Bekijk volle/desktop versie : inhaal dagen ??? dringend



03-11-2005, 23:03
Salaam 3aleikum

ik heb een vraagje ? Mag je op een vrijdag alvast beginnen met je inhaal dagen ..want van de 1 hoor ik dat het wel mag alleen schawaal mag je niet op een vrijdag doen en de 1 zegt weer je mag niet je inhaal dagen op een vrijdag doen ?


Wie kan er hier een antwoord op geven ?
Alvast bedankt.

03-11-2005, 23:25



Citaat door MISS_ANISSA:
Salaam 3aleikum

ik heb een vraagje ? Mag je op een vrijdag alvast beginnen met je inhaal dagen ..want van de 1 hoor ik dat het wel mag alleen schawaal mag je niet op een vrijdag doen en de 1 zegt weer je mag niet je inhaal dagen op een vrijdag doen ?


Wie kan er hier een antwoord op geven ?
Alvast bedankt.
Je mag het hele jaar erover doen om je inhaal dagen in te halen
vanaf één dag na 3eid ...
wil je de zes extra dagen ook mee doen moet je die eerst doen..

Gr.

F.

03-11-2005, 23:30
het klopt je mag er direct een dang na sukerfeest mee beginnen.

03-11-2005, 23:32
fikri26--> weet je dat zeker heb net gehoord dat vrijdag niet mag.

03-11-2005, 23:33



Citaat door prinsesdemaroc:
het klopt je mag er direct een dang na sukerfeest mee beginnen.
dus ook op een vrijdag weet je het zeker

03-11-2005, 23:35
Wat ik gehoord heb is dat je op de vrijdag mag vasten zolang je op de donderdag of zaterdag vast. Alleen op de vrijdag vasten is niet toegestaan. En shawaal mag je over de hele maand verspreiden, mits je de inhaaldagen al hebt ingehaald.

03-11-2005, 23:38

Citaat door MISS_ANISSA:
dus ook op een vrijdag weet je het zeker
waarom zou de vrijdag niet mogen dan?

04-11-2005, 01:22
selem wa likom zusters,

Ik heb altijd geleerd, dat je na het suikerfeest (1 dag na Aid el fitr) mag gaan vasten. Je verpichte inhaaldagen, daarvoor heb je 1 jaar de tijd voor om deze in te halen ( dus voor volgend jaar sheban). In tegendeel tot 'Azr' daar heb je geen jaar de tijd voor. Azr, dat duurt maar een maand na het suikerfeest.

En effe het antwoord op de vraag: of je op een vrijdag mag beginnen?
Ik heb altijd gehoord dat je niet op een vrijdag mag beginnen, als je alleen maar 1 dag gaat vasten. Maar wil je bijvoorbeeld gelijk 7 dagen vasten, en je begint op een vrijdag, dan is dat geen enkel probleem ( het moet dus wel meteen acher elkaar gedaan worden)

Ik hoop dat ik je vraag heb kunnen beantwoorden

Bijj vragen, dan hoor ik dat wel

Helikom selem, zuster

04-11-2005, 09:51
Salam 3aleikom
Ik heb ook gehoord dat je niet alleen op vrijdag mag vasten, maar dat je dan ook zaterdag en zondag moet meevasten daarna. Ik zal het nog eens navragen, want zelf wil ik er ook nog zekerheid over hebben.

04-11-2005, 11:06

Citaat door ReSpEcTme:
Wat ik gehoord heb is dat je op de vrijdag mag vasten zolang je op de donderdag of zaterdag vast. Alleen op de vrijdag vasten is niet toegestaan. En shawaal mag je over de hele maand verspreiden, mits je de inhaaldagen al hebt ingehaald.