keihard in harde woorden. Raar is dat op die waarheden niet wordt ingegaan, daaruit blijkt dan weer overduidelijk dat moslims niet graag zien dar de waarheid gezegd wordt. Ik vind wekelijks, sinds mijn handicap, mijn waarheid in het blijf van mijn lijfhuis waar mijn oudste dochter directrice is. Ik ben daar een welkome gesprekspartner van de vele moslimvrouwen die daar zitten. Meer dan 60% van de bezetting is moslim en ongeveer 85% daarvan Marokkaanse. Ik maak hun angsten wekelijks mee. Er zijn er die niet eens door een raam durven kijken uit angst voor eerwraak. Dat onze bajes voor een flink deel door Marokkaanse criminelen worden bevolkt is een andere waarheid die liever niet gehoord wordt. Dat in veel hoeren buurten en Marokkaanse loverboys de touwtjes stevig in handen hebben is een publiek geheim. Dat steeds grotere delen in de drugscene door Marokkanen worden gerund.
Keiharde feiten en begin nu niet met andere bevolkingsgroepen het zelfde te verwijten, dat weten we al lang en ontkennen we ook niet. Maar de moslimwereld doet dat wel. Als ik stel dat het moslimgeloof op dit moment het gewelddadigste ter wereld is, dan ben ik een moslimhater, terwijl op het eind van het jaar er vermoedelijk meer dan 100 000 moslims door hun moslimbroeders zijn vermoord. Onschuldig bloed dat vloeit en nieuwe haat en moord oproept. Waarom mag ik gewoon niet de echte waarheid bij zijn naam noemen. Ik kan samenleven met elke normale moslim, als ze op bezoek komen dan kookt mijn vrouw de lekkerste gerechten voor hun en alleen wat ze mogen eten, ze mogen bidden in mijn huis, ik heb een diep respect voor hun geloof. Ik kan er slecht tegen als een moslim in elke zin die hij spreekt de naam van Allah swt één of meerdere keren noemt. Ook op deze site heb ik dat vaker kenbaar gemaakt. Het is nadien ook duidelijk een stuk minder geworden. De naam van Allah gebruik je niet ijdel om de wereld te laten zien hoe gelovig je we bent, dat is godslastering.
Een beetje respect voor elkaar is echt niet zo moeilijk, er zijn jammer genoeg moslims die alleen respect eisen, iemand verrot denken te mogen schelden met de qoran in hun hand. Dat zal moeten veranderen. Een moslim heeft geen meerwaarde dan een christen, een jood of een ongelovige. Ieder heeft het recht zijn eigen weg te banen en zelf te beslissen waar die weg zal eindigen.

05-11-2005, 11:39

Citaat door rod777:
ik vind dat zowel die iman als de paus dat mogen zeggen
Ik ook, maar mag over beiden toch wel mijn eigen oordeel blijven houden?

05-11-2005, 13:09

Citaat door rod777:
natuurlijk
de vorige paus was een massa moordenaar
Vertel

05-11-2005, 14:56

Citaat door rod777:
het niet toestaan van condoom gebruik onder gelovigen heeft voor een massa slachting in afrika gezorgd.
Ben je wel eens in Afrika geweest? Ik wel dus en je zou ze dan eerst wijs moeten maken dat als je een condoom gebuikt ook elke dag gratis eten kunt halen. misschien zou er een deel dan een condoom gebruiken

05-11-2005, 15:20



Citaat door rikus:
Ik heb ook bepaalde dingen in de islam en het moslim geloof, waar ik het totaal niet mee eens ben. Als ik mijn mening ventileer dan ben ik een moslim hater, want kritiek mag ik niet hebben. Maar ik zeg wel steeds gewoon de waarheid soms keihard in harde woorden. Raar is dat op die waarheden niet wordt ingegaan, daaruit blijkt dan weer overduidelijk dat moslims niet graag zien dar de waarheid gezegd wordt. Ik vind wekelijks, sinds mijn handicap, mijn waarheid in het blijf van mijn lijfhuis waar mijn oudste dochter directrice is. Ik ben daar een welkome gesprekspartner van de vele moslimvrouwen die daar zitten. Meer dan 60% van de bezetting is moslim en ongeveer 85% daarvan Marokkaanse. Ik maak hun angsten wekelijks mee. Er zijn er die niet eens door een raam durven kijken uit angst voor eerwraak. Dat onze bajes voor een flink deel door Marokkaanse criminelen worden bevolkt is een andere waarheid die liever niet gehoord wordt. Dat in veel hoeren buurten en Marokkaanse loverboys de touwtjes stevig in handen hebben is een publiek geheim. Dat steeds grotere delen in de drugscene door Marokkanen worden gerund.
Keiharde feiten en begin nu niet met andere bevolkingsgroepen het zelfde te verwijten, dat weten we al lang en ontkennen we ook niet. Maar de moslimwereld doet dat wel. Als ik stel dat het moslimgeloof op dit moment het gewelddadigste ter wereld is, dan ben ik een moslimhater, terwijl op het eind van het jaar er vermoedelijk meer dan 100 000 moslims door hun moslimbroeders zijn vermoord. Onschuldig bloed dat vloeit en nieuwe haat en moord oproept. Waarom mag ik gewoon niet de echte waarheid bij zijn naam noemen. Ik kan samenleven met elke normale moslim, als ze op bezoek komen dan kookt mijn vrouw de lekkerste gerechten voor hun en alleen wat ze mogen eten, ze mogen bidden in mijn huis, ik heb een diep respect voor hun geloof. Ik kan er slecht tegen als een moslim in elke zin die hij spreekt de naam van Allah swt één of meerdere keren noemt. Ook op deze site heb ik dat vaker kenbaar gemaakt. Het is nadien ook duidelijk een stuk minder geworden. De naam van Allah gebruik je niet ijdel om de wereld te laten zien hoe gelovig je we bent, dat is godslastering.
Een beetje respect voor elkaar is echt niet zo moeilijk, er zijn jammer genoeg moslims die alleen respect eisen, iemand verrot denken te mogen schelden met de qoran in hun hand. Dat zal moeten veranderen. Een moslim heeft geen meerwaarde dan een christen, een jood of een ongelovige. Ieder heeft het recht zijn eigen weg te banen en zelf te beslissen waar die weg zal eindigen.
Het moslimgeloof kent geen veranderingen in momenten van wel of geen geweldadigheid. De mens die het geloof aanhangt wel. Er is maar 1 islam. Die bied mensen niet de mogelijkheid om een vliegtuig een gebouw in te jagen. Die bied mensen geen handvatten om anderen om wat voor reden dan ook te stenigen. Die leert mensen geen haat tegen andere mensen. De mens zelf daarentegen verzint er verscheidene stromingen in met ieder zijn eigen opvatting/toevoeging/verdraaiing/mening. En daar schuilt inderdaad een geweldadige groep die inderdaad op dit moment de geweldadigste op deze aardbol is.

Ik denk dat een heleboel mensen dat proberen uit te leggen. Ik ontken niet dat er mensen zijn die uit naam van een geloof handelen en deze misbruiken. Die zijn er wel. Het is alleen zo verwarrend voor een heleboel mensen. Ze raken tussen het wal en het schip. We worden gewantrouwd door de Nederlandse (niet iedereen) en aan de andere kant geconfronteerd met de geweldadige en destructieve karakter van onze mede-moslims.

even off topic:
Mag ik vragen aan welke handicap jij sinds kort lijd?

05-11-2005, 16:30

Citaat door iepofanof:
Het moslimgeloof kent geen veranderingen in momenten van wel of geen geweldadigheid. De mens die het geloof aanhangt wel. Er is maar 1 islam. Die bied mensen niet de mogelijkheid om een vliegtuig een gebouw in te jagen. Die bied mensen geen handvatten om anderen om wat voor reden dan ook te stenigen. Die leert mensen geen haat tegen andere mensen. De mens zelf daarentegen verzint er verscheidene stromingen in met ieder zijn eigen opvatting/toevoeging/verdraaiing/mening. En daar schuilt inderdaad een geweldadige groep die inderdaad op dit moment de geweldadigste op deze aardbol is.

Ik denk dat een heleboel mensen dat proberen uit te leggen. Ik ontken niet dat er mensen zijn die uit naam van een geloof handelen en deze misbruiken. Die zijn er wel. Het is alleen zo verwarrend voor een heleboel mensen. Ze raken tussen het wal en het schip. We worden gewantrouwd door de Nederlandse (niet iedereen) en aan de andere kant geconfronteerd met de geweldadige en destructieve karakter van onze mede-moslims.

even off topic:
Mag ik vragen aan welke handicap jij sinds kort lijd?
Dat is ook het grote probleem, elk geloof heeft moeite met het acclimatiseren naar een modernere versie die ondanks veranderentingen de zelfde waarde en waardigheid zal behouden. Juist de islam heeft daar grote problemen mee er zijn veel elementen die alles bij het oude willen laten omdat elke vernieuwing een gevaar voor hun inhoud. Juist het geven van rechten aan vrouwen is daar een wezenlijk deel van. Zolang iemand de moeder van de man toespreekt dat hij haar zoon vermoord heeft om zijn geloof is er iets goed mis en als daarnaast nog een flink pal medemoslims dit ondersteunen dan is elke reactie van de andere zijde begrijpelijk. Leg mij maar eens uit waarom ik mijn broer zou moeten vermoorden toen de Duitsers Nederland binnen vielen.
En je of topic vraag wordt beantwoord in mijn profiel alleen ik had voor twee weken een black-out door een longontsteking waardoor ik onder aan de trap belande met flinke kneuzingen en een paar gebroken ribben. Het bleek dat ik een versleten hartklep heb die moet worden vervangen. Mijn longfunctie is echter aller miserabels zodat ik eerst flink moet aansterken voordat ik dat met succes kan ondergaan.

06-11-2005, 02:38

Citaat door rod777:
fout hij was iemand die dingen die zei sluimerend onder bepaalde groepen leefde en racist was hij niet hij had de pest aan bepaalde dingen van de islam
als je mijn profeet zonder benul van geschiedenis (niet dat het zo is) een pedo noemt, dan BEN je rasictisch ja!!!!!!

manieren heeft die klojo niet, je moet weten hoe je iets naar buiten brengt. dat heet fatsoen. dat heeft ie dus ook al niet. (hoe kom het ook anders met zulke leugenaars van een ouders.


ps: vdr vindt ik het zeeeeer onintressant onderwerp en dit zal dan ook mijn laatste reactie zijn hier



azul

Pagina's : [1] 2