Bekijk volle/desktop versie : De 6 dagen vasten na L3ied (SPOED)!!



02-11-2005, 13:00
Het is eerder een vraagje voor de ladies, want de mannen weten hier niet zoveel vanaf.
Dus mannen niet klikken .









Telt het als je die 6 dagen naar L3ied vast, terwijl je nog wat hebt in te halen van vorig jaar en deze maand?
Ik wil graag die 6 dagen vasten, maar ik ben bang dat het toch niet meetelt.
Dus graag van iemand die er verstand van heeft een spoedige reactie .

02-11-2005, 13:08


van vorig jaar? daar ben je een beetje te laat mee....

02-11-2005, 13:16

Citaat door Bonzai:
van vorig jaar? daar ben je een beetje te laat mee....
I know . Maar ik ga esedkah incha-allah.
Maar heb ik je niet gevraagd om niet te klikken?

02-11-2005, 13:27
Wie zegt dat mijn geslacht klopt?

02-11-2005, 15:04


hetgene wat ik gelezen en gehoord heb van een aantal imaams is dat je EERST je "schulden"moet aflossen voor je aan iets nieuws begint.
wanneer je je dagen niet ingehaald hebt kun je wel de 6 dagen van shawaal vasten maar het telt voor de in te halen dagen.
ik zou zeggen begin 2 of 3 dagen na el3aid met inhalen en misschien kun je nog de 6 dagen van shawaal vasten als je natuurlijk niet ongesteld wordt of ziek wordt.

02-11-2005, 15:23

Citaat door Just_A_Fellow:
Heb al geklikt dus nu maak ik het ook af... had je maar bij je topic titel moeten vermelden

C'est très dommage van je vooroordeel tegenover alle mannen...

Om op je vraagje terug te komen....volgens mij moet je dé in te halen dagen in halen voor begin van een volgende vastenmaand. Dus als je vorig jaar een aantal dagen door omstandigheden niet had kunnen vasten dan had je ze voor begin van deze aflopende ramadanmaand al ingehaald moeten hebben...

Hoop dat er iemand in de zaal aanwezig is die veel meer kennis heeft wat betreft onze godsdienst....
Ik wist precies wanneer ik mijn dagen moest inhalen, maar toen kwamen er ook omstandigheden bij. Dus heb ik ze niet kunnen inhalen(tenminste niet alle).


Citaat door monatoetje:
hetgene wat ik gelezen en gehoord heb van een aantal imaams is dat je EERST je "schulden"moet aflossen voor je aan iets nieuws begint.
wanneer je je dagen niet ingehaald hebt kun je wel de 6 dagen van shawaal vasten maar het telt voor de in te halen dagen.
ik zou zeggen begin 2 of 3 dagen na el3aid met inhalen en misschien kun je nog de 6 dagen van shawaal vasten als je natuurlijk niet ongesteld wordt of ziek wordt.
Dus m.a.w. tel het niet, dus het is niet gelijk aan 1 jaar vasten.

Ik wil wel 2 of 3 dagen na l3ied gaan inhalen, maar daarna die 6 dagen dat is niet hoe het hoort, dus dan denk ik dat het niet meetelt als een jaar vasten, maar gewoon als 6 extra dagen.

02-11-2005, 19:46
inderdaad, zolang je je in te halen dagen nog niet hebt gevast kan je de 6 dagen van shawaal niet gaan vasten.

alleen als je alles hebt ingehaald kunnen die 6 dagen als een jaar tellen

02-11-2005, 19:57

Citaat door monatoetje:
inderdaad, zolang je je in te halen dagen nog niet hebt gevast kan je de 6 dagen van shawaal niet gaan vasten.

alleen als je alles hebt ingehaald kunnen die 6 dagen als een jaar tellen
Ja maar wij vrouwen worden bijna altijd ongesteld in de ramadan.
Dat wil dus zeggen dat wij niet mee kunnen doen met die 6 dagen.

02-11-2005, 20:02

Citaat door Morena de nador:
Ja maar wij vrouwen worden bijna altijd ongesteld in de ramadan.
Dat wil dus zeggen dat wij niet mee kunnen doen met die 6 dagen.
Salaam alaikum
Je kan de 6 dagen van Shawal wel vasten, maar NADAT je de in te halen dagen hebt gevast. Je hebt de hele (islamistische) maand shawal de tijd om die 6 dagen te vasten. Je hoeft het dus niet perse meteen na de l3ied te doen.

Ik hoop dat ik het goed.. Moge Allah mij vergeven voor mijn fouten

salaam alaikum

02-11-2005, 20:03
salaam

je moet eerst je dagen inhalen!
maar de 6 dagen shawaal hoef je niet meteen na de ramadan achter elkaar te doen. Als je de 6 dagen vast in die maand na je dagen ingehaald te hebben, dan geldt het dus wel.

02-11-2005, 20:08
Ooow, nu is het me duidelijk, bedankt meiden en heer.

02-11-2005, 20:28
Salaam oe alaikoem,

Ik zat ook al met zo'n vraag, maar ik heb hier gelukkig wel iets duidelijker antwoord op gekregen...

Bedankt, moge Allah swt onze fouten vergeven.....

Wa alaikoem asalaam...

02-11-2005, 20:45



Citaat door moslimaa2006:
Salaam oe alaikoem,

Ik zat ook al met zo'n vraag, maar ik heb hier gelukkig wel iets duidelijker antwoord op gekregen...

Bedankt, moge Allah swt onze fouten vergeven.....

Wa alaikoem asalaam...
Nou, waar blijven m`n reputatiepunten . Dat heb je dus te danken aan deze tpic.