Bekijk volle/desktop versie : berbers uit midelt hebben mischien nog een beetje joodse bloed!!!!!!!!!!!!!!



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

30-10-2005, 20:13
Joden en Moslims in Marokko
Voor één keer, omdat deze de eerste column voor M-zine is, zal ik mij veroorloven iets over mijn eigen achtergrond te vertellen. Het is namelijk hoogst ongebruikelijk als columnist over jezelf te schrijven. Het is echter in dit geval functioneel vanwege het onderwerp. Of zou het toch geen gek idee zijn de jonge generatie landgenoten deelgenoot te maken van de weg die ondergetekende, als eerste generatie Marokkaan heeft moeten afleggen om van straatveger het tot professor te schoppen? Niet dat iedereen professor moet willen zijn. Stel je voor! Wat een saaie wereld krijgen we dan. Nee, ik zou alleen willen voorkomen dat iedere land - en lot genoot en ook anderen door dezelfde hel moet en met dezelfde problemen moet worstelen om verder te komen. Anders gezegd, de mogelijkheid bieden andermans ervaringen voor de eigen toekomst opbouw te benutten. Anderzijds, zou een dergelijke nieuwe wijze van column schrijven passen in wat Jeff Gaspersz, collega-professor Management van innovatie en Creativiteit aan de universiteit van Nyenrode bedoelde met de uitspraak: "diversiteit betekent een grote kans op creativiteit, omdat mensen zo vanuit verschillende invalshoeken naar een probleem kunnen kijken", in het expert-interview met het recent nummer van het blad WerkZaken. Niet alleen 'naar een probleem', zou ik zeggen, maar breder, bij iedere vraagstuk betekent diversiteit een grote kans op creativiteit.

Met deze uitvoerige aanloop, meen ik voldoende recht te hebben gedaan aan de Marokkaanse wijze van aanpak. Terug naar de eigen achtergrond.

Ergens halverwege de vorige eeuw, helemaal exact is niet bekend omdat er in afgelegen plattelandse gebieden (in niet alleen in Marokko) niet werd geregisseerd, ben ik in het Berber stadje Midelt geboren[/SIZE]. Een liefelijk plek in de hoge Atlasgebergte, aan de voet van één van de hoogste bergen van Marokko, jbel El-Ajachi, ruim 3400 meter hoog. [SIZE="4"]Op dit moment woont er geen één Jood, maar in mijn tijd woonden er maar liefst drie duizend[/SIZE]. Dit aantal komt overeen met het totaal aantal Joden dat momenteel in heel Marokko woont. In mijn tijd waren dat meer dan twee honderd veertig duizend. [SIZE="4"]Velen zijn naar Frankrijk, Canada en andere landen geëmigreerd, de meesten zijn, echter, om religieuze redenen naar Israël vertrokken.
Anders dan in andere Arabische landen, de Joden in Marokko hadden het zeer naar hun zin. Er heerste een bijna volmaakte harmonie tussen de Moslims en de Joden. Of het nu om Berbers of Arabieren ging, Joden hadden een goede verstandhouding met hun omgeving in Marokko. Het merkwaardige was, en daar zou Europa en dus ook Nederland, iets van kunnen leren, dat er een volkomen, segregatie tussen Joden en Moslim was. Wijken, de Mellah, maar ook scholen waren volstrekt van elkaar gescheiden. Ik zelf bezocht alleen en louter Joodse scholen en later, toen ik leraar werd, gaf ik les eveneens aan een Joodse school in de Nouveau Mellah in de pittoreske stad Meknès. Deze Joodse scholen werden evenwel niet door de Marokkaanse overheid bekostigd, mar door de internationale organisatie Alliance Insraëlite Universelle (AIU). Waren er dan geen Jodenhaters in Marokko? Zeker wel. Maar om nu te beweren dat er een soort automatisme is Moslims zijn Jodenhaters is onzin. Er waren, er zijn en er zullen ten alle tijden zijn Moslims, ook van Marokkaans afkomst, die anti-Joodse gevoelens koesteren. De één vanwege de algemene verschijnselen die het antisemitisme voeden, hier zijn kasten vol boeken over geschreven, de ander vanwege zijn of haar fundamentalistische Islamitische opvatting over al die 'varkens' die van alles zijn behalve Moslim. En een derde behoort gewoonweg tot de categorie niet deugende raaddraaiers. Hoe het ook zij, Marokko was en is voor de Joden het minst antisemitisch land in de Arabische wereld. Ik durf zelfs te beweren dat er in Marokko minder antisemiten zijn dan in de zogenaamde 'tolerante Nederland'. Terwijl in Nederland, op de tweede plaats na Polen het hoogste percentage joden is in de Tweede Wereldoorlog is weggevoerd, ging het in Marokko heel anders Toen het verzoek van de Nazi's Marokko bereikte om lijsten van de Joodse bewoners van dat land te verstrekken antwoordde de toenmalige Koning, Mohammed de vijfde, dat Marokko alleen Marokkaanse burgers heeft, zonder onderscheid naar Joden en niet Joden.

Dit, terwijl, zoals reeds aangestipt, daar in Marokko, anders dan in Nederland Joden gesegregeerd woonden. Meer hierover in de volgende column.



je kon ze herkennen aan hun goude tanden en de berbers joden naaide hun goud in hun kleding dat bij moslims 7aram was!!!

http://www.davidpinto.nl/colunms

30-10-2005, 20:21


klopt me vader vertelde het ook
zelf is hij ook berber maar toen ik dat zei tegen een paar berbers bij me in de klas geloofde ze het niet ze weten niet eens wat voor mensen er leven daar in die dorpen

30-10-2005, 21:55
David Pinto, een goede man. 'K was vorig jaar naar een debat geweest waar o.a. deze meneer, rita verdonk en nog wat andere bekenden het over het integratievraagstuk hadden. Wat me opviel was dat hij het erg goed voor ons, Marokkanen/Moslims, opnam. Hij snoerde ze letterlijk de mond! Zo zie je maar weer. Joden zijn niet allemaal slecht. Wij, een grote groep Marokkanen/Moslims, scheren de Joden allemaal over één kam. En dan maar zeuren dat het ons gebeurt.

01-11-2005, 02:22
hey bozeoog leuk zo'n topic vooral zo door blijven gaan hier leer ik tenminste nog wat van ..kussss

01-11-2005, 19:46


[QUOTE=kriterion]hey bozeoog leuk zo'n topic vooral zo door blijven gaan hier leer ik tenminste nog wat van ..kussss[/QUOTE

haha jiji bent de 2de die dat vind ik krijg alleen boze pm's alleen omdat sommige mensen niet tegen de waarheid kunnen!

01-11-2005, 20:10
Ik heb ook wel vaker gehoord dat een bepaalde berberse groep ook Joods bloed heeft, en dat je dat kan merken aan sommige Berberse achternamen bv Jacobi of jakobi de berbers die zo heten hebben Joodse voorouders..en zo is het met nog een aantal namen zo

01-11-2005, 20:25

Citaat door wipneusje:
Ik heb ook wel vaker gehoord dat een bepaalde berberse groep ook Joods bloed heeft, en dat je dat kan merken aan sommige Berberse achternamen bv Jacobi of jakobi de berbers die zo heten hebben Joodse voorouders..en zo is het met nog een aantal namen zo
ja klopt welke stammen wonen eigenlijk in midelt??

01-11-2005, 20:30

Citaat door bozeoog:
ja klopt welke stammen wonen eigenlijk in midelt??
Ik zou niet weten

Maar weet je wat grappig zou zijn..als een jongen altijd heel erge hekel heeft aan joden..en dat die dan erachter komt dat zijn voorouders Joden zijn

maar ik kende vroeger een jongen (berbers) die heette Mohammed Jakobi, en die vertelde dat zijn achternaam joods was, en dat zijn voorouders waarschijnlijk Joden waren.. Jakob is ook wel een echte Joodse naam

01-11-2005, 22:50

Citaat door bozeoog:
jacob is ook een moslimnaam >>>>> ja3cob
daniel is een moslimsenaam maar mag je niet meer noemen word te vaak door niet-moslims genoemd
dennis is ook een moslimnaam wij zeggen Daanish
roxsanne is ook moslimnaam>>>>ruksanne(ro9sane)
channa is ook moslimse naam>>>channa
micheal is ook moslimse naam>>>>>mikail
sonya ook
sofya ook
bibi ook
rita ook marokkanen schrijven ghita en zeggen Reta

ook al zijn namen moslims vele mag je je kind niet zo noemen omdat teveel ongelovige die naam hebben
Mikael, is een naam van een engel, net als Djibriel. Maar daar mag je een mens toch niet naar vernoemen?? Althans, dat is wat ik vaak hoor....

02-11-2005, 01:20
bozeoog ben jijd an tamazight? d8 het zkkr niet?

02-11-2005, 12:53
He wie heeft mij een rood puntje gegeven met: beter een slimme Jood dan een achterlijke Arabier..
Ik heb deze topic niet geopend!!

Ik ben geen Arabier, en ook geen berber trouwens..dus ik denk dat het een foutje is vandiegene die mij dat puntje heeft gegeven..
Ik heb alleen gezegd dat ik een berberse jongen ken die Jakobi heet van zijn achternaam, en die zie dat hij waarschijnlijk Joods bloed heeft van heel in de verte.. zei ik dan iets verkeerds ofzo

Ik heb niks tegen Joden of berbers of Arabieren.. dus dat rode puntje wil ik graag vergoed krijgen door een groen puntje

02-11-2005, 13:10
ten eerste: joods bloed? het jodendom is geen ras maar een geloof, hoe kun je dan joods bloed hebben?
ten tweede: de profeet (sw) had een joodse buurman!! een jood blijft een mens!!!de arabieren haten hen gewoon omdat ze hun palestina hebben ingepikt!!
ten derde: de imazighen GELOOFDEN VROEGER in het jodendom, de ARABIEREN zijn het NOG STEEDS!!!!! arabieren is de tweede bevolkingsgroep in israel!!!!!!!!
dus bozeoog, ik heb je leugens weer ongedaan gemaakt...... ik weet zeker dat je weer op zoek gaat naar andere leugens, maar ik zal der weer zijn!!!!!!!! want: ik hou niet van leugenaars en de islam ook niet!!!!

02-11-2005, 14:00



Citaat door oewayegher:
ten eerste: joods bloed? het jodendom is geen ras maar een geloof, hoe kun je dan joods bloed hebben?
ten tweede: de profeet (sw) had een joodse buurman!! een jood blijft een mens!!!de arabieren haten hen gewoon omdat ze hun palestina hebben ingepikt!!
ten derde: de imazighen GELOOFDEN VROEGER in het jodendom, de ARABIEREN zijn het NOG STEEDS!!!!! arabieren is de tweede bevolkingsgroep in israel!!!!!!!!
dus bozeoog, ik heb je leugens weer ongedaan gemaakt...... ik weet zeker dat je weer op zoek gaat naar andere leugens, maar ik zal der weer zijn!!!!!!!! want: ik hou niet van leugenaars en de islam ook niet!!!!
Het Joodse volk ik niet alleen een geloof..het is ook een ras..Joden en Arabieren zijn beiden broers de zonen van Abraham.
De nakomelingen van Ismail..dat zijn de Arabieren geworden

De andere zoon van Abraham was Izaak..en zijn nakomelingen heten nu de Joden..

En je hebt ook Joden die geen Joods geloof hebben..je hebt Joden die Christelijk zijn al eeuwen lang..maar stammen toch af van het Joodse volk.
Je zult ook wel Joden hebben die moslim zijn geworden, maar dan blijven het wel Joden..want Jood zijn is niet alleen een geloof..

Joden en Arabieren zijn een semmitisch ras.. Burgemeester Cohen van Amsterdam is ook een Jood, maar hij hangt niet het Jodendom aan, maar toch is hij een jood..

Arabieren zijn toch ook niet allemaal moslim, je hebt ook christelijke Arabieren en Arabieren die nergens in geloven

02-11-2005, 14:05

Citaat door wipneusje:
Het Joodse volk ik niet alleen een geloof..het is ook een ras..Joden en Arabieren zijn beiden broers de zonen van Abraham.
De nakomelingen van Ismail..dat zijn de Arabieren geworden

De andere zoon van Abraham was Izaak..en zijn nakomelingen heten nu de Joden..

En je hebt ook Joden die geen Joods geloof hebben..je hebt Joden die Christelijk zijn al eeuwen lang..maar stammen toch af van het Joodse volk.
Je zult ook wel Joden hebben die moslim zijn geworden, maar dan blijven het wel Joden..want Jood zijn is niet alleen een geloof..

Joden en Arabieren zijn een semmitisch ras.. Burgemeester Cohen van Amsterdam is ook een Jood, maar hij hangt niet het Jodendom aan, maar toch is hij een jood..

Arabieren zijn toch ook niet allemaal moslim, je hebt ook christelijke Arabieren en Arabieren die nergens in geloven
joden is geen ras, dat zijn de hebreeuws ofzo
de islam is tog ook geen ras? islam is een godsdienst?

02-11-2005, 14:11

Citaat door oewayegher:
joden is geen ras, dat zijn de hebreeuws ofzo
de islam is tog ook geen ras? islam is een godsdienst?
Joden en Hebreeuwers dat is het zelfde, vroeger heette dat de Hebreeuwers..

Maar de nakomelingen van Izaak dat zijn de Joden en de nakomelingen van Ismail de Arabieren..

Weet je hoeveel Joden in de 2de Wereld Oorlog in Nederland en Duitsland waren..de meeste van deze joden hadden niet eens het Joodse geloof meer.
Anne Frank en haar familie waren ook Joods, maar ze hadden niet het Joodse geloof... en zo is dat met veel Joden zo..maar hun afkomst is wel Joods...

De christelijke Joden worden altijd de Messias belijdende Joden genoemd..
Het geloof heet het Jodendom..dat is het geloof.. maar het Jood zijn is de afkomst en niet het geloof..

Ik weet dat toevallig omdat ik een keer een spreekbeurt moest houden over het Joodse volk

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7