Bekijk volle/desktop versie : help een vraagje over hand schudden



01-11-2005, 16:12
selaam wa3lejkoem broeders en zusters


als eerst hoop ik dat jullie in goede gezondheid en imaan verkeren.


ik zit met een vraagje, kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan zeggen als mensen mij een hand aanbieden en ik weiger hen een hand te geven.

ik vind het zo moeilijk om op een goed emanier te zeggen zodat het niet raar over komt.

ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
het gata voornamelijk om de niet islamitische mannen.

djazak allhoe gair voor al jullie moeite en tips

selaam wa3lejkoem

01-11-2005, 16:21


Salaam alikoem

Inshallah verkeer jij ook in een goede gezondheid en Imaan

Ten eerst wat je dient te zeggen is, sorry ik kan uw hand niet schuden als die gene zegt waarom dan kan je het beste zeggen, het is niet dat wij niet gelijk zijn, dat zijn wij juist wel, alleen het hoort in de islam om de man zijn hand niet te schudden PUNT.

Wa alikoem assalaam

01-11-2005, 19:55
asalaamoe alaikoem wr wb,

dit is mij ook wel eens overkomen dat een (mannelijke) klasgenoot (moslim) me een hand gaf. We waren met zo'n 3 meiden en hij gaf voor de 1ste een hand en kwam zo verder en k heb 'm gezegd: srr, maar k schud geen handen van mannen en als g zn gezicht had gezien...vond k wel erg, maar jah...kan er nix aan doen é. K heb 'm natuurlijk alles uitgelegd, dan nog vond ie da erg en die zei: weet je die dag voelde k me egt belachelijk da je m geen hand gaf en die heeft zo'n 3 à4 weken ni met me gesproken, maar sindsdien heeft ie geen enkele meid nog een hand gegeven (alé, toch geen enkel maske op school &#233.


dus zeg k je: vermijd het aanraken van handen van niet-mahrem (vreemde) mannen en leg hem/hen ook uit waarom

de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).”


wa salaamoe alaikoem wr wb,